Hager Tebis TX/KNX/EIB - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 17 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 340
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Slettet.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stjernekobling av faser Godt sagt

Men når det gjelder 2 polt brudd på bad så er jeg litt.... vet ikke helt..

Mine synspunkt

- 2 polt på 12v trengs ikke Det kommmer ikke inn under samme regelverket som 230v!!

- 12v er jo også som man sier (safety extra lov voltage)

- 2 polt på bad generelt er jeg enig i!! MEN på 400v så er det jo ikke lov til å bryte N lederen. så det er noe som skurrer

- 2 polt på bad er greit ( 230 v) og det er fordi at vann og strøm er farlig!! Men på 400v er jo jord og N det samme punktet, og det skal ikke være noe potensiale mellom de???

Sitat Opprinnelig postet av vegarr
    I samme slengen kan jeg spørre om hvorfor "min" elektriker insisterer på at utendørs støpsel (IP67 kapsling) må festes 1,5 meter oppe på veggen? Dette er som regel upraktisk og ikke visuelt veldig pent. Samtidig ser jeg at en kan ha støpsel i hagen med spyd (230v) mare centimeter over bakken
    Si det du.. Men reglene sier at det skal være 1,5 over bakke.. altså grunnen hvis det er på veranda i 2 etg kan den stå lengre ned. Men det er også noen andre regler... Problemet er at regelverket mellom FEB91 og idag er snudd på hodet så mange ganger at det er ingen som vet hva som egentlig gjelder, men det er nok Vane som gjør at den skal stå der...

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den problemstillingen er jo intressant.

Å bruke 2-polet brudd ved 400V hvor den ene fasen er N som videre er forbundet med jord?? Her burde det vært enpolet brudd.... Slik som alle andre land med 400V praktiserer..

Andre land har også enpolede sikringer som kun bryter fasen - ikke N lederen. Ved sikringsbrudd vil man på en måte "jorde" hele kursen. Bra sikkerhet synes jeg.

Men her på berget bryter har man topolet brudd og lar kursen "ligge fritt". Ikke så god løsning.....
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tidligere kunne man ha stikk utendørs lavere enn 1500mm over bakken så lenge den hadde lås med nøkkel - vet ikke hvordan det er nå.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stikk kontakter utvendig:

Det er ikke noe krav om at disse skal plasseres så langt over bakken, etter at Jordfeilbryterne kom inn så kan de plasseres hvor som helst..

MEN: før en jobb skal vi foreta en "risiko vurdering" et eget skjema og da kan det være at det er forhold som gjør at man IKKE kan plassere stikk hvor som helst..

Men i utgangspunktet så er 50cm + OK alt under dette må man tenke på snø osv...

12V spotter på bad kan ha 1 polt brudd HVIS trafoen står utenfor sonene.. altså ikke på badet..

2 polt brudd på 400V trengs ikke! MEN det kan oppstå problemer hvis man får et potensiale mellom N og Jord som kan skje ved feil, så det er ikke et krav men det er anbefalt, og bør gjøres i alle tilfeller.

I utlandet har man ikke 2 polt på bad / 400 v MEN da er klemmene separert på en måte som man ikke gjør her i Norge..

Har nettopp snakket med vår installatør

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock

Men her på berget bryter har man topolet brudd og lar kursen "ligge fritt". Ikke så god løsning.....

Både ja og nei.. Det er greit, for mange ganger så skjer det at man har et potensiale mellom jord og N selv om det er det samme punktet i Utgangspunktet..

så de vi bruker har JFB på L og bryter på N

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De deler PEN, PE og N - skinne/leder på samme måte som vi gjør bare ved forskjellige nivåer. Kanskje ikke alle andre land - men over 10 stk som jeg har vært borti.

Felles for de alle er at N-lederen aldri får brytes.... Verken i sikringsskapet eller i brytere.

I Polen har de en artig vri når de skal jorde stikkontakter - de fører kun fase og N-leder frem til stikk - også tar de en gul/grønn leder fra N-klemma i selve stikken og terminerer den i Jord-lemma på stikken. Den du

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

I Polen har de en artig vri når de skal jorde stikkontakter - de fører kun fase og N-leder frem til stikk - også tar de en gul/grønn leder fra N-klemma i selve stikken og terminerer den i Jord-lemma på stikken. Den du

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Både ja og nei.. Det er greit, for mange ganger så skjer det at man har et potensiale mellom jord og N selv om det er det samme punktet i Utgangspunktet..

så de vi bruker har JFB på L og bryter på N
    At potensialet blir skulle bli mindre hvis du bryter forbindelsen mellom jord og N-leder - ja det er intressant

Årsaken til dette er visstnok at myndighetene har gått for en mellomløsning.... Optimalt er det ikke.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det er fordi man egentlig ikke helt har skjønt at TN ikke er det sammen som IT jeg...

De kjører det samme fordi det er sånn det har vært

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det er fordi man egentlig ikke helt har skjønt at TN ikke er det sammen som IT jeg...

De kjører det samme fordi det er sånn det har vært
    Helt korrekt!!

Jeg har vært med i et par kommiteer som behandler visse endringer i forskrifter - har merket at det sitter andre medlemmer som ikke har skjønt særlig mye av dette. De går for det gamle.

Selv har jeg jo jobbet en del år i Sverige som har nettopp 400V system.

Artig å se et sikringsskap i en stor svensk enebolig - det er på størrelse med et et lite nøkkelskap

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hkmod25
    Vil du føle seg bedre hvis jeg sier: stjernekoblet sekundær side av fordellingstrafo?

Jeg bryr meg ikke Men det var bare så bra sagt

Har aldri tenkt slik på det

Man kan heller kalle det TN og IT .... det er lettere

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De deler PEN, PE og N - skinne/leder på samme måte som vi gjør bare ved forskjellige nivåer. Kanskje ikke alle andre land - men over 10 stk som jeg har vært borti.

Felles for de alle er at N-lederen aldri får brytes.... Verken i sikringsskapet eller i brytere.

hvordan funker det? det må jo bli jordfeil. det er jo spenning i n også

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alexk
    hvordan funker det? det må jo bli jordfeil. det er jo spenning i n også
    Spenning i N-lederen??

Den er jo koplet til jord da??

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    N lederen har ikke spenning!

Den heter Nøytral leder av en grunn

N og Jord er det samme punktet!!!

Den eneste som er forskjell er hvor den er splittet.. Her bruker vi å splitte den i sikringsskapet...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aldri helt fortstått det med tn-nett.. så en stikkkontakt i et TN nett så er det brun som har 230v? Jeg vil da altså ikke få strøm hvis jeg tar på N?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I et TN nett så er brun strøm ledende ja..

Potensiale mellom brun og N er 230V mellom brun og Jord 230 V mellom N og Jord for forhåpentligvis 0 V

Men hvis du kun tar på en av fasene så vil du nok ikke får strøm uansett

Men hvis du tar på Jord og N tror jeg du kan få deg en liten overraskelse.. Da kroppen din har litt motstand..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I et TN nett så er brun strøm ledende ja..

Potensiale mellom brun og N er 230V mellom brun og Jord 230 V mellom N og Jord for forhåpentligvis 0 V

Men hvis du kun tar på en av fasene så vil du nok ikke får strøm uansett

Men hvis du tar på Jord og N tror jeg du kan få deg en liten overraskelse.. Da kroppen din har litt motstand..
    Ja dette er jo greitnok, Men det er jo vekselspenning dvs spenningen veksler over to polariteter, Men i dette tilfellet skulle man jo tro det blir mere likespenning. altså brun = + N = -
    Og hvordan fungerer jordfeilbrytere da? Vil ikke jordfeilbryteren løse ut hvis Jord og N er koblet sammen?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet.