Hager Tebis TX/KNX/EIB - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 17 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 340
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Helt ENIG!! AMEN kan man si til slik Heldigvis så er det på tur ut med dette, håper jeg. Jeg bruker å si til kunder NEI!! hehe

Var litt kjapp der, det var bryter akk det sitter å nyter en cognac her så det går litt kjapt

Men denne dimmemodulen kan du ihvertfall ta ut 1 * 900W på, det var poenget

Med LED i trapp så kan jeg komme tilbake til bilder.. Kan ta noen bilder på nyåret når jeg kommer tilbake på arbeid.

Det jeg generelt kan si er:

20 cm over trappen og ca 60 cm mellom. det lyser opp trappetrinnene på en genial måte, og det lyser IKKE opp støvet som mange sier er et problem. Jeg har sett å prøvd det

Er også enig i at man må utnytte de få fordelene man har som trikker. og EIB er absolutt en av de godene man må kaste seg på.. Jeg byttet sikringsskap en kveld jeg kjedet meg istedenfor å betale 10-15k som en kunde ha måtte gjort så ble det mer 3k
    Ja man må ta med seg godene. Er MYE å hente på montørpriser rundt om hvis man ringer også. Bytta til gulvskap med innmat for 2 år siden og fikk det til halv pris av innkjøpspris på jobben
    Har brukt endel sånne Mini box fra Antares, designet af Piero Lissoni
    og lignende i trapper på samme måte som du beskriver.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Doxa: Tebis og ABB går fint sammen, alle komponenter som er merket med EIB, kan snakke sammen. Hvis du vil kikke litt på komponentene så ligger det komplett liste her: ABB EIB , noen av romtermostatene/romkontrollerene som ligger under heating og cooling er ganske pene, med display for visning av temperatur. Disse styrer igjen rele-modul som står montert i tavlen.

Men tenk litt på det Svante sier, du trenger ikke nødvendigvis styre en 400w ovn på ett gjesterom med EIB, det koster mer enn det smaker..

- Bjørn

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De jeg setter opp i trapper er MYE mindre, de er minimale

Og de koster ikke noe i innkjøp..

Spesielt ikke hvis man drar å snakker med selger og gir en flaske konjakk

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oki... Tenker litt på det med programering, når jeg programmerte abb eib for 8 år siden så brukte jeg kun pc og rs323 kabel. Er det en like grei måte å gjøre det på i dag eller trenger jeg den tx100 saken hvis jeg ikke skal bruke trådløst? Er vel litt prisforskjell kan jeg tenke meg....

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har 2 valg

Etc med pc eller programere med TX100

Jeg kommer til å velge tx100 da denne er mest beregnet for små hus installasjoner. Du har alt av muligheter på denne, jeg har brukt masse tid på denne tx`en men jeg lærer nye ting hver gang

Få firmaet ditt til å kjøpe en det gjorde jeg

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hepp!

Jeg bruker Ets3 på laptop, den er helt utmerket å jobbe med, noe helt annet enn den gamle Ets2, som så ut som den var utviklet under Windows 3.11!
    Få firmaet ditt til å kjøpe den også, så ber du dem om å sende deg på kurs til ABB eller Hager! :-D Koster 800euro for en full Pro-lisens. Nå får du også alle slags grensesnitt til pc: USB, ethernet og rs232, så da er du ikke lenger avhengig av seriell port på pcen. Det finnes jo ikke på nyere pcer.

Jeg føler det blir mye lettere, og mer oversiktlig å programmere via pc, har prøvd den Tx100-saken, men synes den ble jæv..knotete å jobbe med. Men det er bare min mening da.

- Bjørn

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brillegeit
    Hepp!

Jeg føler det blir mye lettere, og mer oversiktlig å programmere via pc, har prøvd den Tx100-saken, men synes den ble jæv..knotete å jobbe med. Men det er bare min mening da.

- Bjørn

Jeg ser den. Men hvis man ikke har bruk for ets så skal det mye til for å overbevise ledelsen

Men tx er litt tungvindt man må sette opp litt info på et ark i tillegg. Men det handler om å ha kontroll, litt øving så ordner det seg

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde sikkert bare krevd litt innsats fra min side for å bli kjent med TX100, men jeg hadde Ets3 på lappisen, så da var det begrenset hvor lenge jeg gidda å fikle med TXen. :-D

Hva er egentlig innkjøpspris på TX100?

- Bjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Menne.... Hvis jeg kun skal bruke ets hjemme hos meg selv, så burde det jo være mulig å få tak i det på andre måter en å betale 800 euro....
    Ser at de har en studentversion også til 100 euro kan kun 1. prosjekt, men det holder jo for meg hvis jeg skal ha det hjemme

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et spørsmål om TX100. Fikk låne leverandøren sin, som leverte Hager til huset. Tenkte å omprogrammere noen brytere samt programmere min fjernkontroll i løpet av jula (TU208, Hager E-katalog ). Har fått til det meste untatt å programmere fjernkontrollen. Problemet er at jeg TX100 finner ikke fjernkontrollen når jeg skal programmere funksjoner til den, hva er "trikset"? Må jeg være i "expert" modus? Finner ikke noen løsning i bruksanvisningen, så håper noen av dere kan hjelpe meg.
    Studentversjon av ETS ser interessant ut, hvsi det stemmer at en kan få en studentversjon til 100 euro, så ville det vært et kupp hvis alle funksjoner fungerer.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe triks..

Min står i ekspertmodus å jeg har ikke hatt problemer med dette. Men kan ikke tenke meg at det er ekspertmodus eller ikke som skiller??

Men hvordan er det du går frem for å programere den da?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal nummerere en inngang NUM, trykker på knappen på fjernkontrollen som jeg skal nummerere. Kommer opp Unidir.Produkt. Flytt til produkt "press lær knappen". Jeg gjør det. Kommer opp i TX100: Hold knappen inne flytt til produkt og vent på signal. Trykker aktuell knapp på fjernkontrollen (inngangen jeg skal nummerere). Får melding om at dekterte inngang tilhører ikke innstallasjonen.

Hva gjør jeg feil?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fjernkontrollen er blitt programert i en annen installasjon!!
    Så derfor må du fjerne den informasjonen som er lagret i den fra før.

det er feilen.

Det du må gjøre er følgende:

gå til meny ( den sorte knappen på siden )

Gå inn på "produkforvaltning"

gå videre inn på "Reset" bla nedover til du finner " ikke benyttet deltager"

Trykk da på " RF unidir" og følg instruksene.

Det er mulig du må gjøre dette med hver knapp??! kommer an på hvor mange knapper som er programmert fra før!!

Det er mulig du må gjenta det noen ganger, det er ikke alltid at det fungerer, hvorfor vet jeg ikke men slik er det.

Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Fjernkontrollen er blitt programert i en annen installasjon!!
    Så derfor må du fjerne den informasjonen som er lagret i den fra før.

det er feilen.

Det du må gjøre er følgende:

gå til meny ( den sorte knappen på siden )

Gå inn på "produkforvaltning"

gå videre inn på "Reset" bla nedover til du finner " ikke benyttet deltager"

Trykk da på " RF unidir" og følg instruksene.

Det er mulig du må gjøre dette med hver knapp??! kommer an på hvor mange knapper som er programmert fra før!!

Det er mulig du må gjenta det noen ganger, det er ikke alltid at det fungerer, hvorfor vet jeg ikke men slik er det.

Lykke til
    Takker og bukker, nå får jeg til å programmere fjernkontrollen :-D

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Alltid like morsomt å hjelpe...

Bare så du vet det da, så kalles dette "nybegynner feilen"

Men det er en grunn til at jeg vet det.... Og det er klok av skade

På de tidligere versjonene av Hager så gikk det faktisk ikke an på resete på denne måten! man kunne KUN resete hvis man hadde minnekortet den aktuelle komponenten var lagret i... så det skjer ting, og det er bra

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått svar fra flere av eib leverandørene her i landet og får bra pris. Ser ut som at hager blir aktuellt.
    Har mailet med de som har ets3 programvaren og det kan bli en stor kamel og svelge hvis jeg må kjøpe programvaren selv. Ets3 starter er muligens et alternativ...

Svantekiller: Hvilke termostater pleier du å bruke?

Noen tips til kule og må ha funksjoner?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha ETS3 til privat bruk så googler du det bare as

Men et spørsmål til deg svantekiller

Kan man bruke ETS3 til hager radio knx? og hvordan fungerer det??
    får jo ikke brukt rs232

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smarthusløsning for ny enebolig

Muligens litt malplassert å starte på et slikt spørsmål midt inne i denne tråden, men etter et par timer med interessant lesing her på forumet føltes det naturlig å slenge inn et rop om hjelp her.... Hvilken løsning skal jeg satse på for å gjøre huset mitt "smart"??????

Svigers er elektriker og skal ta alt det elektriske i huset, og jeg har dermed tilgang til å få handlet utstyr til de samme prisene som det han får hos diverse grosister. Kan derfor ikke la sjansen til å få smarthusløsning til en OK pris gå fra meg. Utfordringen er bare at svigers er av den gamle skolen elektriker som bare rynker på nesa og mumler "mnjaaaa...jæææævlig dyrt ja" i barten når jeg nevner smarthusløsninger og fancy brytere, så jeg må finne ut det meste selv for så å overbevise ham om det etterpå og få ham til å sjekke priser. Tungvidt prosess med andre ord. Trenger derfor hjelp av dere som har erfaring og peiling på dette området...

Har foreløpig klart å overtale ham til å trekke Elko Link Home kabel for TV/Internett/telefon etc mellom teknisk rom og relevante rom. Har inntrykk av at dette er en OK løsning for mine behov, men har ikke klart å finne ut om jeg trenger kun en eller to kabler til et punkt med to uttak. Noen som vet dette?

Når det gjelder styring ellers har jeg følgende behov / ønsker:

- Huset er 300 m2 boareal + integrert dobbeltgarasje med 70m2 leilighet som foreløpig ikke skal styres (annet enn varme). 5 soverom, 2 stuer (en med åpen kjk løsning), 2 bad.
    - Designet på brytere etc må være bra (Elko+, Gira, Berker, Merten etc har bra design...Hager liker jeg egentlig ikke)
    - Vil ha mulighet til å starte med en løsning som passer lommeboka nå, og heller utvide etter behov og når mer fancy ting blir rimeligere og mer utprøvd (f.eks. 5-10 år fram i tid). Ser derfor for meg at det er lurt å velge noe som følger KNX standarden.
    - Vil ha mulighet til å sette opp fjernstyring senere (f.eks. via SMS og web)
    - Siden jeg bygger nytt har jeg mulighet til å trekke nesten så mye rør jeg vil. Bygger også i mur over 3 plan, og tror derfor at trådbasert løsning er best. Har vel egentlig som prinsipp at alt som kan være trådbasert skal være det for å sikre stabilitet og øke sikkerhet (f.eks for internett), men skal selvfølgelig også ha trådløst internett for bærbare enheter.
    - Skal ha lysstyring nå (alt av / på i gang/sov, lyscenarier, styring av utelys, nattlys etc), men kan hende at jeg bare installerer dette for deler av huset.
    - Skal ha varmestyring nå for hele huset (termostater i alle rom som kommuniserer med termoelektriske elementer i fordelerene for vannbåren varme, må visst være "strømløst styrt on/off 3W" uten at jeg helt vet hva dette betyr). Vil ha mulighet til å senke temp om natten og når man reiser bort.
    - Vil ha "slå av spesielle apparater når man går ut" funksjon.
    - Vil ha mulighet til å endre lysscenarier ved en senere anledning samt endre hva feriemodus betyr uten å måtte tilkalle elektriker - helst via laptop.
    - Skal ha alarm (tyveri og brann) og vil gjerne integrere dette i en totalløsning slik at f.eks. alt lys slås på hvis brann/tyverialarm går.
    - Har verken persienner eller markiser (ennå), så styring av slikt er ikke aktuelt
    - Har ikke ubegrenset med cash, så pris vil være en sentral faktor

Har sett mye på ElkoMatic og det virker som at dette systemet oppfyller kravene mine (men er vel ikke ihh til KNX standarden). Merten oppfyller nok også kravene mine. Har også sett litt på Hager sine produkter, og så vidt vært innom ABB og Gira sine hjemmesider. Men jeg aner jo ikke hva som er prisforskjellene på disse løsningene, og jo mer jeg leser, jo mer forvirret blir jeg....Kan noen gi meg noen GODE RÅD om hva jeg skal velge

Litt mer konkret lurer jeg på:

1. Er det fornuftig å velge KNX kompatibelt bussystem når man bygger enebolig og man planlegger å bo i i 20 år, eller er dette råflott for private boliger? Hvor mye vil utstyret til en basisløsning for et slikt hus anslagsvis ligge på (med normale rabatter hos grosist)?
    2. Er det fornuftig å velge trådbasert løsning?
    3. Noen som vet om "smarthus" type alarm kan kobles opp mot vaktselskapene?
    4. Hvis jeg får hjelp av en leverandør til å gjøre litt prosjekteringsarbeid, vil da en elektriker som ikke har erfaring med EIB løsninger klare å installere systemet? Er det forskjeller på de ulike merkene når det gjelder enkel installasjon?
    5. Har noen vært borti termostater som styrer vannbåren varme med kun "on/off" signaler? Tror ikke Elko har noe slikt i hvert fall?
    6. Har også varmekabel i badene i tillegg til vannbåren varme. Må vel ha egen termostat på disse? Kunne jo vært kjekt å sette opp varmekabel til å slå inn dersom vannbåren varmen ikke klarer å få temperaturen opp til ønsket nivå etter en viss tid :-)
    7. Er det egentlig stor prisforskjell på de ulike løsningene som baserer seg på busskabel? (Gira, Berker, Merten, Hager, ABB....andre?) eller er det mer de ulike typer løsninger som utgjør prisforskjell (f.eks. trådløst vs trådbasert)?
    8. Vil leverandørene være interessert i å hjelpt meg med prosjektering?

Er klar over at dette til slutt ble et veldig langt og omfattende spørsmål, men håper noen har noen svar/synspunkter på noe av dette i hvert fall - slik at jeg er litt bedre rustet neste gang jeg skal kaste meg ut i krigen med gamle svigers ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=rh37]
    Litt mer konkret lurer jeg på:

1. Er det fornuftig å velge KNX kompatibelt bussystem når man bygger enebolig og man planlegger å bo i i 20 år, eller er dette råflott for private boliger? Hvor mye vil utstyret til en basisløsning for et slikt hus anslagsvis ligge på (med normale rabatter hos grosist)?
    2. Er det fornuftig å velge trådbasert løsning?
    3. Noen som vet om "smarthus" type alarm kan kobles opp mot vaktselskapene?
    4. Hvis jeg får hjelp av en leverandør til å gjøre litt prosjekteringsarbeid, vil da en elektriker som ikke har erfaring med EIB løsninger klare å installere systemet? Er det forskjeller på de ulike merkene når det gjelder enkel installasjon?
    5. Har noen vært borti termostater som styrer vannbåren varme med kun "on/off" signaler? Tror ikke Elko har noe slikt i hvert fall?
    6. Har også varmekabel i badene i tillegg til vannbåren varme. Må vel ha egen termostat på disse? Kunne jo vært kjekt å sette opp varmekabel til å slå inn dersom vannbåren varmen ikke klarer å få temperaturen opp til ønsket nivå etter en viss tid :-)
    7. Er det egentlig stor prisforskjell på de ulike løsningene som baserer seg på busskabel? (Gira, Berker, Merten, Hager, ABB....andre?) eller er det mer de ulike typer løsninger som utgjør prisforskjell (f.eks. trådløst vs trådbasert)?
    8. Vil leverandørene være interessert i å hjelpt meg med prosjektering?

QUOTE]

Kjempeflott at du benytter deg av sjansen og syntes det er bra at "private" folk begynner og legge merke til smarthusløsninger. Først og fremst så bør du være obs på at dette vil koste titusner uansett hvor bra pris "svigersen" din får hos grossist.

Skal svare lett på spm dine.

1. Det er kjempefornuftig! okonomi og komfort!

2.Trådløst egner seg best til rehabilitering eller andre steder hvor kabling ikke er egnet. Kabling gir bedre muligheter og er billigere!

3. Kan uten og vite. Ganske sikkert si ja.

4. EIB\KNX er et veldig enkelt oppsett. Tror han vil klare kompleteringen selv, men programeringen bør han kanskje få hjelp hvis han ikke har vært borti dette før

5. Vannbåren varme styres ved og bytte ut styreenheten i vannskapet som igjen styrer ventilene til vannrørene. Aldri vært borti dette før, men det skal vist ikke være noe hokkus pokkus.

6.Skjønner ikke helt hva du mener med varmekabel? du skal vel ikke ha vannbårne radiatorer og varmekabel på samme sted? Da kan du ligsågodt velge vannbåren gulvvarme

7. Dette med pris er vansklig og si. Du må nok kanskje gi hustegningen til noen som gir deg en annbefaling av komponenter. Når du har den ferdige komponentlisten kan man begynne og snakke pris.

8. Det er nok usikkert, De kan nok komme med annbefalinger, Men husk at du trenger en autorisert installatør til og gå god for jobben. Er svigersen din dette?

Når det kommer til prosjektering vil nok mange på forumet er stå behjelpelige.

lykke til

Hager brosjyre

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alexk

6.Skjønner ikke helt hva du mener med varmekabel? du skal vel ikke ha vannbårne radiatorer og varmekabel på samme sted? Da kan du ligsågodt velge vannbåren gulvvarme

Det han mener her er at det skal legge elektrisk varmekabel i tillegg til vannbåren varme. Dette gjøres ofte fordi da kan man skru av vannvarmen/kjøre lav temp om sommeren og fortsatt ha varme i gulvene.
    Vil tro du kan bruke samme termostat som til gulvvarmen og bare programere en bryter til å velge bruk av el/vann.

Side 9 av 17 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •