Møkka dårlig lyd :( trenger hjelp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Møkka dårlig lyd :( trenger hjelp

Hei

Har flyttet til ny plass med kjellerstue som er 6 m lang og 4 m bred,har murvegger rundt om og laminat på gulvet. Lerret på kortveggen,men problemet er jo at lyden er jo så ræææva... bassen er jo helt borte.Har concept 10 med en nad 272(Tror den heter det) på 2x150w. det spilte jo rimelig bra der jeg bodde før,skulle hatt større forsterker men problemet her er at all bassen er nesten borte.Jævlig "hard" ond bass. Hører folk sier dte hjelper med vegg til vegg teppe?

Kanskje er noen hi-fi eksperter i skiensområde som kan komme en tur og ta en titt/lytt?

takker for svar
    Mr_dvd

Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok ingen hifiekspert og kommer ikke fra skieen, men jeg tror nok problemet er at mur er helt dødt materiale, ingenting av lyden blir reflektert tilbake, så egentli er det et veldig bra lydrom.

Men bassen forsvinner helt fordi hvis veggene hadde vært tre eller gips ville lyden blitt reflektert i veggene og dermed fylt hele rommet. Men med mur er det ingen refleksjon, så bassen blir veldig død.

Du må nok kjøpe deg en kraftig sub tror jeg.
    Det samme skjer på det største lytterommet på hifiklubben i ålesund.

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Cervin
    Er nok ingen hifiekspert og kommer ikke fra skieen, men jeg tror nok problemet er at mur er helt dødt materiale, ingenting av lyden blir reflektert tilbake, så egentli er det et veldig bra lydrom.

Men bassen forsvinner helt fordi hvis veggene hadde vært tre eller gips ville lyden blitt reflektert i veggene og dermed fylt hele rommet. Men med mur er det ingen refleksjon, så bassen blir veldig død.

Er noe riktig i det du sier. Bassen blir sannsynligvis ikke like mye reflektert som mellomtone og diskant. Dermed oppleves de høyere tonene mer definerte. Husk at rommet som et anlegg står i påvirker minst like mye av lydopplevelsen som anlegget selv.

Prøv å flytt litt rundt på høyttalerne, fram og tilbake fra vegg. Jo nærmere bakvegg de står jo bedre bass får du. Plassering av bassreflex høyttalere nærme bakvegg kan skape slørete bass. Definer bassen bedre med spikes. Et rom med betong i vegger, gulv og tak burde være optimalt som hifi-rom. Er det store refleksjoner kan du jo prøve med et teppe under bordet, gjerne litt kraftig og tykt. Det er i hovedsak refleksjoner fra tak og gulv som skaper forstyrrelser i lydbildet. Lykke til.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei ja jeg hadde en kompis her oppe med en XTZ 99 W12 så vi skulle teste men han hadde ikke med en splitt kabel en ut av reciver og to inn i sub. det hadde han aldrig brukt sa han, kun kjørt en phono ledning han og syns det funket supert så tror vel selv også at jeg må koste på meg en sub hvis ikke må en gjøre så mye med rommet for og få "godlyden"

Intermediate hifi-Sondre sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_dvd
    Hei ja jeg hadde en kompis her oppe med en XTZ 99 W12 så vi skulle teste men han hadde ikke med en splitt kabel en ut av reciver og to inn i sub. det hadde han aldrig brukt sa han, kun kjørt en phono ledning han og syns det funket supert så tror vel selv også at jeg må koste på meg en sub hvis ikke må en gjøre så mye med rommet for og få "godlyden"
    besøk din lokale hifi butikk og lån med deg heim et par subber, og finn ut kas som funker best. Så kjøper du en
    vet ikke hvor mye du vil bruke på sub men xtz som nevner og svs er noen du bør teste

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At bass ikke blir reflektert like bra med murvegger var ukjent for meg. Hva er teorien bak det fenomenet?

men et kjent problem med å ha høyttalere på kortveggen tror jeg er at bassen ofte vil bli utlignet midt i rommet. Da er det lite gunstig å sitte et gdt stykke fra bakveggen. Gjør du det? har du gått rundt og hørt på bassen i rommet? Hvor er topp- og bølgedalene?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    At bass ikke blir reflektert like bra med murvegger var ukjent for meg. Hva er teorien bak det fenomenet?

men et kjent problem med å ha høyttalere på kortveggen tror jeg er at bassen ofte vil bli utlignet midt i rommet. Da er det lite gunstig å sitte et gdt stykke fra bakveggen. Gjør du det? har du gått rundt og hørt på bassen i rommet? Hvor er topp- og bølgedalene?
    Ja jeg sitter vel 1,5 meter fra bakveggen for og få bra trøkk fra bakhøytalrene,får jo ikke dte om en sitter helt intill veggen

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En murvegg kan kanskje beskrives som "akustisk død" men det er fordi det skal mye til for trigge dens egenresonans. Dette er bra da den ikke vil vibrere og lage lyd/distorsjon som f.eks en vegg med enkelt lag gips. Dette er bra i min bok.

Murveggene vil reflektere veldig mye nedover i frekvens, mer enn en vanlig lettvegg. Problemet ditt er nok at du har peaker og dipper i frekvensresponsen i forhold til sitteposisjon og høyttalerplassering.

Forsøk å flytte sitteposisjon til 0.37% fra bakvegg og flytt høyttalerne 30-60 cm fra front vegg. Mål med spl meter hvis du har.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_dvd
    Ja jeg sitter vel 1,5 meter fra bakveggen for og få bra trøkk fra bakhøytalrene,får jo ikke dte om en sitter helt intill veggen
    Desto nærmere enn sitter en vegg dess kraftigere blir peaker og dipper i FR responsen. Mao, ikke nøytral.

Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstod lite av hva phonar sa...

Men det å flytte høytalerene nærmere, eller lengere bort ifra bakvegg har nok også en del å si. Murvegg er bra, men det krever nok en del av annlegget.

Det at rommet har så utrolig masse å si, gjør det veldig vanskelig å finne nye høyttalere da veldig få butikker vil låne ut.. Skulle ønske jeg kunne fått med noen høyttalere til test i min stue, da jeg skal kjøpe nye nå rett rundt hjørnet.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=phonar]En murvegg kan kanskje beskrives som "akustisk død" men det er fordi det skal mye til for trigge dens egenresonans. Dette er bra da den ikke vil vibrere og lage lyd/distorsjon som f.eks en vegg med enkelt lag gips. Dette er bra i min bok.

Murveggene vil reflektere veldig mye nedover i frekvens, mer enn en vanlig lettvegg. Problemet ditt er nok at du har peaker og dipper i frekvensresponsen i forhold til sitteposisjon og høyttalerplassering.

QUOTE]

Det er det jeg trodde også..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det at rommet har så utrolig masse å si, gjør det veldig vanskelig å finne nye høyttalere da veldig få butikker vil låne ut.. Skulle ønske jeg kunne fått med noen høyttalere til test i min stue, da jeg skal kjøpe nye nå rett rundt hjørnet.
    Jeg vet om bare kjedene som er litt vriene med hjemlån. Foruten OHC da..
    Tror da hjemlån er enkelt med alle de andre.

Men jeg tror ikke andre høyttalere vil hjelpe stort siden det tydeligvis er et rom/plasserings problem. Bassfeller kan kanskje prøves? Men mur, er ikke det et stort problem for mellomtonen og perspektivet?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phonar
    Forsøk å flytte sitteposisjon til 0.37% fra bakvegg og flytt høyttalerne 30-60 cm fra front vegg. Mål med spl meter hvis du har.
    Du mener vel 37 %, siden 0,37% av 6 m utgjør ca 2,2cm

Mvh Nordbø

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snorre på Strandberg i Skien er veldig grei å ha med å gjøre hvis du vil deponere på noe. God service gjøre det til hifi sjappe nummer 1 i boka mi.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nordbø
    Du mener vel 37 %, siden 0,37% av 6 m utgjør ca 2,2cm

Mvh Nordbø
    lol, jepp.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Men jeg tror ikke andre høyttalere vil hjelpe stort siden det tydeligvis er et rom/plasserings problem.
    Godt poeng.

Bassfeller er bra uansett. Jeg anbefaler alle som er interesserte i audio å lese artikkelen i signaturen min.

Usikker hva du mener med problem med mellomtone og perspektiv når det gjelder murvegg.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, vil tippe at du har masse bass i hjørnene bak høyttalerne?

Ta en runde og kryp rundt i lyttehøyde og hør hvor du har bassen hen. Sjekk også om det er mye bass oppunder taket og også om du har mye bass i forskjellige soner foran og bak lytteposisjon.

Kom med en tilbakemelding etter at du har lyttet litt mer.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et rom med omtrent samme størrelse og konstruksjon. Jeg hadde en lang runde med flytting av høyttalere og lytteposisjon, og innkjøp av sub. Problemet i rommet var først og fremst utfasing av bass, men også førsterefleksjoner av diskant og mellomtone. Diskanten blir slitsom og bassen blir borte.

Det kan være litt av en jobb å få det til, men prøv først å justere høytalerenes avstand til veggen, og flytt deg rundt i rommet for å høre om bassen høres bedre enn i lytteposisjon.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mur er no j... dritt.
    Skaff deg tykke gardiner og henge inntil veggene

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Mur er no j... dritt.
    Skaff deg tykke gardiner og henge inntil veggene
    Mur er ikke dritt.

Gardiner demper alt i øvre frekvensområde men virker lite/ingenting nedover (kanskje 2000hz). Bruk absorberende akustikk plater på 2.5 - 10 cm. Gardiner kan en evt henge foran platene for å kamuflere de hvis det er snakk om et oppholdsrom kontra dedikert.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •