Hager Tebis TX/KNX/EIB - Side 17

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 17 av 17 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17
Viser resultater 321 til 340 av 340
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    AHA!! Glimrende link Ak! :-D Akkurat det jeg lett etter i en stund nå. Kunne vel kanskje ringt Philips, men hvorfor det når vi har dette forumet!! Ser ut som jeg kan begynne å spare til ny fjernkontroll, hvis dette går i hop!

Ser faktisk ut som om denne kan kommunisere med mitt system. Kanskje Snorre på Hager kan svare meg på dette for å være sikker, han har jo hjulpet meg med husinstallajonen min via Nils Kloster AS...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olev
    OG hvordan i huleste kommer jeg igang med ETS3? Noen som har noen tips/manualer for ETS3.
    Skulle gjerne hatt en "ETS3 for dummies" bok
    Sjekk ut denne enkle/grunnleggende video innføringen på svensk: Grundkurs i ETS3, programmering med KNX

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tr131

Hei, noen som vet når denne kommer for salg?
    Noen som har noe tips om ett billig å bra visualiserings software for å styre
    KNX installasjon? Noen som har noe erfaring med mControl til å styre med?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SnorreHager
    Hei.

Men så til en glad nyhet. TR130 vil om kort tid bli erstattet av TR131
    Dette vil gjøre det mulig å programmere alt av Hager RF direkte i ETS.
    Dette er mulig via et add on program.
    Man vil da opprette sine egen RF linje i prgrammet, og TR131 vil da han en virkemåte som ikke er så ulig en dali gateway.
    Hvordan går det med tilgjengeligheten på TR131, noe nytt å melde?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Venter i spenning på TR131 jeg også.
    Noen her som bruker/ har erfaring med visualiserings software fra NETxAutomation? Jeg trenger visualisering program som jeg kan bruker på PC, Mobil, touch screen tablets, noen forslag?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

TR131 og touchpads

Hei.

TR131 er ikke lenger unna en at vi kan starte å glede oss. Det vil si at produksjonen for komersielt salg er i gang. Noe arbeider gjenstår før den kan selges, men vi håper å tro det skal skje nå i 2010!

Når det gjelder visualisering etc.
    For dere med Ipads eller phillips Pronto fjernkontrolller så er siden iPad, iPhone, Philips Pronto und der KNX/EIB Bus hvert å sjekke ut.
    De har en kul KNX IP gateway.

Ellers så finnes det div software for visualisering.
    Hager har en som kommuniserer direkte med KNX uten OPC server. Den kan isntalleres på hvilken som helst Windows basert PC/tablet.
    Du trenger da en kobling til bussen via USB eller IP.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Jeg har Hager knx system i huset, og nå må jeg finne på noe mer å gjøre med dette.

Vil denne fungere for å kjøre mot Ipad app?
    schneider MTN680329
    KNX/IP router

Finnes det en app for Android for knx?

Et spørsmål til.
    Jeg har snakket med simatic om å koble sammen knx mot simatic sin winCC touch skjerm, han hadde hørt om noen som hadde gjort dette men visste ikke så mye mer.

Er det noen av dere som vet noe mer om dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av olev
    Venter i spenning på TR131 jeg også.
    Noen her som bruker/ har erfaring med visualiserings software fra NETxAutomation? Jeg trenger visualisering program som jeg kan bruker på PC, Mobil, touch screen tablets, noen forslag?
    Sjekk ut aycontrol.com/en. Den kan ikke brukes på PC, men er et flott alternativ på iPhone og iPad. Erfaringsmessig er det ikke mange som bruker styring via PC noe særlig lengre. Det blir for tungvint, de fleste ønsker touch kontroll.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk ut aycontrol.com/en. Flott alternativ på iPhone og iPad.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Micro Matic

Sitat Opprinnelig postet av svendbjarne
    Driver og titter på å kjøpe leilighet snart som skal oppusses ganske grundig, dvs. ned med gipsen og nye rør de fleste plasser. Dermed ser det ut til at jeg heller mot et KNX-system i leiligheten og det er MYE jeg lurer på.

Har sittet og sett litt på hvilke funksjoner jeg kan tenke meg og kommer til denne prioriteringen. Nå vet ikke jeg om alle disse byggeklossene engang finnes eller hvilken pris slike system ligger på, så hadde satt -veldig- pris på litt tilbakemeldinger fra de som har erfaring.

Funksjoner pri 1:
    -Lys
    --12V LED med PWM-dimmer, i første omgang downlights og gulvlamper.
    -Varme
    --Styring av panelovner m/ KNX termostat og rele for panelovn?
    --Luft-luft varmepumpe med knx-støtte?
    -Stikk
    --Releer på grupper med stikk for feriemodus / kaffetrakter osv.
    -Ventilasjon
    --Inkluderes hvis totaloppussing inkl/ balansert ventilasjon. Finnes flowstyring til knx for ventilasjon?
    -Brann /Innbrudd
    -- Brannvarsler + bevegelsessensor med varsling til alarmsentral. Ser det finnes en del forskjellig, men støtter vaktselskap custom-system?
    -Pent grafisk brukergrensesnitt via en "app" eller webgrensesnitt som støtter eget oppsett, enten via en androidtlf/iphone eller en philips pronto f.eks.
    -Pent grafisk veggpanel v/ inngang&kjøkken som støtter alt av knx-enheter vha eget oppsett.

Funksjoner pri2:
    --Værstasjon
    --Hvitevarer? Støttes dette enda?
    --HIFI?
    --Ser for meg å kanskje holde dette utenfor for å ikke legge begrensinger mtp hva som kan brukes i et hifi-oppsett uten mye knoting

Oppsett:
    --Elektrisk
    Enten sentralisert med alle aktuatorer / rele / dimmere osv i sikringskap eller desentralisert ("usynlige" veggskap i stue osv). Desentralisert gir fordel med mindre kabling til sikringsskap ser jeg for meg.

Er usikker på hvordan reglene / velvilligheten er for elektrikere til å trekke rør / ledninger og montere inn komponenter jeg selv har bestemt meg for og kjøpt inn? Hva slags godkjenning trenger elektrikere å gi på et nytt/endret elektrisk anlegg av denne typen? Er det mye å spare på å hente alle komponenter fra en leverandør eller fra et annet sted i EU?

--Sentralisert server m/ ETS4.
    Programmerer denne biten selv for full kontroll.
    Ønsker i utgangspunktet ikke å måtte programmere / bruke produkter gjennom diverse elko/dali/hvasomhelst gatewayer, men vil helst å et "rent" system som holder seg til en standard. Kan systemene kjøre "standalone" uten en server som kjører ETS, men med en slags embedded styringsserver i stedet?

Hadde vært optimalt å kunne sitte på kjøkkenbenken og plugge inn en usbkabel inn til en liten programmerer med laptopen som deretter programmerer alt via ETS eller no...

Så er spørsmålet: hvor dyrt blir dette i en 100kvm leilighet og hvor mye har jeg lov å gjøre selv? Er det noe av det jeg har sett for meg som er vanskelig å gjennomføre? Er det noen gode ideer jeg fortsatt mangler?
    Det meste av det du spør om er fullt mulig. Det eneste jeg er litt usikker på er dette med hvitevarer. Jeg har ikke vært borti noen som har integrert KNX ennå.
    Jeg er produktsjef for smarthus på Micro Matic som er forhandler for bl.a. Gira. Vi har levert anlegg av denne typen siden starten av 1990 tallet og har meget bred erfaring innen KNX. Vi har styring til de fleste luft/ luft varmepumper og HiFi anlegg. Vi har bredt utvalg i skjermløsninger og flere alternativer innen mobil "apper" for KNX. Om du ønsker kan vi lage løsninger som styrer medieserver eller Mac fra KNX anlegget ditt . Du har ikke nevnt noe om porttelefon eller adgangskontroll? Du bør vurdere porttelefon med kamera og fingeravtrykkleser ved døren.
    Du behøver forresten ingen server til å kommunisere med KNX anlegget, dette lever sit eget liv etter at det er programmert. Programmering kan gjøres over trådløst nettverk om du ønsker.
    Hvis du vil vite mer om hvilke muligheter som finnes er det bare å ta kontakt så hjelper vi deg med løsning.
    Cato Sandstrand, Micro Matic

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Reiersdal
    Hei
    Jeg har Hager knx system i huset, og nå må jeg finne på noe mer å gjøre med dette.

Vil denne fungere for å kjøre mot Ipad app?
    schneider MTN680329
    KNX/IP router

Finnes det en app for Android for knx?

Et spørsmål til.
    Jeg har snakket med simatic om å koble sammen knx mot simatic sin winCC touch skjerm, han hadde hørt om noen som hadde gjort dette men visste ikke så mye mer.

Er det noen av dere som vet noe mer om dette?
    Hvis IP routeren din støtter multicast kan den mest sannsynlig brukes. I allefall mot ayControl for styring av ditt KNX anlegg fra iPod, iPhone eller iPad.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ets`en ( 3 ) finner ikke ip-adapteret mitt ( abb ips\s 2.1 ) når jeg velger ip adapter så finner den kun ruteren sin ip adresse men ikke ipadapteret som henger på.

jeg har ikke usb dongle lenger så ip er eneste måten å laste ned anlegget på.

noen tanker?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Elektriker KNX

Jeg skal installere et lite KNX anlegg med RF/Wireless og har funnet alt utstyret jeg trenger fra Hager.

Mit problem nå er at jeg har vært i kontakt med en rekke elektrikere som i utgangspunktet sier de kan KNX, men har ikke funnet noen enda som kan Hager RF utstyr og programmering av dette.

Vet noen om en slik elektriker som kan ta installasjoner i Bærum?

Jeg er klar over Hager sit TX100 programmeringsutstyr men ingen synes å ha det heller.
    I utgangspunktet er jeg mest interessert i at det blir programmert med ETS,
    Etter hvert er jeg interessert i å skaffe meg ETS slik at jeg kan gjøre videre programmering selv.
    Anlegget begynner med bare et par dimmere og noen av/på sensorer og aktuatorer for å styre et par vifter.
    Etter hvert er planen å utvide med termostater til panelovner for nattsenking m.m., innbrudd og brannmeldere, mer lysstyring, tilkobling til PC, iPhone/iPad osv.

Kan også nevne at jeg har fått nok tilbud på XComfort løsninger. De er alle dyrere enn tilsvarende med Hager RF/KNX.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan bare si en ting.
    Lær deg å programere det fra bunnen av.
    Etter hver gang jeg har hatt eletrikkere her, så må jeg omprogramere igjen.
    Alle skal ta snarveier.... :-(

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nilsnm
    Jeg skal installere et lite KNX anlegg med RF/Wireless og har funnet alt utstyret jeg trenger fra Hager.

Mit problem nå er at jeg har vært i kontakt med en rekke elektrikere som i utgangspunktet sier de kan KNX, men har ikke funnet noen enda som kan Hager RF utstyr og programmering av dette.

Jeg er klar over Hager sit TX100 programmeringsutstyr men ingen synes å ha det heller.
    Etter hvert er jeg interessert i å skaffe meg ETS slik at jeg kan gjøre videre programmering selv.
    Anlegget begynner med bare et par dimmere og noen av/på sensorer og aktuatorer for å styre et par vifter.
    Etter hvert er planen å utvide med termostater til panelovner for nattsenking m.m., innbrudd og brannmeldere, mer lysstyring, tilkobling til PC, iPhone/iPad osv.

Kan også nevne at jeg har fått nok tilbud på XComfort løsninger. De er alle dyrere enn tilsvarende med Hager RF/KNX.
    Hei

Jeg har en tx100 du kan få kjøpt billig hvis du ønsker å bruke det i starten for å programmere, jeg hadde aldri vært borti knx før jeg bygde hus nå, da installerte jg det selv og har programmert alt sammen, det er ganske enkelt å sette seg inn i. Brukte tx100 først, men gått over til ets nå. Og bruker visualisering fra netxautomation, som fungerer veldig bra. Andre som bruker netxautomation software?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hager RF

Hei.
    Mitt navn er Snorre Malvik og jegver Produksjef for KNX hos Hager.

Hvis du er på jakt etter installatører i Bærum som kan Hagers TX100 så har du Brødrene Kolstad.
    i Oslo har du også flere installatører.
    Haltuf og Ihlebæk (kan også ETS)
    Ingeniør Tidemann
    For å nevne noen.

Det vil i løped av høsten dukke opp et visualiseringsprogram fra Hager som heter Domovea.
    Det like rått som det er enkelt.
    Det som er spesielt bra med dette er at det er det første visualiseringsprogrammet som kan på en god måte benyttes i et TX100 anlegg.
    Dette lir mulig da man ikke lengre trenger et IP interface, men har en server stående i sikringskapet som er tilkoblet LAN og KNX bussen.

Hvis du ønsker å benytte ETS er det helt avgjørende at du benytter en TR131A i installasjonen din.
    dette vil da være RF produktenes linjekobler.

Mvh Snorre Malvik

Her kan du lage enkle

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Malvik
    Har du mer informasjon / linker til det utstyret?
    Serveren står klar :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for fint svar Snorre.
    Har funnet Elmann som nå gjør installasjonen (Elmann as)

Men du har fortalt dem at det ikke lar seg gjøre å bruke mitt forslag til løsning for viftestyring med to stk TR304 med vanlige Elko brytere tilkoblet inngangene for å styre to aktorer av og på.
    En TR 304 i 1. etg., en i underetasjen. En sensorinngang på hver av dem styrer en aktuator, den andre sensorinngangen den andre aktuatoren med enkle av/på kommandoer og den siste sendte kommandoen (fra sensor i 1. eller underetasje) gjelder for aktuatorens innstilling.
    Hvorfor dette ikke skulle virke har jeg aldri fått noen forklaring på og forstår fremdeles ikke i lys av følgende som står i dokumentasjonen deres for RF binærinnganger (nedlastet fra Elektroinstallation Hager) som et av mange mulige programmeringsalternativer:

Hager TR302 RF sensor spesifikasjon.

Beleuchtung, EIN / AUS:
    Senden des Befehls EIN bei Schliessen des Eingangskontakts (oder bei Drücken des Tasters) und Senden des Befehls AUS bei Öffnen des Eingangskontakts (oder bei Loslassen des Tasters

Dette leser jo jeg slik at når man kortslutter en inngang (med f.eks. en vanlig Elko bryter e.l.) sendes en PÅ melding. Når man senere (et sekund eller en time) åpner inngangen igjen sendes en AV melding til valgt aktuator.
    Hvis dette er mulig må vel min løsning fungere?
    Eller er det noe annet jeg ikke vet om eller skjønner?

Vil gjerne vite dette først fordi løsningen med Elko brytere i akkurat dette tilfelle ville blitt brukermessig mye bedre enn deres alternative forslag med Hager RF brytere fordi disse ikke viser stillingen de står i til enhver tid.
    Også generelt interessert fordi det kommer til å komme mer KNX utstyr hos meg og jeg vil lære meg alt som er nødvendig både for programmering og design.
    I utgangspunktet er jo KNX og spesielt Hager i en helt annen bedre klasse en andre automasjonsalternativer!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for fint svar Snorre.
    Har funnet Elmann som nå gjør installasjonen (Elmann as)

Men du har fortalt dem at det ikke lar seg gjøre å bruke mitt forslag til løsning for viftestyring med to stk TR304 med vanlige Elko brytere tilkoblet inngangene for å styre to aktorer av og på.
    En TR 304 i 1. etg., en i underetasjen. En sensorinngang på hver av dem styrer en aktuator, den andre sensorinngangen den andre aktuatoren med enkle av/på kommandoer og den siste sendte kommandoen (fra sensor i 1. eller underetasje) gjelder for aktuatorens innstilling.
    Hvorfor dette ikke skulle virke har jeg aldri fått noen forklaring på og forstår fremdeles ikke i lys av følgende som står i dokumentasjonen deres for RF binærinnganger (nedlastet fra Elektroinstallation Hager) som et av mange mulige programmeringsalternativer:

Hager TR302 RF sensor spesifikasjon.

Beleuchtung, EIN / AUS:
    Senden des Befehls EIN bei Schliessen des Eingangskontakts (oder bei Drücken des Tasters) und Senden des Befehls AUS bei Öffnen des Eingangskontakts (oder bei Loslassen des Tasters

Dette leser jo jeg slik at når man kortslutter en inngang (med f.eks. en vanlig Elko bryter e.l.) sendes en PÅ melding. Når man senere (et sekund eller en time) åpner inngangen igjen sendes en AV melding til valgt aktuator.
    Hvis dette er mulig må vel min løsning fungere?
    Eller er det noe annet jeg ikke vet om eller skjønner?

Vil gjerne vite dette først fordi løsningen med Elko brytere i akkurat dette tilfelle ville blitt brukermessig mye bedre enn deres alternative forslag med Hager RF brytere fordi disse ikke viser stillingen de står i til enhver tid.
    Også generelt interessert fordi det kommer til å komme mer KNX utstyr hos meg og jeg vil lære meg alt som er nødvendig både for programmering og design.
    I utgangspunktet er jo KNX og spesielt Hager i en helt annen bedre klasse en andre automasjonsalternativer!

Hei.

Selvfølgelig kan du benytte elko brytere med TR302A/B eller TR304A/B

Anbefaler B versjonen om du har 230V i boksen. Da slipper du batteribytte.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SnorreHager
    Hei.

Selvfølgelig kan du benytte elko brytere med TR302A/B eller TR304A/B

Anbefaler B versjonen om du har 230V i boksen. Da slipper du batteribytte.
    Så flott, da blir alt som jeg ønsket meg.
    Vellykket!

Side 17 av 17 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •