Hager Tebis TX/KNX/EIB

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 17 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 340
    Newcomer slowscan sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hager Tebis TX/KNX/EIB

Fortsetter diskusjonen fra http://avforum.no/forum/av-rom-konst...ess-satse.html

Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Du kan kombinere de trådløse og de med kabel akkurat slik du måtte ønske det
    Mix i vei.
    Tenkte på forskjellen på tebis-variantene TS, TX og EIB/KNX, dvs hva det betyr for meg. Vet at man kan kombinere trådløs og kablet. Er TX en enkel utgave av KNX-sakene som programmeres med TX100 (og da ikke snakker vanlig EIB/KNX over bussen), mens de samme komponentene (+ et større utvalg) i EIB/KNX-modus bruker ETS-adressering og programmeres med PC? Har skummet litt her og der, mye interressant lesning, men hullete kunnskap ennå...

Om det er lov... Tja... si det du Hvis man vil er alt lov.

Men dette er hva Hager sa om saken ( har vært i denne situasjonen selv )

De anbefaler å IKKE gjøre dette, dette kommer av eventuelle støy problemer som kan oppstå. Jeg tror ikke på det og mener det går greit. Problemet er vel at Bus kabelen og det andre ikke går inni et rør... Men om det er PR eller ikke har ikke noe betydning.. Det er støyen som kan spille en rolle her altså.
    Ok, her tenkte jeg på om det var lov med svakstrøm og 230v i samme rør. Hvis det er lov er det jo bare å prøve...

Det tror jeg ikke du kan uten Gatewayen. Har ikke tenkt på saken før, men tviler på det. Men hvorfor vil du ha en PC til å snakke med komponentene da? Den program enheten snakker jo perfekt sammen med de og der kan du gjøre hva du vil. Den nye er lett å forstå også og det er nesten som en liten pc.
    Tja, ikke for å programmere, men for å styre og overvåke og slikt. Moro å lage selv vet du! Styring via internett og wap og slikt. Blir jo mest for moro skyld... Ser at det finnes noe greier med usb og serieport... Får grave litt i kataloger og på nettet. Fant f.eks. denne uten at jeg har sett noe på den ennå: http://www.auto.tuwien.ac.at/Projects/hba/. Skal grave litt mer og se hva jeg finner. Passer vel med en egen tråd hvis det blir noe ut av dette. Ser ut som det er en BCU-enhet jeg er på jakt etter...?

Får tegne og planlegge litt, og så høre med elektriker'n min om han kan skaffe disse dingsene til greie priser. Så greit ut å koble og programmere et sånt system, ihvertfall for en siv.ing. Et tegn på at noen er dyktige når avanserte ting kan gjøres enkelt. tx100-programmereren så ihvertfall grei ut å bruke for å koble sammen ting.

(SS)

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tebis TX

tebis TX-systemet er utviklet på grunnlag av et installasjonssystem i samsvar med KNX-standarden. Bussteknologien kan dermed brukes av stadig flere elektroinstallatører takket være et enkelt programmeringskonsept. tebis TX gir komfortabel styring av belysning, radiatorer, persienner og markiser.

tebis Radio / KNX

tebis RF systemet sørger for problemfri utvidelse av en konvensjonell elektroinstallasjon eller et tebis TX/KNX-anlegg.
    Du kan dermed utvide et elektroanlegg uten ekstra montering av ledninger. Systemet utfører alle basisfunksjoner som f.eks. kobling, dimming og styring. Signalene overføres i det sikrede frekvensområdet på 868,3 MHz.

Når det gjelder tebis EIB / KNX Så er dette det samme som TX Men beregnet for større installasjoner ( Skoler, sykehjem etc......)

OG TS er det gamle systemet og er derfor ikke aktuelt!!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så for å gjøre det hele enkelt så er Tebis TX den varianten med Buskabel og alle komponenter i sikringsskapet. Dette anbefales bare hvis du skal total renovere og har planer. Dette bruker som regel å bli en dyr og omfattende opperasjon.

tebis radio er den trådløse varianten med akulatorer som du setter hvor du vil. Som egner seg best til mindre renoveringsprosjekt. Prisene matcher Elko og moeller sine systemer som jeg ser på som konkurrentene.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så for å gjøre det hele enkelt så er Tebis TX den varianten med Buskabel og alle komponenter i sikringsskapet. Dette anbefales bare hvis du skal total renovere og har planer. Dette bruker som regel å bli en dyr og omfattende opperasjon.

tebis radio er den trådløse varianten med akulatorer som du setter hvor du vil. Som egner seg best til mindre renoveringsprosjekt. Prisene matcher Elko og moeller sine systemer som jeg ser på som konkurrentene.
    Flottings. Tror nok jeg må ha litt kablede tx-saker også, f.eks. en slik sexy romkontroller...
    Hager E-katalog

Får sjekke litt priser og se om det er aktuelt... Takk for all info!

(SS)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slowscan
    Flottings. Tror nok jeg må ha litt kablede tx-saker også, f.eks. en slik sexy romkontroller...

Får sjekke litt priser og se om det er aktuelt... Takk for all info!

(SS)
    den er ikke bare sexy Den er genial Du kan til og med programere inn navnet ditt der inne Har montert et par slike og det er morsomt

Prisene varierer over alt så sjekk med flere. De firmaene som ikke driver med dette gir ekstrem priser.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg jobber i et elektro firma i brumunddal, og vi har montert ti-talls slike systemer på tømmerhytter i Trysil. De fungerer utmerket, og er lette å installere og programere. Ingen reklamasjoner siden første montering for drøyt et år siden Kan anbefalles. Men for et mindre opplegg, og bare i et lite bolighus mener jeg elko wireless er et jevngodt alternativ. Dog ikke med like mye funksjoner/muligheter for utbygging senere. Men noe rimeligere

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ole Brumm
    JMen for et mindre opplegg, og bare i et lite bolighus mener jeg elko wireless er et jevngodt alternativ. Dog ikke med like mye funksjoner/muligheter for utbygging senere. Men noe rimeligere
    Hvis du regner på det så er ikke Elko så billig skjønner du Men jeg er enig i det du sier/skriver Da snakker vi om det trådløse ja, regner med det er det som er benyttet på tømmerhyttene også :-D

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elekriker'n var innom i dag og gjorde seg ferdig i stua + en liten elsjekk. Ikke bare gir det 20% rabatt på forsikringa, men han fant brudd i jordkabel inn til badet i kjelleren.

Spurte om han kjente noe til styring generelt og tebis spesielt, men han hadde ikke vært borti noe særlig sånt. Han skulle sjekke hva han kunne skaffe av priser, så får vi se om jeg får lekt meg frem til noe nyttig.

(SS)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elekriker'n var innom i dag og gjorde seg ferdig i stua + en liten elsjekk. Ikke bare gir det 20% rabatt på forsikringa, men han fant brudd i jordkabel inn til badet i kjelleren.

(SS)
    Som igjen gir deg et tryggere hus, for deg og eventuelle små som ofte er litt nyskjerrig

Hvordan går det med ditt selv studie da? ( Tebis ja )

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som igjen gir deg et tryggere hus, for deg og eventuelle små som ofte er litt nyskjerrig
    Nettopp, ikke dumt det der. Greit å ha ting i orden.

Hvordan går det med ditt selv studie da? ( Tebis ja )
    Tja, har vel nok oversikt til at jeg kan sette sammen en liten liste over komponenter jeg har lyst på, og hvordan jeg vil koble det. Ser nå ikke så voldsomt komplisert ut for en siv.ing data/automatiseringsingeniør dette.
    Alt avhenger av pris, så får vi se hvor omfattende start det blir.

(SS)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    . Ser nå ikke så voldsomt komplisert ut for en siv.ing data/automatiseringsingeniør dette.

(SS)
    Det er ikke så vanskelig på papiret.. Men du får en praktisk erfaring det er det vi bruker å si til folk som dere

Men fra spøk til alvor. Det er ikke vanskelig, det er morsomt helt fra planleggingen og til du er ferdig, og man trenger ikke å bekymre seg for om det virker eller ikke

Det eneste som kan være smart er å snakke med noen som har erfaring, for å lære seg noen snarveier eller tips. Det kan spare 1000 lapper har jeg erfart

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Det eneste som kan være smart er å snakke med noen som har erfaring, for å lære seg noen snarveier eller tips. Det kan spare 1000 lapper har jeg erfart
    Jepp, kan f.eks. høre om ikke Svantekiller har noen tips...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis ikke han kan hjelpe så har han en mentor og noen i Hager som kan sakene sine

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bumper igang denne igjen jeg..

Er det noen som har drevet å lekt seg med TX100 ??

Jeg har fått en såkalt "startpakke" med TX100 og noen RF moduler som jeg driver å leker med hjemme..

Har 3 spotter som er styrt av ikke mindre 10 brytere

Men kunne ha tenkt meg å snakket med en som også driver med dette, jeg har jevnlig kontakt med min/vår hager mann men det er grenser for hvor ofte man kan ringe å spørre om div

Jeg kan si at dette er snadder og muligheter som ikke engang fantasien klarer å stoppe men man må drive litt med det

OPPDATERING AV HAGER SITT EIB SYSTEM

- Scenarioer kan NÅ endres av kundene selv. Dette gjøres ved å velge utganger som "scenario" brytere og dermed etter en liten innføring kan kunder selv bestemme hvordan de vil ha det.

EKSEMPEL: man har en 4 kanals bryter der 2 kanal er dimming opp ned og 3 til forskjellige scenarioer.

- Hager fjernkontrollen.

Denne kan nå ( eller snart, har ikke kommet til norge enda ) styres av multifjernkontroller.. Det er ikke dårlig nytt

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble z-wave på meg tilslutt. Litt mer spiselige priser, lettere å få tak i for vanlige dødelige (ikke-elektrikere). Er vel ikke samme utvalget av avanserte dingser ennå, men mye er på plass. Har fått opp dimming av noen lamper, av/på på ledlys i skap, og styring av markiser.

Har usb-modul, slik at jeg kan styre sakene fra linuxboksen min. Leker meg med javakode nå, tester ut linuxmce når 7.10 kommer.

Ting virker kjempebra, utrolig lett å få til å virke. Venter på noen flere deler, så får jeg lekt meg med scener og slikt også.

(SS)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis da

Som du sier.. For meg ( som elektriker ) så virker det meningsløst å kjøpe det. men jeg har noen krefter og priser i ryggen som du bare kan drømme om

Men kan ikke du sende meg litt info om det DU mener om systemet og kanskje bilder??? jeg vil vite hva dette er, har mine anelser men vil ikke snakke om det her

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke satt meg så mye inn i tebis tx, men hvordan er det kontra et tradisjonelt EIB anlegg?

Hvilken eib modul brukes forresten til styring av varmekabel? drivi litt med eib, men aldri regulering av varme

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tebis er jo et "tradisjonelt" eib anlegg

Men det er veldig enkelt å bruke og NÅ som det nye har kommet så er det veldig lett å rette opp " nybegynner feil" samt at man får tilbakemelding fra komponentene. Det er slik at det nesten er idiot sikkert

Men man må sette seg godt inn i systemet.

Varme styring er enkelt.

I praksis så setter man opp en Eib termostat og kjører et bus signal ned til en
    Aktor i skapet. Og da har man jo også mulighet til å koble på en "værstasjon" som styrer varmen opp/ned ved behov samt sette diverse scenarioer som nattsenking, sommersenking osv osv osv

Det hele er rett og slett genialt

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lest om det som på forumet har blitt omtalt som en konkurrent til hager systemet.

Smarthus.info

Jeg skjønner ikke hvordan man kan sammenligne disse systemene. Men er det noen her inne som har relevant erfaring? og da tenker jeg ikke på det som står på den siden det ser jeg selv. Men jeg har endel spørsmål vedrørende dette systemet.

Side 1 av 17 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •