downlights IGJEN!:)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 124
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

downlights IGJEN!:)

Heisann!

Blir det noe problem og sette in downlights i et ferdig senket betongtak kled med gips?

Det er vel egentlig ikkenoe problem men røra er jo ikke engang trekt. Tenkte da på og borre hull til downlightsa og fiske rør fra hull til hull?

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer an på hva som er mellom gipsen og betongtaket, og hvordan dette er bygget opp. Dersom det er isolasjon og lekter (mest sannsynlig) så kan det bli vanskelig å få trukket kablene, både pga isolasjonen, men også pga lektene. Dersom hele taket henger i lydebøyler, og det er litt "friluft" mellom gips og betong, kan det kanskje la seg gjøre. En annen sak er at innfelte downlights i utgangspunktet skal ha en kasse over seg pga varmeutvikling.

Forøvrig bør du være oppmerksom på at dersom dette gipstaket er bygget som en lydhimling for å dempe lydgjennomgang mot etasjen over, så reduserer du, og i verste fall ødelegger gipsplatetakets lydddempende funksjon.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Deltalight leverer downlights innebygd i kasser, litt dyre, men absolutt bra produkter.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Det kommer an på hva som er mellom gipsen og betongtaket, og hvordan dette er bygget opp. Dersom det er isolasjon og lekter (mest sannsynlig) så kan det bli vanskelig å få trukket kablene, både pga isolasjonen, men også pga lektene. Dersom hele taket henger i lydebøyler, og det er litt "friluft" mellom gips og betong, kan det kanskje la seg gjøre. En annen sak er at innfelte downlights i utgangspunktet skal ha en kasse over seg pga varmeutvikling.

Forøvrig bør du være oppmerksom på at dersom dette gipstaket er bygget som en lydhimling for å dempe lydgjennomgang mot etasjen over, så reduserer du, og i verste fall ødelegger gipsplatetakets lydddempende funksjon.
    Jeg har 60 dl allerede fordelt over 80kvm hehe.. Ingen har bokser pga null isolasjon og taket er betong,taket er gips. så trenger ikke bokser... Tror dette rommet er helt likt alle andre rom, bare at det ikke er dl der

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det ikke er isolasjon mellom og det er 15cm så er det bare og borre og fiske kabler mellom. Det er ikke noe problemer

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alexk
    Jeg har 60 dl allerede fordelt over 80kvm hehe.. Ingen har bokser pga null isolasjon og taket er betong,taket er gips. så trenger ikke bokser... Tror dette rommet er helt likt alle andre rom, bare at det ikke er dl der
    Men da vet du jo allerede svaret selv ;-)

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager til trådstarter at jeg kupper tråden litt, men har et spørsmål om downlight-kasser... er det noe i veien for å lage sine egne kasser i feks gips? Tenker da på det som 'hjallmarjalla' er inne på at man ødelegger jo hele lydisoleringen med å ta hull for lysene. Eller MÅ kassene være av en-eller-annen godkjent produsent/type?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt at det ikke er så lurt å bruke downlights i kinorom med tanke på summing/buzzing som kommer ut i lydanlegget. Grunnen til dette er at trafoen som sender 12v ut til lampene lager støy som smitter seg over til 230v anlegget. Mulig dette elimineres ved å bruke jernkjerne-trafoer eller et skikkelig strømfilter til lydanlegget.

Men som sagt, dette er hva jeg har hørt i fra andre. Ikke erfart dette selv.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skulle isåfall kunne unngås med bruk av 230V-downlights...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja 230volts downlights uten dimmer.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    joda jeg vet vel egentlig at det ikke er noe problem. Har bare litt nerver for og borre hull i taket. Kan jo tenkes at noe er i veien slik at jeg ikke får fullført, og da sitter jeg der med hull i taket En annen ting er at jeg får ikke festet rørene, men det blir nok ikke noe problem.

Når det kommer til dl kasser i gips så burde ikke det være noe problem da gips ikke brenner!

Jeg har kun 12v dl. og har ikke hørt noe summelyd i det hele tatt! så tror det kommer ganske an på hvilken trafo man bruker.

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Beklager til trådstarter at jeg kupper tråden litt, men har et spørsmål om downlight-kasser... er det noe i veien for å lage sine egne kasser i feks gips? Tenker da på det som 'hjallmarjalla' er inne på at man ødelegger jo hele lydisoleringen med å ta hull for lysene. Eller MÅ kassene være av en-eller-annen godkjent produsent/type?
    Det finnes spotter som ikke trenger kasse,både 12V og 230.
    Disse er self. godkjent.Og di er lydtette.
    Husker ikke helt hva firmaet heter men det en naboen min som produserer disse.
    Han var med i skaperen på TV2 og kom ikke videre p.g.a han var kommet for langt med produktet.

"edit"
    Kom på det nå

Betek Norge as

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At du ikke får festet rør er jo ikke noe problemer, jeg hadde droppet rørene også jeg. Det er på en måte en stoor downlightskasse hele taket
    Ognår PLS kabelen er lagt så er det jo det samme om det er et rør eller ikke.

Og 12v downlight: HVORFOR??? Ser ikke 1 fordel med de. 230v med en dimmer summer ikke så mye at det er problemer i en kino, å si noe annet er 1: Tull 2: bruk av for dårlig utstyr.

Å lage Downlightskasser i gips er vel mulig men hvorfor??

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller

Og 12v downlight: HVORFOR??? Ser ikke 1 fordel med de. 230v med en dimmer summer ikke så mye at det er problemer i en kino, å si noe annet er 1: Tull 2: bruk av for dårlig utstyr.
    Min erfaring er at 12V pærer varer lenge,har 36 spotter hjemme og har ikke byttet en pære på snart 2 år.
    12 av disse pærene er kjøpt på Lidl(40-50 kr for 5 pakning) p.g.a jeg gikk opp til 35W og det fulgte med 20W.Selve spotten hadde 35W som max. Di funker enda..

Har en spott skinne i taket på kjøkkenet med 4 stk 230V 35W og jeg bytter pæret titt og ofte og der er mesteparten av pæra i friluft.

I kinoen min har jeg 230V spotter og har byttet 3 av 12 pærer på 1/2 år.
    Dette er 35W pærer

Andre sier di har samme erfaringen med 230V spotter.

Så tar billige 230V pærene ofte sikringen når dem ryker,men kjøp av dyre kvalitetspærer forhindre dette.

Summing ved bruk av 230v spotter er at det brukes en billig dimmer,det er den som summer.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tazzat
    Andre sier di har samme erfaringen med 230V spotter.

Så tar 230V pærene ofte sikringen når dem ryker,men kjøp av dyre kvalitetspærer kan forhindre dette.
    Det har jeg aldri opplevd at det er så ille.. Jeg har motsatt erfaringer, jobbet på østlandet der var jeg med på Lysaker Brygge prosjekt. Kort fortalt 6 dl i hver leilighet ( 360 leiligheter ca) Og der måtte vi i gjennomsnitt bytte pærer i annen hver leilighet.

MEN dette mener jeg som en "fagarbeider" å kjøpe billige pærer er som om å be om brann, satt på spissen OK men det er min mening...

En annen ting som jeg opplever som et mareritt med 12v er denne jæ... trafoen som 1: ryker i tide og utide 2: koblingene på trafoene som er tragiske

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig at trafoen er noe dritt å koble,er ikke laget for folk med store hender.

Hvorfor mener du billig pærer er brannfarlige?Er di så veldig mye varmere enn dyre pærer,eller er det noe annet som er gale med di?

Gjelder dette både 12v og 230v?

Har både billige og dyre pærer i lampene i kinoen så jeg kan jo sjekke om det er temp. forskjell på disse,for selve lampene blir veldig varme.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tazzat

Hvorfor mener du billig pærer er brannfarlige?Er di så veldig mye varmere enn dyre pærer,eller er det noe annet som er gale med di?

Gjelder dette både 12v og 230v?
    Dette Gjelder egentlig alt av lyspærer jeg har fått så mange aha opplevelser når det gjelder dette. Det som skjer med billige spotpærer er at de sender varmen overalt som kan bety katastrofe...

Sparepærer som eksploderer
    Vanlige lyspærer som eksploderer
    De er rett og slett brannfarlige ja... Man kan spare penger på mye MEN ikke på lyspærer, det er sikkert mange som er uenig å sier at de ALDRI har opplevd dette. Men jeg har vært inne i sikkert 1000 boliger i min karriere så jeg har sett mye rart. Nesten skummelt mye..

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Å lage Downlightskasser i gips er vel mulig men hvorfor??
    Fordi man lager vel en lydlekasje når man borrer hull til disse(?). Uansett, en bra link fra tazzat der med lydisolerte/brannsikre dl.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Fordi man lager vel en lydlekasje når man borrer hull til disse(?).
    JO. Men en vanlig downlightkasse "tetter" like mye som en i gips. Dessuten så er det jo slik at hvis man bryter en lydhimling er den brutt. Så da er det egentlig bare en løsning som står igjen. Det er å gjøre slik bla. Akto har gjort bygge en kasse under "lydhimling.

Disse Betek sakene er jo sikret og de er godkjente MEN uansett så har du brutt lydhimlingen og da er den jo brutt De fungerer sikkert bedre en vanlige men de er til gjenngjeld mye styggere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når en pære ryker, så hender det at de kortslutter. Hvorfor er vel ikke nødvendig å gå inn på, men det er sant at 230v halogenpærer får en kurs til å "gå" oftere enn 12v halogenpærer. Riktignok så har jeg av erfaring opplevd at dyrere Osram halogenpærer er bedre enn de rimeligere.

Om du har lektet ned taket og bruker gips som himling og betong over... er det ikke krav til noen kasse over i det hele tatt, såsant det ikke er isolasjon ect som kan ta fyr.

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •