Hager Tebis TX/KNX/EIB - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 17 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 340
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nå går det virkelig framover i planleggingen her, så svantekiller du behøver ikke hjelpe så mye på den biten. I dag har det droppet inn et par tilbud, og hager vinner soleklart både på pris og service. Så da er igrunn anleggsoppsett og slikt på plass. Har også tatt meg tid til å lese masse på dette i jula.

I tilbudet så ligger hvite det roomcontrollere med termostat til alle rom, men jeg har aldrig tatt i en sånn før så trenger litt info om hvordan de er i bruk. Regner med at den ikke passer i vanlig kombinasjonsramme?

Her er den listen over hva jeg har fått tilbud på. Kommer noen tilllegg og fratrekk Kom gjerne med kommentarer og tillegg

1stk. TX100 TEBIS TX PROG ENHET KNX (trenger vel ikke denne hvis jeg skal bruke ets3? eller??)
    1 stk. TX151 TEBIS TX SYSTEMPAKKE
    1 stk. SPN315 O.S.V KLASSE II 3-polet 275V tennspenning
    1 stk. TG029 OVERSPENNINGVERN, 2-POLET
    12 stk. TX460A KNX ROMKONTROLLER HVIT M TERM
    2 stk. TXA206C KNX BINÆRUTGANG 6 x 16A MOD.
    1 stk. TXA207C KNX BINÆRUTGANG 10x16A MOD
    6 stk. TXA213 KNX MULTIDIMMER 1X900W, 3X300W
    6 stk TXA210A KNX UNIVERSALDIMMER 300W MOD.
    1 stk TXA210 KNX UNIVERSALDIMMER 600W MOD.
    1 stk TX026 KNX FOTOCELLE 6 KANAL m/FØLER
    1 stk TX023 KNX CRONOTEC UR 2K COMFORT
    + noen piller

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doxa
    Det han mener her er at det skal legge elektrisk varmekabel i tillegg til vannbåren varme. Dette gjøres ofte fordi da kan man skru av vannvarmen/kjøre lav temp om sommeren og fortsatt ha varme i gulvene.
    Vil tro du kan bruke samme termostat som til gulvvarmen og bare programere en bryter til å velge bruk av el/vann.

Seriøst??

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doxa
    så svantekiller du behøver ikke hjelpe så mye på den biten. I dag har det droppet inn et par tilbud, og hager vinner soleklart både på pris og service. Så da er igrunn anleggsoppsett og slikt på plass. Har også tatt meg tid til å lese masse på dette i jula.

I tilbudet så ligger hvite det roomcontrollere med termostat til alle rom, men jeg har aldrig tatt i en sånn før så trenger litt info om hvordan de er i bruk. Regner med at den ikke passer i vanlig kombinasjonsramme?
    Hvis jeg vil hjelpe da

Hehe.. ser bra ut dette...

Den romcontrolleren setter du for seg selv. Den er litt "større" hvis du skjønner, så den passer best for seg selv uten en kjedelig bryter ved siden av :MRGREEN:

Og du trenger ikke TX hvis du bruker ETS. Jeg mener fortsatt at ETS er overkill på et hus!! Men det er kulere 8-)

Det at Hager var billigst er som musikk i mine ører, det med service visste jeg!! Jeg har snakket med "min hagermann" mange lørdagskvelder

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alexk
    Skal du ha ETS3 til privat bruk så googler du det bare as

Men et spørsmål til deg svantekiller

Kan man bruke ETS3 til hager radio knx? og hvordan fungerer det??
    får jo ikke brukt rs232

Tror ikke det!! Tviler vel også

Hvorfor skal man det??

ETS3 er beregnet for STORE bygg... og radio KNX er beregnet til SMÅ anlegg... Eneste plassen vi har brukt ETS3 for fullt er et sykehjem...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rh37

Svigers er elektriker og skal ta alt det elektriske i huset, og jeg har dermed tilgang til å få handlet utstyr til de samme prisene som det han får hos diverse grosister. Kan derfor ikke la sjansen til å få smarthusløsning til en OK pris gå fra meg. Utfordringen er bare at svigers er av den gamle skolen elektriker som bare rynker på nesa og mumler "mnjaaaa...jæææævlig dyrt ja" i barten når jeg nevner smarthusløsninger og fancy brytere, så jeg må finne ut det meste selv for så å overbevise ham om det etterpå og få ham til å sjekke priser. Tungvidt prosess med andre ord. Trenger derfor hjelp av dere som har erfaring og peiling på dette området...
    Det er VANSKELIG!! Men vi skal prøve å hjelpe deg Men på grunn av salgssummen senere et argument

Har foreløpig klart å overtale ham til å trekke Elko Link Home kabel for TV/Internett/telefon etc mellom teknisk rom og relevante rom. Har inntrykk av at dette er en OK løsning for mine behov, men har ikke klart å finne ut om jeg trenger kun en eller to kabler til et punkt med to uttak. Noen som vet dette?
    1 kabel PR uttak!! altså to uttak/2 kabler

Har sett mye på ElkoMatic og det virker som at dette systemet oppfyller kravene mine (men er vel ikke ihh til KNX standarden). Merten oppfyller nok også kravene mine. Har også sett litt på Hager sine produkter, og så vidt vært innom ABB og Gira sine hjemmesider. Men jeg aner jo ikke hva som er prisforskjellene på disse løsningene, og jo mer jeg leser, jo mer forvirret blir jeg....Kan noen gi meg noen GODE RÅD om hva jeg skal velge
    KNX ( hager ) er et MYE mer innviklet og et bedre system! merten/elkomatic etc, er beregnet for mindre utbygginger der LYS og ikke annet helst over mindre en 5 soner er med..

SÅ et EIB anlegg er lurt!!!

Litt mer konkret lurer jeg på:

1. Er det fornuftig å velge KNX kompatibelt bussystem når man bygger enebolig og man planlegger å bo i i 20 år, eller er dette råflott for private boliger? Hvor mye vil utstyret til en basisløsning for et slikt hus anslagsvis ligge på (med normale rabatter hos grosist)?
    2. Er det fornuftig å velge trådbasert løsning?
    3. Noen som vet om "smarthus" type alarm kan kobles opp mot vaktselskapene?
    4. Hvis jeg får hjelp av en leverandør til å gjøre litt prosjekteringsarbeid, vil da en elektriker som ikke har erfaring med EIB løsninger klare å installere systemet? Er det forskjeller på de ulike merkene når det gjelder enkel installasjon?
    5. Har noen vært borti termostater som styrer vannbåren varme med kun "on/off" signaler? Tror ikke Elko har noe slikt i hvert fall?
    6. Har også varmekabel i badene i tillegg til vannbåren varme. Må vel ha egen termostat på disse? Kunne jo vært kjekt å sette opp varmekabel til å slå inn dersom vannbåren varmen ikke klarer å få temperaturen opp til ønsket nivå etter en viss tid :-)
    7. Er det egentlig stor prisforskjell på de ulike løsningene som baserer seg på busskabel? (Gira, Berker, Merten, Hager, ABB....andre?) eller er det mer de ulike typer løsninger som utgjør prisforskjell (f.eks. trådløst vs trådbasert)?
    8. Vil leverandørene være interessert i å hjelpt meg med prosjektering?
    1. For et større anlegg er trådbasert best!! Mulighetene er uendelige! så over 20 år så JA!! det lønner seg! Særlig med tanke på dine priser

2. se nr1

3. ja og nei, kommer an på hva du velger! vi bruker NOBØ anlegg som er enkelt linket opp...

4. En elektrikker BØR kunne det! det er IKKE vanskelig bare innviklet. Det kan lønne seg å la en "erfaren" EIB mann programmere hvis det er stort! det tror jeg ikke en uerfaren EIB`er klarer uten å slå hodet HARDT i veggen om det er forskjell vet jeg ikke men regner med en viss forskjell.

5. Slike termostater er slike som ofte følger med det systemet man kjører!!

6. Stemmer! må ha egen ja, selv om jeg ikke skjønner hvordan dette egentlig er

7. Det er stor forskjell på pris!! Det kommer an på hvilke rabatter og priser man får!! løsningen trådbasert og trådløst kan ikke sammenlignes direkte men trådløst er billigst! da dette ikke gir like mange muligheter...

8. Kanskje, jeg vet om en som vil men da er det handling på mange 1000 som gjelder!! Fordi de ikke har tid til dette men yter service der det lønner seg

PS: langt innlegg og mange på rad fra meg, men må prøv å holde litt orden

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Hvis jeg vil hjelpe da

Hehe.. ser bra ut dette...

Den romcontrolleren setter du for seg selv. Den er litt "større" hvis du skjønner, så den passer best for seg selv uten en kjedelig bryter ved siden av :MRGREEN:

Og du trenger ikke TX hvis du bruker ETS. Jeg mener fortsatt at ETS er overkill på et hus!! Men det er kulere 8-)

Det at Hager var billigst er som musikk i mine ører, det med service visste jeg!! Jeg har snakket med "min hagermann" mange lørdagskvelder
    Har "tilgang" på ets, så da sparer jeg på å ikke bruke tx100 samt at det er kulere
    Skal jobbe litt med tilbudet og finne meg et komplett oppsett som jeg liker. Er litt usikker mtp. roomcontrolleren i alle rom.
    Ser at hager har satt opp noen 3 kanals 300w dimmere og noen en kanals 300watt. Er ikke de like eller?

Har også sendt søknad om støtte til enova i dag, så håper på noen kroner derfra også. Kan få opp til 4000 kr, ikke mye i den store sammenhengen men er jo verdt å ta med seg

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har ETS så har du det

Room controller i alle rom... Nei..

Jeg hadde valgt et par hovedsteder.. Stue, kjøkken og sov

1 kanals 300 er jo det

og en 3 kanal er jo 3 * 100 watt ELLER mikse slik du vil, så den 1 * 300 w tror jeg bare "henger igjen" du trenger ikke den når du oppnår det samme med den 3 kanals saken....

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har ETS så har du det

Room controller i alle rom... Nei..

Jeg hadde valgt et par hovedsteder.. Stue, kjøkken og sov

1 kanals 300 er jo det

og en 3 kanal er jo 3 * 100 watt ELLER mikse slik du vil, så den 1 * 300 w tror jeg bare "henger igjen" du trenger ikke den når du oppnår det samme med den 3 kanals saken....
    Men hvorfor ikke roomcontroller i alle rom? (ikke for å kverulere men jeg vet ikke bedre )
    Skal jeg bruke piller og elkobryter så må jeg jo ha en termostatkladd i tillegg, og de passer jo heller dårlig i en kombramme med elko pluss eller?
    Controlleren er ikke så dyr igrunn...
    Da var det med dimmerene som jeg trodde. Er han i hager som har laget den lista, så var litt rart.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Når jeg bygger hus en gang skal jeg ha varmekabel fra veien og opp til huset. Denne skal bli styrt via en snøostat kombinert med tempraturføler.. NEI til snømåking!!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alexk
    Når jeg bygger hus en gang skal jeg ha varmekabel fra veien og opp til huset. Denne skal bli styrt via en snøostat kombinert med tempraturføler.. NEI til snømåking!!

Hehe.. Da har du penger! ikke til å varme men til å styre dette UTEN blankis

DOXA: Jeg gir meg fort! varmekabler går i elko+ MEN klart en slik sak er jo bedre den styrer alt.

Jeg tenkte på kostnad men den er jo ikke så dyr.. Jeg tenkte litt for tradisjonelt!! muligens?? Vet ikke hva jeg tenkte jeg...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.. Da har du penger! ikke til å varme men til å styre dette UTEN blankis

DOXA: Jeg gir meg fort! varmekabler går i elko+ MEN klart en slik sak er jo bedre den styrer alt.

Jeg tenkte på kostnad men den er jo ikke så dyr.. Jeg tenkte litt for tradisjonelt!! muligens?? Vet ikke hva jeg tenkte jeg...
    Hehe.. Du er ikke den enste i trikkern som tenker tradisjonelt. Er ikke lett å gi slipp på innarbeidede vaner

Men hvis det ikke er noen ulemper med roomcontrolleren så blir det nok den i alle rom i byggetrinn 1 (av 2) så får jeg litt erfaring og kan velge om jeg vil bruke den på neste trinn. Prismessig så er den ikke så langt unna en separat eib termostet+ 4 kanals pille+elko bryter som den erstatter. I tillegg så har den mange andre kule muligheter. I rom med flere brytere blir det selvfølgelig piller og elko i tillegg.
    Hvor høyt monterer du den forresten? Burde vel kanskje litt høyere en norsk standard på brytehøyden for å slippe og gå ned i knestående for å lese av displayet eller?

Fikk svar på behandlingstid på enova søknaden, og svaret var at: det kan gå både høst og vinter før du får tilsagnet. Norge i et nøtteskall

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøver å IKKE tenke tradisjonelt.... da spes på kjøkken.. MEN ikke sant, jeg er ikke akkurat den beste EIB montøren i landet! så jeg har stadig MYE å lære

dette med Room controlleren er en ny ting! ikke at den finnes men å benytte den slik du gjør.... Jeg trodde ikke det gikk jeg... Men der tok jeg vel feil..

Angående ENOVA så kom ikke det som noe sjokk...... dessverre.......

Roomcontrolleren BØR stå i en slik høyde at DU og evnt "W" kan lese den uten å bøye dere noe særlig ned.. Eventuelle barn tenker man ikke på da disse IKKE skal røre det noe særlig likevel.... tips: 150?

Jeg plasserer alt etter dagsform jeg kommer an på hvordan det ser ut.. og hvor mye det kommer til å dominere... men 150 er en real høyde mener jeg.. 140?? tja... mellom der... 146 er en fin høyde :MRGREEN:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Eib komponenter-

Programmerer mye eib i jobben.
    Handler mest utstyr gjennom abb, men bruker mye dimmere fra Hager og noen Brytere fra Berker.

Varmekabler- Styres via binærutgang via 2p rele.
    Vannbåren varme i gulv styres via PWM regulering (pulserende av/på tid)
    Vannbåren varme radiatorer- Ventilaktuator analog (255 trinn)

OBS-OBS- min erfaring er at få rørleggere kan innregulere et vannbårent anlegg. En varmekabel på badegulv er en god investering for å kunne stoppe hele vannbåren systemet om sommeren når det kun er varmebehov på bad.

Integrering lys og tv- ABB triton og Berker B.IQ har brytere med ir mottakere som kan styres via programmerbare fjernkontroller.(ir styring av knapper i bryteren)

For en erfaren programmerer av eib tar det ikke så lang tid å programmere lys og varme til en enebolig/leilighet. (hvis du er kjent med komponentene)
    Det tar ofte lang tid å merke brytere, og en kunde som ikke helt vet hva han vil ha , er dyrt.

Programmerer et hus som et forslag, er så tilbake etterpå, når kunden har "bodd seg inn" å justerer etter ønsker.

Eib/knx er en standard som blir værende.... og videreutviklet.... til du skal bygge ut om 20 år.

Ps! kabel er best...
    Holder på hjemme å sette opp Eibport og Squezzebox, dær du kan styre musikken via eib brytere, eller huset via mediacenter.

functional overview
    Welcome to b.a.b technologie GmbH

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i det du sier..

Og vannbåren varme og rørleggere er en skandale verken mer eller mindre

Men jeg vet om et vannbåren system som kjører egne termostater.. men det er ikke mange rørleggere som bryr seg om dette...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egne termostater på vannbåren ...

Vannbåren varme skal innreguleres med rett trykkfall på hver rørsløyfe.
    For å få lik sirkulasjon i lange og korte rørsløyfer.
    Hvis dette ikke gjøres vil ikke regulering virke ,uansett hvilken termostater som monteres.

De fleste Eib termostater kan settes opp med to "utganger" for å styre vannbåren "analogt"som hovedvarme og varmekabel PWM som backup.
    Når vannbåren stoppes om sommeren vil varmekabel bli hovedvarme.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av click1
    Handler mest utstyr gjennom abb, men bruker mye dimmere fra Hager og noen Brytere fra Berker.

OBS-OBS- min erfaring er at få rørleggere kan innregulere et vannbårent anlegg. En varmekabel på badegulv er en god investering for å kunne stoppe hele vannbåren systemet om sommeren når det kun er varmebehov på bad.

Integrering lys og tv- ABB triton og Berker B.IQ har brytere med ir mottakere som kan styres via programmerbare fjernkontroller.(ir styring av knapper i bryteren)

For en erfaren programmerer av eib tar det ikke så lang tid å programmere lys og varme til en enebolig/leilighet. (hvis du er kjent med komponentene)
    Det tar ofte lang tid å merke brytere, og en kunde som ikke helt vet hva han vil ha , er dyrt.

Programmerer et hus som et forslag, er så tilbake etterpå, når kunden har "bodd seg inn" å justerer etter ønsker.

Eib/knx er en standard som blir værende.... og videreutviklet.... til du skal bygge ut om 20 år.

Ps! kabel er best...
    Holder på hjemme å sette opp Eibport og Squezzebox, dær du kan styre musikken via eib brytere, eller huset via mediacenter.

functional overview

ENDELIG noen andre en meg som har fått opp øynene for Berker B.IQ.. Får ståpikk disse deilige bryterne.. elsker det displayet

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av click1

Ps! kabel er best...

functional overview
    Fortell litt mere om eibport og sq box da
    Tror jeg får lære meg litt mere tysk nå som det kommer eib i heimen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eibport er en eibweb server som også har tilkobling mot mediacenter.
    Denne er en linux pc ,som settes i et sikringsskap som har eib og ethernet(internett).
    Du logger på via explorer i din pc. All software ligger i eibporten.(java)
    Du lager sider med bilder og de funksjoner i eiben du vil styre,fra web.
    en side mot mediacenter , en mot wap telefon.
    Inneholder utallige logikk, ur, comparator, threshold,kamera funksjoner,osv, osv.

Squeezebox er en musikk streem boks som sorterer musikken på din pc, har meget god lydkvalitet.
    Kan styres via eibporten. Dette git mulighet for å styre musikken fra eib brytere....
    Musikk kan da også inngå i lys scenario....

Er ikke ferdig med min eibport enda. Oppdager nye muligheter hele tiden....

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vedr. KNX
    Ville bare nevne kjapt at KNX ikke har noen begrensnig på størrelse installasjon. Komponentene fra alle produsenter er kompatible med hverandre, funksjonalitet i komponenter kan variere litt fra produsent til produsent, og wireless KNX er primært for rehabilitering og utvidelser der kabling er vanskelig.
    Og, KNX er iso serifisert verden over, som eneste system på kloden foreløpig...

... og det funker, og funker, og funker...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet.