Shicca's hjemmekino prosjekt. Ferdigstilling! Med bilder fra 29.01.08

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking Shicca's hjemmekino prosjekt. Ferdigstilling! Med bilder fra 29.01.08

Hei,

Legger ved noen tegninger av min planlagte hjemmekino, og håper at de som ser store feil og eller mangler, tar og varsler nå

Kinoen er lokalisert på loftet av garasjen, jeg driver å bygger nå.
    Planlagt prosjektor er Epson EMP-TW1000.
    To ting jeg spesielt kunne tenkt meg forslag på er plassering av sub (den mangler bevist fra bildene) og hvordan ventilasjon o.l. bør utføres.

Garasjen er i dag 40% ferdig allerede. Alt av standere og takstoler er oppe. Taket er straks lagt ferdig, og isolasjon starter rett over helga.
    Dimensjon av stoler og høytalere i forhold til faktisk størrelse bør taes med ei klype salt

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et kjapt spørsmål bare.
    Noen som har erfaringer på hvor varmt det kan bli om man bygger inn prosjektoren slik jeg har vurdert?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør ha en form for lufting/kjøling hvis pj bygges inn. For mye varme vil påvirke lampens levetid og kunne forårsake at pj automatisk skrur seg av ved for høye temperaturer. Kjedelig midt i en god film! En pj trekker fort over 250W, og det blir mye varme i en lite lukket og isolert rom.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et spm ang innbygging av prosjektoren. Ser du har ganske lang avstand til lerretet. Har du sjekket om det går med tanke på zoom og lerretstørrelse? Og hvis dette går bra med akkurat den prosjektoren, så kan vel såpass lang kasteavstand begrense hvilke prosjektorer du kan bruke i fremstiden? Ingen kritikk altså, bare nysgjerrig på om du har sjekket dette med kasteavstander, for jeg har litt problemer med å bli klok på dette ut fra spec på prosjektorer.

Ellers ser det jo flott ut, får håpe du følger opp tråden under bygging. Alltid morsomt med prosjektbilder.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg benyttet projectorcentrals kalkulator ja. Selv om jeg ikke fant akkurart min prosjektor der (EPSON EMP-TW1000) så fikk jeg tips fra denne tråden om å benytte en tilsvarende.
    Kalkulatoren viste at lerretbredde med 265, krevde 1.08x zoom for å kunne stå på 7m. Screenshot vedlagt.

Starter vel med å demotere, og vaske kinostolene fra Saga i dag, kan sikkert legge ut noen bilder av de

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er stolene endelig demontert og klar for å sveises og fikses. Legger ved noen bilder av denne prosessen og to bilder av garasjen slik den er nå.
    Det var *mye* lort på de rammene :shock: . Og myten om at folk klistrer tyggis over alt er dessverre bekreftet... Grøss...

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, vil ikke påstå at jeg er noen ekspert på kinoer, men våger meg på et par kommentarer.

1. Det ser ut til at du skal ha en åpning på siden bak til et lite pc-rom?
    Er redd for at mye av bassen din kan stikke av her. Det blir kanskje en stor bassfelle som du ikke ønsker å ha? Hvis noen andre vet mer om dette, så kom med innspill.

2. Subber: Rommet ditt er ganske langt og jeg ville kanskje ha investert i subber både foran og bak i alle fire hjørnene. Dette er sikkert ikke så enkelt å kalibrere. På musikk i stereo, kan du da velge å bruke bare subbene foran.

3. Tror at fasongen på taket vil gi deg en veldig god akustikk. Ingen spisse hjørner som jeg har i loftstua mi og heller ikke kvadratisk.

Håper noen kan bidra litt her, for dette kan bli en skikkelig fin kino:-D

Lykke til med en skikkelig morsom prosess med bygging av kino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Hei, vil ikke påstå at jeg er noen ekspert på kinoer, men våger meg på et par kommentarer.

1. Det ser ut til at du skal ha en åpning på siden bak til et lite pc-rom?
    Er redd for at mye av bassen din kan stikke av her. Det blir kanskje en stor bassfelle som du ikke ønsker å ha? Hvis noen andre vet mer om dette, så kom med innspill.

2. Subber: Rommet ditt er ganske langt og jeg ville kanskje ha investert i subber både foran og bak i alle fire hjørnene. Dette er sikkert ikke så enkelt å kalibrere. På musikk i stereo, kan du da velge å bruke bare subbene foran.

3. Tror at fasongen på taket vil gi deg en veldig god akustikk. Ingen spisse hjørner som jeg har i loftstua mi og heller ikke kvadratisk.

Håper noen kan bidra litt her, for dette kan bli en skikkelig fin kino:-D

Lykke til med en skikkelig morsom prosess med bygging av kino!
    Takk for innspillet.

1. Mer som boks-avluke, men jeg forstår hva du mener. Jeg ante heller ikke at det kunne være ei felle. I så fall sliter jeg på begge sider av bakryggen i salen. Den ene er boks-avluka, den andre er inngangen. Jeg "designet" dette etter flere kinoer jeg har vært på, der man går inn på midten, møter en vegg og går så inn på sidene av denne veggen. Men som sagt, der jeg velger å ha en inngang, og heller avgrense den andre til et boks-avluke.

2. Pr. i dag har jeg bare en sub, og slik budsjettet er nå, tror jeg det får holde med den. Noen ideer på plassering av kun en sub?

3. Takk, hadde lest fra flere guider o.l. at det beste er å unngå 90 gradere overalt.

Jeg håper selvsagt andre kan bidra med innspill, da jeg er rimelig fersk på området, og siden jeg er under bygging, kan mye forandres enda.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    7x6 meter *siklesikle* :shock:

For et potensiale. Mange har gode erfaringer med skråtak også. Ser frem til å følge tråden din Shicca. Lykke til videre.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har mann kommet iallefall litt nærmere, tar litt tid ser jeg før mann får startet innvendig. Liksom greit å gjøre seg ferdig ute først
    Legger til to bilder som viser kinorommet.

Begge bildene er av kortveggene, hvor den ene skal få som tenkt en vegg foran seg. Den andre skal lerretet stå på.
    Noen vil kanskje undre seg over at jeg har valgt ei åpning bak lerretet, men det skal "tettes" igjen med ei isolert luke, slik at ikke noe lys kommer ut. Grunnen til å ha ei luke er enkelt og greit å ha en rømmingsvei om dette dessverre en dag skulle bli nødvendig.

Blir vel ferdig med utvendig kledning og beis denne uka, så da starter det virkelige arbeidet. Glava må stappes både i vegger, gulv og tak. Så kan man ta fatt på finpussen med innretting av kinorommet.

Vil sette spesielt pris på noen tips til innvendig kledning av kinorommet. Slik det er planlagt nå, blir det isolert med glava, og bare stappet på noen sponplater utenpå der.
    Har faktisk ingen planer på hvordan det bør jobbes videre med etter det? Lurer på om mørk maling holder, eller om stoffplater noe ala bladet Hjemmekinos referansekino (Bilder i tråden) er veien og gå. Eller om noen kanskje har andre ideer?

Setter som alltid pris på innspill om noen ser andre mangler eller underlige løsninger o.l.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TTT

Ting Tar Tid...
    Ingen tvil om det, men ting går iallefall fremover!
    I skrivende stund er garasjen endelig byggmessig ferdig! Kun listverket i kinorommet gjenstår, men jeg sitter og venter på litt molton fra Tyskland før jeg kan gjøre noe med det.

Legger ved 7 nye bilder.
    Bokskroken: Viser kort og godt bakrommet der bokser skal stå, til venstre for bueveggen
    Brannluka: Et nærbilde av rømmingsveien som skal bli bak lerretet
    Buevegg: Bilde av bueveggen bak sitteplassene.
    Buevegg nær: Et nærbilde for de spesielt interesserte
    Hylle til prosjektor: Viser bare hylla til prosjektoren oppå bueveggen og til bakrommet.
    Lerretveggen: Bilde av veggen der lerret skal henge. Lerret og prosjektoren er med på bilde.
    Vegger lages: Kort og godt. Vi lager litt vegger.

Kort om ting og tang. Noen legger kanskje merke til to større kasser på hver side av lerretet. Disse fungerer primært som en liten forhøydning til fronthøytalerne, men også som ventilasjon. Inni kassene er det montert flere ventiler som forhåpentligvis vil suge til seg litt friskluft, og boksene er satt på for å "beskytte" rommet for lys.
    Bueveggen er laget av standard 2"-3" stenderverk og finerplater. Den er også stappa full med Glava så vi ikke får ei luftkasse som suger opp all bass.

Neste update blir når vi har fått på molton, og listverk. Kommer da også med et bilde av understellet/trapp til kinosetene.

Som alltid, kom gjerne med kommentarer. Det er ikke for sent å gjøre noe med ting om noen ser store feller. Derimot er større forandringer *litt* kjedelig å gjøre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FERDIG!!!

Sweet som fy
    Takk til dere som har hjulpet meg med dette. AVforum har vært til stor hjelp.

Litt tørr fakta:
    Byggekostnad - Alt for mye
    Arbeidstimer - Alt for mange
    Prosjektor - ~25000
    Lerret - ~5000
    Høytaleranlegg - ~8000
    Forsterker - ~4000
    HTPC - ~13000
    Dekomolton - ~3500
    Div kabler - ~2500
    Stoler - ~Gratis

Nå gjelder det bare å se film

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow!!! Dette ble jo riktig så pent. Hvor stort er lerretet?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Wow!!! Dette ble jo riktig så pent. Hvor stort er lerretet?
    Takk, jeg synes selvsagt selv dette ble mega
    Lerretet er forøvrig 265x149 (120").

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Utrolig fett!

Grattis med en utrolig flott kino. Dette må jo være en av de største her inne. Her er det mye potensiale

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •