Isolere eksisterende dør

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer Teddy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Isolere eksisterende dør

Vi er to gutter som bor i en større leilighet hvor vi har hver vår stue. Mellom stuene våre er det en dør som lekker irriterende mye lyd, noe som merkes spesielt godt ved filmtitting (les: damebesøk).

Hva kan gjøres for å fjerne lekasjer? Regner med det stort sett er snakk om rundt kantene og kanskje spesielt under. Døren skal aldri brukes så lenge vi bor her, så det er ikke så nøye om løsningen gjør døren ubrukelig - men merk at det er en leilighet vi leier, så permanente stygge/ubrukelige løsninger er lite aktuelt.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å legge gummilister rundt kantene, da spesielt i underkant av døren. Så får du tak i litt Rockwool eller lignende og dekker døren med. Alt dette dekker du med noe sort stoff, eller en annen farge du liker.

Edit: dette kan jo gjøres på begge sider for enda bedre resultat.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer Teddy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres lurt ut Hvor er det greiest å kjøpe gummilister, og er det noen spesiell sort som er lettere og/eller bedre å bruke?

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stikk innom en jernvarehandel og hør med de. Alternativt kan du stikke litt skumgummi under døren.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du vil bruke litt mer tid på det kan du sette opp en treramme rundt dørkarmen/lista, kanskje 2x2" Så fyller du den med rockwool og klemmer ei gipsplate eller lignende utenpå der igjen. Så maler du det hele i en passende farge

Du vil få noen skruehull i veggen, etter lektene, som du må tette igjen når du flytter, men det gjøres raskt med litt acryl.

Det vil gi deg en god lydisolering.

-

Har samme problemstilling hos meg, bortsett fra at døren brukes. Jeg fyllte døren med byggskum i tillegg til at jeg tok av listene og tettet rundt dørkarmen også. (det er nesten aldri isolert rundt dørkarmen innendørs). Dette hjalp litt med langt i fra så mye som jeg hadde forventet meg, Problemet er nok at jeg ikke har plass til gummilist.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv isolert en dør ved å kle den med gipsplater på begge sider med meget godt resultat. Med doble gipsplater på ene siden blir døra tung og nesten lydtett. Det er selvfølgelig vesentlig at den er tett både over og under.
    Til en ikke-permanent løsning liker jeg idéen om å lage en ramme som settes i dørkarmen. Denne kan du evt lage bittelitt mindre enn karmen (det må du) og montere den ved å presse gummi- eller stoffmateriale i mellomrommet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •