downlights IGJEN!:) - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 124
    Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Grunnen til min skepsis er at jeg har sett utrolig mange hårreisende eksempler på gjøre-det-selv arbeid, med underdimensjonering av kabler og feilplassering av lysutstyr gjennom jobben.
    Enig..... ikke mer å si

Sitat Opprinnelig postet av spreing
    Om du har sammenliknet hvordan 12V og 230V halogenlamper lyser opp f.eks et maleri, så vil du se enorm forskjell. Den mye høyere brenntemperaturen i 12V pære genrerer et helt annet fargespekter i lyset som forsterker de fargetonene den belyser på en mye bedre måte Alt til sitt bruk, og det er jo selvsagt en smakssak også. Om man skal ha halogenlamper som allmennbelysning f.eks midt i et rom, fungerer 230V helt greit. 230V halogen og 12V halogen er mao to forskjellige typer lys.
    Jeg tenker på belysning av rom. Når det gjelder detalje belysning så har jeg verken kunnskap eller erfaring til å kunne uttale meg.

Men når det kommer til "generell" belysning så er 230 vs 12 ikke noe å diskutere, mener jeg da

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg monterte sylvania 230v spotter i eit hus for ett par veker siden, og eg må sei at eg såg stor forskjell på det lyset og på 12v. Lyset var mykje svakere rett og slett. I mitt eget hus sverger eg til 12v. Største grunnen til det er at eg bruker impulsbrytere, men eg meiner at det også gir bedre og finere lys.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye interessant å lese i denne tråden. Prøver meg her å komme med noen synspunkter/tanker.

Først når det gjelder 230V Halogenpærer, den størsteforskjellen på de billige og dyre pærene er som regel at de billige har ingen egensikring, slik at de kan lett ta med seg kurrsikringen når den ryker, og sitter du med feil type dimmer så tar den kvelden også... Elko har blant annet ingen dimmere som tåler kortslutningen fra en 230 V Halogenlampe, selv om de faktisk tåler en direkte kortslutning hvor man legger to ledere sammen. Serviseteknikeren som jeg snakket med hos Elko for en tid tilbake hadde ingen god forklaring på dette, annet en at 230 V Halogen ikke kunne regnes som en ren Ohmsk last som de hele tiden har gjort. Etter å ha måtte bytte en hel masse Elko-dimmere er vi hos oss gått over til å benytte kun AB600 fra Micro Matic da denne takler kortslutningen gang etter gang.

Når det gjelder dette med 12 V/ 230 V pærer til effektbelysning så kommer det veldig an på pæren hva som blir bra eller ikke. Ikke bare brenntemperatur som innvirker her, pærens reflektor har blant annet mye å si. Kan jo nevne at Phillips har kommet med en ny lavoltserie med pærer der blant annet 30W gir nesten dobbelt så mye lysutbytte som en 50W. Tør ikke tenke på hva lysutbyttet er på de billige pærene som man handler på Europris etc et...

Sylvania= Stort sett bra :-)

Nedtrapping til 1,5 mm2 i bolig er da stort sett aldri noe problem, men klart man må jo tenke på effekten. Her i tråden var det snakk om noen halogenlamper...

En dimmer montert vil alltid forlenge levetiden til en lyskilde, selv om lyset står på maks hele tiden, dette grunnet at dimmeren tar toppene selv om den står på fullt.

Et stort minus med 12V Halogen er alle de utrolige dårlige trafoene på markedet, loddinger som ikke takler belastningen/varmen og løsner trafoer som smelter ned mm...

Minus med Halogen er varme, LED er fremtiden, men må ha mer lys fra den før det tar helt av.

Å så husk alle som skal montere lavolt DL, ikke ha mer en 2 meter kabel fra trfå til DL (med mindre man har den ene spesialtrafoen som takler dette) Dette på grunn av støy.

Til slutt til trådstarter, vet ikke om du har montert DL enda, men er du bekymret for å treffe noe i taket så finnes det instrumenter man kan rulle over taket som viser lekter/rør osv osv. Har selv benyttet dette med hell ved flere anledninger.

Ble mye og rotete dette, men har prøvd å utdype noen av mine meninger/tanker rundt dette temaet. Min personlige mening er at vi må bort fra DL, det avgir alt for mye varme.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FSHelgeland
    men har prøvd å utdype noen av mine meninger/tanker rundt dette temaet. Min personlige mening er at vi må bort fra DL, det avgir alt for mye varme.

Er stort sett enig i det du sier!! Jeg har også sett meg lei av dl. De har ikke den "hype" effekten som de hadde, problemet er at det ikke er alternativer.

Det som er interessant er LED Jeg har snakket med utviklere i Sylvania, phillips og et annet "udokumentert" firma ( Jeg har 100% egeninteresse for dette ) og det de forteller meg er virkelig "€#SIKLE"#€

i vinter eller senere ( kort tid, relativt sett ) så kommer det LED pærer som er 15w og som har et lys utbytte som kan sammenlignes med dagens aksepterte lyskilder.. og masse annet snacks. Jeg gleder meg...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder selv på med et bad nå, bruker Led der, men bare som kos da... Som hovedbelysning blir det utenpåliggende Spotter Square Dice heter de og blir levert av IFØ Electric (De utenpåliggende altså)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også montert firkantete LED på et bad som kos/pynt og det er HÅP!! jeg digger det, det er Harry på en slik måte at det ikke er Harry

Du ser de såvidt her...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble meget bra Krembad :-) , skal ordne så du får se bildet når jeg blir ferdig. Akkurat nå venter jeg på at rørleggeren skal komme å gjøre seg ferdig slik at jeg og flisleggeren kan kasse inn badekaret.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må du ha veiviser til dusjen svante?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Jeg har også montert firkantete LED på et bad som kos/pynt og det er HÅP!! jeg digger det, det er Harry på en slik måte at det ikke er Harry

Du ser de såvidt her...
    Er dette noke som kan bli tøft i ei trapp? Vurderer å ha sånne i veggen langs trappa.
    Kven er det som leverer LED av dei seriøse levrandørene?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hootie
    Er dette noke som kan bli tøft i ei trapp? Vurderer å ha sånne i veggen langs trappa.
    Kven er det som leverer LED av dei seriøse levrandørene?

Slik??

Ja det er kult Uten å være Harry! det er en bra kombinasjon

Sylvania, Defa , Phillips... virker å ha trålet markedet og gjort en bra bakgrunnsjobb. De har jo sittet på gjerdet i 10 år snart...

downlights IGJEN!:)-dsc00034-jpg

Disse er plassert midt på veggen ( mellom trapp og gelender ) Jeg synes det er litt for langt opp. så ca 30 cm fra gulvet og opp er bra. Disse er firkantet og er på 8 * 8 cm

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo stilig.

Men jeg ville nok gjerne hatt de lavere - og kanskje litt retning nedover på lyset.

Det er ikke sikkert damer i (kort) kjole/skjørt setter pris på dette når de går foran deg opp trappa...... :???:

Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock

Men jeg ville nok gjerne hatt de lavere - og kanskje litt retning nedover på lyset.
    Enig. De er for høyt plassert. Men lyset er det ikke noe å si på!! det er ikke så sterkt at det har noe å si...

Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Det er ikke sikkert damer i (kort) kjole/skjørt setter pris på dette når de går foran deg opp trappa...... :???:
    Problemet er??

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig. De er for høyt plassert. Men lyset er det ikke noe å si på!! det er ikke så sterkt at det har noe å si...

Problemet er??
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og dermed fant vi neste helgs tema i tråden vår!!

Hvordan plassere lys mest hensiktsmessig

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og dermed fant vi neste helgs tema i tråden vår!!

Hvordan plassere lys mest hensiktsmessig
    Glimrende

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også glad i det som litt mindre leverandører som lyskomponenter og IFØ Electric leverer. Ingenting å si på kvaliteten der heller. Lyskatalogen til IFØ er en fryd å bla i, utrolig mye snacks samlet på et sted. Så får man heller tåle at det koster litt mer.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en grunn til at jeg ikke nevnte de ja Men defa ligger på samme nivået dessverre. Den katalogen er også til å sikle litt ekstra av

Men kvalitet koster.

Som jeg sier til kunder:

Denne lampen koster det dobbelte, men JEG bruker halve tiden på å montere den. Jeg trenger ikke komme om 1 år å bytte den, og du trenger ikke irritere deg over at lampen spiser lyspærer

Har mange skrekk opplevelser fra Lampehuset sine "billig" versjoner av SG sine lys. De har begynt å brenne, svidde og "eksploderer" den ene lampen jeg byttet hadde en slik pervers kortslutting at hovedsikring røk.

Den røk dog FØR kursikring, så vet ikke om det er noe rart med Selektiviteten her

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den røk dog FØR kursikring, så vet ikke om det er noe rart med Selektiviteten her

Synst kanskje at som den eminente elektriker du er så bør du vite at det er noe rart med Selektiviteten her.......:shock:

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Synst kanskje at som den eminente elektriker du er så bør du vite at det er noe rart med Selektiviteten her.......:shock:

Er du frekk eller

Dessuten skrives det synes og ikke synst!! :twisted: :twisted:

Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •