Hager Tebis TX/KNX/EIB - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 17 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 340
    Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av hkmod25
    Anbefaler å gå på kurs. Et slik kurs kan helt sikkert videreutvikle deg!

På hvilke grunnlag kan du si dette??

Og igjen med dine geniale svar så viser du at du faktisk ikke vet litt hva dette er engang..

Fotocelle på persienner, mulig han skrev feil.. Men ser du ikke bruksområdet?? hvis du ikke gjør dette så greit...

Men siden du er eksperten på å finne "konkurenter" til eib som du tydeligvis hater... Kan du fortelle meg hva dette systemet du linket til i går egentlig er??

Kan du utdype? Det er jo en mediacenter som i tillegg kan styre noe stikkontakter hvis man kobler en dings på..

I hvor stor grad temp. regulering må bli avansert for å bli komfortabelt?
    Eller tenker du da på "gullgruven" til installatører som min venn refererte før...
    Ikke mye, en vanlig termostat til 799 gjør en slik jobb.

Men den kan ikke møte de ENØK krav som kommer de nærmeste årene.

Så du må se fremover og tenke komfort,enøk,økonomi lengre en din egen nesetipp..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forskjell på avansert lysstyring og smarthus.

Tror det svantekiller vil frem til er at det er vanskelig å sammenligne et ettermontert trådløst system mot KNX.
    Alle systemer har sine fordeler og bakdeler.

Problemet med strøm ,er at privatpersoner ikke har lov å tukle med noe annet en ting plugget i en stikkontakt.
    Å styre en gulvlampe og innfelte downlight, er to forskjellige ting.

For å spare strøm, er det en stor fordel å styre lys og varme fra samme system.
    Ser ikke den helt store fordel med å styre huset via internett(gadgetfaktor),annet en alarmer/overvåking. Bedre å ha enkle ursystemer som er enkle å betjene for hvermansen.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av click1
    Tror det svantekiller vil frem til er at det er vanskelig å sammenligne et ettermontert trådløst system mot KNX.
    Alle systemer har sine fordeler og bakdeler.

Det er så enkelt at det ikke går

Å jeg reagerer sterkt på at en person som ikke vet hva dette dreier seg om stadigvekk dømmer det nord og ned..

Spesielt med tanke på at de nye systemene er i 2 generasjon

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kunskap til elektrikere:

Sikkert at dere elektrikere har (tar) dette lettere men om dere forstår noe bedre er stort spørsmål. En kar som jobber på bilfabrikken ikke alltid kan forklare fysiske prinsipper som ligger bak en forbrenningsmotor, girkasse og differensial. Så la være å gi ros til seg selv.[/QUOTE]

La oss håpe at privatpersoner også skjønner hva de holder på med ,når de tukler med strøm selv.

For å sette det litt på spissen : det er nok energi i stikkontakten i veggen, til å ta livet av 693 mennesker SAMTIDIG.

Tankevekker.......

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT:

slettet

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei.

Om din universal fjernkontrol eller LCD veggpanell i tillegg til lys/varme/persiener kan også styre AV utstyr, HTPC osv. skader vel ikke.

Enig med deg at den er bortkastet. Da er det bedre med en gang å bruke utstyr som passer både for små og avanserte installasjoner...

Styres ikke persienner med en vindsensor mens utelys med en fotocelle?

I hvor stor grad temp. regulering må bli avansert for å bli komfortabelt?
    Eller tenker du da på "gullgruven" til installatører som min venn refererte før... :-)

Sikkert at dere elektrikere har (tar) dette lettere men om dere forstår noe bedre er stort spørsmål. En kar som jobber på bilfabrikken ikke alltid kan forklare fysiske prinsipper som ligger bak en forbrenningsmotor, girkasse og differensial. Så la være å gi ros til seg selv.

Hvorfor vil du ikke styre persienner med fotocelle? den skal jo sperre for lyset? Vindsensor brukes jo som en "nødstopp" hvis det blåser for mye.

Hvis du ikke liker Eib så lar du bare være :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir stadig større fokus på miljø og energistyring. KNX vil nok bli standard installasjon for boliger om få år

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zepp
    Det blir stadig større fokus på miljø og energistyring. KNX vil nok bli standard installasjon for boliger om få år

Det er det nok ingen tvil om! men hvordan den profilen vil se ut er det vel ingen som vet.

Men det som er helt sikkert er at KNX vil dø stille ut dersom man kan skal bruke den til lys styringer. Det er totalt meningsløst..

men alle som har kontakter og følere rundt omkring i landets forskningsinstanser og Enøk tiltak vet hva som kommer...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er derfor har vi elektrikere som skal montere utstyr som kunden velger og ikke de som gir bedre marginer til installasjonsfirma.

Helt riktig! så lenge det handler om en lampe eller annet små utstyr!

Men ikke når det kommer til større tekniske saker. Da er det viktig at dette firmaet har et produkt de A: kjenner B: kan få støtte og veiledning C: kan enkelt skaffe deler osv.......

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen tvil at miljø og energisparing er viktig.
    Men jeg er sterk uenig at det er akkurat EIB/KNX baserte systemer som blir noe "standard".

Godt mulig du har rett..

Men slik det er idag så er dette det eneste produktet som har støtte for Enøk og logiske styringer...

Men at det kommer noe annet er det jo ikke noen tvil om. Men å si at KNX er dødsdømt blir kanskje litt feil. Hvis du ser på prisutviklingen så har slike systemer gått ned i pris med ca 100% de siste årene.

Men du er så absolutt inne på noe.

Men du er tydeligvis interessert i dette temaet på en eller annen måte, kan du gi meg et motsvar?? hva er det som kommer til å danke ut knx standaren??
    det er noe av det jeg har tenkt på mest.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    KNX Association is the creator and owner of the KNX technology – the world’s only open STANDARD for all applications in home and building control, ranging from lighting and shutter control to various security systems, heating, ventilation, air conditioning, monitoring, alarming, water control, energy management, metering as well as household appliances, audio and lots more. The technology can be used in new as well as in existing home and buildings.

For members of the KNX Association the system is royalty-free, moreover can be implemented on any processor platform. All products bearing the KNX logo are certified in order to guarantee system compatibility, interworking and interoperability.

KNX is the only global standard for home and building control with

* A single, manufacturer independent design and commissioning tool (ETS).
    * A complete set of supported communication media (TP, PL, RF and IP).
    * A complete set of supported configuration modes (system, easy and automatic mode).
    * See more advantages.

KNX is approved as

* European Standard (CENELEC EN 50090 and CEN EN 13321-1).
    * International Standard (ISO/IEC 14543-3).
    * Chinese Standard (GB/Z 20965).

This standard is based upon more than 15 years of experience in the market including its predecessors, EIB, EHS and BatiBUS. Over 100 member companies worldwide from different application domains have almost 7000 KNX certified product groups in their catalogues. The KNX Association has partnership agreements with more than 21,000 installer companies in 70 countries and more than 50 technical universities as well as over 100 training centres.
    Print Page

De har vel litt fotfeste??

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulighetene med et KNX anlegg. i en enebolig.

KNX is Lighting Control

* Central lighting controlled in the house and garden.
    * Choice of different lighting scenarios or individual dimming available.

KNX is Blind and Shutter Control

* Control of blinds and shutters with regards to wind, brightness and rain.
    * Put the control of blinds and shutters on a time schedule.

KNX is Heating, Ventilation & Air Conditioning Control

* Automatic and optimized heating control according to room usage or the needs of the inhabitants.
    * Windows will be opened according to requirements.
    * The ventilation system reacts to the presence of people in the room.

KNX is Audio/Video Control

* Remote control of music from everywhere within the house.
    * Remote control for every single room.

KNX is Operation and Visualisation

* Presentation and operation of all systems in the house via a wall mounted display.
    * Easy visualisation and integration of audio-systems and monitoring cameras.

KNX is Security and Safety

* Reporting of open or broken windows and doors, burglary, smoke emission etc.
    * Camera monitoring of the entrance.
    * Deterrence of potential break-ins by switching on the entire home lighting system (panic mode).
    * Simulation of an occupied home through control of lighting and blinds set on a timer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må vel ikke å snu dette på hodet.
    Der er ELEKTRIKERE til forbrukere ikke motsatt.
    Om et eller annet installatørfirma sier til meg at så lenge kjenner de ikke produktet og har ikke noe interesse til å lære så gir jeg oppdraget til et annet firma som er villige til å "videreutvikle seg".

Ser poenget ditt!!

Vi i vårt firma tenkte denne tanken.. Det var den gangen det var populært med "ring hytta di varm" mange ville ha dette, og vi tenkte OK...

Hva skjedde? Joda, når dette begynte å havarere så hadde vi INGEN å henvende oss til. De som satt som teknisk support var skole elever som hadde dette som kveldsjobb..

Så videre utvikling er en ting, men da må det være bunnsolid og være slik at man kan få den hjelpen man trenger idag og om 20 år... Slik er det bare.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hva jeg kan si her - Foretning er alltid en risiko. Og 20 års horisont for support er sannsynligvis alt for høy i dag. De fleste kunder forstår dette og aksepterer så lenge prøver du ikke bare å "selge et produkt" men i stedet "hjelper til å kjøpe".

Tror du ikke det er det vi prøver på da??

Tror du virkelig at vi er så kyniske å tenker kun profitt??

Hvis det er dette som er inntrykket ditt så har du enten hatt mange dårlige erfaringer eller er en person som ikke ser lengre en din egen nesetipp..

Jeg har min timelønn UANSETT hva jeg selger, jeg er ute etter 3 ting når jeg er hos kunder.

- De skal være fornøyd med resultatet

- Jeg skal være fornøyd

- De skal ha en så positiv opplevelse at de anbefaler oss til andre..

Og for å oppfylle disse kravene så sier det seg selv at man ikke kan levere noe man ikke kan stå for. Og i dagens verden så må man velge seg en grunn stamme som man virkelig kan.

Man kan ikke selge et "såkalt smarthus" som kanskje er 5k billigere hvis man ikke kan en dritt om det! det sier seg selv. fordi det er ikke alltid det billigste er det billigste i lengden..

men at en forbruker som kun tenker penger ikke ser på disse aspektene skjønner jeg veldig godt!!

La meg ta et eksempel:

spotsinne fra SG: koster hos oss 1000kr ( tatt fra luften )
    spotskinne fra "elkøp ) koster 499,- Disse ser helt like ut, og en kunde kan ikke skjønne hvorfor vår er dobbelt så dyr, og tenker: "ja her skal de virkelig tjene og pro*****re på oss"

Dette skjønner jeg også, sett fra utsiden.

MEN så kommer den dagen etter 3mnd at lampen går i stykker.

Den de kjøpte fra oss, som vi står for og kjenner: Vi kommer og bytter den gratis, reklamasjom

Den de kjøpte på Elkjøp: DE må bytte den og vi må faktuere timer av bytting..

Der ligger forskjellen, det er ikke alltid at man tenker på dette. Jeg informerer alltid kundene om fordeler/ulemper med det de velger.. og avslutter alltid med at " dette er min mening, og det er det samme hva du velger jeg har timelønnen min uansett"

Skjønner du at det finnes en mellom ting mellom #profitt# og Fornuft..

Man kan ikke bare sette seg ned å bestille noe fordi det er billigere!!

Hvis vi velger et EIB system fra Hager ( det er det vi bruker ) så har vi 24T telefon kontakt med hager og de hjelper oss uansett hva det er. De har faktisk også kommet og hjulpet oss ute på anlegge der vi har hatt problemer. Det er derfor man skal velge noe man står for.

Skal man videreutvikle seg så må det skjer mye før det skjer hos en kunde, særlig når det er snakk om avanserte styre anlegg.

Dette er min mening, og det er ikke alle firmaer som opperer slik

Da kan vi vel diskutere KNX og det denne tråden handler om? og ikke angrep mot min faggruppe???

Side 12 av 17 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •