Excel bygger kino -Ny DIY frontrekke.. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 16 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 304
    Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Snegler seg frem...

....saaakte. Uansett, legger med bilder av ferdig pusset og isolert mur inn til kino. Har for sikkerhet skyld lagt et lag med plast "membran" over basskassa. Denne stikker én meter utenfor slik at regnvannet renner godt utenfor -ut i terrenget. Detta må da bli tett??(kassa er påført fire lag med to komponent membran, isolert med 5cm styrofoam samt ett lag med plast mebran -samme som brukes mellom betong gulv og parkett i kjeller(Platon))

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånne tråder liker jeg!
    Bygging helt fra skratch, masse bilder og kreative løsniger.

Imponerende

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig. Er spent på fortsettelsen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skjer

Du har vel ikke lagt inn årene?

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, jeg ligger på svai men fort går det dessverre ikke:evil: Status pr. dags dato er at jeg venter på varmere vær slik at jeg kan støpe lyskassa. Har begynt å lage hull til det nye vinduet. Dette vinduet oppfyller kravene til rømningsvei og gjør det dermed mulig å benytte kinoen som gjesterom.

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...må også benytte anledningen til å takke for alle oppmuntrende ord:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For et sinnsykt kongeprosjekt!!

Støping tar tid ja, hvertfall med skalering og armering og full pakke....
    Og været kan man jo heller aldri være heldig med...

Syns egentlig rommet virker litt lite som kino, eller er det bare synsbedrag? :P

Uansett, stå på videre, når du en gang fortsetter.... :P

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Imponerende og kreativt prosjekt Excel:-)

Jeg er selv fra Grenland (Skien) og er ofte på gamle trakter - kanskje jeg blir invitert til en liten demo når dette står ferdig:-)

Stå på videre, og keep'em coming! Bildene altså:-)

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sooound: takk for det! Rommet er, før bygging av "rom i rom", 305 * 510. Kunne sikkert vært større, men "man tager hva man haver" :-D

HansMarius: takk for det! Bare hyggelig å få besøk av en "sambygding"
    Når prosjektet er ferdig vites ikke enda ops:

Oppdatering: da er lyssjakt til vinduet ferdig støpt og åpning til vindu ferdig hugget..... + vindu ferdig montert!!

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question Spørsmål

Nå står jeg i startgropa og spinner, vilt klar for å starte snekring av vegger i "rom i rom" løsningen . Jeg har beskrevet tidligere at jeg har støpt gulvet med ca. 1 cm avstand til veggene. Dette for å forhindre sprekkdannelser samt å koble gulvet akustisk vekk fra veggene. Jeg regner med å legge flytende gulv for øke avkoblingen yttligere. Så til den Gordiske knuten:roll: ....hva vil egne seg til å legge under bunnsvillene for å koble veggene vekk fra gulvet? Kan det være en ide å benytte Depron.....?

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan har du tenkt å feste bunnsvillene?

Dersom du skrur disse med f.eks ekspansjonsbolter i betonggulvet vil jo mye av poenget med "frikobling" mellom vegg og gulv forsvinne pga forplantning av lyd via boltene, og da kan du sannsynligvis like gjerne bruke grunnmurspapp, svillemembran el.l under bunnsvillene. Men det er mulig at det vil hjelpe noe dersom du bruker f.eks Depron eller noe lignende som har høy trykkfasthet og som er diffusjonstett mellom gulv og bunnsvill.

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser poenget ditt. Bolter er ingen god løsning når målet er akustisk frikobling. Ser for meg å lime Depronen til gulv og opp til bunnsvill med Sikaflex/Tec7 eller lignende.
    Hvor mange kg pr cm2 tåler Depronen?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ifølge Depron sine hjemmesider har 3mm en densitet på 40 kg/m3 og 6mm har 30 kg/m3. Dette tilsvarer samme trykkfasthet som det bl.a kreves for isolasjon under jernbaner etc.

Konsulent Team er importør av Elflex i Norge

Isolering av mark- og anleggsarbeider - Isolering av jernbane

Så det burde vel holde :-)

Men om det er praktisk mulig å gjøre dette på en stabil og varig måte uten å feste bunnsvillen til gulvet med annet enn lim er en annen sak....

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har snakket med en på jobben som tidligere jobbet som snekker og han kunne fortelle at de hadde limt både topp og bunnsvill med kun Sikaflex. Depronen har trykkfasthet på 30kg pr m2 ...er ikke dette lite? Som sammenligning så har Styrofoamen jeg har brukt til å isolere utvendig i bakken samt under gulvet inne hele 80kg pr m2

Jeg har kommet over ett produkt på jobben som heter Bumpon fra 3M. Denne blir brukt på et produkt som blir utsatt for store mekaniske påkjenninger/vibrasjoner om bord i større skip.

Har tatt ett par bilder for å illustrere.. "..en orgie i bilder.."

Ka du/dere trorops:

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Depron har en "densitet" på 30 kg/m3 hvis man går for 6mm. Densitet er ikke det samme som trykkfasthet, men sier noe om produktets massetetthet.

Men sett ut fra eksemplet ovenfor med jernbaneisolasjonen så hadde også denne en densitet på 30-40 kg/m3, men en trykkfasthet på 350-450 kPa...

Pascal (enhet - Wikipedia)

Forøvrig tror jeg gjerne at man kan lime både topp og bunnsvill med Sikaflex eller Tec7 etc, det har jeg selv prøvd. Men jeg er litt mer usikker når man får et lag mellom gulv og bunn/toppsvill og skal lime Depron etc mot betongen, og deretter lime bunnsvillen opppå dette. Men ingenting er umulig, bare ser for meg at dette kan komme til å løsne over tid, eller forskyve seg når treverket tørker/vrir seg etc.. men jeg har aldri prøvd dette så det er godt mulig at det vil funke fint :-)

Forøvrig så er det viktigste at produktet du bruker under bunnsvillen tåler et visst trykk over lang tid uten å bli deformert, ellers vil den lyddempende effekten forsvinne etterhvert. Bumpon kan sikkert være like bra som Depron. Hva med å bruke f.eks Perimate, Floormate eller Jackofoam i 1 cm tykkelse under bunnsvillen?

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, er med på den vdr densitet vs trykkfasthetops: Når det gjelder hva som holder og ikke, så tror jeg at jeg burde sende en mail til 3M og spørre hva man kan forvente av produktet "Bumpon"

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Perimate, Floormate eller Jackofoam i 1 cm tykkelse under bunnsvillen?"...så ikke den der...er vist i ferd med å bli setnings blind... Blir ikke disse veldig like styrofoam, dvs ganske harde? Hovedfokus ved lyddemping av denne kinoen vil ligge i bassområdet. Vil ikke da et hardt materiale overføre de dypeste oktavene mer enn et mykt materiale...?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med lydbøyler?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EXCEL
    "Perimate, Floormate eller Jackofoam i 1 cm tykkelse under bunnsvillen?"...så ikke den der...er vist i ferd med å bli setnings blind... Blir ikke disse veldig like styrofoam, dvs ganske harde? Hovedfokus ved lyddemping av denne kinoen vil ligge i bassområdet. Vil ikke da et hardt materiale overføre de dypeste oktavene mer enn et mykt materiale...?
    Hehe, joda, de er vel ganske harde, men jeg tenkte som alternativ til f.eks Depron. Men når det er sagt så tviler jeg på at det er så veldig problematisk om du fester bunnsvillen til gulvet med skruer, evt med Depron eller Bumpon under, all den tid gulvet/betongen er "frikoblet" fra de gamle veggene, og det ikke er noen etasje under. Dette jfr. Byggforsk sitt detalj-blad nr 727.305 om bygging av "rom-i-rom":

"Montering av bindingsverk og platekledning
    Bunnsvillen til veggene skrus fast på golvplatene, se fig. 33. For å oppnå tilstrekkelig stivhet i veggen (som bare får kledning på en side), bør man velge stenderdimensjoner etter tabell 42. Bindingsverket må ikke ha kontakt med eksisterende vegg og klaringen må være minimum 10 mm. Minsteklaringen forutsetter at bindingsverket har god kvalitet med liten krok/vridning."

Byggforsk

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skiboy
    Hva med lydbøyler?
    Kan faktisk være en mulighet....

hjalmarjalla: dette så interessant ut! Herved er et stk eksemplar fra Byggforsk bestilt

Side 3 av 16 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •