Bygging av kino i kjeller (rom i rom løsning) - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6
Viser resultater 101 til 120 av 120
    Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da var det tid for å hente inn ventilasjons tilbud, i første omgang fresh og monter
    Ikke helt samme pakkene siden fresh går for utvendig montert avtrekksvifte, litt skeptisk til å montere denne ute.
    Fra monter er det flexit deler, og innvendig kanalvifte. Har litt mer tro på denne typen vifte.
    Pris fra fresh, 9270kr.... så venter jeg på monter.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler at du tar en telefon til Vifter.no og ber om et tilbud også.

Dro dit før jobb i dag, og har nå bilen full av ventilasjonsdeler. Fikk et veldig godt tilbud (mellom 20 og 25% på alt), samt at de var utrolig hjelpsomme.

Litt mer stas å handle av folk du ser prøver å yte god service

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RfR
    Ikke helt samme pakkene siden fresh går for utvendig montert avtrekksvifte, litt skeptisk til å montere denne ute.
    En stor fordel ved å montere viften utvendig er at du mimimerer støy fra selve viften inne i kinoen siden evt støy må gjennom alle lydfellene (du selvsagt har) på veien inni kinoen ;-)

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får ta meg en runde i kjelleren i helgen og tegne ventilasjonen på veggen slik jeg ser dimensjonene.
    Mellom de to ventilasjonskassene på bakveggen skal der vær plass til PJ hylle, Z-kassetten er ikke særlig fleksibel så her må det planlegges. Planen var å bruke de hullene som er til de eksisterende ventilene.

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kommer et noe forsinket bilde, ferdig støpt gulv
    Veldig dårlig bilde, vidvinkel hadde vært noe det!

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter mye grubling og fundering i natt har jeg komt frem til at z-kassetten til fresh blir for kort med sine 1022mm. Da kræsjer ventilasjonen med PJ-hyllen.
    Flexit sin veggkanal er fleksibel, så denne justerer en til ønsket lengde. Bakdelen er at denne ikke har samme lyddempende egenskaper.
    Laget en liten oversiktstegning over ventilasjonen i bakvegg.

Bakdelen med denne løsningen er at viften blir montert i kinorommet, hvor mye denne vil støye vet jeg ikke.....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei! har det blitt full stopp hos deg ?

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

sannheten er vel at det har stoppet opp "her", ikke i rommet Går fremover, ikke i racer fart siden jeg er på jobb 1 mnd av gangen. Skal se om jeg får opp nye bilder snart.
    Ferdig med stenderverk, to plater gips igjen på lag nr 2 av 2, begynt med ventilasjon. Alt elektrisk er ferdig trekt.
    Så det begynner å nærme seg siste storfugingen, sparkling og maling. Samt bygging av ventilasjonskassene. Ventilasjonsdeler venter jeg fra vifter.no i løpet av uken

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er du jo godt i gang Gleder oss til bilder! Du har mye å glede deg til, blir en farlig uvane å "rømme" ned i kjelleren kan du si..hehe

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har vi som sagt jukset litt. Etter ett par uker med 12timers økter så står endelig kinoen som den skal. I kavingen ble det veldig lite med bilder, det må jeg bare beklage.
    Det som gjenstår er lyddøren, denne får komme etterhvert. Nå er det kun en enkel innerdør med pakning i ytterskallet, og selv med Klipsch RF82 og 2x CV 15" subber så er det så å si lydtett, høyeste frekvensene slipper ut, men ingen vibrasjoner i vegger eller hus. Kan sammenlignes med boomblasteren på eldste jentas rom

*vifteregulatoren skal byttes til en frekvens regulator, bruker elko 400HR no og denne lager mye støy i form av brumming når jeg justerer viften.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har vi som sagt jukset litt. Etter ett par uker med 12timers økter så står endelig kinoen som den skal. I kavingen ble det veldig lite med bilder, det må jeg bare beklage
    Juksepave!

*vifteregulatoren skal byttes til en frekvens regulator, bruker elko 400HR no og denne lager mye støy i form av brumming når jeg justerer viften.
    Brumming i selve regulatoren eller i viftemotoren?

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I selve viften. Elko 400HR regulrer selve spenningen til viften, men frekvensen forblir den samme... For å regulere turtallet skikkelig på en vifte så bør frekvensen reguleres, hadde et håp om at det gikk bra med elko sin variant... men denne brummingen blir for mye.

Går til innkjøp av 5-trins regulatoren til vifter.no så blir problemet løst, men igjen... denne er så stygg at den ikke kan monteres der regulatoren nå er (5 hulls ramme), så løsningen blir å montere den bak tv-benken, satt til trinn 1 eller 2. Så plassere en 1polt bryter der regulatoren står idag som slår viften av og på.

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par nye bilder tatt med litt bedre kamera

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ting som skal byttes ut/handles inn.

-rammelerret, går trolig for dreamscreen 92"
    -PJ, sett mye på benq w5000
    -ny senter og surround ht, klipsch.
    -ac ryan playon HD Mini mediespiller. blir trolig bestilt snarest, billig morro
    -ny viftekontroller for å fjerne brumming i viften.
    -bytte ut denon recieveren med yamaha

Å såklart LYDDØR! men denne regner jeg med ligger å venter på meg hos min lokale monter når jeg kommer hjem i slutten av juni

Varme i kinoen har ikke vært noe problem til nå, selv etter 4 timer med film. Rommet isolerer og holder en veldig jevn temperatur. Pga brummingen fra viften har ikke denne vært i bruk.... men rommet "puster" ok med bare passiv ventilasjon.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal også ha regulering av luftevifta i min kino, men synes alle frekvensomformerne er altfor stygge til å ha på veggen.... Kommer brumminga gjennom luftekanalen, eller er det mest at vifta vibrerer og det forplanter seg tilveggen/kassen den står i?

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hører lyden veldig godt, kommer mye gjennom kanalen selv om jeg har lydfelle. Mye av brummingen kommer gjennom kassen ventilasjonen står i. Slik det er nå kommer viften aldri til å bli brukt, så mye ulyd er det. Uten regulatoren fungerer det topp, bare et ekstremt lufttrykk

Løsningen her blir å gjemme fullstendig vekk den stykke frekvensomformeren, så styre det som går ut fra denne over en 1 polt bryter slik en stopper viften på denne måten. Frekvensregulatoren fra vifter.no blandt annet har 5 trinn, trinn 2 holder trolig rikelig så da setter jeg den bare fast på dette trinnet og styrer av/på via 1-polt bryter der hastighetsregulatoren idag står.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har den samme designbomben til vifteregulering som du viste til lenger opp. Men jeg har ikke følt behov for å aktivt regulere hastigheten på vifta, den står konstant på 1. Derfor har jeg montert regulatoren sammen med vifta i naborommet. Hvis vi er fler enn 3-4 som skal se film, så smetter jeg innom boden før filmen og skrur opp til 2 eller 3.

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg har den samme designbomben til vifteregulering som du viste til lenger opp. Men jeg har ikke følt behov for å aktivt regulere hastigheten på vifta, den står konstant på 1. Derfor har jeg montert regulatoren sammen med vifta i naborommet. Hvis vi er fler enn 3-4 som skal se film, så smetter jeg innom boden før filmen og skrur opp til 2 eller 3.
    Høres veldig bra ut, blir dette som blir veien å gå

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres veldig bra ut, blir dette som blir veien å gå
    Er litt forundret over at du ikke har noe akustisk demping i rommet,
    når du har brukt så mye tid å penger på en rom i rom-løsning!!?.

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koster ikke all verden å bygge når en gjør alt selv...... men tid skal det sies at det tar. Demping får komme senere, lettere å tilpasse når en har noe å gå ut i fra. Akustiske tiltak er ikke min store side, her må det leses!

Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •