downlights IGJEN!:) - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 124
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Forskriftene sier at det skal være vern foran alle NEDTRAPPEDE tversnitt bortsett fra avgreninger til faste installasjoner som fks en lampe. Dette forutsetter selvfølgelig at belastningstrømmen er mindre eller lik ledeevnen på det nedtrappede tversnittet!

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alexk
    Forskriftene sier at det skal være vern foran alle NEDTRAPPEDE bortsett fra avgreninger til faste installasjoner som fks en lampe. Dette forutsetter selvfølgelig at belastningstrømmen er mindre eller lik ledeevnen på det nedtrappede tversnittet!
    Akkurat.. Det var det jeg trodde den VAR. Innbilte meg at de hadde fjernet dette, men heldigvis har de da ikke det

Da kan jeg fortsette med god samvittighet ( akkurat som at det har vært et problem )

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I gamle dager ( i min ungdom ) da var det jo lov å avgrene den tekniske kontakten til komfyren 20A/4mm2 til 1,5mm2 videre til vanlig stikk for kjøleskapet.

Det er ikke lov lenger - kanskje det du tenkte på Svante?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Det er ikke lov lenger - kanskje det du tenkte på Svante?
    Hehe, nei det var ikke det Problemet mitt er at vi har et DLE som er så strengt at vi faktisk ikke kan følge forskriftene vi må følge den slik som de tolker den.

For det er jo slik at det sjelden står SLIK ER DET det er mer en slags anbefaling også er det opp til hvert enkelt DLE og tolke reglene og bestemme, har mange eksempler men vil av forskjellige grunner ikke utdype dette noe mer..

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Hehe, nei det var ikke det Problemet mitt er at vi har et DLE som er så strengt at vi faktisk ikke kan følge forskriftene vi må følge den slik som de tolker den.

For det er jo slik at det sjelden står SLIK ER DET det er mer en slags anbefaling også er det opp til hvert enkelt DLE og tolke reglene og bestemme, har mange eksempler men vil av forskjellige grunner ikke utdype dette noe mer..
    Ja det er fordi vi er med i det europeiske sammarbeidet.....

Vi hadde fine forskrifter - men vi må jo liksom være med i europa da.

Det er jo derfor det for eksempel er godkjent å legge visse kabletyper i isolert vegg uten rør - dette fordi det har vært lov på kontinentet.

kjedelig hvis man må trekke om....
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Det er jo derfor det for eksempel er godkjent å legge visse kabletyper i isolert vegg uten rør - dette fordi det har vært lov på kontinentet.

:evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: Sier vi til slikt!! Det er synd at man skal spare penger på å sette andre folks liv i fare, men slik er det Pengene snakker dessverre

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: Sier vi til slikt!! Det er synd at man skal spare penger på å sette andre folks liv i fare, men slik er det Pengene snakker dessverre

Sånn blir det gjort i danmark og færøyene. Hadde ein lang diskusjon med ein kompis fra færøyene om dette, men uansett kva eg sa så såg han ikkje poenget med røyr, og derras firma hadde aldri hatt problem ang. å legge det rett i vegg. Skandaløst meiner nå eg!

Tilbake til desse spottene til Betek. Er det noken som har tru på desse? Har snakka med eit par grosister, og dei er veldig skeptiske til heile produktet. Lurer litt på om eg skal montere det i taket på tilbygget mitt....

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg hadde aldri lagt dobbelt isolerte kabler direkte i vegg, Kunne kanskje strekt meg til og sløyfa rør ved vegggjennomføringer

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hootie

Tilbake til desse spottene til Betek. Er det noken som har tru på desse? Har snakka med eit par grosister, og dei er veldig skeptiske til heile produktet. Lurer litt på om eg skal montere det i taket på tilbygget mitt....

Jeg er skeptisk til hele Betek firmaet jeg. Et firma som melder seg på Skaperen?? Nei ikke bra, jeg har benyttet skjult materiellet deres og det er rett og slett søppel.

Disse spottene det er snakk om har jeg sett men ikke montert. Mitt syn:
    De er store!! ergo de er stygge, de ser ikke ut og jeg ville heller ha satt opp en spotskinne. De ødelegger taket men det er min mening. Dessuten så tror jeg ikke på alt de skriver om produktet sitt...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har noen tips hvor man få kjøpt PLS90 downlightkabel til 230V?
    Tenkte da først og fremst på nettbutikker.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står jo at kabelen er
    "For montering av lavvolts halogen".
    Kan jeg da likevel bruke dem på 230V installasjon?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For montering av lavvolts halogen spotlight og downlights, høytalerkabel. Kabelen er dobbelt isolert , varmebestandig opptil 90º. Kan legges åpent.
    Står det! Så ja du kan bruke den, det er tverrsnittet som avgjør om du kan bruke den eller ei

Altså PLS 1,5mm2 til spotter...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle svar, men de har dyre fraktpriser. Man kan kun betale med postoppkrav. Fant ut at frakten blir på ca. 150 kr. Hvis man kjøper en kabel på 10m blir det ca. 70 kr inkl.mva. + frakt. Bare frakten blir dobbel så dyr som kabelen
    Finnes det noen andre alternativer?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pierre
    Takk for alle svar, men de har dyre fraktpriser. Man kan kun betale med postoppkrav. Fant ut at frakten blir på ca. 150 kr. Hvis man kjøper en kabel på 10m blir det ca. 70 kr inkl.mva. + frakt. Bare frakten blir dobbel så dyr som kabelen
    Finnes det noen andre alternativer?

Måtte være en hake ved den siden ja..

Da er forslaget mitt å dra innom et el. firma og ta ut ønsket meter der, eller clas/Biltema om du har det tilgjengelig....

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er forslaget mitt å dra innom et el. firma og ta ut ønsket meter der, eller clas/Biltema om du har det tilgjengelig....
    Har tilgang til både clas/Biltema, men hva heter tilsvarende kabler på disse butikkene. Finner ikke noe som heter PLS90 i hvertfall...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare noen kommentarer til ting jeg har lest i denne tråden.

Etter NEK400 skal alle anlegg dokumenteres, og det skal skrives samsvarserklæring på arbeidet. Kan du dokumentere at at nedtrappinga fra f.eks 2,5mm2 til 1,5mm2 ikke innebærer noen fare for liv, helse eller utstyr - så er det tillatt. Men da må du støtte deg til tabeller og bergninger i NEK. En elektriker skal aldri ha som prinsipp å bruke 1,5mm2 kabel til lys. Man må alltid beregne strømmene. Et anlegg skal aldri dimensjoneres for å brukes til over 80% av den tillatte kapasiteten.

Når det gjelder dobbeltisolerte kabler uten rør i vegger, så er det fullt lovlig. MEN kablene skal uansett være omtrekkbare. Da får du raskt et problem uten rør..

Tverrsnitt på sekundærsida av trafo er slett ikke uten relevans. Tidligere kunne alle koble sin egen 12V, men nå må en elektriker godkjenne 12V anlegg. Grunnen til dette er en rekke branntilløp som følge av underdimensjonert kabling og varmeutvikling fra lampene. Ved 12V skal det ikke store effekten til før det går store strømmer på sekundærsida som krever tverrsnitt.

Noen skjønte ikke vitsen med 12V lamper, men de gir et mye finere og mer konsentrert lys til punktbelysning. Dette pga av den høye brenntemperaturen til pæra. Jeg sverger alltid til 12V pærer, for det gir et mye mer effektfullt lys.
    230V halogen kan være egnet til allmennbelysning, men er etter mitt syn dårlige som effektbelysning til f.eks bilder.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spreing

Etter NEK400 skal alle anlegg dokumenteres, og det skal skrives samsvarserklæring på arbeidet. Kan du dokumentere at at nedtrappinga fra f.eks 2,5mm2 til 1,5mm2 ikke innebærer noen fare for liv, helse eller utstyr - så er det tillatt. Men da må du støtte deg til tabeller og bergninger i NEK. En elektriker skal aldri ha som prinsipp å bruke 1,5mm2 kabel til lys. Man må alltid beregne strømmene. Et anlegg skal aldri dimensjoneres for å brukes til over 80% av den tillatte kapasiteten.
    Så du mener at man må beregne om lampen som har en MAKS 60W pære må beregnes?? Skjønner ikke hva du mener jeg, hvis man skal beregne seg frem til slike filletinger så kan umulig det firmaet du jobber i tjene penger.

Men jeg er enig i alt du skriver bortsett fra at du sverger til 12v det skjønner jeg ikke......

En elektriker skal aldri ha som prinsipp å bruke 1,5mm2 kabel til lys
    Hvis du mener dette så utdyp det og kom med en forklaring på hvorfor??

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På denne sida sitter mange hobbyelektrikere / ufaglærte som snapper opp tips fra ressurspersoner som deg Svantekiller. Det jeg mener er at det er uheldig å generalisere seg fram til at man alltid kan bruke 1,5mm2 til lys. Poenget er at man må vite hva man holder på med når med når man dimensjonerer ned kabling på en kurs. Man må kunne beregne. Om jeg skulle rådet noen som ikke er elektrikere til et gitt kabeltverrsnitt om de insisterer på å gjøre jobben selv, ville jeg sagt 2,5mm2 uansett. Det kan være fort gjort for en ufaglært ved en senere anledning å bygge seg ut fra et punkt med 1,5mm2 tilførsel på en 16A kurs, og da kan du leve farlig. Med 2,5mm2 er det ikke noe å tenke på.

Grunnen til min skepsis er at jeg har sett utrolig mange hårreisende eksempler på gjøre-det-selv arbeid, med underdimensjonering av kabler og feilplassering av lysutstyr gjennom jobben.

Om du har sammenliknet hvordan 12V og 230V halogenlamper lyser opp f.eks et maleri, så vil du se enorm forskjell. Den mye høyere brenntemperaturen i 12V pære genrerer et helt annet fargespekter i lyset som forsterker de fargetonene den belyser på en mye bedre måte Alt til sitt bruk, og det er jo selvsagt en smakssak også. Om man skal ha halogenlamper som allmennbelysning f.eks midt i et rom, fungerer 230V helt greit. 230V halogen og 12V halogen er mao to forskjellige typer lys.

Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •