Støy når dimmer lampe, fra Tven(elektrikere som kan svare her?)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer oddemann sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Støy når dimmer lampe, fra Tven(elektrikere som kan svare her?)

Har en IKEA lavvoltswirelampe med mekanisk trafo( IKEA | Belysning | Taklamper | TERMOSFÄR ), og så har jeg kjøpt en IR dimmer fra lampehuset ( http://www.lampehuset.no/Lampehuset/...2&AcpId=150003 )

Problemet er at det støyer fra trafo og TV(panasonic pv70) når jeg bruker dimmeren. Når lampen står på på med vanlig ledning er det ingen problem. Da støyer det ingenting, heller ingenting når dimmeren er på fullt. Det støyer heller ingenting når tv støpsel er dratt ut. Da kan jeg dimme i hytt og pine uten noen form for irritasjon. Men sålenge tv støpsel står i og lampen er dimmet støyer det både fra TV og trafo i lampen.

Dette er utrolig irriterende og jeg har prøvd mange ting for å få det til å fungere, i et siste desperate forsøk spør jeg her. Jeg har prøvd med ledningsdimmer også(http://www.lampehuset.no/Lampehuset/...=2&AcpId=10067)

Finns det noen som kan hjelpe meg med dette problemet hadde jeg vart evig takknemelig! Finnes det feks. strømpadder som kan fjerne støy fra tven e.l?(til en overkommelig pris, jeg vil ikke pante huset for å få dette til)...

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig å si.

Jeg tror kanskje du har fått en sånn stygg dimmer som kutter signalet når den har fått hva den vil ha. Skal se om jeg kan tegne det opp.

.·°|__ __.·°|__ __.·°|__ __.·°|__
    ******** `°·' `°·' `°·' `°·'

Hva jeg prøver å illustrere er at dimmeren kutter spenningstrekket BRUTALT når den har fått det den vil ha. En slik skarp stopp på sinuskurven kan nok skape uballanse, tilbakeslag og harmoniske forvrengning om du har apparater med trafoer og kondensatoret på samme linje.
    Billige dimmere fungerer nesten utelukkende på denne måten. Nesten garantert at de støyer.
    Man må litt opp i pris for å få gode dimmere.

Bare min erfaring. Kan sikkert være noe annet også.

edit: Den illustrasjonen var ikke verdt en dritt etter at jeg lagra den. Forandra seg totalt.

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ryktene sier at det -kan- hjelpe å få dimmere (og kjøleskap osv osv) på en annen kurs enn stereoen/Tven. Prøv dette, evt med en skjøteledning først, hvis du har muligheten.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tradisjonelle jernkjerne trafoer avgi ofte støy, spesielt ved dimming. Hva med å bytte denne til en elektronisk type?

Det er ikke sikkert det hjelper å trekke ny kurs til AV-utstyret ditt, en billigere og bedre måte å løse problemet på kan vel være å kjøpe et strømfilter. Elkjøp har jo 30 dagers returrett og nettbutikker gjelder 14dagers angrefrist. Vil anbefale å prøve dete først...

Newcomer oddemann sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    testet med strømfilter idag, mye bedre, ikke toppers, men greitt nok.

kan støy på tv trafo skade tv på noe vis? tror og håper ikke det, bare lurer...

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er rimelig sikker på at det dimmer systemet ditt ikke støtter dimming av jernkjærne trafo... prøv med en lyskilde som har elektronisk trafo...

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eMTea er inne på noe, det er forskjellige typer dimmere for elektronisk trafo, jernkjerne, motorer, osv...

Ellers kanksje man kunne prøvd ferretkjerner.? noe man trer ledningen gjennom to ganger så demper støy ut i nettet, men om dimmeren er av typen nevnt over så er støyen for brutalt til at en ferretkjerne kan redde deg...

Ellers anbefales vel en strømrensker i en padde som du sier, der er det jo både strømrensking og overspenningsvern, det er jo kjekt ( å trygt) å ha uansett...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Jeg er rimelig sikker på at det dimmer systemet ditt ikke støtter dimming av jernkjærne trafo... prøv med en lyskilde som har elektronisk trafo...

Jernkjerne trafoer en noe dritt. Disse støyer og har nesten AV PÅ uansett hvorda du dimmer de!!

Det er også spesielle dimmere som skal brukes....

Så jeg er også "sikker" på at den dimmeren din ikke liker denne trafoen...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å være sikker på at man har valgt rett dimmer så kan man altids bruke Micro Matic sin AB600, Når denne ble introdusert i markedet i 99 så het det at den var en universal dimmer. Jeg har denne flere steder i huset og den dimmer 230 V halogen, lavvolt Halogen, Jernkjerne, og glødelampe. Fungerer utmerket på alle lastene. I tillegg så er det en relativt rimelig dimmer.

Uansett, har man muligheten så fjerner man slike støykilder fra kursen som av-anlegget er koblet på. Vil man ha bort absolutt all støy som kommer i nettet, ja da må man bare gå til anskaffelse av en skilletrafo.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •