Razortec's Kino: Fra byggeplass til å bli et rom - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 42
    Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette blir vel egentlig en sånn halvgod løsning. Jeg kommer til å feste lekter rett i lecaveggen. Jeg prøver å ta så lite som mulig av bredden på rommet.
    Jeg håper egentlig bare på å få dempet endel lyd, slik at jeg kan ha normalt lyttenivå uten at det blir plagsomt for de som sitter andre steder i huset.
    Regner med at det hjelper mye med dobbel gips i taket og enkel gips på veggene med smartpanel utenpå. Det var ihvertfall planen.

Går bare å venter på lønning nå, slik at jeg får handlet bjelker og gips.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var sånn det skulle bli ja, går visst litt i surr med alle planene her inne nå Men da kan du jo like gjerne legge de oppå Lecaveggen, ja. Og det hjelper nok en del på lydlekkasjen med to lag gips og "flytende" tak.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg skulle få gjot mye i kinorommet i helgen, men oppdaget at jeg ikke hadde flere støvmasker lørdag kveld. Er ikke mulig å rive ned isolasjonen i taket uten å kveles av støvet. Fikk satt opp en bjelke før isolasjonsstøvet fikk meg til å kapitulere.

Jeg vet flere har benyttet K-rør for å tre HDMI kabelen til projektoren, hvor stort rør bør brukes tro?

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razortec
    Jeg vet flere har benyttet K-rør for å tre HDMI kabelen til projektoren, hvor stort rør bør brukes tro?
    Mange bruker 40mm, men 32mm skal være nok. Kan jo måle kabelen du skal ha gjennom røret og finne et rør som det lar seg tre gjennom. Alt går hvis man virkelig vil og har god tid

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg endelig fått opp bjelkene i taket, har begynt å sette opp lekter på veggene.

Men jeg skal jo ha strømkabler i veggen også, og i forbindelse med dette har jeg et spørsmål.

Jeg skal legge opp 2 separate kurser i rommet, det var ihvertfall planen, en til lys og varmekabler i gulv og den andre til anlegget.
    Det jeg lurer på er om Projektoren kan få strøm ifra samme kurs som forsterkeren siden disse har en forbindelse igjennom HDMI kabelen?

PS: skal prøve å få lagt ut noen flere bilder også....

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må føye til at alt elektrisk skal kobles av elektriker, men jeg skal legge opp alle rør og bokser selv, så skal trikkern se på det før jeg kler igjen veggen.

Måtte bare si det siden det er et par elektrikere her på forumet som kan bli grinete

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må legge opp eget rør til HDMI og 230volt. Du kan ikke legge disse gjennom samme rør.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Du må legge opp eget rør til HDMI og 230volt. Du kan ikke legge disse gjennom samme rør.
    Selvfølgelig.
    Men jeg lurer på om strømmen til projektoren må komme fra samme kurs som forsterkeren? Det blir 2 kurser i rommet. Jeg tenker da på om f.eks jordfeil eller noe på den ene kursen kan føre til at det kommer uønsket spenning igjennom HDMI kabelen.

Kansje dum spørsmål, men jeg vil vite det slik at jeg slipper å rive veggen nå alt er fedig.

Tenkte jeg skulle ta strøm til projektoren ifra kursen til varmekabler og lys.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jordingen vil vel ende opp i samme punktet i sikringsskapet uansett, så personlig tror jeg ikke det blir noe problem.
    Kommer an på hvilken forsterker du har, men erfaring tilsier at prosjektor på samme kurs som en monsterforsterker kan ha uheldige følger for prosjektoren, pga variasjoner i spenningen ved store effekt-utslag fra forsterkeren.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På tide med noen bilder.
    Har fått opp HDMI kabelen, fant ut at det var smartest og trekke kabelen igjennom røret først, så får man ta problemet med trekking hvis den må byttes en gang.

Så var boksene til stikkontakter og nettverk på plass...

Jeg lurer på om jeg skulle hatt boksene til lys og varmekabler på den andre siden av døra? Men plassen over døra er begrenset, vil det gi forstyrrelser på signalkabler/høyttalerkabler hvis det kommer en strømkabel tett inntil disse? det blir jo isåfall kun bredden på døra. Vil det hjelpe og legge K-røret inni et stålrør isåfall?

Døra blir byttet ut hvis noen lurte, tenkte jeg skulle ha en som går ut av rommet istedet for inn.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razortec

Jeg lurer på om jeg skulle hatt boksene til lys og varmekabler på den andre siden av døra? Men plassen over døra er begrenset, vil det gi forstyrrelser på signalkabler/høyttalerkabler hvis det kommer en strømkabel tett inntil disse? det blir jo isåfall kun bredden på døra. Vil det hjelpe og legge K-røret inni et stålrør isåfall?
    Godt spørsmål, i mitt rom ligger flexrørene kliss inntil hverandre, og de er støpt i dekket, så dette får jeg ikke gjort noe med På den annen side har jeg sett rimelig mange bilder her på forumet der strøm og signal ligger tett, så da går det kanskje greit..?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var det på tide å få skrudd gipsen fast i taket.

Detter er et verktøy jeg kan anbefale, skikkelig sterk, med meget bra batterikapasitet, den er lett så den er veldig fin å bruke til å skru tak med
    Eneste minuset er at den ikke går så fort rundt, det tar litt lenger tid for hver skrue, men til gjengjeld så går det greit å stoppe før man har skrudd for langt.

Sånn da var alle platene på plass, bare å glede seg til sparkling og pussing.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin drill Godt redskap er mye av jobben, har merket akkurat det etter å ha pusset opp et hus. Et godt tips jeg lærte tidlig er å bruke så korte bits som mulig, og helst ikke hurtigfeste. Da slures det mindre, kraftoverføringen blir bedre og man sliter færre bits over en lenger tid. Jeg brukte også altfor lang tid før jeg kjøpte skikkelig kvalitetsbits. Lenge hadde jeg noen myke billigvarianter, men nå har jeg lært. Etter 10 000 gipsskruer

Men for alt jeg vet kan jo du være byggmester, så jeg skal ikke belære noen

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er så asolutt ingen byggmester!

Har vel stort sett de samme erfaringene som du har, men i tillegg til kvalitet på bits, så er minst like store forskjeller på skruer. Kjøpte gipsskuer på byggmax, mange av skruene var bøyde og ingen av de passet ordentlig til bitsen. Endte med at jeg la bort de skruene og kjøpte meg noen nye et annet sted.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal/bør det brukes papir/glassfiber remser i skjøtene på gipsplatene når man sparkler? Eller trenger man ikke det i taket?

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott prosjekt! Såg kjapt etter hvert som du la ut bilder at du gjorde det rette ved å rive ned det gamle og starte fra scratch! Men uff det er mye arbeid...

Har du satt deg en tidsramme på bygget, eller tar du det som det kommer?

Newcomer JauJau sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legg papirstrimler ja. Det kommer til og spare deg mye banning. Uten vil du nesten helt sikkert få sprekker.
    Ang projektor på samme kurs. Skal gå fint, der er jo jording i en Hdmi kabel og dermed vil du få samme potesialet i begge ender. Dette kan forebygge støy

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oisann! Lenge siden det har vært noe oppdatering her ja.
    Nei jeg har ikke noe tidsramme. Hadde håpet på å være ferdig for lenge siden, men har ikke kommet lengre enn at taket er på plass.
    Har så smått begynt å legge gips på veggene.
    Framover nå så blir det oppussing etter lommeboka, så det bare arbeidsgiveren min som begrenser hvor bra dette blir tilslutt

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve å få tatt noen bilder snart.
    Tak, vegger og gulv er ferdig. Trikkern kommer rett før jul og fikser det siste med strøm.
    I mellomtiden har jeg gjort noen frekvensmålinger.
    Er dette helt håpløst tro?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har det blitt et rom ut av det hele.

Legger ut noen bilder av hvordan det har blitt så langt, er fortsatt endel som må gjøres. Bytte dør, fikse vinduet, bygge vegg til lerret.

Skal sette opp stendere for å henge lerret på, gøyttalere kommer bak/ved siden av lerretet og all elektronikk under, ihvertfall planen så langt.

Skal også montere plate i taket hvor projektoren kommer så jeg får noe å skru i.

Front

Bak

Morsom klokke jeg fant.

Bilder, bilde til høyre er vel blasfemi

Håper dere kan se bort fra støv og søppel, ser til og med ut som jeg har fått støv på linsa også

Er vel bare å finne fram vaskefilla først som sist.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •