downlights IGJEN!:) - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 124
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Joda var nok noe rart med selektiviteten ja.... min eldre bror, som forøvrig også er elektriker plages med at hovedsikringen i underfordelingen til leiligheten ryker når en 230V dl-pære kortslutter. Kurssikringen er en B16 automat og Hovedsikring/bryter er en B40. B40 ryker bestandig først. Begge deler er jo montert 2 meter fra lampa... but Shit happens. Har selv handlet en del fra IFØ og er etterhvert blitt kjempefornøyd med de. Begynner heldigvis å bli flere og flere som ser mer på design og mindre på pris, heldigvis...

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FSHelgeland
    Joda var nok noe rart med selektiviteten ja.... min eldre bror, som forøvrig også er elektriker plages med at hovedsikringen i underfordelingen til leiligheten ryker når en 230V dl-pære kortslutter. Kurssikringen er en B16 automat og Hovedsikring/bryter er en B40. B40 ryker bestandig først. Begge deler er jo montert 2 meter fra lampa... but Shit happens.
    Det er et svar og det er enkelt. Denne sikringen ELLER kursen har IKKE godkjente verdier når det kommer til ISC ( som er diskutert ) Men Hovedsikring har dette og gjør jobben

Har selv handlet en del fra IFØ og er etterhvert blitt kjempefornøyd med de. Begynner heldigvis å bli flere og flere som ser mer på design og mindre på pris, heldigvis...
    Enig er så lei av å montere Apollo og Gemini OG IKKE MINST RONDO BESLAG :shock:

EDIT: Det er nok ISC ( Kortslutting strømmer ) som spøker på den plassen jeg snakket om også og ikke selektivitet direkte... Mer indirekte?? Hmm.. Santa din uttalelse av saken ??

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig du har rett, har ikke kontrollert noen av vernene. Eneste jeg vet med sikkerhet er at begge er MG-vern...

Apollo!!! Det nekter jeg rett og slett å sette opp. Grusomste armaturen som noen gang er laget.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MG-vern...

Apollo!!! Det nekter jeg rett og slett å sette opp. Grusomste armaturen som noen gang er laget.
    MG er toppen av sikringer!! Dyrt som F. Men det er kvalitet også! det er ikke vits i å spare noen kroner på hjertet. Vi monterer KUN mg på nye anlegg..

Apollo vil jeg ikke snakke om engang den er rett og slett grusom.. Men den er lett å montere og heller den en noe ræl som er handlet på Ikea

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Dessuten skrives det synes og ikke synst!! :twisted: :twisted:

Ikke der eg kommer fra! Der heter det synest! Kanskje i Nord Norge der du bor???? :razz::shock:

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte at Bergen er et eget Land med et eget språk jeg :twisted:

I nord norge sier vi tykkje :shock: Lengre nord vet jeg ikke, tror ikke de har noe språk nord for meg???? :razz: :razz:

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Glemte at Bergen er et eget Land med et eget språk jeg :twisted:

I nord norge sier vi tykkje :shock: Lengre nord vet jeg ikke, tror ikke de har noe språk nord for meg???? :razz: :razz:
    Svarte.... Bor i Bergen, snakker ikke som en bergenser!

Heier på Viking, men snakker heller ikke som en stavangermann (heldigvis )

Så man må nok inn i fjordene ja!

Nord for Nordmøre er det vel bare reinsdyr og isbjørn som lever?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus

Nord for Nordmøre er det vel bare reinsdyr og isbjørn som lever?
    Litt usikkert.. Det er ingen som har vært der. Tror Nansen var der i 1920 eller noe slikt.. Men tror jaggu det er for kaldt til Isbjørn der jeg :razz:

Da tipper jeg at du er fra kvamskogen som er nordøst i landet

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå nå forsiktig da gutter, det bor da folk både nord og sør om moralsirkelen. Forøvrig så heter det Eg synns....eller enda bedre eg mein det atte...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå nå forsiktig da gutter, det bor da folk både nord og sør om moralsirkelen.

Den går jeg ikke på '

Har på følelsen av at nesten samtlige tråder på forumet får en "Liten" OT over seg

Moralssirkelen er forøvrig rett nord for meg men litt sør for santa?? bare slik at vi har det klart!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vore nord for normalsirkelen å jobba litt, og eg håper eg aldri skal opp der igjen.... :razz:

Men tilbake til LED. Korleis monterer ein desse lampene? Er det ein boks i veggen?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda var nok noe rart med selektiviteten ja.... min eldre bror, som forøvrig også er elektriker plages med at hovedsikringen i underfordelingen til leiligheten ryker når en 230V dl-pære kortslutter. Kurssikringen er en B16 automat og Hovedsikring/bryter er en B40. B40 ryker bestandig først. Begge deler er jo montert 2 meter fra lampa... but Shit happens.
    Her har nok installatøren bommet litt på kortslutningskarakteristikken på sikringene.

Kursikringen er for sen -

Men jeg mener at dette er greit ut fra forskriftene.

I industri og lignende får dette ikke forekomme - grunnet driftsikkerhet.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hootie
    Har vore nord for normalsirkelen å jobba litt, og eg håper eg aldri skal opp der igjen.... :razz:

Men tilbake til LED. Korleis monterer ein desse lampene? Er det ein boks i veggen?
    Skulle ikke være behov for noen boks, de fleste led-armaturer er konstruert på en slik måte at de "er" sin egen boks. I tillegg så blir det jo ikke varmeutvikling fra en led-armatur. Så det er bare å ta hull i rett dimensjon og få den klemt på plass. Er jo greit om det er plass til trafoen noe sted også...

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett der el.menn her på forumet har skrevet om godkjente/ikke godkjente kabler til downlights i lange baner. Og i forrige uke skulle det komme el sikkerhets sjekk hjemme hos meg, og da tenkte jeg mitt......... PN til 16stk 230V downlights i stua her ja :|
    Men jeg ble litt overrasket etterhvert, for han tok selvfølgelig ned et par downlights, og sa: "kasser ja, strekkavlastning ja, hmmm...ja, ja det blir jo ikke så varmt oppi her" :? :? :?
    Noe mer nevnte han ikke om den saken!
    MEN så gikk han inn på badet: "Å nei, dette var ikke bra! Den stråleovnen må fjernes, dette er ei skikkelig brannfelle! Ovnen kan ikke sitte over døra sålenge døra slår innover!"
    Da jeg kom løpende til, og forklarte at det hadde vært sånn i 16 år, og at det ikke var antydning til at døra noensinne hadde vært varm, og at badet faktisk skal rives til våren, når det nye badet er ferdig, hjalp det...ingenting

Har full forståelse for lover og forskrifter og at de skal følges, men i dette tilfelle hadde jeg forstått det bedre om ovnen fikk sitte der noen mnd til, men istedet at jeg burde skiftet ledningene til downlightene i stua. De skal tross alt, etter planen, sitte der resten av livet :-D

Vel, vel thats life.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel er det egentlig noe krav om annen kabel en PN/PR til Downlights. Kabelfabrikantene selger gjerne sin PLS som holder 90 grader driftstemperatur. Hvor mye er en PN/PR godkjent for? 70 grader driftstemperatur faktisk, hvor varmt blir det egentlig inne i en DL-Kasse. Har hatt nede DL som jeg monterte for 15 år siden med PN, lenge før DL-kabelen kom, og PN så akkurat like fin ut nå. Uansett LED er fremtiden....

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som det står i forskriftene så skal kabelen tåle temperaturen som oppstår fra spotene, og er det ikke over 70 grader så sier det seg selv at man ikke kan kreve at kabelen SKAL tåle 90.... Det blir jo søkt....

Men det bør vel dokumenteres, og hvordan gjør man det? Lar spotten stå på i mange timer på full guffe og måler slik som svantekiller gjorde!

Noen og 40 grader var det du målte var det ikke? I akkurat ditt tilfelle....

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som det står i forskriftene så skal kabelen tåle temperaturen som oppstår fra spotene, og er det ikke over 70 grader så sier det seg selv at man ikke kan kreve at kabelen SKAL tåle 90.... Det blir jo søkt....
    Enig med deg!! Det står ikke noen sted at det skal være noe annet en PN?!?! det står vel noe slik som du skriver, som i mine øyne betyr PN, selv om det er greit å legge PLS nå har jo denne kommet som Prefix også..

Men det bør vel dokumenteres, og hvordan gjør man det? Lar spotten stå på i mange timer på full guffe og måler slik som svantekiller gjorde!

Noen og 40 grader var det du målte var det ikke? I akkurat ditt
    tilfelle....
    Jeg lo de stå på fullt i flere dager og målte det samme, jeg har sett 4 andre som har gjort det samme som har målt + - det samme som meg. MEN jeg har også sett langt værre målinger, så det kommer an på pærene, våre pærer er Coolbeam eller noe slikt. Som gjør at all varme kastes ned. MEN hvis man kjøper billige pærer så gjør de det motsatte, og da har jeg sett 120 ++ på de mest ekstreme plassene der det er små metallkasser. Men tror at gjennomsnittet av de pærene som ikke kaster varmen ned ligger på rundt 70 og ikke noe mer.

Vårt tilsyn KREVER pls og de opererer med tilbakevirkende kraft, som betyr at vi har dratt i rundt og byttet fra PN til pls. Til og med anlegg som er montert uten kasse OG FØR pls var på markedet :-? :-?

Norcad: Jeg er 100% enig med tilsynsmannen!! hadde det vært meg på denne kontrollen så hadde jeg sagt det samme. Men jeg hadde lagt inn en anbefaling om å bytte til pls og en STERK anbefaling om å fjerne ovnen på badet!! så det så

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilsynet har ingen hjemmel for å kreve at dere bytter kabel så lenge dere kan dokumentere at løsningen som er valgt er god nok. Alt dette i henhold til gjeldende forskrifter. De sier vel strengt tatt om at du velger å avvike fra normen så er det opp til deg å dokumentere at den løsningen du har valgt er bra nok. Kan du vise til måleresultater over flere dager med temperaturer langt under den driftstemperatur som kabelen er godkjent for, samtidig som eieren/brukeren er informert om anleggets begrensninger angående bruk av pærer. Ja da vil nok det stedlige tilsyn måtte gi seg... Når det er sagt så er det sjelden kabelen som er problemet, det er jo trafoene som ryker... Skulle vært påbudt med overdimensjonerte trafoer på lavvolt halogen.

Hadde en kollega som av det stedlige tilsyn i en annen kommune hvor foreldrene hadde hytte. Fikk påbud om å fjerne noen stikkontakter montert i gulv. Han trålet forskrift og norm, fant at dette var en godkjent løsning og i påbudet henviste han til forskrift og norm. Det stedlige tilsyn måtte da gi seg. Ikke at det har noe med dette å gjøre, men det viser bare at de enkelte ganger skriver ut påbud på hvordan de tror/mener ting bør være.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med deg. Men det hjelper ikke.... Tro meg, det er ikke lett.

DLE er de som styrer showet, uansett hva vi sier så er det hvordan DE tolker regelverket som gjelder!

Tilsynet har ingen hjemmel for å kreve at dere bytter kabel så lenge dere kan dokumentere at løsningen som er valgt er god nok. Alt dette i henhold til gjeldende forskrifter
    Mange av stedene vi har byttet har det jo skjedd FØR pls var kommet på markedet det fantes ikke alternativer... Badstuekabel da Vi har nesten ALDRI montert 12v det er ikke bra greier.. Trafoene og dette det er ikke en optimal løsning...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, vet at det ikke er lett. De er flinke til å stå på sitt, så du må gjøre litt av en jobb for å kunne vinne frem.

Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •