Excel bygger kino -Ny DIY frontrekke.. - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 16 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 304
    Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av texlissy
    Hei.

Har fulgt med på byggingen over tid og er imponert over finish og mange gjennomtenkte løsninger, men ...

... sand, å nei

Her har du gått på en smell. Husk at hele kassa henger på det indre rommet i rommet. Altså vil vibrasjoner fra "basskassa" medføre vibrasjoner i sandkassa. Dette vil igjen over tid føre til at sanden trykker på spiro rørene, som til slutt vil kollapse.
    Neida texlissy, dette er jo nøye planlagt, av fruen. For mye bass over lengre tid, som du helt riktig påpeker, vil føre til at rørene kollapser. Dette vil igjen medføre at det ikke vil bli tilført nok oksygen inn i rommet. Brukerne av rommet vil som konsekvens av dette bli svimle, kvalme, desorientert og naturlig nok avslutte festelighetene i god tid før teppet må renses.......

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he he ...

Tror du var litt kjapp nå. Det er mest sannsynlig at det nedre rører kollapser, ikke det øverste. For meg ser det ut som om du har tenkt å ha sug bak i rommet og tilluft i front.

Ergo ... kan godt hende at "BRUKERNE" av rommet vil bli svimle, kvalme, desorientert og til og med svi i øynene, men det er ikke mangel på oksygen som vil bli problemet her

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EXCEL
    For mye bass over lengre tid, som du helt riktig påpeker, vil føre til at rørene kollapser.
    Oppriktig talt, nå tror jeg dere er ute på ville veier her?
    La gå at dette er tynnveggede aluminiumsrør, som ved punktbelastning fort kan gi seg.
    Men husk nå på at et rør i sin alminnelighet, er en meget sterk konstruksjon!
    Når dette attpåtil legges i sand, så vil presset på rørets overflate bli såpass jevnt fordelt, at jeg har svært liten tro på noen kollaps!
    Så bare spill bass, så MYE du orker!

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkt på SVS sine tuber. Ikke serlig tykt materiale i de kassene.
    Jeg tror dette med rørene dine går helt fint.

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, detta tok helt av :-D Jeg trodde ikke på noe tidspunkt at texlissy sitt innlegg skulle tas alvorlig -uansett, det var mitt utgangspunkt når jeg svarte med ironi knappen aktivert . Er selvfølgelig enig med dere begge at disse rørene vil tåle "sandkassa"

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke skikkelig sølete å jobbe med den sanden? eller går det greit?

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Er det ikke skikkelig sølete å jobbe med den sanden? eller går det greit?
    Ja og tja 8) . Jeg startet med å sette opp et "forskalings"-bord, fylte på sand, et bord til mer sand osv.
    Etterhvert måtte jeg kaste(!) inn sanden. På slutten, dvs på toppen, var jeg heldig om kun 90% havnet på gulvet Inne i kassa er nå ca. 18kg med tørr sand.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før jeg kan begynne med bygging av rom i rom må jeg borre hull til ventilasjonsanlegget. Grunnen er enkel: kjerneborring krever vann og det blir det mye søl av:neutral: Oppdrag utført

Excel bygger kino -Ny DIY frontrekke..-66-jpg
    Jeg tenkte jeg skulle gjøre dette i kjelleren min også, for å få laget ordentlig ventilasjon. Men hvordan festet du borret til veggen? Måtte du borre hull til skruene? Og hvor lang tid brukte du på et hull? Hvor tykk vegg?
    Kostet vel en liten formue å leie utstyret også tenker jeg?

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kawasakizzr
    Jeg tenkte jeg skulle gjøre dette i kjelleren min også, for å få laget ordentlig ventilasjon. Men hvordan festet du borret til veggen? Måtte du borre hull til skruene? Og hvor lang tid brukte du på et hull? Hvor tykk vegg?
    Kostet vel en liten formue å leie utstyret også tenker jeg?
    Hei, kawasakizzr.

Det var faktisk mye enklere enn jeg først fryktet. Det er helt riktig som du antyder, jeg måtte først bore ett festehull til en ekspansjons bolt. Den ene bolten alene (!) holdt hele greia ! Jeg tror jeg brukte ca. 15m pr hull. Prisen var uforskammet lav, 400,- inkl. moms for en helg :-D Det er en ulempe med kjerneboring.......vann, mye vann-søl.

Edit: Jeg boret i 20cm. betongmur.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, kawasakizzr.

Det var faktisk mye enklere enn jeg først fryktet. Det er helt riktig som du antyder, jeg måtte først bore ett festehull til en ekspansjons bolt. Den ene bolten alene (!) holdt hele greia ! Jeg tror jeg brukte ca. 15m pr hull. Prisen var uforskammet lav, 400,- inkl. moms for en helg :-D Det er en ulempe med kjerneboring.......vann, mye vann-søl.

Edit: Jeg boret i 20cm. betongmur.
    Oi, det var sånn ca 1/10 del av hva jeg hadde trodd det kosta. Skal lage en 6-7 hull totalt i hele kjelleren. Hvilket firma leide du det av?

og for å holde meg litt til tråden din, Det virker som du gjør en forbaska god jobb.

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kawasakizzr
    Oi, det var sånn ca 1/10 del av hva jeg hadde trodd det kosta. Skal lage en 6-7 hull totalt i hele kjelleren. Hvilket firma leide du det av?

og for å holde meg litt til tråden din, Det virker som du gjør en forbaska god jobb.
    Det siste først, takk skal du ha! Firmaet holder til på Herøya i Porsgrunn og heter Utstyrsmateriell. Kan være at du kan få noe tillegg i prisen avhengig av hvor mye du sliter boret (jeg boret kun to hull)

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ørliten oppdatering.
    Innluft på høyre side, foran i kinoen.
    Excel bygger kino -Ny DIY frontrekke..-dsc_6541-jpg

Har lagt rør mellom alle spot´en. Bilde viser "trafo-skap" i midten foran.
    Excel bygger kino -Ny DIY frontrekke..-dsc_6542-jpg

Hvis alt klaffer så kommer Ekornes Arion sofaen til uka....

Men, hva er vitsen -er jo ikke heelt ferdig enda:shock:

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Bestilling utført

Youhu, all tvil er nå historie :-D

Jeg har basert hele kino prosjektet mitt på bruken av et lyd transparent lerret. Alle høyttalere skal inn i "basskassa" sammen med elektronikken. Jeg har fulgt div. tråder her på nettet som omhandler DreamScreen sin HD ultra lerret og jeg har opparbeidet en viss skepsis. Mitt hovedanliggende er: vil "maskene" bli synlig og med det sjenerende?

Nå på fredag reiste jeg inn til AVshop for en demo i deres nye kino. Aller først, demokinoen var av ypperste klasse og AVshop gutta var kjempehyggelige!

Bonus denne kvelden var at det i tillegg til AVshop sine egne folk også var to meget hyggelige, dyktige og over snittet profilerte folk i AV miljøet tilstede.
    Takk til dere begge, det ble en meget hyggelig og interessant seanse!

Resultatet(1) av seansen: Jeg har bestilt DreamScreen HD Ultra DIY Lerret Jeg satt på ca. 3m avstand, jepp jeg hadde med målebånd , og jeg ble overhode ikke sjenert av vevingen i lerretet. Vevingen kunne skimtes i helt lyse partier, men da måtte dette framprovoseres ved å stirret/fokuserte på de store lyse partiene. Da dette ikke er noe jeg praktiserer på vanlige filmer(hehe, rolig nå) var konklusjonen klar.

Projektorene jeg fikk demonstrert, var Sony HW15 og HW80. HW80 er en fantastisk pj, men det er ikke plass til denne i mitt budsjett. Uansett, HW15 sparket så godt fra seg at den hadde overhode nada å skamme seg over! Det kan også nevnes at HW80 var kalibrert, det var ikke HW15 !
    Resultat (2) av seansen: jeg har bestilt HW15

Utrolig deilig å ha dette på plass, nå gjenstår det "kun" å få kinoen ferdig ops:

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nice,

Gratulerer med nye innkjøp. Når dukker herligheten opp?

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Nice,

Gratulerer med nye innkjøp. Når dukker herligheten opp?
    I følge AVshop gutta var ting på lager, så muligens i slutten av uka?

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå som utstyr er på vei, er motivasjonen også på vei :-D
    Her kommer ny oppdatering:

Det ble noe trangt over spot plassert i/under "sandkasse" derfor er det utført brannisolerende tiltak.
    Excel bygger kino -Ny DIY frontrekke..-dsc_6545-jpg

Spikerslag til bakhøyttaler.
    Excel bygger kino -Ny DIY frontrekke..-dsc_6546-jpg

Excel bygger kino -Ny DIY frontrekke..-dsc_6550-jpg

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bassfelle beregning...

Vurderer å benytte "rad to" kassa til bassfelle. Regner med at størrelsen vil bli 182x140x22(BxDxH). Hvis jeg fyller kassa med isolasjon (hele eller deler) og i ettertid, når mulige bass peaker er kjent, lager hull i fronten(H). Vil det da være mulig å "tune" bassfella til å "spise" problem peaken ved å velge riktig diameter på åpningen/porten?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du tenker på en kasse laget som en portet sub? Det burde være mulig å justere dette ved å bruke to rør som akkurat går inn i hverandre og skyve på disse, ja.

En annen muliget er å lage en Helmholtz-resonator ved å la topplokket på kassen være "avskrubart". Du kan da i ettertid perforere dette lokket etter en gitt formel slik at kassen blir en (mer eller mindre) tunet bassfelle. Et slikt lokk må selvsagt forsterkes med "spant" hvis du skal ha stoler og slikt oppå og jeg vet ikke i hvilken grad dette vil degradere effekten og gjøre tuningen unøyaktig. Antageligvis er dette et lite problem.

Et luftåpent teppe i overkant med begrenset tykkelse vil skjule hullene og bevare virkningen.

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for innspill. Kunne perforeringen vært utført kun i fronten, dvs det 22cm høye trappetrinnet? Da vil perforeringen(e) sett en 140cm lang og 5-22cm høy isolering...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For et imponerende prosjekt! Her har du tenkt godt gjennom ting fra starten av. Gleder meg til å se hvordan det går.

Har vært hos AVshop selv og sett på de samme prosjektorene og duken. Tror dette blir et imponerende skue for både øyner og øre.

Får håpe du får det raskt i hus. Du skal vel ha alt klart til jula?

Side 11 av 16 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •