Hager Tebis TX/KNX/EIB - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 17 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 340
    Newcomer slowscan sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Grattis da

Som du sier.. For meg ( som elektriker ) så virker det meningsløst å kjøpe det. men jeg har noen krefter og priser i ryggen som du bare kan drømme om

Men kan ikke du sende meg litt info om det DU mener om systemet og kanskje bilder??? jeg vil vite hva dette er, har mine anelser men vil ikke snakke om det her
    Skal se om jeg får hostet opp noen bilder. Mangler dimmere ennå, så veggbrytere er det litt tynt med ennå. Har bare montert styring av markise + noen plugin-moduler til løse bordlamper. Bryterne er fra merten, og alt de har av utseende/stiler vel skal kunne brukes tror jeg. Se http://www.merten.no for serier der.
    z-wave-sakene til merten heter Merten Connect. merten - Radio Homepage.
    Er en micromodul slik at andre knapper kan brukes også, slik som elko, men det er bare microbryter ennå, ikke microdimmer.

Merten har også eib og knx-saker.

Disse pluginmodulene er fra HomePro, mens usb-modulen er fra seluxit. Merten har noen sykt kule veggcontrollere, men de koster litt...

(SS)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.

her er et tenkt tilfelle. Som jeg kommer til å bruke hos meg på soverom. Ikke fordi jeg må, men fordi jeg vil

Utgangspunktet 4 spotter.

1. av/på dimme opp ned
    2. nattmodus ( 40% styrke )
    3. tidssenking.

Det jeg har idag er spottene. Jeg vil IKKE trekke ledninger til brytere etc, for å gjøre det enkelt så legges det KUN strøm frem til spottene.

Hva trenger jeg og hva blir prisen

Det er dagens oppgave Hkmod25 :-D

Jeg vet hva jeg må ha på Hager og vet hva det koster i komponenter for en vanlig kunde. Sitter med full prisliste foran meg. Og det er mye som koster penger

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smarthus.info er ikke en konkurrent til hager, men en er en helt vanlig nettbutikk fokusert på bl.a. smarthusteknologi. De leverer komponenter fra en rekke leverandører, med komponenter til to forskjellige styringsprotokoller, det gamle X10, som er en standard fra 70-tallet, samt det nyere z-wave.
    z-wave er det hkmod25 nevner, og som jeg har kjøpt. z-wave er ikke en konkurrent til hager, men til KNX wireless, som bl.a. hager leverer komponenter som støtter. Merten, som produserer noen av komponentene jeg har kjøpt, har også knx og eib-komponenter. Smarthus.info blir derfor en konkurrent til f.eks. elhandel.no, som har bl.a.systemer som moeller xcomfort, elko wireless, gira funkbus.

En liste over medlemmer av z-wave-alliance finner du her: Z-WaveAlliance.org - Members
    En oversikt over en haug med komponenter fra forskjellige leverandører finner du her: Z-WaveAlliance.org - Products

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet dette. Men jeg og hkmod har "diskutert" dette så lenge at det er snakk om KNX modulene til disse nevnte ( z-wave og hager RF )

Så det er Z-wave jeg tenker på med dette "problemet" jeg serverte.. Beklager at det ikke kom frem

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok..

Jeg vil ikke lese Har lest, men jeg er litt usikker..

1. 4 spotter 200 w TOTALT

2. tids forsinkelse ( altså 2 min etter at jeg har trykket på knappen så slår lyset seg av.

3. 1 sone!!

Ble litt uklart det forrige der men nå er det klart?!?!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å stille det på nytt da.. med rikig Info

4 spotter som har kun strøm opp til kassen IKKE noen mulighet for ledning til bryter.

1 sone

200W totalt

3 av/på + dimm opp/ned på en knapp

4. 40 % nattsenking på en knapp

5. tidsforsinkelse ( 3 min etter at jeg har trykket på knapp slukker det seg )

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal se på disse komponentene...

Sitat Opprinnelig postet av hkmod25
    På det andre å bruke en slik løsning (spotter som har kun strøm opp til kassen IKKE noen mulighet for ledning til bryter) etter min mening er ikke noe brukervennlig løsning og alltid vil bare fordyre installasjon (Bra for elektriker, dårlig for kunde).
    Her er vi kanskje ikke enige.. se for deg følgende scenario. Dette er realiteten FOR MANGE SOM PUSSER OPP!! veldig mange faktisk.. Hjemme hos meg også

Det som er "In" nå er kun å legge ferdigmalte "smart panel" plater rett på den gamle veggen og da er det greit å slippe å slisse opp det gamle for å legge ned strøm til bryter som strengt tatt ikke er nødvendig. så der er vi ikke enige..

Det er ikke en optimal løsning å gjøre det slik, men det er idag mange som gjør dette. bare jeg alene har vært på 10 talls slike jobber iår.. og da er det jo genialt...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du skjønte dette helt jeg..

Dette skal jeg ha. det er 4 spotter i spotkasser som ligger i taket der ligger det strøm frem og mellom spottene..

1 stk. - ZDP200 (PlugInn dimmer. kr. 498,-) kan jeg ikke bruke vel??

edit: Ser du skriver at de ikke har kommet med en mikromodul enda. Men den du beskriver kan ikke brukes.. kan ikke sette opp en stikk og plugge den inn inne i en spotkasse

løsning 2.. Den er som jeg skrev ovenfor ikke aktuell og ser for meg ut som IKKE nødvendig hvis man har bestemt seg for smartstyring.. eller man pusser opp på den måten jeg beskrev

ZTH200

Er dette en programerings enhet som lærer bryteren opp til forskjellige kommandoer?? eller??

Jeg spør av uvitenhet og nyskjerrighet.. Jeg leser litt, men vil ikke sette meg så mye inn i dette systemet

Newcomer carmacoma sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal bygge meg nytt, selvtegnet hus til våren , og skal da installere en eller annen form for eib/knx system, hvilken type/fabrikat jeg skal velge er jeg usikker på, noen anbefalinger? Jeg liker ABB sitt utseende på brytere/kontrolpanel, men pris er også en viktikg faktor.

Var i kontakt med Hager, tenkte kanskje de ville bli billigere enn de andre siden de er sin egen grosist, men de selger kun til instalatører. Jeg er ansvarlig driftsleder i et firma med ca 80 annsatte (udannet tekniker/elektriker gr L), men det firmaet jeg jobber for har ikke instalatør.... Synd for Hager, da vi ikke kommer til å bruke deres produkter senere heller.

Et annet spørmål er om det er det samme programmet man bruker for å programere anlegget, uavhengig av fabrikat på utstyr? siden standaren er felles/åpen.

Er det noe begrensning i hvor mye utstyr man kan ha på en bus-kabel?

Er det noen fabrikater som har trykkfølsome-skjermsystemer med mulighet for å selv velge skjermbilde, eks plantegning/fotografi eller live bilde av huset?

Har lang erfaring med Pls-programering, men har ikke vært så mye borti slike eib/knx anlegg, så er åpen for gode råd og tips

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    carmacoma -

Grunnen til at hager ikke selger til dere er jo fordi dere ikke har noen til å godkjenne installasjonen

Men selv om Hager er "Uaktuelt" for deg så kan jeg fortelle følgende

Hvis du skal styre det med EIB så kan du jo bruke akkurat de bryterne du vil. det er jo bare en bus kabel som skal kobles med Impuls

PÅ hager sitt system så tror jeg det er opptil 256 punkter på en buskabel.

Og til deg Hkmod25. Jeg har skjønt din "elsk" til Z-wave og alt dette men for meg så ser det ikke seriøst nok ut, Det er for mye dill og dall med det..

Nå skal jeg legge meg flat og si at jeg ikke har sjekket ALT om dette og kun lest div på smarthus siden. På den siden så fremstår dette som noe en Hobby elektrikker hadde ELSKET!!!

Til det eksemplet jeg ga deg i går: om dette soverommet mitt

Hager systemet.

1 4 kanals bryter
    1 dimme modul

Jobb ca 1 time...

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til det eksemplet jeg ga deg i går: om dette soverommet mitt

Hager systemet.

1 4 kanals bryter
    1 dimme modul

Jobb ca 1 time...
    Dimmemikromodul finnes desverre ikke ennå, så der må z-wave melde pass i ditt tilfelle. Du kan bruke hvilken som helst bryter med z-wave også, med en "4-polet Sender Mikromodul" til 748,-. Så har du en 4-knappers impulsbryter er du i mål på sende-siden. Om det er mulig å legge inn trigging av en timer som slår av lyset etter en stund vet jeg ikke om er mulig nå, så der vinner du også. Dukker helt sikkert opp lure bokser for dette etterhvert. Hvor ligger denne funksjonaliteten i hager-alternativet, 4-kanals-bryteren eller dimmemodulen? Eller ligger dette i en sentral timer-boks et annet sted i huset?

(SS)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner at dette systemet er ganske "nytt" her omkring. Så at det kommer det tviler jeg ikke på, det er jo slik at når en har det så har alle det osv...

Det som er "ulempen" ihvertfall det mange sier. Som jeg mener er FEIL!! Jeg mener det er en trygghet... uansett..

For hager så har du en programmering`s enhet som tar seg av dette. kalt TX100, Det er dette som er hjertet i en RF Knx fra Hager. Det som skjer er at man søker frem alle komponentene og linker den til Tx100. og man er igang med programmering. Dette tar for en som kan det KORT TID!! kommer an på størrelsen da

Når man er ferdig og har satt alt slik man vil tar man ut et minnekort og legger det der man vil, hvis man mot for modning vil gjøre endringer setter man minnekortet inn i tx 100 og man får opp anlegget.

Altså det er et minnekort til hver installasjon. Altså pr.hus ikke pr rom
    Dette er noe man får med og ikke betaler for. Det som er bra med et slikt minnekort er at man har installasjonen på dette og kan la andre ( seg selv? ) gjøre endringer. så fremt de har TX100 da...

Her er det som er "negativt" i følge noen.

Tx100 ER DYR!! snakker vel 5k tror jeg?? og litt avansert for "nybegynnere" ikke noe stygt ment Derfor så er det slik at det nesten er utelukkende el. firma med kompetanse som har en slik sak.

Dette betyr at man må få elektriker til å eventuelt omgjøre noe av installasjonen. Det er jo i seg selv negativ og fordyrende.

MEN. Alle knapper man setter til "scenario" knapper kan man omprogrammere selv, altså uten tx 100.. Tx 100 har satt dette til en Scenario bryter og da kan man leke seg så mye man vil med hjelp av en bruksanvisning og litt fantasi. Og hvis jeg skal være helt ærlig så er det sjelden man gjør noe med brytere som IKKE er ment til en scenario.

OG hvis man er usikker på om man muligens vil ha et scenario senere så legger man opp til dette. I et KNX system så er det jo trådløse enheter som er aktuelt?? Og da spiller det ikke noe rolle om man setter opp en 2 kanal eller 4 kanals bryter, og lager et scenario på 2 til evnt. senere bruk.. pris forskjellen på 2 og 4 kanal er 200 kr BTW.

Det er her Hager sitt system skinner mener jeg som "fagmann" jeg mener et slikt system IKKE skal kunne tukles med for mye av kunder, kun det mest nødvendige som da scenarioer. Det er så fort gjort at man roter seg bort, og lager en veldig til jobb, det er negativ til alle som liker å prøve seg. Men gjennomsnittet er glad for dette.

Jeg har et eksempel fra den tiden Gira kom med et slikt system ( ca 2000 ?? ) det var slik at kunden kunne leke seg MYE selv. Resultatet var at vi var nede hos han en gang i uken og programmerte inn på nytt

Men jeg må si jeg er litt skremt av diverse el. firmaer i dette landet. Det kommer av det jeg har lest her og det jeg har erfart selv. Det er utrolig mange som ikke har hørt om disse systemene og som ihvertfall ikke klarer å bruke det, det kom egentlig som et "sjokk" for meg. En kunde av oss hadde et annet firma inne hos seg og han fortalte at han ville ha en dimmer og en fjernkontroll på lyset.. Den beskjeden han fikk var nesten provoserende for meg. Dette kom fra et Autorisert firma. ":" Nei da må du nok dra på Biltema og kjøpe noe dritt der, jeg tror ikke vi klarer å skaffe deg noe, dessuten har vi ikke hatt kurs om slikt. Så det klarer vi ikke":" Det er sykt det....... en trist hverdag.....

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkerheten ved merten sine produkter burde vel være vel så bra som hager. De selger jo brytere og knx-saker og slikt i Norge i dag, bare ikke connect-systemet. Merten Norge er forøvrig nylig "integrert" i Schneider Electric Norge. Er enig i at inntrykket bare fra smarthus.info-siden kan gi et litt hobbyelektriker-inntrykk, men produktene i seg selv ser da proffe ut i mine øyne.

Vet at du bruker tx100 for å programmere systemet, brukte litt tid på å sjekke ut hager-sakene. Det strandet på at det ikke var mulig å få tak i sakene. Er vel litt hobbyautomatiker, men selve elektrikerjobben her er gjort delvis av elektriker, og det jeg har gjort selv (skrudd stikkontakter og elko-dimmere) er planlagt og sjekket og dokumentert av elektriker. Dingsene jeg prøver nå kobler jeg opp selv, læringen her jo halve moroa. Er siv.ing, så jeg kan ihvertfall teorien om hvorfor strøm er farlig. Får få elektrikeren til å se at ting ser greit ut når jeg er ferdig.

Timer-funksjonaliteten du programmerer må vel være/legges et sted (en dings)? Altså en enhet med klokke som tar i mot signalet fra bryteren, venter en konfigurert tid, og så sender signal videre til dimme-modul ved spottene? Har RF-bryterne innebygd støtte for en slik forsinkelse?

(SS)

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    carmacoma -

Grunnen til at hager ikke selger til dere er jo fordi dere ikke har noen til å godkjenne installasjonen

Jeg trenger ikke noen til å godkjenne installasjonen i mitt eget hus. Det har jeg selvfølgelig lov til selv. Når det gjelder firmaet jeg jobber i, så er det klart at ved en ny installasjon så må det godkjennes av en med installatørpapirer, men ikke for utskifting av allerede montert utstyr. Har aldri kommet over en leverandør/grosist som KUN solgte til installatører, men det blir nå deres valg.

men er det virkelig slik at alle eib/knx produkter er helt kompatible med hverandre? slik at jeg kan velge å vrake i produsenter og velge de produktene jeg synes er best til mitt bruk/ mine rom.

Fines det brikke avlesningsmoduler, slik at de kan eks monteres i bilen? når jeg kommer hjem med en av bilene, så ønsker jeg at porten inn til gårdsplassen skal være åpnet til jeg kommer frem, og videre skal den rette garasjeporten skal åpne seg. Uten at jeg trenger å gjøre en dritt. Og jeg ønsker også at det skal vises på skjermstyringen inne i huset at bilen er kommet på plass...når bilen er på plass skal porten gå ned etter en viss tid. Hvis bilen er borte uten at det er meningen (altså stjålet) skal det sendes alarm over sms.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket firma jobber du for?? Det er ikke et el. installasjons firma?

PÅ svar om den bilen så er vel det svaret. Vet ikke.

Har komponenter til å løse det, men vet ikke hvordan jeg skal løse det i praksis. Dette med bil lenge borte ( tyveri er jeg sikker på ikke går. Det er litt for søkt Fordi det er ikke lett for en databrikke å vite hvor lenge bilen skal være borte med tanke på ferier og impulsturer

Men jeg er sikker på at dette går ..

Men vi snakker fort 80000 i komponenter...

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *