Nytt kjellerprosjekt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 60
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt kjellerprosjekt

Vi har overtatt et eldre hus fra cirka 1947 med kjeller som skal inneholde vaskerom, matbod, tekniskrom og gutterom (kinorom etterhvert).
    Problemet er : Nå i dag så er tak høyden ca 2,03cm til 2,06, på gulvet er det ca 10cm støp og er uisolert. Gulvet er 75 m2 og
    Kjelleren er helt tom(har revet ut alt) . Trenger ikke å ha full takhøyde, men greit å kunne ha mest mulig.
    Kjelleren er nesten helt under bakkenivå, det er ca 90 cm over bakkenivå.
    Planen er å isolere best mulig uten å miste for mye takhøyde, skal og isolere veggene, og male gulvet med epoxy maling til slutt.

Har funne en gulvisolasjon som bygger 7mm og skal tilsvare 5cm isopor(går det ann ?) Sjekk det her : Iso+
    Kan dette være bra greier ? koster skjorta da 145 kr pr m2. Eller er det like bra med depron. ?

Har selvfølgeli vært inne på tanken om å meisle opp gulvet for å grave meg ned, men orker bare ikke. Pipa som står på gulvet i kjelleren er bæring for store deler av huset, pikker jeg opp gulvet så byr det på store problemer, og hele dritten kan jo sige masse. Jeg må forresten meisle opp ett par renner for ett par nye sluker.

ALTSÅ planen er :

Rive gammel kjeller - FERDIG
    Meisle opp renner for sluker og føre rør ut til kommunal kloakk -
    Fuktsperre gulv -
    Legge isolasjon på gulv (trisosols eller depron) -
    Varmekabel på armeringsmatte -
    Støpe med 5 cm betong -
    Grave opp utvendig og legge ny drenering -
    Grunnmurspapp eller noe annet ? -
    Stendre yttervegger 2"x3"
    Isolere med 10 cm glava -
    Elektrisk/vann-
    Fuktsperre vegg
    Kle med smartpanelplater-
    Innrede rommene -

Trenger tips og råd med hvordan jeg bør gjøre ting og tang

Har lest endel på tråden til hjalmarjalla og jonrune men håpet at dere der ute kan hjelpe meg på veien

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bilder nå

So far

Newcomer toppe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til å være potensiale i det rommet der

Lykke til med byggingen!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sketchup

Har begynt å tegne i sketchup Kjekt program
    Noen som vet hvorfor det ikke kommer opp bilde her sånn som de første bildene ?

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skikkelig spennende dette. Lykke til med prosjektet ditt!
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen meninger om hva jeg bør isolere gulvet med ? Vurderte lenge den der triso-sols greia, men nå vet jeg ikke lengre

Noen som kan fortelle meg litt om depron ?
    Kan disse platene legges rett på eksiterende betonggulv og deretter varmekabel ?
    Hvor godt isolerer 6 mm depron i forhold til 5 cm isopor ?

Newcomer CV-sether sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan bli et aller tiders kinorom (gutterom). Forholdene ligger iallefall til rette når du skal nesten innrede/bygge fra skretch.

Uten at jeg har utdanning innen byggfag så ville jeg heller gått for 5 cm isopor. + kanskje legge ned slike "strenger" i gulvet for lyden sin skyld. Mener jeg så en på dette forumet som la ned slike når det skulle bygges kinorom for fult (husker ikke hvem, ARGH)..

Men uansett.. Lykke til med rommet Dette blir nok en alletiders kino skal du se Håper på oppdaterte bilder under byggingen

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje det var lydbøyler du mente? Her er en som har benyttet seg av det på gulvet. Noe uvanlig, men funker viss veldig bra.

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/MadMan69

Scroll nedover til byggebildene.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Her har du en grei jobb forand deg!
    Takhøyde på under 2m er ikke så galt at det gjør noe egentlig. Hvis du satser på et 2.35:1 lerret, er dette helt grei høyde.

Uansett ville jeg sett på muligheten for å meisle gulvet, og grave ned en halvmeter. Dersom du kan leie deg skikkelig utstyr til dette, vil du ikke ange på dette senere (kanskje kun når du har meislet en times tid da)

Lykke til videre!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    teddytusen : Det var ikke lydbøyler jeg mente, må ta elt det grunnleggende først nå og det er å få varme og isolere gulv.

Rolf Hult : Har vurdert masse frem og tilbake og det er bestemt at gulvet ikke skal brytes opp

Ikke noen som har erfaring med depron ?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he he. Det skjønte jeg. Det var en kommentar til CV-sether. Tror det var sånne han mente.

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal grave opp rundt huset for å drenere alikavel, så bør du vurdere sterk å isolere grunnmuren utvendig med grunnmursplater. De finnes i mange varianter.
    Det vel selvsagt være med på å isolere kjelleren din, men enda viktigere(syns jeg da) forhindre at du får mugg i veggen din inne. Noe som vil skje over tid om du kun isolerer inne.

Hvorfor støpe 5cm gulv inne? Bør holde å støpe et par cm med fiberarmert flytesparkel. Megaflis har fin pris på den typen. Antar du kun skal støpe på grunn av isoleringen og varmenkablene.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir nok bra. De tre rommene er så og si identisk med det jeg selv har. Vaskerom inn til venstre, et lite verktøyrom med fryser inn til høyre og et langt kinorom rett frem. Ganske likt, faktisk.

Jeg klødde meg også i hodet før jeg begynte. Min takhøyde før jeg begynte var også bare litt over 2 m. Gulvet i kjelleren var i tillegg ganske skjevt. Vi begynte med å drenere utenfor huset, for jeg ønsket ingen fukt nede i kjelleren.

Jeg ville ikke ha noe hardt støpt gulv på filmrommet. Da blir det ofte at man må fliselegge etterpå, og det blir fort hardt og kaldt for meg. Jeg la isola blå bobleplast i bånn, la 2"2 i bunnen med 60cm i mellom for gulvisolasjon. Jeg brukte 5 cm Glava, og har lagt 25mm furugulv. Skikkelig tykke, kraftige bord som jeg har behandlet med interiørbeis. Det gjør at varmen i gulvet bevares. Lakker man furugulv blir det iskaldt nede i en kjeller. Jeg har en Jøtul parafinovn på filmrommet, så problemet er heller at det kan bli for varmt der nede. men jeg skal i sommer fikse med litt ventilasjonsluker i kjellervinduene...

I taket, som ser ganske likt ut som det du har, tok jeg langsgående panel. Dette behandlet jeg også med interiørbeis. Gulvet er i farge kullsort og taket er en slags mørk brun. Den ser nesten sort ut den også. Det fine med slik beis er at strukturen i treverket synes, samt at det ikke gir noen refleksjoner; slik som maling gjør.

Forskjellen fra din kjellermur er at jeg har halve veggen med tykk granittmur. Den er malt med mørk grå matt Jotaplast. Granittveggen er over 1 meter tykk. Veggen over er isolert og påsatt panel. Veggen over granittmur er over bakkenivå. Behandlet med interiørbeis med farge rubinrød.

Takhøyden nå er på ca 1,90m og det går helt fint. Vi sitter for det meste i filmrommet uansett, og sitter 4 m fra et lerret på 92".

Det du må tenke på er å ha en fleksibel projektor mtp lensshift pga den lave takhøyden. Jeg kjøpte en Sony VW50 pga av bildekvalitet, fleksiblitet og lite støy. Også noe å tenke på, da pj vil henge ganske lavt. Skal allt dette taes i betraktning ved valg av pj, er en VW50 eller en kommende VW60 gode alternativ...

Se gjerne "min hjemmekino".

Lykke til
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TomH
    Hvis du skal grave opp rundt huset for å drenere alikavel, så bør du vurdere sterk å isolere grunnmuren utvendig med grunnmursplater. De finnes i mange varianter.
    Det vel selvsagt være med på å isolere kjelleren din, men enda viktigere(syns jeg da) forhindre at du får mugg i veggen din inne. Noe som vil skje over tid om du kun isolerer inne.

Hvorfor støpe 5cm gulv inne? Bør holde å støpe et par cm med fiberarmert flytesparkel. Megaflis har fin pris på den typen. Antar du kun skal støpe på grunn av isoleringen og varmenkablene.
    Jeg er veldig interresert i å isolere med disse grunnmursplatene Har du link til noen ? Pris ? Må jeg i tillegg til grunnmursplatene ha grunnmurspapp/bobleplast ?

Tenkte litt på den der fiberarmert flytesparkel, men tror den er vannvittig dyr i forhold til vanlig betong ? Hvis man støper 2 cm med fiberbetong eller 5 cm vanlig betong så vinner man kunn tre centimetre. Og hvis det koster mye mye mere så mener jeg det ikke er verdt det ? Men værsågrei og kom med innspill

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS! -man :
    Takk for svar, ikke dum løsning det. Hvordan gjorde du med utvendig drenering ?

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenny007
    SVS! -man :
    Takk for svar, ikke dum løsning det. Hvordan gjorde du med utvendig drenering ?
    Med gravefirma. Platon, drensrør og pukk. Alt til den nette sum av 55k kr
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Med gravefirma. Platon, drensrør og pukk. Alt til den nette sum av 55k kr
    Legges det fiberduk over drensrør ? SE HER ::: K J E L L E R F O R U M :::

55K - Såpass

Hva gjorde du med veggene(tykkelse,isolering,fuktsperre o.s.v )

Hva med vaskerom ? Har du gjort noe der og ? (kledd,isolert,varme o.s.v )

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos meg valgte de å ikke legge fiberduk over drensrør, da det ofte gjør at vannet dreneres sagtere. En erfaring de hadde gjort seg. Vanlig sort Platon ble lagt rett på granittveggen, og drensrørene leges under gulvnivå. Og siden granittmuren er så tykk, så var det ingn vits i å isolere. For når parafinovnen har stått på (om vinteren) i ca 1 uke, så har den varmet opp hele muren. Ingen fukt, ingen kulde.

Men jeg hadde egentlig ikke så mye å gjøre med dette. Og ikke kan jeg noe med graving og slikt heller. Pris er ca 1000 kr løpemeter + moms. Så da kan du regne ut selv. Skal du isolere utvendig med "isopor" i tillegg, var prisen ca. 1300 kr + moms...Så det koster. Men det er jo viktig da, og så stiger jo verdien på boligen
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Hos meg valgte de å ikke legge fiberduk over drensrør, da det ofte gjør at vannet dreneres sagtere. En erfaring de hadde gjort seg. Vanlig sort Platon ble lagt rett på granittveggen, og drensrørene leges under gulvnivå. Og siden granittmuren er så tykk, så var det ingn vits i å isolere. For når parafinovnen har stått på (om vinteren) i ca 1 uke, så har den varmet opp hele muren. Ingen fukt, ingen kulde.

Men jeg hadde egentlig ikke så mye å gjøre med dette. Og ikke kan jeg noe med graving og slikt heller. Pris er ca 1000 kr løpemeter + moms. Så da kan du regne ut selv. Skal du isolere utvendig med "isopor" i tillegg, var prisen ca. 1300 kr + moms...Så det koster. Men det er jo viktig da, og så stiger jo verdien på boligen
    Hva med vaskerom ? Har du gjort noe der og ? (kledd,isolert,varme, membran o.s.v )

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenny007
    Hva med vaskerom ? Har du gjort noe der og ? (kledd,isolert,varme, membran o.s.v )
    Ja, vaskerommet har jeg lagt lavtbyggende varmekabler med disse tynne (dyre) iso-mattene. På dette rommet er det vaskemaskin, tørketrommel, toalett, vask og dusj. Da har jeg fulgt de retningslinjene som gjelder for våtrom. Altså x-antall membraner etc. Dette får du bra info om der hvor du handler membran. Eller så er det panel i tak og fliser på vegg og gulv.

Å bygge etter våtromsnorm i kjelleren var ikke viktig, sa rørleggeren, siden den lå i kjeller. Men jeg bygde så tett opp mot standarden som mulig. Dyrt og tidkrevende, men da vet jeg at det ikke kommer fukt inn i muren.
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine