Hager Tebis TX/KNX/EIB - Side 16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 16 av 17 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 SisteSiste
Viser resultater 301 til 320 av 340
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ets3

Hei, har system fra Hager som jeg har programert med TX100, ønsker nå å bruke ETS3, må jeg starte helt på nytt med ETS3? eller er det en måte å convertere fra TX100 til ETS3? OG hvordan i huleste kommer jeg igang med ETS3? Noen som har noen tips/manualer for ETS3.
    Skulle gjerne hatt en "ETS3 for dummies" bok

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olev
    Hei, har system fra Hager som jeg har programert med TX100, ønsker nå å bruke ETS3, må jeg starte helt på nytt med ETS3? eller er det en måte å convertere fra TX100 til ETS3? OG hvordan i huleste kommer jeg igang med ETS3? Noen som har noen tips/manualer for ETS3.
    Da må du begynnne på nytt. Ikke SÅ store jobben det på en vanlig enebolig...
    Leverandørene holder kurs i ets3. F.eks hager og instell.
    Jeg har programmert opp et ganske stort anlegg på jobb og hjemme med minimalt med hjelp og uten noe kurs, så det er ikke så veldig avansert. Hvis du f.eks får tak i et prosjekt fra en som kan programmere, så skjønner du fort hvordan det gjøres. Skal du kjøpe ets3? Ganske stiv pris...
    Står endel på KNX Association *[Official website] De selger ets3

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter og å lærer meg ets3.
    Det er ikke så vanskelig.
    Piratene er veldig hjelpsome...

Trenger egentlig en serverløsning, så jeg kan få mere dreis på varmestyringen, nattesenkingen, og dette i kombinasjon med bevegelsesdetektorene.

Har noen noe fint software for styring av lys og varme via PC?

Har foresten en ide til alarm som kan stå på 24/4 på vinduene.
    Har bevegelsessensor i rommet.
    Har og gulvvarme, med magnetkontakter i vinduene for å slå varmen på frostsikring når vinduene åpnes.

Om vinduet åpnes FØR bevegelsesdetektoren er utløst, ja da må folk komme utenfra og inn, jennom vinduet.
    Om vinduet åpnes etter at bevegelsesdetektoren har blitt utløst, ja da luftes det bare....

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Begynn på nytt du

Har du et anlegg programmert med TX100 anbefaler jeg deg på det sterkeste at du resetter anlegget med TX100 først.
    Det har vist seg over tid at du kan få problemer med den fysiske addreseringen i ETS hvis produktete ikke er resatt fra TX100 progremmeringen.
    Når det gjelder ETS3 så er det et relativt lett program å lære.
    Utfordringen ligger i å finne ut hvordan man setter opp produktene.
    Det finnes manualer for dette, og de får du ved å henvende deg til leverandørende. I Hager kaller vi dette for aplikasjonsbeskrivelser.

ETS 4 er også på vei. Det vil bli lansert nå i april på Light & Buliding i Frankfurt.
    Det skal være et betydelig framskritt med tanke på integreringen mellom KNX og IP.
    Blant annet så vil du i ETS 4 slippe de hersen Falcon driverene som hele tiden stopper slik at du mister kommunikasjoen mellom eTS og bussen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Applikasjonsmodul fra ABB

Sitat Opprinnelig postet av Bergum
    Sitter og å lærer meg ets3.
    Det er ikke så vanskelig.
    Piratene er veldig hjelpsome...

Trenger egentlig en serverløsning, så jeg kan få mere dreis på varmestyringen, nattesenkingen, og dette i kombinasjon med bevegelsesdetektorene.

Har noen noe fint software for styring av lys og varme via PC?

Har foresten en ide til alarm som kan stå på 24/4 på vinduene.
    Har bevegelsessensor i rommet.
    Har og gulvvarme, med magnetkontakter i vinduene for å slå varmen på frostsikring når vinduene åpnes.

Om vinduet åpnes FØR bevegelsesdetektoren er utløst, ja da må folk komme utenfra og inn, jennom vinduet.
    Om vinduet åpnes etter at bevegelsesdetektoren har blitt utløst, ja da luftes det bare....

Hei.
    Du kan prøve å se litt på ABB sin applikasjonsmodul.
    Den har mange muligheter for logikker.
    ABL/S2.1

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant til slutt noen videoer fra Wexoe på youtube, med en grei innføring i hvordan en bruker ETS3. Så da var det ganske greit.
    Har ikke resatt komponentene med TX100, skal gjøre det i kveld før jeg setter i gang. Noen som bruker mControl for å visualisere hjemme? eller noen tips til ett bra visualiserings program?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, er det mulig å programmere TR201 i ETS3, eller må jeg bruke TX100 til det, finner ikke noe applikasjons program til den. kan jeg programmere noe i ETS og noe i TX100?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, er det mulig å programmere TR201 i ETS3, eller må jeg bruke TX100 til det, finner ikke noe applikasjons program til den. kan jeg programmere noe i ETS og noe i TX100?
    Er ikke tr201 en radiogrensesnitt for termostat? Har noe rf på anlegget mitt hjemme, og der er det mottageren (den med busstilkobling) som programmeres og konfigurerer via ets3.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TR201 er en trådløs binær utgang, er ikke programmeringsknapp på den heller.
    Skjønner ikke helt åssen jeg skal få lagt den inn i ETS.
    En annen ting: hvorfor er det passord på noen av de applikasjonene en laster ned hos Hager?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle linker på det du finner er sterkt ønsket :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hager RF i ETS

Hei.

Når det gjelder programmering av Hager sine RF produkter i ETS så er dette mulig.
    Man trenger per i dag både ETS og TX100.
    I tillegg trenger man TR130 Mediakobler.
    De RF utgangene leses inn i TX100 som vanlig, resten gøres i ETS på vanlig måte. Så må man hente ut gruppeadressene man har laget og legge disse inn i TX100 under expert mode.

Men så til en glad nyhet. TR130 vil om kort tid bli erstattet av TR131
    Dette vil gjøre det mulig å programmere alt av Hager RF direkte i ETS.
    Dette er mulig via et add on program.
    Man vil da opprette sine egen RF linje i prgrammet, og TR131 vil da han en virkemåte som ikke er så ulig en dali gateway.

Når dte gjelder hva TR201 er så er det et 16A utgangsrele.

Årsaken til at du får spørsmål om passord når du laster ned applikasjonsprogrammer fra Hager er at de lastes ned som .vd3 fil. Dette takler ikke IE og konverterer fila til en rar .zip fil.
    Løsningen er at når du laster ned fila sørger for å endre filnavnet til .vd3 og ikke .zip

Hvis ikke det løser problemet så tar du bare kontakt med meg må Hager så skan jeg hjelpe deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for info

Link til wexoe.dk innføring i KNX og ETS programmering

Video-kurser: Wexøe.dk

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortsetter her...
    Main Page - Digitalhuset

Forum som er mere spesifisert for det jeg driver med :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SnorreHager
    Hei.

Når det gjelder programmering av Hager sine RF produkter i ETS så er dette mulig.
    Man trenger per i dag både ETS og TX100.
    I tillegg trenger man TR130 Mediakobler.
    De RF utgangene leses inn i TX100 som vanlig, resten gøres i ETS på vanlig måte. Så må man hente ut gruppeadressene man har laget og legge disse inn i TX100 under expert mode.

Men så til en glad nyhet. TR130 vil om kort tid bli erstattet av TR131
    Dette vil gjøre det mulig å programmere alt av Hager RF direkte i ETS.
    Dette er mulig via et add on program.
    Man vil da opprette sine egen RF linje i prgrammet, og TR131 vil da han en virkemåte som ikke er så ulig en dali gateway.

Når dte gjelder hva TR201 er så er det et 16A utgangsrele.

Årsaken til at du får spørsmål om passord når du laster ned applikasjonsprogrammer fra Hager er at de lastes ned som .vd3 fil. Dette takler ikke IE og konverterer fila til en rar .zip fil.
    Løsningen er at når du laster ned fila sørger for å endre filnavnet til .vd3 og ikke .zip

Hvis ikke det løser problemet så tar du bare kontakt med meg må Hager så skan jeg hjelpe deg.
    Hmmm... Mulig jeg missforstår deg, men jeg bruker bla TR302A (trådløs binærinngang) og Tr130A på noe av anlegget hjemme, og jeg bruker bare ETS3. Eller var det noe annet du mente?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doxa
    Hmmm... Mulig jeg missforstår deg, men jeg bruker bla TR302A (trådløs binærinngang) og Tr130A på noe av anlegget hjemme, og jeg bruker bare ETS3. Eller var det noe annet du mente?
    TR130A er ikke ETS kompatibel.
    Du kan benytte TR130A som et grensesnitt mellom et ETS programmert anlegg og et TX100 programmert anlegg.
    Det vil si at RF produktene må programmeres med TX100 ikke ETS.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SnorreHager
    TR130A er ikke ETS kompatibel.
    Du kan benytte TR130A som et grensesnitt mellom et ETS programmert anlegg og et TX100 programmert anlegg.
    Det vil si at RF produktene må programmeres med TX100 ikke ETS.
    Tok en titt i ets3 nå, og det er TR351 jeg har som rf grensesnitt, (ligna bare litt på tr130A). Denne virker direkte med rf og programeres i ets3. Bruker dette på noen steder jeg ikke kommer så lett til med buskabel. Bruker TR302A og TR304A

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doxa
    Tok en titt i ets3 nå, og det er TR351 jeg har som rf grensesnitt, (ligna bare litt på tr130A). Denne virker direkte med rf og programeres i ets3. Bruker dette på noen steder jeg ikke kommer så lett til med buskabel. Bruker TR302A og TR304A
    Da stemmer det.
    TR351 er et RF grensesnitt eller konsentrator for RF innganger.
    Piller, brytere, fjernkontroller etc.

Det neste som kommer nå er et grensesnitt som gjør at alt RF kan programmeres i ETS.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir sikkert et litt dumt spørsmål fra amatøren, og det er mulig det har vært diskutert tidligere i tråden, men jeg våger meg frempå allikevel:

Bygde hus og flyttet inn for ett og et halvt år siden. Bestemte meg tidlig for automatisering av lys og varmestyring fordi jeg hadde noe tilvarende (Elko) opplegg i kinoen i vårt forrige hus. Det nye systemet vi valgte ble Hager Tebis TX. Har dette i hele huset, med romcontrollere og tilstedeværelsesdetektorer. Har også laget scenarioer på lys (med hjelp fra innstallatør) og anlegget styrer også den vannbårne varmen med de innebygde termostatene i TX 460 romcontrollerne. Jeg styrer dimming og scenarioer med RF TU224A fjernkontroll. Systemet komplett ble jo dyrt, men vi er veldig fornøyd med det så langt.

Spørsmålet mitt blir da om jeg kan bruke for eks Philips Pronto TSU 9600 til styring av anlegget direkte, eller må jeg gå via PC, for eks bærbar med touchscreen? Har ikke tenkt å bruke mer enn 10-12k på en fjernkontroll, men innser at dette kanskje ikke er nok. Innser også at jeg må sette meg litt mer inn i programmeringen av systemet.

Har funnet ut at det ikke er så mange fjernkontroller som kan styre med både RF og vanlig IR, men dette står altså nokså høyt på ønskelista. Samme fjernkontroll vil da bli brukt i både huset og kino, for styring av IR apparater, lys og varme/ventilasjon (RF).
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Dette blir sikkert et litt dumt spørsmål fra amatøren, og det er mulig det har vært diskutert tidligere i tråden, men jeg våger meg frempå allikevel:

Bygde hus og flyttet inn for ett og et halvt år siden. Bestemte meg tidlig for automatisering av lys og varmestyring fordi jeg hadde noe tilvarende (Elko) opplegg i kinoen i vårt forrige hus. Det nye systemet vi valgte ble Hager Tebis TX. Har dette i hele huset, med romcontrollere og tilstedeværelsesdetektorer. Har også laget scenarioer på lys (med hjelp fra innstallatør) og anlegget styrer også den vannbårne varmen med de innebygde termostatene i TX 460 romcontrollerne. Jeg styrer dimming og scenarioer med RF TU224A fjernkontroll. Systemet komplett ble jo dyrt, men vi er veldig fornøyd med det så langt.

Spørsmålet mitt blir da om jeg kan bruke for eks Philips Pronto TSU 9600 til styring av anlegget direkte, eller må jeg gå via PC, for eks bærbar med touchscreen? Har ikke tenkt å bruke mer enn 10-12k på en fjernkontroll, men innser at dette kanskje ikke er nok. Innser også at jeg må sette meg litt mer inn i programmeringen av systemet.

Har funnet ut at det ikke er så mange fjernkontroller som kan styre med både RF og vanlig IR, men dette står altså nokså høyt på ønskelista. Samme fjernkontroll vil da bli brukt i både huset og kino, for styring av IR apparater, lys og varme/ventilasjon (RF).
    Nå har ikke jeg sjekket denne Philips fjernkontrollen, men det som er viktig er at den støtter KNX RF protokoll.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje det står noe her?