Panel eller gips, Teppe eller parkett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Panel eller gips, Teppe eller parkett

Jeg skal gå igang med bygging av et hifi/kinorom i kjelleren og er i tvil om jeg skal bruke gips eller panel på veggene. Jeg er primært interessert i å få god akustikk i forhold til hifi og stereo lyd og ønsker derfor ikke et fulldempet rom.

For å dempe rommet tenker jeg å bruke modellen til John Sayer med bass feller i hjørnene og vinklede absorbenter/difusorer på sideveggene. Wall Units Jeg synes hans ideer virker fornuftige. For mye absorbsjon gir en død lyd. Ved å bruke isolasjon delvis dekket med trebord skal det være mulig å få en god balanse mellom absorbsjon og diffusjon av lyd.

I taket har jeg panel. Her tenker jeg å bruke 30 mm sort Rockwool akustikkplater på utvalgte steder for å ta førsteordens refleksjoner.

Jeg er imidlertid litt usikker på om jeg skal bruke gips eller panel på veggene. Gips er et dødt materiale og er lite egnet til å sku ting fast i.

Panel er en naturlig difusor og er enklere å jobbe med.

På gulvet har jeg i dag heldekkende teppe. Jeg er imidlertid usikker på om parkett eller kork vil gi bedre akustiske betingelser for god lyd.

Innspill mottas med takk.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg går for 2 lag. Først ett lag med gips, og så ett lag med enten vanlig panel eller Bever Industrier as. Da har jeg dempingen gipsen gir, og så noe som ikke er håpløst å feste ting til. I tillegg slipper jeg finsparkling. :-D
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer sindre82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tidligere hadde jeg i min kino panel og parkett,byttet ut dette med dobbel gips og tykkt teppe.
    Rommet har nå en utrolig fin akustikk. Det eneste minuset er at det ble mye mindre bass i rommet men dog bedre kontrolert...
    Jeg angrer ikke på at jeg byttet ut panelen og parketten,ville gjort det samme igjen!
    (i taket er det fortsatt panel)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir ikke lyden langt mer "død" når man bruker gips?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •