Hager Tebis TX/KNX/EIB - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 15 av 17 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 340
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det høres kult ut

Hvor kjøper man denne IR konverteren og hvor mye koster den?
    Må den da stå sånn at den har direkte øyekontakt med fjernkontroll/ TV video osv.? Og hvor får man tak i ETS3 billig? og EIB/USB konverter?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Hvor mye i støtte da?

Hvis man kan spørre
    20% av kjøpssum opptil 20000 dvs 4000. Tror anlegget mitt i første omgang kommer på under 30000 av det jeg har regna sammen nå (kun eib bitene uten kabel og slikt som jeg har ordna gjennom elko og teccon). Er jo trikker selv så blir ikke dyrt anlegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olev
    Det høres kult ut

Hvor kjøper man denne IR konverteren og hvor mye koster den?
    Må den da stå sånn at den har direkte øyekontakt med fjernkontroll/ TV video osv.? Og hvor får man tak i ETS3 billig? og EIB/USB konverter?
    Ir saken får du gjennom "alle" elektrikere. Er micromatic som er importør for Gira i Norge.

Søk på nettet så finner du rimelig utgave av ets3

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olev
    Noen som har installert PC_TX100 program her? For å lage dokumentasjon av anlegget. Får ikke installert det på pc'n min, får bare feilmeldinger hver gang.
    Noen tips?
    Har du fått dette til å funke?
    Jeg fikk ei ny programfil fra Snorre i Hager, de hadde endelig fått repparert den. Nå funker det hos meg. Fint program!

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cAzA
    Har du fått dette til å funke?
    Jeg fikk ei ny programfil fra Snorre i Hager, de hadde endelig fått repparert den. Nå funker det hos meg. Fint program!

Så nå kan du også bruke det?

da må jeg ringe mr. snorre jeg også for pc`en min liker ikke dette sånn det er nå..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hager KNX

Hei.

Ser det skrives mye her om Hager KNX.
    Og det er jo fint. Det er ert bra system.
    Det virker som en del her inne er litt i tvil om hva KNX standard er.
    Kort fortalt er KNX standard den eneste åpene platform for byggautomasjon.
    I KNX kan man benytte båte buss-kabel TP, Radio-buss RF og PowerLine PL for kommunikasjon.
    Hager har produkter for TP og RF.
    Alle nye knx produkter fra Hager kan programmeres med TX100 eller ETS software.
    Alle RF produkter kan kommunisere med alle TP produkter via et RF/TP grensesnitt. Dette grensesnittet trenger man også for å programmere TP produkter med TX100.
    Det nye er at vi nå også kan programmere RF brytere direkte i ETS. Man slipper da å benytte TX100.

Så hoved regelen er står det KNX på et produkt er dette en kompabilitets garanti.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det noen som kjører ets3 i vista. jeg har en lisens til ets3 d. men jeg får den ikke til å virke på f som fungerer med vista. Anyone??

Newcomer klaus.nordengen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Glowe
    er det noen som kjører ets3 i vista. jeg har en lisens til ets3 d. men jeg får den ikke til å virke på f som fungerer med vista. Anyone??
    Regner med at du har sjekket i forumet til knx.org?

Bruker du Dongle eller HW iden til Harddisken din for lisens?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg bestillt en dynge med eib utstyr Skal begynne monteringen om en mnd tid, og komme til å legge litt info på forumet for at andre skal få litt innblikk dette Evnt. så legges det på Velkommen til El-forum.no • Hovedside

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doxa
    Da har jeg bestillt en dynge med eib utstyr Skal begynne monteringen om en mnd tid, og komme til å legge litt info på forumet for at andre skal få litt innblikk dette Evnt. så legges det på Velkommen til El-forum.no • Hovedside

Vi gleder oss

vil du fortelle hva du har handlet?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Vi gleder oss

vil du fortelle hva du har handlet?
    Er ikke så veldig mye spennende enda men her er det jeg har kjøpt x antall av hver.... Er litt trådløst også for å ta noe av det gamle anlegget...
    Har begynnt å koble opp litt nå, og regner med å få programmert det om en mnd tid.

RF UNIDIR grensesnitt
    Grensesnitt for USB
    TEBIS TX SYSTEMPAKKE
    SENSOR POTENSIALFRI 4 KANALER
    SENSOR POTENSIALFRI 2 KANALER
    OVERSPENNINGVERN, 2-POLET
    KNX ROMKONTROLLER HVIT M TERM
    KNX BINÆRUTGANG 6 x 16A MOD.
    KNX BINÆRUTGANG 10x16A MOD
    KNX MULTIDIMMER 1X900W, 3X300W
    TILSTEDEVÆRELSESDETEKTOR
    Radio KNX innfelt sensor 2 kanaler (batteri
    Radio KNX innfelt sensor 4 kanaler batteri
    KNX FOTOCELLE 6 KANAL m/FØLER
    KNX CRONOTEC UR 2K COMFORT

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er interessert i knx standarden og ser at standarden er en mulig felles fremtidsstandard, men hvordan er det prising av komponenter og oppsett av systemet?

Etter det jeg kan se er det ikke open source som de påstår, men krever 2500 euro for å bli medlem for å få tak i spesifikasjoner, i tillegg må man betale en del tusen norske kroner for konfigurasjonsprogram til systemet slik at det koster fort en del tusen hvis man skal lage diygreier til å koble på.

I tillegg begynner teknologien å bli utdatert ettersom den er bygget på teknologi fra 1985 (litt som windows, og de hadde jo en del moro med omskriving...) noe som gir dårlig kapasitet og begrensning på antall enheter på slyngen.

Så jeg spør, er dette fremtiden som dere skal ha det til med halelujastemning og greier, eller er systemet for gammelt, lukket og dyrt ( i innkjøp og utvikling)?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Svar til admin`c

Hei.

Virker som at du har satt deg litt inn i hva knx er.
    KNX er en åpen protokoll og som svarer til en ISO og EN standard.
    Dette gjør at alle som produserer utstyr ihht standarden KNX og etter disse normene garanterer at dere produkt fungere sammen med alle andre KNX produkter. Det er dette man mener med åpen standard.

Hvis du ser på softwaren som trengs for å programere så koster denne ca 900 Euro. Så ja dette kan man si er et hinder, men som med all annen software må man også her vite hva men holder på med.

Den medlemsavgiften du sikter til er for å bli medlem i KNX organisasjonen. Dette er for produsenter, installatører og systemintegratorer etc.
    Hager som jeg representerer som produktsjef er medlem av KNX organisasjonen i flere land. Selv sitter jeg i styret i KNX Norway.

Når det gjelder kapasiteten i systeme så er denne på 64 komponeter pr linje. men husk! Du kan ha 15 linjer i område og 15 områder i et anlegg. Og i tillegg til dette kan hver linje ha 3 repeatere som betyr at hver linje kan ha 255 komponeter. hvis jeg husker rett så kan altså et KNX anlegg bestå av totalt 58000 komponeter.

Kommunikasjonen går på buss kabel, Radio, IP eller power line.

Når det gjelder framtiden til KNX som system, så er jeg sikker på at dette er framtiden. Sytemet utvides konturierlig. Det finner gateways til de fleste andre systemer på markede.
    For Hager sin del så har vi løsninger for kommunikasjon vi internett, det vinnes visualisering med mulighet for audio kontroll og implementering av Iphone og Ipod youch etc, Det kommer grensesnitt for Windows mediacenter, røykmelder og alarmanlegg for knx.

Hvhis du ønsker kan du ta kontakt med meg.
    Du finner kontaktinfo til meg på denne linken

Salg - Produkt - Marked Hager

Snorre Malvik

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det noen prislister med veiledende priser på Hager Tebis?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

USB grensesnitt

Hei,

Jeg har et KNX/EIB (Berker) anlegg hjemme som jeg nå ønsker selv å kunne justere/programmere og sliter litt nå for å finne en USB busdeltager for å koble til med PC og dertil program.

Grunnen er at det er veldig forskjell på pris og jeg trenger stort sett bare en USB "boks", ikke for tavlemontering eller veggboks.

Er det noen som har noen tips på hvor det kan være billigst?, om det er billigere med RS232, nettverk? evt. også om man kan lage den selv (RS232).

Kan man kjøpe slikt fra utlandet?

Jeg synes personlig 2500,- + mva er mye for en USB boks som jeg fikk fra en leverandør her.

Oppdatert: 10-08-09 kl. 13:46 - Jeg fant en side på internett som selger alle "merkevarene innen KNX/EIB og sine egen produserte. Jeg fikk en KNX IP Interface PoE for ca. 1200 NOK, inkl frakt og eks. norsk mva. Genialt og billigt !
    Homepage eibmarkt-profishop

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

KNX merker

Hei
    Ser at det er Gira sine produkter er lite omtalt i forumet. Jeg vurderer å installere det, da jeg liker bryterne deres. De heter Espirit. Hvorfor foretrekker dere andre produsenter som Berker og Hager ?
    Sturk

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sturk
    Hei
    Ser at det er Gira sine produkter er lite omtalt i forumet. Jeg vurderer å installere det, da jeg liker bryterne deres. De heter Espirit. Hvorfor foretrekker dere andre produsenter som Berker og Hager ?
    Sturk
    Kjør på med Gira hvis du liker designen! Funksjonaliteten skiller ikke så mye mellom merkene, og alt er kombatibelt.
    For meg så var prisen avgjørende for valget av anlegg.
    Mener å huske at Gira er litt stive på pris, men sjekk ut flere og sammenlign.
    '
    Jeg har installert og programert en SVÆR hytte til 50mill nå i sommer, og der har jeg brukt Jung som også har mye fint. Forhandles av Instell A/S
    Denne btytertypen har jeg brukt. Mange funksjoner (4 per knapp) Fåes i flere forskjellige farger.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei og hopp folkens.

Kjøpte et hus med Berker anlegg EIB/KNX, og simpelten elsker det.
    "Fant" ETS3 liggende, og folmer rundt i annlegget, og ødelegger der jeg kan... :-)
    Begynner å finne ut mye av programeringen, men mye manglker fortsatt.

Holder på å pusse opp kjelleren, som tidligere bare var en råkjeller, og i den forbindelse må jeg bygge ut anlegget.

Soverommet skal ha varmefolie med parkettt under, og føler i gulv.
    Har vlagt meg en Berger tempraturstyrer, med ekstern gulvføler, og to ekstra innganger. Skal og ha bevegelsesdetektoir som avføler i magehøyde. Setter inn 2 magnetkontakter i vinduet. Lyset får dimming.

Så til programeringen.

Varme: Nattesenking, Dagsenking, og senking ved "borte fra huset".
    Når vinduet åpner, stenger gulvvarmen.
    Varsel på åpent vindu, og vindu i luftestilling ved utgangsdør.
    Bevegelse om natten Lys i rom 20%, lys i gang 20% og det samme på bad.
    Ingen bevegelse i rom på 2 timer, dagsenking og lys av. (unger sitter ikke SÅ stille i to timer....)
    Om vindusensor utøses FØR bevegelsesensor er utløst, blinking med lys i rom ev med sirene. (Eneste måten å åpne vinduet før romsensoren er utløst, er å knuse vinduet utenfra....)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bergum
    Når vinduet åpner, stenger gulvvarmen.
    Legg 1 bit signalet fra vindusmagneten til frostsikring på termostaten.

Da går setpungtet på varmen til 7 grader.(sjekk parametre på termostaten) -Da hindrer du at det blir minusgrader hvis ungene glemmer å lukke vinduet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

God ide

Den hadde jeg ikke kommet på nå.
    Fant forøverig en nu fjernstyrt bryter i dag i huset.
    Trodde at det var en vanlig lysbryer, men den var og KNX :-)
    Så, nå har jeg en ukjent enhet igjen, og en 2x input som jeg ikke har kontroll på.

Må ha tak i 6-10 dimmere. Noen tips?
    Hovedsakleig taklys på soverom og gang.

Side 15 av 17 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •