Hager Tebis TX/KNX/EIB - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 17 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 340
    Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    KNX Association *[Official website]

Her kan du lese mer om KNX standarden..

Der står det nok også hvorfor

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kjedelig ja. Men det står jo om KNX standaren også, var det ikke det du var ute etter da??

Trenger jo ikke å lese det kjedelige

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile KNX og musikk.

Det går kanskje litt sakte i KNX verden når det gjelder integrasjon med multimedia aplikasjoner, men det er noen få systemer som jeg vet om, uten å ha prøvd de. Den ene er en sak som heter EIB port, som jeg tror har vært nevnt tidligere her, og en sak som heter Freeway, som foreløpig ikke har noen importør i Norge så vidt jeg vet.
    Har en EIB port liggende som jeg ikke har fått tid til å se på enda, men den skal visstnok integrere seg med Windows media. Vet ikke hvor kult det er, men... Er også utviklet software for å bruke I-phone som fjernkontroll. Les mer om eib port her: Welcome to b.a.b technologie GmbH

Freeway kan du lese om her: HiddenWires - EIB controls AV system via DKT's FreeWay

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hkmod25
    J

Så ja. Lykke til til alle EIB/KNX entusiaster.
    Mener du at KNX/EIB er dødsdømt??

Da mangler du mye informasjon.

Om dette systemet ikke omhandler lyd og er dårlig på dette så er det en dråpe i havet mot det som skjer i markedet idag! Det som kommer i fremtiden er EIB allerede forbered mot!

ALT handler om ENØK og det har EIB allerede støtte for.. Hvis man kurses for dette å får det ut i markedet er det en gullgruve!

Uten å gå for teknisk inn i det så tar du grundig feil og har helt feil vinkling! Dette er fremtiden! Det vi bruker EIB til idag er bare bortkastet..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for informasjon at EIB allerede har støtte for ENØK tiltakk. Da som gjengjeld kan jeg opplyse deg at lastebiller kan faktisk brukes ikke bare for å oppbevare gods men til og med frakte varer fra punkt A til punkt B.
    Har ikke sett en eneste annonse som reklamerer for energi sløssing etter installasjon av et eller annet styresystem...

Som en alminnelig forbruker gir jeg blaffen i det tekniske. Men da på CES finnes ikke et eneste produkt som tar i bruk fantastisk KNX/EIB teknologi, begynner jeg å tvile.
    Jeg også likker ikke at det er bare installatør som "har lov" til å konfigurere mitt system. Ønsker jeg noe mer behagelig GUI (som LCD Touch), eller styring via Internet melder seg straks behov til å ta lån i banken.
    Om dette er noe med meg som feil vinklende person å gjøre vet jeg dessverre ikke :-(

Dette må quotes! Dette viser hva du egentlig vet om dette produktet, og hva du svarer når man setter deg til opp til veggen og stiller deg spørsmål som man må ha kunnskap for å vite..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for informasjon at EIB allerede har støtte for ENØK tiltakk. Da som gjengjeld kan jeg opplyse deg at lastebiller kan faktisk brukes ikke bare for å oppbevare gods men til og med frakte varer fra punkt A til punkt B.
    Har ikke sett en eneste annonse som reklamerer for energi sløssing etter installasjon av et eller annet styresystem...

Som en alminnelig forbruker gir jeg blaffen i det tekniske. Men da på CES finnes ikke et eneste produkt som tar i bruk fantastisk KNX/EIB teknologi, begynner jeg å tvile.
    Jeg også likker ikke at det er bare installatør som "har lov" til å konfigurere mitt system. Ønsker jeg noe mer behagelig GUI (som LCD Touch), eller styring via Internet melder seg straks behov til å ta lån i banken.
    Om dette er noe med meg som feil vinklende person å gjøre vet jeg dessverre ikke :-(
    Du kan styre EIB over Lcd touch og via internett\mobiltlf, Du kan få EIB komfyrer, EIB kjøleskap som sier ifra at gulosten din har gått ut på dato, Helautomatisering av hus osv... hva mere forlanger du? Hvilke andre systemer kan dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å ta det ned på bakken..
    Eib ble utviklet i europa av europeiske firma.
    Den første standardiserte komunikasjons protokollen for inteligente hus.
    Med mange hundre produsenter av utstyr.(fremtidssikker)

For å få solgt Eib(European Installation Bus) i andre deler av verden ble eib døpt om til KNX.

Eib/KNX har hele tiden vært mest brukt i kontor/næringsbygg. Styring av bolighus blir mere utvidet, og nye komponenter blir utviklet.(Fremtidssikker)
    Med litt data kunnskaper kan du styre hele KNX innstallasjonen på din pc, avhengig av at du har eib programmet (esf.) fila fra din innstallatør.
    Med Eibport kan du i prinsippet sette opp visualisering/styring selv.

Skal være enig på at KNX er lite markedsført mot privatmarkedet.
    Mange produsenter markedsfører eib som sitt eget, men ALLE eib/KNX komponenter , har en garanti for at de kan prate sammen.

Har hørt om boliger som ble styrt av et lite spesial styresystem ,som gikk ut av produksjon. Hva gjør du i din 15 år gamle bolig ,når ditt styresystem er gått ut av produksjon.....

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har funnet en ny side med "z-wave" produkter!! Gratulerer!!

Har du lest hva dette egentlig er??

Har sett på de komponentene de selger, og hvis du tror at noen som vurderer EIB kan tenke seg noe slikt tar du feil!!

Det er masse synlige mindre estetiske pene dingser som kobles i en stikk...

Slik jeg ser det på produktene de har så er dette det samme som du får med en liten pakke EIB.. Det eneste som dette produktet du linker til kan er å koble deg på nett ( som en trådløs router klarer ) og styre lys..

Fordelen med EIB er at man får dette ved å sette de mindre pene klumpene i skapet og ikke ute i installasjonen!!

Men klart det er jo et interessant produkt. Men tror ikke at man under noen omstendigheter kan sammenligne dette med EIB teknologi ( Nå kalt KNX ) Jeg vet at du ikke skjønner det ( hkmod ) Dette er et begrenset produkt som tar seg av "gadget" delen.. Altså da internett Tv, radio og slikt..

Men siden du linker til dette så spør jeg deg:

- kan man sette opp værstasjon? og justere temperaturen i boligen avhengig av vær?

- Kan man sette sette scenarioer som demper lys/varme i gitte situasjoner? som natt/ferie/jobb?

-Varme styring generelt??

- Kan man kombinere dette med Brann/innbrudd?

Og litt videre ( litt mer teknisk? )

Man kan koble dette opp mot Pc og Internett. Hva kan man utenom å høre radio?

du sier at overvåking av kjøleskap ikke er viktig OK.. grunnen til at man i nærmeste fremtid kan dette er at man kan overvåke alle elprodukter. OG justere eks. temperaturer på kjøl/frys slik at de bruker mindre strøm. Overvåke vaskemaskiner/tørketromler slik at de jobber under perfekte forhold samme gjelder varmestyringer ( vannbåren varme, vann-luft pumper, luft -luft pumper og Varmtvannsberedere..

Dette for å minske forbruket.. Det hjelper ikke å sette inn en "el måler" i skapet og overvåke produkter, det er ikke interresant...

Grunnen til at dette produktet du linker til KAN overvåke er at man må sette på en slik dings mellom stikk og produkt, noe som gjør at man må ha enormt med dingser for å overvåke de... Og det eneste man får er forbruket, det er jo ikke noen som har interesse av dette. Det som er viktig er å få de til å bruke mindre strøm, eller den samme jobben mer effektivt...

SÅ igjen.. Dette er ikke i nærheten av noe som har med EIB/Knx og gjøre. Det er rett og slett et enkelt system som sikkert appellerer til "hjemmesnekre" som liker å tro på den enkle fremtid med enkle ting og de som liker gadgets...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av click1
    Har hørt om boliger som ble styrt av et lite spesial styresystem ,som gikk ut av produksjon. Hva gjør du i din 15 år gamle bolig ,når ditt styresystem er gått ut av produksjon.....
    Mye bra i det du skriver

Og dette er et viktig tema. For å ta den litt lengre..

Hva gjør man hvis dette ikke virker etter 2 mnd?? hvem skal hjelpe deg da??

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva forlanger jeg? Kjøleskap med gulost kan sikkert vente (spiller ikke i Lotto), kanskje noe som dette: Funktioner

Ser ut at du har god kunnskap til KNX/EIB, kanskje ble "kurset for dette" som min venn sier. Er det mulig å få noen link/priser for noe liknende men som er basert på KNX/EIB protokoll?

Det der er jo et MAX overprisa mediacenter?

Hvorfor i all verden vil jeg styre musikk over EIB? Det er rett og slett ikke slik EIB er beregnet for. Det er beregnet for en lettvindt men avansert automatisering. Altså forstå meg rett, men skal du kun styre lys så er Eib bortkastet! da kan du stikke på clas ohlson og kjøpe det de tilbyr der.

Vil du styre persienner over fotocelle, avanserte tempraturreguleringer, lysscenarioer eller lignende så er EIB et must..

Tror egentlig vi elektrikere har lettere for og forstå det, er jo vi som setter det opp Og det er latterlig lettvindt. Man trekker EN! styrekabel fra skapet til alle EIB komponentene i bygget. thats it. sparer masse tid og kabling.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alexk

Tror egentlig vi elektrikere har lettere for og forstå det, er jo vi som setter det opp Og det er latterlig lettvindt. Man trekker EN! styrekabel fra skapet til alle EIB komponentene i bygget. thats it. sparer masse tid og kabling.
    jupp..

Men la oss komme tilbake til temaet her..

Hvordan løser dere en installasjon med "enkel" EIB styring som ohandler lys og varme primært??

Jeg driver å eksperimenterer litt med forskjellige metoder for å gjøre det enklere for meg.

og hva gjør dere på bad?? 2pol bryting etc..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    svantekiller:

Bad-2p bryting
    Varme - 2p kontaktor via binærutgang. OBS! lyd fra inn og utkobling.

Lys- dimmer , kjør kontaktor via status på dimmer. funker som en drøm.
    Hager dimmere er konge.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant løsning..

jeg bruker å sette opp en "hovedbryter" som tar all strøm på badet... Det er jo en bryter som aldri brukes men som er der.. kobles via en bryter aktuator 2 utganger osv.. Litt tungvindt men en av de få løsningene vi har funnet.

Er det forresten noen her som har vært på et av hager sine Kurs om det nye tc systemet? jeg vurderer et slikt kurs men er usikker på om de kan videreutvikle meg da de rett og slett har for lite kunnskap desverre..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet.