downlights IGJEN!:) - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 124
    Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av alexk
    Pls90 er tilatt uten rør ikke sant?
    Tja..... vel "ja" er vel riktig svar Kommer an på hvor du skal legge det. Lov er en ting, men den muligheten med å kunne trekke om bør/må ligge i bakhodet.

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har satt i et par 230V sylvania pærer og kan si at dem garantert holder lenger enn noe annet jeg har handlet av 230v spot pærer.
    Ligger på 241 volt hos meg nå.

elhandel.no - HISPOT ES50 35W GU10 25GR

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er etter min mening litt smør på flesk og bruke rør hvis det er open himling.. er jo lettere og trekke om uten rør da..

Men sån faglig sett er vel dobbeltisolerte kabler tilatt direkte i byggningskonstruksjoner? pfxp er jo det.. eller gjelder dette kun pfxp?

er lærling vettu og har stor intresse for forskrifter og detaljer.

Rett skal være Rett!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SOm jeg skrev "tja" I en åpen himling bruker jeg ikke rør, det er ikke vits som du skriver.

Men pr definisjon så er vel ikke en PLS dobbelisolert. Så den kan ikke trekkes rett i "bygningskonstruksjon"

Du som lærling skal vite dette. Det med at mange firmaer har startet med å legge pfxp rett i veggen uten rør er intet mindre en en stor skandale for faget og trekker oss langt tilbake i tid. Det skulle ikke ha vært mulig å gjøre det. Jeg mener at de som gjør det ikke har faglige kunnskaper nok og at de forsømmer faget.

Jeg kommer ALDRI til å gjøre noe sånt, jeg mener det handler om yrkesstolthet og at man til en hver tid skal gjøre en så bra jobb som mulig. Og PFXP i vegg er ikke det!!!

Er mer en villig til å ta en lang diskusjon på dette, for dette er hårreisende og setter oss på lik linje med U land når det kommer til det elektriske anlegget. Det var dagens preken

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Word!
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Word Perfect as a matter of fakta!

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Haha, ble sittende å le

Skulle det være morsomt? - Eller var du enig med meg, men syntes at Svantes innlegg fortjente en mer markert enighetsmarkering?

hehe
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Svantekiller's innlegg, men dette med lærlinger blir en egen sak. De går i opplæring under oppsyn av erfarne montører, og lærer dessverre bl.a slike ting av disse.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Haha, ble sittende å le

Skulle det være morsomt? - Eller var du enig med meg, men syntes at Svantes innlegg fortjente en mer markert enighetsmarkering?

hehe
    Ja takk begge deler! :-D

Var veldig enig med Svante, og for at han faktisk skal tro at eg for en gangs skyld er enig med han så MÅ det markeres tydelig!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Og i dag når man bygger ut TN nett for fullt så er det mange som har litt for høy spenning. Grunnen er jo at det er nye trafoer overalt og at 400V ikke har så mye spenningsfall.

Det er faktisk få hus som ligger på under 238V

Riktignok, men leverandøren av strømnettet skal garantere 230v +/- 5%. Står iallefall det i min kontrakt med Hafslund. Om noe av mitt billige hifiutstyr ryker pga overspenning, så kan man vel stille de til ansvar hehe. Vel og merke så er jeg en av de som har IT-nett.

Er det ikke også slik at man skal bruke:

1,5mm ledning på 10A kurs
    2,5mm ledning på 16A kurs
    2,5mm ledning på 20A kurs kan brukes dersom det kobles direkte (uten stikk).

Det er jo snakk om hvor mange watt en 10-16-20 amperekurs kan levere. Dvs en 2,5mm ledning tåler mye mer watt/varme enn en 1,5mm ledning... osvosv..

dvs 1,5mm ikke skal belastes mer enn 2300w og 2,5mm ikke mer enn 3680w

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SOm jeg skrev "tja" I en åpen himling bruker jeg ikke rør, det er ikke vits som du skriver.

Men pr definisjon så er vel ikke en PLS dobbelisolert. Så den kan ikke trekkes rett i "bygningskonstruksjon"

Du som lærling skal vite dette. Det med at mange firmaer har startet med å legge pfxp rett i veggen uten rør er intet mindre en en stor skandale for faget og trekker oss langt tilbake i tid. Det skulle ikke ha vært mulig å gjøre det. Jeg mener at de som gjør det ikke har faglige kunnskaper nok og at de forsømmer faget.

Jeg kommer ALDRI til å gjøre noe sånt, jeg mener det handler om yrkesstolthet og at man til en hver tid skal gjøre en så bra jobb som mulig. Og PFXP i vegg er ikke det!!!

Er mer en villig til å ta en lang diskusjon på dette, for dette er hårreisende og setter oss på lik linje med U land når det kommer til det elektriske anlegget. Det var dagens preken

Pls 90 ER en dobbelt isolert kabel, Sjekket specs hos grossist. Det står også at den kan legges åpent. Er egentlig ikke gira på og diskutere. Det eneste jeg lurte var om alle dobbelt isolerte kabler på lik linje med pfxp er tilatt uten rør? som fks i himling?

Altså kan jeg si at det er tilatt og legge tilførsel til downlightsa mine uten rør pga PLS90 kabelen er dobbelt isolert?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er lov å legge kabel utenom rør i himling men... da må den være festet i taket over. For eksempel med APK- eller Lettiklammer.

Det er jo uhyre lett å legge dette i K-rør da. Nesten lettere spør du meg...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Ja takk begge deler! :-D

Var veldig enig med Svante, og for at han faktisk skal tro at eg for en gangs skyld er enig med han så MÅ det markeres tydelig!

Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    men dette med lærlinger blir en egen sak. De går i opplæring under oppsyn av erfarne montører, og lærer dessverre bl.a slike ting av disse.
    Det var derfor jeg skrev det jeg skrev også, men dette gjelder langt fra alle. Det finnes mange flinke montører i landet som sikkert gjør dette også.. Men de er ikke flinke til akkurat dette

Sitat Opprinnelig postet av Kemb0
    Er det ikke også slik at man skal bruke:

1,5mm ledning på 10A kurs
    2,5mm ledning på 16A kurs
    2,5mm ledning på 20A kurs kan brukes dersom det kobles direkte (uten stikk).
    Dette er rettningslinjer.. MEN om man skal legge ut til Lamper fast montert i tak og det er 16A sikring så bruker jeg fortsatt 1,5 mm2 Det kommer jeg til å gjøre i all evig tid Husker det var lov før, men tror de har kuttet det. Men uansett det er ingen som kan overbevise meg om at dette er "farlig" Jeg kan diskutere i all evighet om det også NB! Om man har en lampe som trekker 3KW så er saken en annen

Og at PLS er dobbelisolert tror jeg så gjerne, jeg har aldri tenkt på det har aldri vært et tema.... men nå vet jeg det.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er rettningslinjer.. MEN om man skal legge ut til Lamper fast montert i tak og det er 16A sikring så bruker jeg fortsatt 1,5 mm2 Det kommer jeg til å gjøre i all evig tid Husker det var lov før, men tror de har kuttet det. Men uansett det er ingen som kan overbevise meg om at dette er "farlig" Jeg kan diskutere i all evighet om det også NB! Om man har en lampe som trekker 3KW så er saken en annen
    Avgrening med 1,5 til et fast montert apparat (for eksempel lyskilde) fra en 16A kurs er vel greit enda?

så jeg tror du er på sikker grunn der svante

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svante: He he morsomt egentlig. Men som du sier, dersom kursen går kun til lampe og ikke stikk, så skulle det være ok å bruke 1,5mm på 16A kurs.

Svante: Er du også elektriker? Jeg er en type elektriker jeg da uten gr L bevilgning

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er alltid greit dette. Et annet "problem" er jo at en 2,5mm2 er nesten UMULIG å få inn i en lampe av typen billig

Jeg er elektrikker ja. Har vel GR:L ja, og har planer om å dra til med installatørbrev til våren....

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gruppe L her også

også har jeg skipsautomasjonsteknikersertifikat - jepp det står akkurat det på setrtifikatet - med andre ord skipselektrikker! Tror det sertifikatet har gått ut på dato men men

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har planer om å dra til med installatørbrev til våren....
    den tanken har streifet meg også...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    den tanken har streifet meg også...
    Da går vi på samme skole og deler øleskap da??
    Det skal bli skole det

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da går vi på samme skole og deler øleskap da??
    Det skal bli skole det
    Ja det hadde vært noe det hehe

Delta gjengen

Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •