Hager Tebis TX/KNX/EIB - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 14 av 17 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 340
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

2polt strømbrudd.

De elektriske forskrifter sier vi SKAL ha to polt brudd på utelys, bad osv.

På våre eib/KNX innstallasjoner er vi kommet frem til å bruke 2 polt rele , styrt av eib releutgang.
    Ved bruk av dimmer,styres releutgang av status signal fra dimmer.- dimmer på -rele på, dimmer av- rele av. OBS! rele må settes på utgang av dimmer.

Tilsyns mynddigheten i vårt distrikt sier: Når lys er av, skal alle faser være frakoblet.!!!

Eks: et bad med 3 dimmere krever 3stk 2 polte kontaktorer, + 3 stk releutganger

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    STEMMER

En "hovedbryter" som er der fordi den MÅ
    Men den hovedbryteren. Hvor har du plassert den? Og hvor har du koblet den inn? Er litt enig med click1 og tilsynet mtp at når lyset er av så skal begge faser være frakoblet. Tviler på at kunden alltid skrur av servicebryteren hver gang han skal bytte pære etc. Men ifølge NEK så kommer ikke dette fram så vidt jeg vet

Click1: Untatt med selv og trafo utenfor bad.

Har sett litt på den samme releløsningen som click1 skriver om her hjemme på eib anlegget mitt som jeg holder på å bygge opp

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Setter den opp sammen med de andre bryterne stor sett inne på badet.

I Elsikkerhet nr XX ( husker ikke ) så er det gitt disp. når det gjelder EIB og 2 polt brudd, skal se om jeg finner det..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Setter den opp sammen med de andre bryterne stor sett inne på badet.

I Elsikkerhet nr XX ( husker ikke ) så er det gitt disp. når det gjelder EIB og 2 polt brudd, skal se om jeg finner det..
    Er med på den, men hvis du har f.eks 3soner med eib så er det ikke hensiktsmessig og ha topolet brudd i bryteren(x3) på badet. Det var derfor jeg lurte. Da er 2polt rele som clik1 skriver en bra løsning. På konvensjonelle anlegg så er med.

Så vidt jeg fant ut så gir disp i elsikkerhet mulighet for å ha 2polet brudd via rele.

Ref:
    "Det er ikke krav til at betjeningsbrytere er allpolige men at de sørger for allpolig brudd. Et eksempel på dette er EIB systemer der betjeningsbryter styrer relebokser med allpolig brudd."

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pc_tx100

Noen som har installert PC_TX100 program her? For å lage dokumentasjon av anlegget. Får ikke installert det på pc'n min, får bare feilmeldinger hver gang.
    Noen tips?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke noe tips, men det samme skjer meg også+

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke noe tips, men det samme skjer meg også+
    må da være en måte å få det installert på, vet noen hvor en får tak i billig EIB til rs232/usb converter? trenger vel ikke kjøpe dette hos hager selv om man har hager utstyr.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som veit om det fungerer å bruke logitech harmony 1000 fjernkontrol til å styre f.eks lys i ett hager tx system?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har funnet en ny side med "z-wave" produkter!! Gratulerer!!

Har du lest hva dette egentlig er??

Har sett på de komponentene de selger, og hvis du tror at noen som vurderer EIB kan tenke seg noe slikt tar du feil!!

Det er masse synlige mindre estetiske pene dingser som kobles i en stikk...
    Må arrestere deg litt her. Er enig i at mye av det tidlige z-wave utstyret ser rimelig kjedelig ut. Men nå har flere kommet på banen og det er MYE utstyr som er veldig pent. Merten har bla. en serie som heter Connect som har mange elegante muligheter. Du som er så opptatt av KNX kjenner sikkert til de.

Nå er vel Z-wave og KNX laget for to forskjellige marked slik som jeg forstår det.

I mitt oppsett har jeg godt for z-wave fordi jeg har en leilighet på 80 kvm og muligheten for å dra kabler osv. er begrenset til det som allerede ligger i veggen. z-wave er også blitt ganske billig og det er mange SW produsenter som har startet å støtte det. mControl er min favoritt på dette foreløpig. De har også støtte for KNX.

KNX ville jeg ha gått for hvis jeg skulle bygge helt nytt eller ha et større system, men til en leilghet på 80 kvm blir det overkill!

Jeg kommer til å opprette en tråd etterhvert om mitt oppsett, må bare få på plass alle godbitene først =)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olev
    Noen som veit om det fungerer å bruke logitech harmony 1000 fjernkontrol til å styre f.eks lys i ett hager tx system?

Det går ikke

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kolle
    ......

Er enig med deg! og tar "selvkritikk" men uansett så er dette to så vidt forskjellige systemer, jeg er ikke tilhenger av oppbyggingen og logistikken til Z wave, slik jeg skjønner den så er det alt for mange feilkilder. Men jeg kan ikke så mye om det heller, har kun sett litt på det. Men tar gjerne imot en detaljert beskrivelse av oppbygging og logistikken.

På din 80kvm leilighet har du en god base for Z wave basert. Eller Moeller X-comfort ( dette er vel Z wave, har ramlet ut da det er kun hager TX som har vært på min liste det siste året )

Et EIB/KNX anlegg er i mine øyne forbeholdt eneboilger og større bygg. jeg/vi har nå driftet endel eneboliger å butikklokaler og det er genialt både med tanke på hva man får og hvordan man legger opp det elektriske, og at man hele tiden har en "tabbe" buffer er jo rett og slett genialt...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yes, vi er rimelig enige. Som du sier KNX er for store eneboliger og bedriftslokaler. Z-wave dekker behovet til bygg med mindre areal og krav til oppetid. Selv om alle brytere fungerer lokalt kan det jo alltids skje noe med den trådløse forbindelsen.

Tror man skal ha øynene åpne for begge systemer, men til forskjellig bruk.

Skal legge ut en liten blogg om ikke lenge. må bare komme meg i orden og er ikke sånt man gidder å bruke sommeren på =)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare så det er sagt så er jo Knx trådbasert det er muligheter for trådløst også

Newcomer slowscan sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du mente vel "ikke bare trådbasert" der? Som du sier, trådløst er støttet, det er også en haug med andre overføringsmåter, tcp/ip f.eks. Er vel uansett trådløst og "EIB"-buss-basert som er vanligst. Henger meg forøvrig på konklusjonen om at knx/eib nok er mest egnet for større innstallasjoner, mens z-wave eller x-comfort passer til mindre innstallasjoner.

(SS)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klar over det, derfor det krever mer jobb

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått støtte til eib hjemme gjennom ENOVA Så da blir eib anlegget oppe og gå iløpet av høsten.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye i støtte da?

Hvis man kan spørre

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

IR fjernkontroll

Sitat Opprinnelig postet av olev

kjøp en IR-konverter fra GIRA!

Den omformer både til og fra IR, altså den kan sende ir signaler til a/v utstyr som tv, dvd o.l. når du betjener KNX brytere.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cAzA
    kjøp en IR-konverter fra GIRA!

Den omformer både til og fra IR, altså den kan sende ir signaler til a/v utstyr som tv, dvd o.l. når du betjener KNX brytere.

Har du testet dette mot TX??

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har du testet dette mot TX??
    Jada! Mange ganger. Man må programmere IR konverter i ETS hvis TX er programmert med TX100. (Hvis du har programmert i ETS fra før er alt mye enklere!) Så må man sette TX100 i ETS modus og skrive inn ETS adressene manuelt. Litt knotete, men det funker!
    Dette er en av fordelene med KNX. Produkter fra forskjellige produsenter snakker i lag helt sømløst.

Veldig greit å f.eks. sende av signal til alt tv/lyd utstyr på borte og natt knapp. Man kan også lage en serie hendelser, som f.eks. at du har en "DVD knapp" på TX fjernkontrollen som setter lyset i riktig innstilling, kjører ned persienner, setter TV i rett kanal, slår på DVD spiller, surroundanlegg, åpner dvd skuff osv. osv.
    Tøffe ting!

Side 14 av 17 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •