Hager Tebis TX/KNX/EIB - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 17 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 340
    Newcomer carmacoma sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Hvilket firma jobber du for?? Det er ikke et el. installasjons firma?

PÅ svar om den bilen så er vel det svaret. Vet ikke.

Har komponenter til å løse det, men vet ikke hvordan jeg skal løse det i praksis. Dette med bil lenge borte ( tyveri er jeg sikker på ikke går. Det er litt for søkt Fordi det er ikke lett for en databrikke å vite hvor lenge bilen skal være borte med tanke på ferier og impulsturer

Men jeg er sikker på at dette går ..

Men vi snakker fort 80000 i komponenter...

Jobber innen industrielt vedlikehold

Det med tyveri kan løses med at man kviterer på skjermstyringen eller en bryter når man tar bilen...det vil ikke en som stjeler bilen gjøre.

Tror ikke man trenger å bruke 80000,- for å få dette til... Har regnet litt på forskjellen mellom å installere huset med og uten "smarthus løsninger" og det er omentrent det beløpet du opplyser jeg må ut med for alle Eib/knx komponenten til hele huset, og da har jeg inkludert en PLS for å ta seg av div ting som ikke lar seg løse på en fornuftig måte med eib/knx.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med garasjeporten løser du LETT med induktive eller optiske givere og PLS dette trenger ikke være dyrt eller vansklig.. Du trenger et mueller easy pls rele til 1000,- (her programmerer du funksjonen til giverne samt tidsforsinkelsen) du trenger også et par kontaktorer til garasjeport motoren..

Kan godt forklare dette nærmere hvis du vil

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med kvittering på en skjerm.. Joda men ikke praktisk den dagen man er sent ute til noe osv... Eller når Svein skal låne bilen :-D

Det er ganske dyrt med slike komponenter GPS sender osv osv... Det er mange lapper. Men da har jeg regnet med de komponentene som MÅ være i en hver installasjon...

Men kun den garasje saken hvis man har det andre er vel 25 tenker jeg...

.................................................. .................................................. ......

Hvordan regnet du ut dette huset da? Det er vel sikkert ikke så langt unna, selv om jeg tror at det blir ca 50 % dyrere en et vanlig hus.. Mitt grunnlag:

Til spotter MÅ man ha dimming. En 315 GLE koster nesten det samme som en EIB dimmer......

Hva skulle du med PLS???

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Det med kvittering på en skjerm.. Joda men ikke praktisk den dagen man er sent ute til noe osv... Eller når Svein skal låne bilen :-D

Det er ganske dyrt med slike komponenter GPS sender osv osv... Det er mange lapper. Men da har jeg regnet med de komponentene som MÅ være i en hver installasjon...

.................................................. .................................................. ......

Hvordan regnet du ut dette huset da? Det er vel sikkert ikke så langt unna, selv om jeg tror at det blir ca 50 % dyrere en et vanlig hus.. Mitt grunnlag:

Til spotter MÅ man ha dimming. En 315 GLE koster nesten det samme som en EIB dimmer......

Hva skulle du med PLS???

En mulighet er og ha en induktiv giver i fks asfalten som gir signal til Q1 (som får garasjeporten til og gå opp)
    For og få porten til og gå ned ville jeg hatt en induktiv giver i gulvet på garasjen og en optisk giver ved porten og lagt til en OG funksjon i pls'en slik at både den Induktive og den optiske giveren må gi signal til Q2 for og få porten til og gå ned.. Dette er da av sikkerhetsmessige årsaker slik at ikke porten kløyver bilen i 2 ved eventuel feil ved giverne:-o

Timerfunksjonen når porten lukkes gjøres LETT ved og legge til en tidsforsinkelse i pls'en slik at når den optiske og induktive giveren starter en teller.. Når telleren har telt ferdig, aktiveres Q2

Håper jeg forklarte greit nok.. Prisen på dette er ca

3 stk givere ca 300,- pr stk
    Moeller easy pls 1000,-
    2stk kontaktorer MAX 500pr stk??? har ikke prisen her nå.
    kablingen koster jo heller ikke all verden..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Hva skulle du med PLS???

En mulighet er og ha en induktiv giver i fks asfalten som gir signal til Q1 (som får garasjeporten til og gå opp)
    For og få porten til og gå ned ville jeg hatt en induktiv giver i gulvet på garasjen og en optisk giver ved porten og lagt til en OG funksjon i pls'en slik at både den Induktive og den optiske giveren må gi signal til Q2 for og få porten til og gå ned.. Dette er da av sikkerhetsmessige årsaker slik at ikke porten kløyver bilen i 2 ved eventuel feil ved giverne:-o

Timerfunksjonen når porten lukkes gjøres LETT ved og legge til en tidsforsinkelse i pls'en slik at når den optiske og induktive giveren starter en teller.. Når telleren har telt ferdig, aktiveres Q2

Håper jeg forklarte greit nok.. Prisen på dette er ca

3 stk givere ca 300,- pr stk
    Moeller easy pls 1000,-
    2stk kontaktorer MAX 500pr stk??? har ikke prisen her nå.
    Giverne trenger også 230 til 24v trafo.. prisen er jeg usikker på..
    kablingen koster jo heller ikke all verden..

Dette er ivertfall ikke 80.000

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hehe.. vel nå er det vel snakk om noe annet et pls anlegg her da

jeg far aldri likt PLS av senne sorten jeg....

på jobben byttet vi ut en helautomatisk vev stol som var styrt med pls til hager sitt eib

nå skal det jo sies at det er jo en form for pls dette også, samme prinsippet med og/ eller og slikt

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Easy PLS

Joda skjønner at dere ikke snakket om PLS, Men forstod det slik at denne garasjen var noe fyren tenker seriøst på.. Og da er dette den enkleste og billigste måten og få det til på.. Kanskje også den eneste med tanke på at døra skal opnes av seg selv når bilen skal inn i gårdsplassen?

Man kan helt sikkert på en giver til og sende signal til en alarmsentral også? Dette forutsetter at man må "nullstille" alarmen før man setter seg inn i bilen for og kjøre

Du kan si hva du vil, men EIB vil ALDRI ta over PLS.. Det er to vidt forskjellige ting. Si ifra den gangen trykkpressa til vg blir styr over EIB hehe

menmen, skal ikke blande meg

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pls kommer nok aldri til å bli danket ut nei. Det er rett og slett umulig.

Men nå tror jeg at i dette tilfelle så var det snakk om å integrere om noe slikt i et hus som har avanserte styringer. Hvis du leser innlegget så er det ganske mange andre ting som en PLS ikke klarer å gjøre noe med, som kvitteringer og gps og slikt, det er der pengene går.

Å lage noe som tilsvarer den PLS løsningen din ( Som var helt genial ) er ikke noe vanskelig man bare bytter ut noen komponenter fra din verden

i steden for følere så har vi sensorer

En annen ting er jo at det kan bli litt vanskelig å sette ned følere hvis veien er der, og den som skal åpne porten når man kommer hjem må fordelaktig vis stå langt unna slik at porten faktisk er åpen når man kommer frem....

Det er noen momenter som ikke er løst enda men det kommer seg etterhvert

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pls kommer nok aldri til å bli danket ut nei. Det er rett og slett umulig.

Men nå tror jeg at i dette tilfelle så var det snakk om å integrere om noe slikt i et hus som har avanserte styringer. Hvis du leser innlegget så er det ganske mange andre ting som en PLS ikke klarer å gjøre noe med, som kvitteringer og gps og slikt, det er der pengene går.

Å lage noe som tilsvarer den PLS løsningen din ( Som var helt genial ) er ikke noe vanskelig man bare bytter ut noen komponenter fra din verden

i steden for følere så har vi sensorer

En annen ting er jo at det kan bli litt vanskelig å sette ned følere hvis veien er der, og den som skal åpne porten når man kommer hjem må fordelaktig vis stå langt unna slik at porten faktisk er åpen når man kommer frem....

Det er noen momenter som ikke er løst enda men det kommer seg etterhvert

Finnes det EIB\KNX sensorer som reagerer på metalisk ledende deler? Blir dumt og sette opp en fotocelle for og åpne opp for kjelteringen hehe

Et annet problem med induktiv giver i veien, er jo hvis noen skal parkere på utsiden av garasjen? Da vil jo døra stå oppe.. så det er en vrien oppgave det er.. Elsker slikt! VIlle bare lufte mine ideer

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt det er et lite stykke igjen

Men det er gode tanker selv om jeg tror at en GPS sender i hus ( I EIB anlegget ) og en på bilen hadde vært det beste. Da trenger man ikke noen sensorer bortsett ifra den i bilen

Men da snakker vi $$$$ igjen..

Dette med sensorer er ikke alltid like enkelt på slikt, det er mange faktorer som avgjør suksessen der ja.. Hva med snø?? is?? hehe...

Som jeg får beskjed om ofte: Et godt forsøk MEN ikke helt

hvis man hadde noen givere som KUN hadde reagert på et spesielt materiale eller lignende som var festet på den aktuelle bilen ( e ) der har vi det vel.. Da kan jo alt annet bare passere..

Det er håp når man brainstormer...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alexk
    Finnes det EIB\KNX sensorer som reagerer på metalisk ledende deler? Blir dumt og sette opp en fotocelle for og åpne opp for kjelteringen hehe
    Fotocelle er vel ikke veien å gå nei Men jeg tror ikke at de har noe som reagerer på metall. Jeg vet ikke men tviler..

Man for holde seg til portåpner med sender i bilen det virker alltid og koster ikke mer en et par lapper

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hehe.. vel nå er det vel snakk om noe annet et pls anlegg her da

jeg far aldri likt PLS av senne sorten jeg....

på jobben byttet vi ut en helautomatisk vev stol som var styrt med pls til hager sitt eib

nå skal det jo sies at det er jo en form for pls dette også, samme prinsippet med og/ eller og slikt
    Hmm...det kunne ikke være rare vevstolen... Hvordan legger du inn antall skudd, renninger og vevemønster? Hvis du da ikke snakker om å bytte fra Pls til en annen Pls?

Hva skulle du med PLS???
    Man greier da å ta med seg nøkkelen når man drar, og det er ikke noe problem å få en sensor til å registrere at du har tatt den med deg....tyven kan selvfølgelig rappe nøkkelen, men da må de komme seg inn i huset også, og ikke bare inn til bilen.

Jeg ser flere bruksområder som er billigere å ordne med en pls, eib/knx er bra der man trenger brytere, dimming til lys o.l men ikke til avanserte programmer. Kan ta et lite eks. Jeg har laget et fonteneannlegg som skal være i hagen, du har sikkert sett lignende før....vannstrålen" hopper" fra en plass til enn annen og derfra videre til neste, som en slags slange.(skjønte dere?) det har 12 aktuatorer/ventiler til vann, som skal styres i flere bestemte rekkefølger til bestemte tider. Hele greiene skal slå seg av til visse klokkeslett og temperaturer og i tillegg er det vannnivå måling på hovedkaret til fontenen slik at regn ikke får det til å renne over, og ved fordampning fylles det automatisk opp.

Klima anlegget ser jeg også for meg at jeg blir å bruke Pls på.

Sitat Opprinnelig postet av alexk

Håper jeg forklarte greit nok..
    Dette blir ikke en godt nok løsning selv om det ville fungert. Grunnen er at hvilken som helst bil ville fått porten opp....Kun en bil skal kunne åpne porten til denne delen av garasjen. Hver enkelt bil har sin garasjeport. Men det med følere for at bilen er på plass er omentrent den løsningen jeg ville valgt.

Men jeg får en port inn til gårdsplassen, og denne skal være åpnet til jeg kommer dit....det er det jeg ser på som vanskelig uten noen form for brikke avlesning.

Men min konklusjon angående eib/knx er at det blir jævlig bra hvis man gjør det på rette måten og enda bedre sammen med en Pls Gleder meg skikkelig til å begynne

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en ting jeg ikke har greid å lest meg til, og det er hvordan man addreserer hver enkelt bryter? Har hver modul, eks dimmer en fast adresse også programerer man bryteren til å sende ut denne adressen, med påfølgende komando? og hvis det er sånn det fungerer, er det noen begrensning i hvor mange adresser en bryter kan sende ut til på en å samme gang? hvis bus-kabelen greier 256 forskjellige

Og er det det det samme programmet man bruker på alle EIB/KNX produkter? dette: KNX Association *::*[Official website]*»* KNX Tools *»**»* ETS *»*Downloads

Er det noen grunn til at man skulle legge opp mer enn en` bus kabel, så lenge man holder seg under 256 betjeningsmoduler?(altså alle bryterene benytter samme kabelen, man bare legger den i sløyfe fra sentralen/skapet til et rom, og videre fra dette rommet til neste osv)

Svantekiller, du virker som du har drevet litt på med dette... så hvis jeg gir deg en beskrivelse av hva jeg skal styre på hvert rom. kan du da gi meg en liste over ting jeg trenger, slik at jeg ikke kjøper en masse deler jeg kunne klart meg uten...Er relativt fersk når det gjelder EIB/KNX

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av carmacoma
    Det er en ting jeg ikke har greid å lest meg til, og det er hvordan man addreserer hver enkelt bryter? Har hver modul, eks dimmer en fast adresse også programerer man bryteren til å sende ut denne adressen, med påfølgende komando? og hvis det er sånn det fungerer, er det noen begrensning i hvor mange adresser en bryter kan sende ut til på en å samme gang? hvis bus-kabelen greier 256 forskjellige

Og er det det det samme programmet man bruker på alle EIB/KNX produkter? dette: KNX Association *::*[Official website]*»* KNX Tools *»**»* ETS *»*Downloads

Er det noen grunn til at man skulle legge opp mer enn en` bus kabel, så lenge man holder seg under 256 betjeningsmoduler?(altså alle bryterene benytter samme kabelen, man bare legger den i sløyfe fra sentralen/skapet til et rom, og videre fra dette rommet til neste osv)

Svantekiller, du virker som du har drevet litt på med dette... så hvis jeg gir deg en beskrivelse av hva jeg skal styre på hvert rom. kan du da gi meg en liste over ting jeg trenger, slik at jeg ikke kjøper en masse deler jeg kunne klart meg uten...Er relativt fersk når det gjelder EIB/KNX

Du kan ha 64 deltakere på en linje.. eller 256 stk ved hjelp av 3 repeatere.. kabelen må heller ikke overstige 1000m eller kobles i ring..

Du kommer aldri til og ha fler en 64 deltakere eller overstige 1000m på en eib kabel i et vanlig hus likevel

Du kan i teorien bruke en kabel til alle deltakerne i boligen din. Spørsmålet er om det er praktisk? Det letteste er vel og koble deltakerne som et stjernenett ut fra skapet Fks en linje til hver etasje? Sun fornuft med andre ord..
    Altså. tenk stjernenett

Penger til overs? prisbelønte design brytere

se på B.iq serien. De har også brytere av rubiner og krystaller

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av carmacoma

Ikke noe problem.. Men du må tenke på At KNX ikke er EIB i den rette forstand, det er den trådløse versjonen..

Men dette kommer vi tilbake til..

hvis anlegget er av en stor størrelse trenger du dette pc baserte, på et lite hus ser jeg ikke poenget rett og slett.... det er DYRT!!! det du trenger utenom da er 1 mann til å hjelpe det med å programere, en står i skapet og en står ved bryteren da gjør man det slik at man manuelt programerer bryteren opp mot modulen.. det er det letteste...

carmacoma: Det skal sies at det bare var noen funksjoner på stolen som var fra 1900 eller noe så det var ikke så imponerende likevel når man ser bak.... hehe..

Newcomer slowscan sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe problem.. Men du må tenke på At KNX ikke er EIB i den rette forstand, det er den trådløse versjonen..
    Det stemmer vel ikke helt... KNX er etterfølgeren til EIB, og støtter signalering over tp-kabel (sånn som f.eks. standard EIB), strømnettet, RF, IR og IP-nettverk. Se KNX (standard) for en beskrivelse. Selve standarden har hjemmeside på KNX Association

(SS)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg blandet litt her selvfølgelig har du rett

tebis Radio / KNX

tebis TX

Tenkte jeg på

Poenget er at du ikke trenger noe data program for å programere et enkelt system som et hus faktisk er

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg liker utseende på byterene til elkomatic, sort med blått lys, men de kan vel ikke benyttes sammen med f.eks hager eller merten sitt system?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke elkomatic

det er elko +

det kan benyttes ihvertfall sammen med Hager sitt knx

det som er med Hager er at man ikke trenger å bruke deres brytere hvis man velger et Bus system....

Jeg har alu med blått lys rundt det er porno

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke elkomatic

det er elko +

det kan benyttes ihvertfall sammen med Hager sitt knx

det som er med Hager er at man ikke trenger å bruke deres brytere hvis man velger et Bus system....

Jeg har alu med blått lys rundt det er porno

oki...fant dem under elkomatic katalogen http://www.elko.no/elko_nor/userhtml...v1.03_2006.pdf

Men kan du bruke bryteren direkte på bus kabelen, uten noen modul fra Hager? eller må du sette en sånn duppeditt bak bryteren som gjør om bryterfunksjonene til eib/knx signaler...

etter deg jeg har forstått så er ikke elkomatic kompatibelt med noe annet system med eib/knx

Side 3 av 17 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •