Bygging av kino i kjeller (rom i rom løsning)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 120
    Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygging av kino i kjeller (rom i rom løsning)

Da var endelig resten av huset overstått og byggingen av det "viktigste" rommet kan starte
    Litt specs:
    -enebolig fra 1981, boligen går over 2 etasjer, 1.etg og kjeller
    -kjeller bygd i betong blokker, med grovstøp på gulv
    -taket er isolert med 20cm glava (1981), takhøyde 2,4m grovstøp
    -ny drenering 2007, med vorteplast og singel i grøft 1m fra husvegg, dette skal holde alt ute

Siden grovplaten er såpass skjev (6cm over 5meter) så ser jeg ingen annen løsning enn å sage opp å få ut gulvet (sager i biter istede for å meisle opp siden dette må bæres ut gjennom badet i kjelleren). Utretting med masse ville tatt for mye av takhøyden.

Dermed vil det bli mulighet for litt grunnisolering (5cm isopor), armering, varmekabler og ikke minst, ny gulvstøp som er 100% i vater

Så var det over på taket, her har jeg tenkt å få opp alt av rør til høytalere, subber og prosjektor før jeg gipser mot gamle taket. Her bruker jeg PVC-rør til alt, siden det er mye lettere å trekke i de. 20mm til høytaler, 25mm til subber og 40mm til PJ + strøm. Dermed unngår jeg å måtte borre (forhåpentlig vis) i de nye takbjelkene som kommer (rom i rom)

Bæreveggen en ser i rommet må erstattes med H-bjelke, her blir det støpt ned en bærebjelke i stål mot yttervegg. Så mot innervegg blir det skrudd og stivet opp med 2x2"6" mellom her skal det en H-bjelke (spenn på 3,2m).

Dette er planene så langt, så kommer spørsmålene:

*Er det noe vits å bytte glava (1981) til ny rockwool i det gamle taket? begge er 20cm , men har alderen noe å si?

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser ut som det blir å gå for rom-i-rom løsning, om det lar seg gjøre da
    men hvor mye bør jeg bygge opp eksisterende gulv (grovplaten)?

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målene på rommet blir nå: Lengde: 504 , Bredde lerret: 280, bredde bak: 312cm
    (1rute = 20cm)
    * gammel tegning, nye mål kommer snart

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann og gratulerer med huskjøpet :-)

Hvordan er det med dreneringen rundt huset? Er det tegn til fuktighet i vegger eller gulv i kjelleren?

Hvor viktig er lydisoleringen mot tilstøtende rom? Tenker på dette med rom-i-rom, isolasjon etc.

Har du mulighet til å knipse noen bilder og legge ut så vil det nok bli flere svar ;-)

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    saltutslag i kjelleren, og målt fukt med fuktmåler på ytterveggene så dreneringen skal byttes med en gang vi tar over huset (15.8).
    Isolerer da ytterveggene med 5cm dreneringsplater (sundolitt sin utgave), nye drensrør å alt.
    Bilder kommer med en gang vi tar over
    Lydisolasjon er meget viktig siden det er barnerom i samme etasjen, men igjen.... de blir liggende i andre enden av kjelleren.

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble litt rot her siden jeg endret første innlegget og topic, men nå er prosjektet endelig igang. Siste året har jeg sugd til meg gode ideer å info fra avforum, så no er jeg mer enn klar

Får begynne med å hive inn litt bilder, slik det ser ut nå:

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To Do fremover:

-isolere og kle eksisterende vegger (få vekk gipsen som står i veien)
    -legge opp rør til ht, sub og pj + plaste tak
    -sette opp midlertidig bærevegg, fjerne bæreveggen og støpe ned søyle for h-bjeke.
    -montere h-bjelke, sveise.
    -gipse tak
    -sage opp og bære ut grøvstøp, dugnad her ja
    -isolere, fuktsperre, armering og ny støp
    -bygge kino

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lykke til ! Detta blir sikkert bra

MVH
    Lars B

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk

Ikke alle som er like enig med rekkefølgen ting skal bygges i, hadde jeg fått bestemt selv så hadde nok kinoen vært ferdig for lenge siden Istede så må alt bæres gjennom en ferdig kjeller for å komme til den fremtidige kinoen (gips, stendere, isolasjon) huff å huff. Betong skal heldigvis pumpes inn ved å fjerne en ventil på yttervegg (muligens meisle opp litt).

Fordelen er såklart at nå får en konsentrere seg om et rom

* ventilasjon skulle jeg gjerne hatt forslag til, har to ventiler inn i rommet. plasseringen blir slik den er nå, men ellers er jeg grønn på ventilasjon. Så bare å fyre løs

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er eksisterende innervegger ferdig lektet ut og isolert, pga dimensjonsforskjell på ene veggen så måtte deler av denne lektes ut med 23x48 lekter. Veggen inn mot badet har også fått et lag gips, så imorgen satser jeg på å få skrudd ferdig resten, så får en forhåpentligvis vekk gipsen som står i veien
    Neste skritt blir rør i taket for høytalere, pj, sub, legger de i eksisternde tak for å slippe unna borring i det nye taket som kommer (satse på å slippe unna med 2"4 som takbjelker)

Men avstand fra lerret til pj er jeg veldig usikker på. lerret blir rundt 100" og avstand fra bakvegg til lerret blir rundt 4,6m.... men hvor bør pj plasseres?

Siden ferdigstillelse av rommet ligger milevis unna så er ikke pj bestemt ennå.

Nye bilder kommer imorgen når ting ser litt mer sivilisert ut der nede

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann, godt å være skikkelig i gang

Ser du lurer litt på dette med ventilasjon. Jeg har hvertfall gjort meg opp en formening om at man bør ha en form for vifte. Hvis du har mulighet til å plassere en vifte i et tilstøtende rom, slik at du får tilluft i ventilene, så tror jeg det kan bli bra. Bare pass på dette med trekk, hvis du får for stor luftgjennomstrømming vil det sikkert kunne oppleves som trekk. Da kommer konemor til å klage

Og så dette med lerret og avstand. Jeg har basert meg på at dette kan justeres til en viss grad, og så lenge du ikke har bestemt deg for modell (eller årsmodell ) så må man nesten bare gjøre dette så det blir sånn ca. Mitt lerret er tenkt ca 100", og avstanden til kabeluttakene i taket er vel ca. 5 m. men jeg har lagt inn spikerslag et stykke fremover i tilfelle avstanden blir for stor.

Men dette er nå slik jeg har tenkt, det er sikkert ingen fasit på slikt og det går seg nok til på et vis uansett.

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar

Ventilasjon må en ha, så en løsning på det problemet må jeg fundere litt på. I rommet er det to ventiler nå, og slik løsningen på de er nå så må jeg nok føre den ene ned mot gulv (tilluft?) og bruke den andre eksisterende ved tak som avtrekk (med vifte). Selve ventilasjonen tenkte jeg noe alla runew`s z-kasetter med tilbehør. Noe tilluft fra andre rom tror jeg jeg bør unngå siden det kan medføre lydutslipp, forurensing som en også kan kalle det i denne samenhengen

Tror jeg følger ditt råd angående avstand til lerret, går ut helt bak i kinoen (4,6m) så får jeg tilpasse pj etter det. Tross alt lettere og penere og legge en kanal fra det punktet og frem enn motsatt.

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var kveldens økt ferdig, gipset eksisterende innervegger så godt som ferdig (et felt må stå åpent for bærebjelker til h-bjelken).
    Hiver opp bilder over rotet nå Rydde dag snart.

På bildet der en ser ventilen i hjørnet på betongen skal det opp en bæresøyle for h-bjelken, rundt denne blir det bygd en kasse. Her tenkte jeg muligens å gå ned fra ventilen på vegg med et rør, så z-kassett, så får en dette i samme kasse.

Neste steg er å få opp rørene i taket, for å få de ut av veien.

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var rør opplegg i tak påbegynt. Rør til prosjektor, sub og høytalere legges i eksisterende tak for å unngå borring i det nye rom i rom taket. Bruker stive pvc rør for å gjør trekkingen lettere

Noe som mangler? Rør til frontrekke legges i fremveggen
    Beklager dårlige skisser, men hva bruker dere til å lage lette detalj skisser? Ser for meg at paint ikke er det beste

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var røropplegget omtrent ferdig mangler et par bend så er alt som skal i taket komplett.
    Fikk i tillegg meislet ut i betongen til fundamentet til bæresøylen. Håper resten av betongen går lettere, brukte 4 timer på det hullet der. Mye pga et visst berg som går under huset, som såklart fann ut at det skulle stikke opp litt for mye akkurat der

Venter h-bjelken neste uke, sveiseren er klar så nå får en satse på at målene er korrekt .

*skulle laste opp bilder, men image resizer funker ikke i vista? Noe tilsvarende for vista?

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var endelig bildene fikset, brukte 64bit_PrishResizer_2519, virker flott for vista

Newcomer Schumi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første jeg så var hvor fint lagt opp røra var !
    Dette ser kjempe flott ut gleder meg til å se resten

Edit: 4 timer på det hullet er ikke værst det, jeg brukte sikker 2 timer da jeg måtte meisle opp rundt vannrøret jeg boret i, som er MYE mindre enn ditt.

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk

Rørfestene som er brukt er castor ec20, genialt når en skal ha flere rør parallellt siden en kan klipse sammen flere.

Gruer meg litt til å komme i gang med saging av betong gulvet, men om det er så tykt som 10cm så vil det nye gulvet bare bli rundt 2 cm høyere (med isolasjon)

Neste blir å få opp h-bjelken og skrudd ferdig lektene, plaste og skrudd på et lag gips. I tillegg kommer diverse fuging rundt gips og tak og vegger

Newcomer Schumi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal støpe nytt gulv så har jeg hørt at det kan leveres med isopor i betongen. Det skal visst være bra greier og du sparer høyde og bredde hvis du skal til med vegger.

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ikke dumt ut dersom det er ok pris vel å merke....og kan brukes med varmekabler i gulvet.
    Får forhøre meg litt før støping, er nok litt frem i tid

Takk for info

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •