Nytt kjellerprosjekt - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 60 av 60
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av TomH
    Jeg har Dewalt DC925KB og er veldig fornøyd med den. Meget kraftig, erstatter vanlig drill med kabel for min del. Borrer igjennom 4" på skrå med 25mm borr uten problemer. Samme med kraftige skruer og hullsager. Minuset er vekten, ikke at det gjør noe til den bruken jeg har nevt, men den blir nok litt for tung å stå å skru skruver inn i gipsveggen med, selv om det seff er mulig.
    Ser veil pris er relativt stivt da. Jeg kjøpte den i et sett med sirkelsag,stikksag,bajonettsag og lykt til rundt 8k. Men Veil pris på settet er en del mer tror jeg. Kjøpte masse annet så fikk grei rabatt.
    Tror jeg bestiller dette fra statene : MILWAUKEE 0928-29 V28™ 4-Piece Combo Kit - (item 290142657275 end time Aug-03-07 07:14:36 PDT)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom igjen da : Det må vell være noen guruer som kan hjelpe meg med kjeller gulvet mitt ?

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at det er 110V lader.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tazzat
    Husk at det er 110V lader.
    Må nokk bestille meg en trafo eller ny lader. Sparer masse penger uansett :-D

Her er bare drillen i norge : Batteridrill Milwaukee V28 PD - m/slag - Lavprisvvs.no

Helt utrolig at det går ann

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fytti grisen...
    Ja du kan vel kjøpe deg en 230v lader..men den koster sikkert 2k den da
    13,495.- koster pakken i norge

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fytti grisen...
    Ja du kan vel kjøpe deg en 230v lader..men den koster sikkert 2k den da
    995 Lader Milwaukee V28 C - Lavprisvvs.no

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke så verst.
    Pakken kommer på ca 5k med jetcarrier.no med moms og frakt.
    Fikk lyst til å bestille en selv

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenny007
    Går ennå rundt og klør meg i hodet og lurer på hvordan jeg skal gjøre dette med fuktsperren og depron platene

Hvordan skal fuktsperren avsluttes ved ytterveggen sånn at evntuelt fukt ikke går opp i de isolerte ytterveggene ?

Må jeg lime fuktsperren til gulvet og deretter lime 6 mm depron platene i plasten igjen ?
    Jeg vil tro at du limer Depron-platene først på eksisterende gulv, og legger fuktsperra over dette igjen, ikke motsatt. Så kan du støpe over dette. Tviler sterkt på at det vil fungere dersom du limer plastfolien til betongen.

Når det gjelder overgang mot yttervegg, så er dette litt "kritisk" da det i teorien kan stige opp fuktig luft her. Men det vanlige er å legge plasten helt inntil ytterveggene, og brette plasten opp, deretter støpe, og skjære bort overflødig plast. Dersom du da får mindre sprekker mellom gulv/vegg kan disse fuges for å tette igjen.

Forøvrig kan det tenkes at du finner noe mer info her:

http://www.depron.no/MK5utg%204_12%202006.pdf

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Jeg vil tro at du limer Depron-platene først på eksisterende gulv, og legger fuktsperra over dette igjen, ikke motsatt. Så kan du støpe over dette. Tviler sterkt på at det vil fungere dersom du limer plastfolien til betongen.

Når det gjelder overgang mot yttervegg, så er dette litt "kritisk" da det i teorien kan stige opp fuktig luft her. Men det vanlige er å legge plasten helt inntil ytterveggene, og brette plasten opp, deretter støpe, og skjære bort overflødig plast. Dersom du da får mindre sprekker mellom gulv/vegg kan disse fuges for å tette igjen.

Forøvrig kan det tenkes at du finner noe mer info her:

http://www.depron.no/MK5utg%204_12%202006.pdf
    Kan vel ikke lime varmekabel til plasten ? Smelter jo da ?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenny007
    Kan vel ikke lime varmekabel til plasten ? Smelter jo da ?
    Du bør nok bruke et armeringsnett og feste kablene, f.eks Heydi har et slikt nett som ikke bygger så mye i høyden, slik at påstøpet fyller ut under kablene, men uansett blir ikke overflatetemperaturen på kablene så veldig høy at det skulle være noen fare for at plasten smelter. Tror ikke det vil være så lett å feste kablene med lim til plasten.

Men om du er så i tvil om dette bør du kontakte Depron og høre hvilken fremgangsmåte de anbefaler ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Slissing

I dag har jeg ligget på knærna og slisset i gulvet for nye avløp og kloakk :evil:

Har tenkt litt på den avslutningen med fuktsperren og tenkte : Går det ann å forsegle/tette med smøremembran ? Tenkte da for å forhibdre eventuell fuktighet i å trenge opp i yttervegg ? Noen meninger ?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du ser på noen av prinsippskissene på brosjyren nedenfor, så ser du at det vanlige er å legge plastfolien helt inntil eksisterende yttervegg og støpe. Dette vil da medføre en teoretisk fare for at fuktig damp fra bakken kan slippe igjennom i overgangen mellom gulvet og veggen. Bruk av smøremembran tror jeg ikke vil være noen fullgod løsning.

En mulighet om du er bekymret for dette er å klippe plastfolien så tett som mulig inntil eksisterende vegg, og bruke en cm isopor på høykant el.l for å skape en liten spalte mellom gulv og vegg. Når betongen er stivnet kan du fjerne isoporen og fylle denne spalten med ekspanderende fugeskum eller fugemasse beregnet til dette formålet. Dette vil da også gjøre at golvet blir "flytende" og koblet fra yttervegger, slik at fare for sprekker som følge av bevegelse mellom gulv/vegg minskes. En liten bonus av dette er at vibrasjoner fra gulvet ikke forplanter seg like lett til veggene :-)

Jackon

Om du ser litt på hvordan Isola beskriver sikring mot radongass fra grunnen, så kan du sikkert få noen ideer om hvordan det kan gjøres med tanke på fuktig luft som stiger opp fra bakken:

http://www.isola.no/content/download...20Stop_man.pdf

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Drittarbeid

Fikk bruk for den nye vinkelsliperen her ja

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir et spennede prosjekt å følge! Det er alltid gøy når noen tar den helt ut og bygger fra scratch. Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke så verst.
    Pakken kommer på ca 5k med jetcarrier.no med moms og frakt.
    Fikk lyst til å bestille en selv
    Hva er jet carrier ?
    Hvordan finner du ut frakt kostnad med jetcarrier ?
    Kan man be selger i usa og sende det med dette firmaet ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kan si meg hvor fukt sperra skal ligge? Over eller under depron platene. Har mest lyst å ha den under p.g.a å ikke skade den når kabel skal legges.
    Noen sier at den skal ligge over og noen sier at den skal ligge under.

Hvis jeg legger den under vil jeg få problemer når pumpebilen kommer med betong(skal støpe hele gulvet i en 1 gang) og pumper inn betong. Har sett at betongen kommer med ganske bra trykk og ser for meg at de tynne depron platene vil fyke opp ? Det vil garantert komme betong under dem og da flyter de jo opp

Noen erfaringer ?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanlig prinsipp, jfr Byggforsk m.flere, når man støper gulv mot grunn er følgende, sett nedenfra:

1. Grunn
    2. Trykkfast isolasjon
    3. Fuktsperre/plastfolie 0.20 mm.
    4. Armeringsnett/nett til å feste varmekabler
    5. Påstøp
    6. Gulvdekke

Det samme prinsippet gjelder når man støper nytt gulv oppå et gammelt betonggolv. Grunnen til at plastfolien skal ligger oppå isolasjonen er blant annet at faren for rifter i plasten øker dersom plasten ligger an mot gammel betong, eller jord/grus/etc.

Videre er faren for kondens og fuktighet som kan samle seg på plastfolien mindre når man plasserer fuktsperra på "varm" side av isolasjonen slik at varmeforskjellen mellom kald bakke/gammelt gulv og nytt gulv blir mindre.

Det finnes forøvrig spesielle plastplater som er beregnet til å støpe/avrette oppå og som samtidig fungerer som fuktsperre, som f.eks :
    Isola - Platon Multi

"For alle typer gulv skal avrettingsmassen beregnes og spesifiseres som et selvbærende skikt med en overflate som er egnet for gulvets anvendelse. I boliger og kontorer med normale belastninger skal avrettingsmassen ha en minimums-tykkelse på 20 mm, mens betongpåstøp skal ha minimum 50 mm tykkelse, begge typer utlagt med krymparmering. For industrigulv økes tykkelsen for avretting til minimum 35 mm. Alle tykkelser er angitt fra produktets overside."

Når det gjelder Depron så er jo Depron å regne som isolasjon i dette tilfellet, altså skal fuktsperra ligge over Depron-laget. Da kan du lime Depron-platene til det gamle gulvet og legge plasten over. Plasten tar ikke skade av flytende betong og vil hindre at Depron platene flyter opp. Gjør du det motsatt tror jeg du vil angre...

Vær forøvrig oppmerksom på at de skissene som er henvist til på Konsulent Team as ikke sier noe om når man skal støpe oppå platene, og i tillegg ønsker å hindre fuktvandring fra gammelt gulv, samt legge varmekabler. Dette er nok grunnen til at det flere steder vises bilder med plasten under Depron-platene da det på toppen legges f.eks parkett direkte oppå uten forutgående støping. I ditt tilfelle skal du jo støpe betong, og da stiller det seg annerledes.

Men hvis du er så i tvil så kan du vel ringe de som forhandler Depron og spørre dem ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten oppdatering :
    Driver å graver ny kloakk,drenering,takvann,terasse med rom under(kjeller),garasje,platon,ny vannledning,ny inntaks kabel,fiberkabel o.s.v så ting tar tid.
    Fikk depron i dag. Så nå blir det : 6mm depron oppå eksisterende betonggulv fuktsperre(0,2mm) netting(for å legge kabler på), varmekabel og tilslutt 5 cm betongstøp.

Trenger jeg å lime depronen fast til gulvet, kom jo på det at jeg legger jo fuktsperra oppå depronen så da vil den jo holde depronen på plass ?

Hvor tynt kan jeg i grunnen støpe med vanlig betong uten at det sprekker ?

Tror jeg leste enn plass at 6mm depron tilsvarer 5 cm isopor, kan det stemme ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke mye respons her Hadde trodd ihvertfall hjalmarjalla skulle skyte inn med noe

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •