downlights IGJEN!:) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 124
    Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kemb0
    men det er sant at 230v halogenpærer får en kurs til å "gå" oftere enn 12v halogenpærer
    Det er jo også lett å skjønne hvorfor!!!

Men det er sant det du sier, og som jeg sier at Dyrere pærer er bedre. De koster ikke SÅ mye mer bare fordi det er en grunn til det

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med tversnitt av pls90? Har en 16A kurs og skal bruke 6 stk 12v 35A Downlights. kan jeg trappe ned til 1.5mm2 pls90 da?

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hiver meg på her. Jeg har 230V spotter, har 3stk i taket på stua og pærene ryker både titt og ofte, veldig ofte. Har flaks om jeg slipper å bytte iløpet av en måned. En annen ting er at disse pærene koster flesk. (Osram 50w i daglivare butikk 100kr.) Det ble noe bedre når jeg byttet til 35w istedet. Jeg skjønner jo at pærene ryker ofte, de blir sinnsykt varme. Det er litt synd, for det er ikke noe som kan måle seg med lyset de gir, jeg bruker dem ved arbeidsbenken/Pc pulten.
    Kjøpte meg ei LED pære for å teste, men det lyset var altfor dårlig.

Nevnte brannfare, det tror jeg mer enn gjerne, kjøpte noen billigpærer, men når de gikk så skvatt jeg så jeg omtrent pissa på meg, fy for et smell. Samt at det så ut som glasset var på vei til å smelte inni. Nei, kun dyre pærer heretter.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alexk
    Hva med tversnitt av pls90? Har en 16A kurs og skal bruke 6 stk 12v 35A Downlights. kan jeg trappe ned til 1.5mm2 pls90 da?
    1,5 mm2 holder ALLTID til downlight med mindre du har 400 på samme sløyfen
    Slik er det, og slik blir det gjort.

Jeg bruker alltid 1,5mm2 til "fast montert" lys utstyr uansett hva det er. Så lenge det ikke er lamper med stikk vel og merke

Sitat Opprinnelig postet av Razortec
    ...de blir sinnsykt varme. Det er litt synd, for det er ikke noe som kan måle seg med lyset de gir, jeg bruker dem ved arbeidsbenken/Pc pulten.
    Kjøpte meg ei LED pære for å teste, men det lyset var altfor dårlig........
    At de blir varme er et godt tegn, dette betyr at de kaster varmen ned, som igjen gjør at det ikke blir så varmt inne i kassen

Lyset de gir er jeg også enig i er det beste

LED er desverre kun til pynt enda

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 6stk 230V dl innfelt i stuetaket, og kan ikke huske å ha skiftet pære en eneste gang siden de ble montert! Kjøpte de hos Sepo(Malmbergs) for ca 5 år siden tipper jeg, og pærene er de som fulgte med, som heter Sylvania... Vet ikke hvor i prisleiet disse ligger, men er neppe dyreste sort.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi bruker kun sylvania downlighter og derfor også de Sylvania som følger med og jeg kan ikke skjønne alle disse problemene dere har jeg altså

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hiver meg på her. Jeg har 230V spotter, har 3stk i taket på stua og pærene ryker både titt og ofte, veldig ofte. Har flaks om jeg slipper å bytte iløpet av en måned. En annen ting er at disse pærene koster flesk. (Osram 50w i daglivare butikk 100kr.) Det ble noe bedre når jeg byttet til 35w istedet. Jeg skjønner jo at pærene ryker ofte, de blir sinnsykt varme. Det er litt synd, for det er ikke noe som kan måle seg med lyset de gir, jeg bruker dem ved arbeidsbenken/Pc pulten.
    Kjøpte meg ei LED pære for å teste, men det lyset var altfor dårlig.

Nevnte brannfare, det tror jeg mer enn gjerne, kjøpte noen billigpærer, men når de gikk så skvatt jeg så jeg omtrent pissa på meg, fy for et smell. Samt at det så ut som glasset var på vei til å smelte inni. Nei, kun dyre pærer heretter.
    Kanskje du sliter med litt høy spenning der du bor. En demper kan være løsningen.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Kanskje du sliter med litt høy spenning der du bor. En demper kan være løsningen.

En Dimmer er jo et must når dere har downlight, hvis dere ikke har det så er det jo ikke rart at lysene går... De er jo designet for å brukes sammen med dimmere.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pærene har jo gjerne en merkespenning på 230V og varer fra 2000 timer og oppover.

Med 5% økning i spenningen - 241,5V - noe som ikke er uvanlig, så vil brukstiden halveres. Motstatt gjelder med 5% lavere spenning - brukstiden fordobles.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og i dag når man bygger ut TN nett for fullt så er det mange som har litt for høy spenning. Grunnen er jo at det er nye trafoer overalt og at 400V ikke har så mye spenningsfall.

Det er faktisk få hus som ligger på under 238V

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spenningsreguleringen skjer på 11/22kV nivå. Dette er transformeringen som ligger før trafokioskene, som man kan se plassert i for eksempel boligområder, som gir ut 230/400V.

En typisk trafostasjon har 10-15 høyspentkurser - reguleringen vil ta mest hensyn til den kursen som har dårligst spenningsforhold.

Dette vil bety at en del vil få for høy spenning, men det vil også bety at ingen skal få for lav spenning.

Kjenner ikke til forskjellene mellom 230V og 400V - det bør jo være tatt hensyn til dette ved dimensjonering - men du kan ha et poeng Kjetil.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock

Kjenner ikke til forskjellene mellom 230V og 400V - det bør jo være tatt hensyn til dette ved dimensjonering - men du kan ha et poeng Kjetil.
    Har nok det skjønner du mange E-verk har fortsatt det gamle IT nettet der det er maaaange lange kablestrekk og hva skal man si ikke nye kabler og varierende tverrsnitt og varierende lederevner. Dette betyr jo at man må regulere spenningen opp.

Man bestemmer seg for å bygge om til 400V som betyr at mange gamle luftstrekk blir fjernet og nye mye tykkere kabler blir lagt opp. Dette betyr jo et betydelig mindre spennigsfall... Dette er noe jeg tenker meg selv, men det må være noe i det. Jeg har som sagt knapt sett et 400V anlegg under 238V...

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere har kansje rett, spenninga ligger på 240-245v virker som det variere etter tid på døgnet målinga blir gjort. Må også sies at det er brukt et 500kroners multimeter fra clas ohlsson. Håper det ikke er skadelig for annet enn lyspærene.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere har kansje rett, spenninga ligger på 240-245v virker som det variere etter tid på døgnet målinga blir gjort. Må også sies at det er brukt et 500kroners multimeter fra clas ohlsson. Håper det ikke er skadelig for annet enn lyspærene.
    Måleinstrumentet er bra nok!

Positive sider:

Lyspærene lyser bedre.

Negative sider:

Komfyren får kortere levetid
    Varmvannsberederen får kortere levetid
    Varmeovner får kortere levetid
    Vaskemaskin og oppvaskmaskin får kortere levetid
    Brødristeren får kortere levetid

osv......

Edit: korrigert

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Svantekiller]1,5 mm2 holder ALLTID til downlight med mindre du har 400 på samme sløyfen

Jeg bruker alltid 1,5mm2 til "fast montert" lys utstyr uansett hva det er. Så lenge det ikke er lamper med stikk vel og merke

Jeg skal ha 6 stk 12v 35W

Men 6*35 watt = 210w I=p\u som er 210w\12V = 17.5A ved full belastning..

Hvis Iz for pls90 er noe lik pr 1.5mm2 er ledeevnen 19.5A. I tilegg kommer reduksjon for vame som jeg groft tipper til 0.8
    Iz=Iz*Kf=19.5*0.8= 15,16A

Belastningstrømmen er da større en hva kabelen tåler?

Eller er jeg på skikkelig bærtur nå.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det negative med disse positive sidene dine er jo at

Komfyren koker vann fortere Kortere levetid
    Varmvannsberederen varmer bedre Kortere levetid
    Varmeovner yter bedre Kortere levetid
    Vaskemaskin og oppvaskmaskin blir fortere ferdig Kortere levetid
    Brødristeren "rister" fortere Kortere levetid

SÅ alt er relativt

Å bruke et måleinstrument av typen multimeter er i utgangspunktet bare for å få en indikasjon på hvordan det er. De er ikke akkurat noe man setter penger på.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Korrigert inlegget - fornøyd nå? hehehe

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alexk

Du er på bærtur! hehe...

Det riktige er I = p/u -- 210w/230 = 0,9 A

Hvis 6 downlight trekker 15 A har vi noen seriøse problemer i hus som har 30 DL

Du kan ikke legge opp en egen 16 kurs til 6 spotter på en stue

Det som er den riktige måten å regne på er

6 spotter trekker som du sier 210W det betyr at du må ha en 12V trafo som er ca 250W.. Altså det trekkes kun 210W fra nettet. Enkelt forklart. Og spennigsfall og lederevner er ikke et tema på slikt. Da strekkene er så korte at det ikke er et tema.
    Dessuten så mistenker jeg at en PLS har en lederevne som ligner mer på en gummikabel uten at jeg kan bekrefte det

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=alexk]
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    1,5 mm2 holder ALLTID til downlight med mindre du har 400 på samme sløyfen

Jeg skal ha 6 stk 12v 35W

Men 6*35 watt = 210w I=p\u som er 210w\12V = 17.5A ved full belastning..

Hvis Iz for pls90 er noe lik pr 1.5mm2 er ledeevnen 19.5A. I tilegg kommer reduksjon for vame som jeg groft tipper til 0.8
    Iz=Iz*Kf=19.5*0.8= 15,16A

Du dimensjonerer antall lamper etter størrelsen på trafoen..... eller omvendt

Svante var raskere ja

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    haha seff.. **** og dum det går an og bli Pls90 er tilatt uten rør ikke sant?

Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •