Bygging av kino i kjeller (rom i rom løsning) - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 120
    Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Totalt 13 timer for å vær helt nøyaktig men skulle jeg gjort dette igjen hadde jeg valgt å leie inn litt kraftigere verktøy. Brukte murbrekkeren fra OBS! Bygg når jeg tok baderomsgulvet, var litt mer kraft i den!

Skal bli godt å få ut massen, stor shinings etter betongen er støpt så slipper en å puste betongstøv. Hadde følelsen av at det ikke var det beste å dra inn i systemet i går kveld

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RfR
    Totalt 13 timer for å vær helt nøyaktig men skulle jeg gjort dette igjen hadde jeg valgt å leie inn litt kraftigere verktøy. Brukte murbrekkeren fra OBS! Bygg når jeg tok baderomsgulvet, var litt mer kraft i den!

Skal bli godt å få ut massen, stor shinings etter betongen er støpt så slipper en å puste betongstøv. Hadde følelsen av at det ikke var det beste å dra inn i systemet i går kveld
    Hehe, er nok ikke det beste man kan sirkulere i systemet nei... Ekstra morro hvis du er forkjøla og snyter deg. Da blir det en litt annen farge på herligheten.

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heldigvis er politiets aksjon "hvit snø" avsluttet, ser for meg en liten inntauing

38 siktet for «Hvit snø» - Nettavisen

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var det meste av betong gulvet ute Siste lass går ut imorgen. Prøvd sann noen lunde og vatret underlaget. Har nå 231 cm til H-bjelken, dersom jeg klarer å få denne høyden rundt det hele imorgen vil ferdig kinohøyde bli ca 216cm (5cm isolasjon, 6cm betong, 3cm gips)

Bilder imorgen ettermiddag.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var det meste av betong gulvet ute Siste lass går ut imorgen. Prøvd sann noen lunde og vatret underlaget. Har nå 231 cm til H-bjelken, dersom jeg klarer å få denne høyden rundt det hele imorgen vil ferdig kinohøyde bli ca 216cm (5cm isolasjon, 6cm betong, 3cm gips)

Bilder imorgen ettermiddag.
    Dette blir jo helt ypperlig! Kjempebra jobbet!

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bergli
    Dette blir jo helt ypperlig! Kjempebra jobbet!
    Takk takk

Ble ikke helt ferdig idag, ferdig med 1/3 del av gulvet (ferdig planert og klart for isolasjon).
    Tømt 2 hengerlass hittil, ca 1 tonn i hengeren. Estimerer at det er rundt et lass igjen.... så blir noe å bære ut men men.... snart ferdig nå!

Venter pris på isolering, tror jeg går for strynofoam xps siden denne er ypperlig til dette... god isolasjonsevne i tillegg til at den er mye mer motstandsdyktig mot fukt.

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var grunnisolasjon, sement og sand bestilt. Levering onsdag/torsdag
    Gikk for Sundolitt XPS 50mm i grunn, ekstra motstandsdyktig mot fukt... kan vær en fordel siden den ligger rett mot grunn.
    Brødr. Sunde as - Sundolitt XPS 250

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JIPPI! Da var endelig gulvet ferdig utgravd, rettet, vatret og kontrollmålt (laser). Møtte såklart på mengder med kampesteiner under vatringen som måtte bort, men nå skal alt vær klart for isolering og støp. Forventer leveranse av dette idag eller imorgen. Kommer nok til å gå på veggene om dette ikke kommer før imorgen, arbeidsformen på topp nå
    Ferdig med riving, nå skal rommet opp.

Her er da min fire trofaste bærebøtter Totalt bært ut i overkant av 3 tonn masse, dugnadsgutta uteble men ryggen er fortsatt like fin, om ikke bedre.....

Slik ser det ut nå:

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JIPPI! Da var endelig gulvet ferdig utgravd, rettet, vatret og kontrollmålt (laser). Møtte såklart på mengder med kampesteiner under vatringen som måtte bort, men nå skal alt vær klart for isolering og støp. Forventer leveranse av dette idag eller imorgen. Kommer nok til å gå på veggene om dette ikke kommer før imorgen, arbeidsformen på topp nå
    Ferdig med riving, nå skal rommet opp.
    Ser utrolig bra ut! Gutten som har stått på det!

Nå kan du se frem mot å bygge opp i stedet for å rive ned. Blir det isolering i løpet av dagen? Ikke noen grunn til å sakte ned farten nå vet du.:-D

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    venter på leveransen av isolasjonen...... så fort den kommer er det tut å kjør!

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    venter på leveransen av isolasjonen...... så fort den kommer er det tut å kjør!
    Godt å høre! Kjør på så mye du kan mens du er inspirert. Da blir det så mye tyngre å gi seg, samtidig som du kommer fortere i gang når du mister lysten. Kan jo ikke investere så mye tid og penger i noe som det ikke blir noe av

Newcomer runethechamp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fy te farao det var imponerende utgravingsarbeid. Blir bra å se fortsettelsen.

Et sidespørsmål her siden du driver med kjeller og isolasjon. Hvordan er kjellere vanligvis gjort i norge med tanke på drenering og isolasjon. Er bestandig interessant å sammenligne med lokal praksis her i Berkeley.

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runethechamp
    Fy te farao det var imponerende utgravingsarbeid. Blir bra å se fortsettelsen.

Et sidespørsmål her siden du driver med kjeller og isolasjon. Hvordan er kjellere vanligvis gjort i norge med tanke på drenering og isolasjon. Er bestandig interessant å sammenligne med lokal praksis her i Berkeley.
    Takk takk, slitsomt men usannsynlig godt å vær ferdig med

Siden her kun var såkalt grovplate så var her ikke isolert kjellergulv, dette har trolig noe med at huset var bygd i 1981 (husbankfinansiert), og dermed mye egeninnsats og innsparinger..... Kjellerdelen ble satt opp som uinnredet, kun bærevegger og enkel stenderoppbygging.
    Dreneringen var det heller så som så med, gamle betongrør og som fyllmasse rundt var det brukt overskuddsmasse fra utgravingen av huset. Skal vær singel (pukk), men her var det kampesteiner og jord for det meste.... Ikke god drenering med andre ord.
    På den tid var det mye opp til hvem som utførte jobben.
    Mye eldre hus er plaget med meget dårlig/ingen drenering.

Dreneringen ble oppgradert i fjor, nye dreneringsrør for grunn og tilkoblet takavløp, grøften er fyllt med singel (pukk) og stengt med duk på toppen for å hindre jord å trenge ned i dreneringen.
    Dreneringen ligger ca 20cm under grovplaten, sjekket vanndybden under utgravingen nå, ligger som den skal, ca 20 cm under nivået jeg har nå (før isoering og støp).
    Resten av kjelleren er nå oppussert, isolert 10cm over grovplate og støpt nytt gulv over der. Pga skjevhet og lavtakhøyde i kinodelen kunne ikke denne løsningen brukes der.

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Idag klokken 13 ble bestillingen levert, endelig! Såklart regnet det som aldri før når de kom, men skulle på plass fordet. Sementen lagres "midlertidig" på badet i kjelleren, sanden får stå ute sålenge. Isolasjonen skal rett i kinorommet, hadde tenkt å gi meg der for idag, men etter 20 minutt var det ned igjen.
    Tømte rommet helt og begynte å legge platene. Platene har kant for overlapping, patenten så litt merkelig ut med det samme.... men genialt system! Hele "plata" med isolasjons er 99% tett, tilogmed skjøtene vil bli tett. Med fuktsperre over dette så er en trygg (sikkert tett uten også)

Neste på planen er å få ned fuktsperre, armering og varmekabler. Dette blir gjort i helgen, støping av første delen mandag så resten onsdag.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt å se en sånn fremgang altså! Ganske stor forskjell fra dag til dag her nå. Blir veldig spennende og se etter helgen om målene blir nådd!
    Isolasjonen skal rett i kinorommet, hadde tenkt å gi meg der for idag, men etter 20 minutt var det ned igjen.
    Hehe, kjenner meg igjen der. Vanskelig å sitte stille når man vet at for hvert arbeidsslag man tar, flytter man seg nærmere målet.

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målene skal bli nådd Eneste som kan sette stopper for det er en liten en på vei (termin 12.oktober), men fremgang skal her bli. Gulvet skal støpes neste uke, etter det blir det en naturlig pause slik gulvet for herdet en ukes tid ivertfall. Neste blir bunnsvill og stenderverk, måles opp og bestilles.

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var fuktsperren lagt, armering og varmekabler imorgen tidlig.

Newcomer runethechamp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her går det unna ja. Er den plastikken og de hvite greiene jeg ser langs veggene en del av isolasjonsplatene?

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runethechamp
    Her går det unna ja. Er den plastikken og de hvite greiene jeg ser langs veggene en del av isolasjonsplatene?
    Det hvite er sundolitt 20mm isolasjon, denne er brukt for å "begrense" betongen slik jeg får en plate som ikke er i kontakt med resten av huset. Plasten er fuktsperren fra naborommet.
    Kribler etter å fortsette, men en må ta litt hensyn til andre som krever litt oppmerksomhet i huset

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var lørdagens lille økt ferdig, lagt ned fuktsperre, armering og varmekabel. Manglet litt armering, men biltema hadde i små kurrante størrelser (1200x800mm). Varmekabel, her hadde jeg en på 640w og en på 300w liggende, bruker det man har. Siden gulvet skal støpes i to omganger har jeg kun lagt ned den som først skal støpes.
    Slik ser det ut nå:

Mandag støpes det!

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •