Razortec's Kino: Fra byggeplass til å bli et rom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 42
    Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Razortec's Kino: Fra byggeplass til å bli et rom

Spennende tider i møte nå!

Æ ska kjøpe hus for første gang!!

Fikk tegningene på det nå, så da er planene omtrent klare.
    Huset er bygget i 1974.
    Nå bor det leieboere der, så jeg overtar huset nå de flytter ut, dem har siste frist 1.Juni 08

Rommet som Hjemmekinoen skal være er 3,5m x 8m! Så avstand mellom projektor og lerret skulle ikke by på store problemer vil jeg tro.

Tenkte kansje jeg skulle sette opp et lite rom til komponente i enden, kansje lage en liten bar til og med.
    Som dere skjønner så er drømmen og planene ganske store, åssen dette egentlig vil bli tilslutt er ikke godt å si. Gode forslag verdsettes høyt.

Nå har det seg også slik at min bedre halvdel synes Kjøkken og Bad er viktigere å få pusset opp først noe som virkelig trengs, så kinorommet blir nok ikke det første som blir ordnet.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg vært på befaring i det kommende huset, det første jeg sjekket ut var jo selvfølgelig kinorommet Glemte jo selvfølgelig kameraet i farten
    Driver å tenker på åssen jeg skal gjøre dette. Hva tror dere om å sette høyttalere bak lerretet? Tenkte jeg skulle sette opp lerret med alt av utstyr bak slik det meste blir skjult. Jeg ser at Euroscreen har et lerret som heter "acoustic" er det noe bra? Desverre er dette et godt stykke fram i tid, men planene må være klare til den dagen vi flytter inn

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden kommer jeg til å følge med på

Blir spennende å se hvordan det utarter seg.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ganske tøft med alt utstyret sjult. Et altenativ kan jo være en THX-vegg hvor alt står i egne rom med høyttalerdeksler foran. Da har du litt mer å gå på i bredden
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har vi endelig fått nøkkelen til huset.
    Glemte kameraet i dag, men det kommer bilder om ikke så lenge.
    Rommet er 3.2m bredt og drøyt 8m langt.
    Gulvet er betong med gulvbelegg, vegger og tak er trepanel, synes nesten det er for jævlig å måtte rive det, er vel omtrent de eneste veggene som ser nogenlunde bra ut :? Tror kansje jeg lar de være som de er, hva synes ekspertene?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg endelig greid å få med kameraet.
    Er veldig takknemlig for alle ideer og innspill. Jeg har et lite problem, det viser seg at dete er det fineste rommet i hele huset :???: og problemet er at det er panel rett på murveggen. Alle fire vegger er mur/Leca. Så her må jeg vel bare rive panelen og få noe isolasjon bak? Ytterveggen er selvsagt isolert.

Ellers er rommet 3,2X8m så det burde vel være mulig å få til noe her?

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt synd og begynne med riving når rommet allerede er såpass pent, men men...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med hus! En fantastisk frihetsfølelse!

---

Hvor stor vekt legger du på lydisolasjon mot naboer/oppover?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer! Spennende med et slikt rom, blir artig å se hva du gjör.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Gratulerer med hus! En fantastisk frihetsfølelse!

---

Hvor stor vekt legger du på lydisolasjon mot naboer/oppover?
    Naboer? Nei, dem bryr jeg meg ikke noe om, nermeste nabo er gamlehjemmet, så de hører ikke noe allikevel :twisted:

Men oppover bør jeg vel kansje gjøre noe, men vet ikke helt hva, det er bare 2,20 under taket, så jeg vil helst slippe å miste mer takhøyde. Det blir garantert ikke så omfattende som det du gjør. Har fulgt tråden din, og jeg er mektig imponert!

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville ventet med å rive, du kommer langt med litt dempeplater her og der, er jo ikke sikkert det er helt håpløst, men det må prøves først :-D Akustikkpaneler kan du forme som du ønsker, du har da ikke 11 tomler du heller...
    Grattis med ny kåk. :-D

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Ville ventet med å rive, du kommer langt med litt dempeplater her og der, er jo ikke sikkert det er helt håpløst, men det må prøves først :-D Akustikkpaneler kan du forme som du ønsker, du har da ikke 11 tomler du heller...
    Grattis med ny kåk. :-D
    Jeg er litt bekymret for panelen, den kommer garantert til å "skrangle" når jeg drar på litt. Etter at den har tørket i mange år, har den blitt litt løs, mulig det bare holder å slå inn noen ekstra spiker.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får nok mest "lekkasje" oppover i huset , det skjer i huset her....
    Etterspikring bør ikke være noe problem, bare å lade spikergunneren å trå til

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, er visst en stund siden jeg startet denne tråden. Kan hive meg rett inn i konkurranse med RuneW om å bruke lengst mulig tid ops:
    Har ihvertfall begynt nå, så får vi se hvordan det går.

Startet med å ta bort lister for så å begynne med panelen. Det er helt tydelig at den som satte opp dette ikke hadde hørt om spikerplugger/lecaplugg etc. Har baere spikret fast lektene rett i lecaen. Ikke rart veggen var så løs....
    Vurderer å pigge opp gulvet også, det er lagt på ca. 5cm med betong.
    For noen år siden. Grunnen til dette var at dreneringa til huset var for dårlig slik at fukt trengte inn på gulvet. Så de la ned rørslynge fra oljefyren og støpte dette laget oppå.
    Oljefyren kommer vel knapt nok til å bli brukt noe særlig, så jeg skal legge laminat med varmefolie under.
    Dette er status så langt.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dagen økt....
    Skal begynne å pigge gulvet i helga 8)

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var 10-14cm med betong fjernet fra gulvet...
    En skikkelig møkkajobb, ikke nok med at svetten spruta, armene lange som på en sjimpanse etc. Så ble hele huset fullt av betongstøv også. Full rundvask måtte til. Det viste seg at teip rundt dør og plastik ikke var nok alikevel, Er helt utrolig hvordan det fine støvet greier og snike igjennom den minste sprekk.

Men nå er betongen ihvertfall ute. Desverre så var laget under så ruglete at jeg må legge på et tynt lag med avretingsmasse :evil: Men har ihvertfall fått flere cm ekstra under taket uansett.

Jeg tenkte jeg skulle prøve og lydisolere taket litt, noen som vet hvor mye lydbøyler og et lag med gips bygger? Hadde håpet på at takhøyden ville bli 220cm når jeg er ferdig. Det er nå ca226cm under taket.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Misunner deg ikke den jobben der nei, men nå er det gjort

Så du kommenterte lenger opp at lektene til panelen var spikret rett i Lecaen. Faktisk ble jeg anbefalt nettopp dette av en snekker da jeg skulle begynne på min kjeller for noen år siden. Men cluet var å bruke spikerpistol med 4" spiker og dundre inn en hel drøss på kryss og tvers. Det sitter som ... ja spikret.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På de første bildene i tråden så rommet virkelig bra ut. Når jeg ser de andre bildene der du har fjernet kledning og gulvbelegg så skjønner jeg at noe måtte gjøres. Du er tross alt ferdig med den verste jobben nå ser jeg og bra er vel det.. Lykke til videre.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gulvet er ferdig avrettet
    360graders laser til 800,- gjorde det lettvindt og klippe til niveleringspinnene til riktig høyde.

Så da er det bare resten igjen :twisted:

Vet ikke om jeg skal begynne med taket eller veggene først, men vil tro at det er greiest og begynne med taket.
    Tror jeg har funnet på noe lurt istedet for lydbøyler, hvis jeg legger bjelker tversover rommet oppå lecaveggen og skjærer ut som på skissen, så vil bjelkene stikke nedenfor gulvåsene slik at jeg kan skru fast gipsen uten at den er borti noe annet. Er det en løsning som vil fungere? Vil samtidig beholde litt mer takhøyde enn om jeg bruker lydbøyler i opprinnelig bjelkelag.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper den løsningen vil fungere greit ja, har det slik hos meg. Men hvis du skal sikre et minimum av vibrasjonsoverføring, så kunne du sette opp reisverket først og legge bjelkene oppå reisverket i stedet for Leca-muren. Hvis reisverket er 1-1,5 cm eller så lavere enn muren, så slipper du å skjære ut de hakkene i bjelkene også. På denne måten får du et helt separat rom i rommet.

Edit: dette forutsetter selvsagt at reisverket er en frittstående konstruksjon og ikke spikret fast til murveggen...

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •