Gulvlegging

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20

Tråd: Gulvlegging

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gulvlegging

Hei folkens!

Skal snart lage kinorom, og lurer på litt rundt dette med å legge gulv. Jeg er av den typen som ønsker å gjøre mest mulig selv og sitter jo da såklart med hundrevis av tanker om hvordan jeg skal gjøre dette. Bildet som er vedlagt viser hvordan jeg har tenkt dette. Kinorommet skal bli i en kjeller og da er jo dette med fukt et evigvarende problem.

Tegningen viser støp (grunnsåle)-> lektet opp med 2"4" (isolasjon mellom disse) -> fuktsperre (film) over dette -> trinnplater (huntonitt) -> gulv oppå dette igjen.

Vil dette være ok? Eller vil muggen myldre under dette etter kort tid. Lite vits å legge mye penger i noe halvferdig som lukter dritt etter et år

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er absolutt ingen ekspert på området, men jeg ville droppet fuktsperren, hvorfor stenge all fuktigheten inne under gulvet?
    God lufting er alfa og omega for å unngå fuktproblemer.

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fukt sperren skal være nederst,rett på betongen,ellers så vil isolasjon/lektene trekke fuktighet.

Du kan og legge Platon(fuktsperr) så 5cm (et lag 2cm og 1 lag 3cm med overlapping av skjøter)styroform/isopor istedenfor lekter og glava.Så gulvspon,teppe.Billigere og mye enklere å legge.

Trinnplater er bare tull å bruke penger på vist det ikke er bebodd under og du skal ha teppe da dette demper trinnlyden mere enn godt nok i rommet..

Legg gulv spon,bare lim dem sammen og ikke fest dem til underlaget,husk ca. 5mm glipe til veggen rundt hele rommet da gulvet skal "flyte".

http://www.isola.no/content/download...v%20brosj..pdf -

Heidi har og en sement basert stoff som smøres på med malerkost som er vanntett men difusjons åpent(d.v.s at det puster).
    Kan være en fordel å smøre 2-3 lag på vegger gulv vist ikke kjelleren din er knusk tørr(det må måles med fukt måler).Fukt sperr skal self. brukes i tillegg.

Og til norcad,sjekk linken over og se hva som skjer når fuktsperren ikke er der/defekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja.

Er det slik at man kan legge varmekabel oppå denne isola plasten?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tazzat
    Fukt sperren skal være nederst,rett på betongen,ellers så vil isolasjon/lektene trekke fuktighet.

http://www.isola.no/content/download...v%20brosj..pdf -

Og til norcad,sjekk linken over og se hva som skjer når fuktsperren ikke er der/defekt.
    Bra med alt man lærer!
    Men jeg er overbevist om at resultatet hadde vært enda verre med fuktsperren over lekter og isolasjon :-|
    På veggene har jo de fleste gått bort fra fuktsperre, og heller laget et luftrom bak veggen, men det er vel vanskelig og få til på gulvet?!

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kemb0
    Se der ja.

Er det slik at man kan legge varmekabel oppå denne isola plasten?
    Skal du legge varmekabler så kan di ikke legge isolasjon oppå kablene,da blir bare bakken varm og ikke gulvet ditt..

Ta en tur på feks. OBS bygg/flise butikk og hent brosjyrer på gulv varme,det masse å lære om legging av gulv og gulv varme i brosjyrer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg undersøkt litt og det virker som om det er litt forskjellige meninger rundt dette med gulvlegging:

Isola sier:

Betong -> Fuktsperre (knasteplast) -> polystyren (plater) -> laminat

Byggforsk sier:

Betong -> polystyren (plater) -> Fuktsperre (knasteplast) -> gulvspon -> laminat

Spørsmålet mitt er da... Hva gir best fuktsperre? Noen som har erfaringer rundt dette?

Newcomer slowscan sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får jeg lov til å snike inn et lite spørsmål i tråden din Kemb0?

I kjelleren min er det betonggulv med varmekabler, og noe vinyl-flise-greier oppå. Disse har begynt å løsne på et par steder, og det tyter opp fint hvitt pulver, sikkert saltutslag? Et sted er betongen noe mørkere, slik at det synes at den er fuktig. Forrige huseier har drenert rundt huset, men det kan vel stige fuktighet fra grunnen likevel. Huset er fra 1964, kjelleren innredet på 80-tallet og renovert på 90-tallet. Er det noen som har godt nok greie på det til å vite om det vil være godt nok å fjerne disse flisene, legge 3mm isola-knasteplast oppå med isola luftespaltelister, og så etellerannet gulv oppå her igjen? Er bare tre småsteder jeg ser dette, men kan vel spre seg.

(SS)

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slowscan
    Får jeg lov til å snike inn et lite spørsmål i tråden din Kemb0?

I kjelleren min er det betonggulv med varmekabler, og noe vinyl-flise-greier oppå. Disse har begynt å løsne på et par steder, og det tyter opp fint hvitt pulver, sikkert saltutslag? Et sted er betongen noe mørkere, slik at det synes at den er fuktig. Forrige huseier har drenert rundt huset, men det kan vel stige fuktighet fra grunnen likevel. Huset er fra 1964, kjelleren innredet på 80-tallet og renovert på 90-tallet. Er det noen som har godt nok greie på det til å vite om det vil være godt nok å fjerne disse flisene, legge 3mm isola-knasteplast oppå med isola luftespaltelister, og så etellerannet gulv oppå her igjen? Er bare tre småsteder jeg ser dette, men kan vel spre seg.

(SS)
    Hei!

Selv om forrige eier har drenert rundt huset så er det ikke sikkert at han har gjort det helt riktig. Fall riktig veg, dreneringsrør bort og vekk fra veggen, plastplater (isola) på veggen før tilbakefylling etc.

Ta av alt belegget, og sjekk hvor det er mest fukt. Hvis det er langs veggen så sjekk utenfor huset om det er noe naturlig sammenheng - terrenget, en dump eller et taknedløp eller noe - og drener det vekk!
    Om det kommer opp fra grunnen så er det ikke så mye du kan gjøre med det, dessverre (bortsett fra å hugge opp og legge dreneringsrør, men det er en stor jobb).

La gulvet tørke godt - lån en tørkemaskin el.lign.

Du kan enten legge på ny betong og kabler, hvis du har takhøyde nok, eller legge på isola knasteplast og så nytt gulv. Varmekablene må vel da kobles ut for å unngå kondens under plasten.

Newcomer slowscan sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Hei!

Selv om forrige eier har drenert rundt huset så er det ikke sikkert at han har gjort det helt riktig. Fall riktig veg, dreneringsrør bort og vekk fra veggen, plastplater (isola) på veggen før tilbakefylling etc.

Ta av alt belegget, og sjekk hvor det er mest fukt. Hvis det er langs veggen så sjekk utenfor huset om det er noe naturlig sammenheng - terrenget, en dump eller et taknedløp eller noe - og drener det vekk!
    Om det kommer opp fra grunnen så er det ikke så mye du kan gjøre med det, dessverre (bortsett fra å hugge opp og legge dreneringsrør, men det er en stor jobb).

La gulvet tørke godt - lån en tørkemaskin el.lign.

Du kan enten legge på ny betong og kabler, hvis du har takhøyde nok, eller legge på isola knasteplast og så nytt gulv. Varmekablene må vel da kobles ut for å unngå kondens under plasten.
    Noe er i hjørnet, skal sjekke røret fra takrenna osv der. Er grus rundt hele huset. Naboen har minigraver, får prate litt med han og sjekke tilstanden. Kommer også opp noe midt under huset, dvs dette saltutslaget, uten at det ser fuktig ut der. Varmekabler under isola går vel fint, isola skryter av hvor flott der er, fordi lufta rundt knastene fordeler varmen godt. Med disse luftespaltene langs veggene vil fukten slippe ut også. Hugge opp osv tror jeg nok ikke blir aktuelt på leeeeeeeeeenge, er nok av andre prosjekter i huset.

Takk for svar!

(SS)

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg undersøkt litt og det virker som om det er litt forskjellige meninger rundt dette med gulvlegging:

Isola sier:

Betong -> Fuktsperre (knasteplast) -> polystyren (plater) -> laminat

Byggforsk sier:

Betong -> polystyren (plater) -> Fuktsperre (knasteplast) -> gulvspon -> laminat

Spørsmålet mitt er da... Hva gir best fuktsperre? Noen som har erfaringer rundt dette?
    Begge gir like god fuktsperre,polystyren trekker ikke fuktighet så det er hips om happ om den legges over eller under fuktsperren.

Gjør du som Byggforsk sier så får du lufting under gulvsponen som er bra og ha.Og gulvet blir mere satbilt med gulvspon.
    Skal du ha teppe så må du ha gulvspon.

Dette er uten varmakabler.

Skal du ha varmekabler så finner det mange forskjellige løsninger,alt etter hvor mye penger du vil bruke på det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjekt å ha sånne som deg i forumet Tazzat ;-). Jeg flytter inn i huset i februar og 48kvm uinnredet kjeller må jobbes med. Kommer til å ta tid, men det skal bli morro ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Poesi??????

Vi mennesker snakker om visdom som om vi eier det. Men den eneste visdom er bare her, i ord eller i et øyeblikks forståelse.

Kansje du skulle ha skrevet disse visdoms ordene på på et forum om POESI her er det IKKE intresant... Det hjelper ikke med noe...

NB: Lykke til med prosjekte ditt!!!!

Newcomer Thoros sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Delta-Hd]Vi mennesker snakker om visdom som om vi eier det. Men den eneste visdom er bare her, i ord eller i et øyeblikks forståelse.

Kansje du skulle ha skrevet disse visdoms ordene på på et forum om POESI her er det IKKE intresant... Det hjelper ikke med noe...

Det hjelper vel ikke så mye innlegget ditt heller?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delta-Hd
    Vi mennesker snakker om visdom som om vi eier det. Men den eneste visdom er bare her, i ord eller i et øyeblikks forståelse.

NB: Lykke til med prosjekte ditt!!!!
    det er vel signaturen hans du sikter til - den er jo fritt frem og har ingenting med tråden å gjøre..........

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slowscan
    Varmekabler under isola går vel fint, isola skryter av hvor flott der er, fordi lufta rundt knastene fordeler varmen godt. Med disse luftespaltene langs veggene vil fukten slippe ut også.
    (SS)
    det går sikkert bra det - men jeg er skeptisk til alt som har med varme og plast å gjøre - men jeg er sikkert bare paranoid.......... hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - ja, får ikke håpe min signatur "tråkker" noen på føttene

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,799
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - ja, får ikke håpe min signatur "tråkker" noen på føttene
    Tipper den litt merkelige reaksjonen har med dette innlegget å gjøre....

Ellers synes jeg det var mye interessant lesning i denne gulvleggings tråden din Kemb0, da det tok opp ting jeg har grublet en del på.

Spesiellt prinsippet når det gjelder hvor plasten/fuktsperren skal plasseres, så man ikke får kondensering og innelukkede fukt ansamling osv på de gale stedene i konstruksjonen. Det er vel ikke alltid like lett å vite hvor fallet i damptrykk er størst, dvs der hvor man vil få kondensering, når man tenker på temperatur variasjoner på de forskjellige sjiktene og med tanke på fukt som kan trenge gjennom betongen under og mulige luft temperatur variasjoner osv. Synes det er noen gode tips i denne for valg av forskjellige gulv oppbyggende materialer.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser også mange bruker knasteplast (fuktsperre) 2cm+3cm isopor og legger laminat rett oppå dette igjen. det skal vel også funke godt.

Isopor er vel også en god isolasjon?

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0