Bygging av kino i kjeller (rom i rom løsning) - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 120
    Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Funnet sofa til kinoen, litt tidlig... men dette passer 100% inn. Plasseres nesten helt bak i kinoen. Størrelsen på sofa er Bredde: 275 cm, Høyde: 78 cm, Dybde: 192 cm.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tøfft å se at du er tilbake...jeg er nesten ferdig med byggingen nå, gjenstår gulv og maler jobb. Skal legge ut bilder snart, så kanskje du får noen tips siden vi nesten har identiske rom

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    såpass ja... greit at noen er effektive Har gått veldig seint det her med meg, håpe at det går litt radigere fremover nå.

Bilder må du legge ut!

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.... Da har jeg komt over litt info angående "tripple leaf", dette er altså noe en bør unngå.
    Siden jeg skal bygge opp stenderverk med isolasjon og 2xgips inne i dette rommet så skal ikke eksisternde vegger vær gipset inn mot dette rommet? 2 av veggene fører inn mot huset, de to resterende er yttervegger av betong. Plan var å gipse innervegger, sparkle og fuge mot betong. Håper noen kloke hoder har et svar på dette, heldigvis ikke startet sparklingen enda...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen har omkommet av triple-leaf-effekten, men du får bedre lydisolasjon med samme antall gipslag hvis du unngår triple-leaf.

Skrekksempel: Skal du bruke 6 lag gips, så er det bedre med en 3 + 3-konfigurasjon enn en 2 + 2 + 2-konfigurasjon.

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det samme gjelder egentlig tak, planen var å gipse for så å fuge alt... få det så og si luft tett...
    Har en følelse for at det blir tettere dersom jeg lar gipsen vær...., men såklart, om dette er ren tvangstanker er noe annet.

Blir ikke mye søvn i natt...surrer godt i toppen nå. tripple leaf lesning til batteriet (laptopen) er flatt.

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en plantegning over platelagene slik det er planlsgt fra idag.
    Gips i eksisterende tak er ikke skrudd ennå.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RfR
    Funnet sofa til kinoen, litt tidlig... men dette passer 100% inn. Plasseres nesten helt bak i kinoen. Størrelsen på sofa er Bredde: 275 cm, Høyde: 78 cm, Dybde: 192 cm.
    Hvor fant du den sofaen???

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C30
    Hvor fant du den sofaen???
    Bohus, Kent hjørne m/divan

Velkommen til Bohus - Legg inn ditt postnummer

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en plantegning over platelagene slik det er planlsgt fra idag.
    Gips i eksisterende tak er ikke skrudd ennå.
    Det samme prinsippet gjelder i og for seg tak også, men men en forskjell. Så vidt jeg kan tyde av tegningen din, så har du plass til det nye bjelkelaget helt på undersiden av det gamle. Dette er den ultimate løsningen. Mye bedre enn f.eks. det jeg må leve med. Jeg måtte "flette" bjelkelaget og fikk da et mye svakere gulv for etasjen over fordi jeg ikke fikk kubbet gulv-bjelkelaget.

Du, derimot, kan og bør kubbe (eller stive av) undersiden av gulv-bjelkelaget og oversiden av himlings-bjelkelaget. Det jeg sier er at gipslaget/panelbordene i et tak er en viktig del av styrken til strukturen, fordi den hindrer bjelkene i å vri seg under belastning.

Men så har vi denne triple-leaf-effekten da, som sier at man skal konsentrere vekten (gipslag) helt i ytterkant av et lydisolerende lag (vegg/tak). Du vurderer å gipse på undersiden av gulvbjelkene? Jeg ville heller ha tatt den samme mengden gips og brukt den oppunder det gamle gulvet, samt tettet med fugemasse, omtrent som her:

MEN det er også viktig at du stiver av undersiden på gulvbjelkene, selv om du dropper gipsen! Dette kan gjøres ved kubbing eller med sløyfer(?) eller lignende. Det viktigste er at det er åpent.

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *****meget irriterende når en har skreve mye, så klikker explorer grrrrr******

Dropper gips i tak. Har lektet ned pga rørføringer i tak 23x45 lekter med cc 60, dette vil fungere som avstivere for takbjelkene, samme hensikt som eventuell kubbing ville hatt. Å ta ned all isolasjonen får jeg se om jeg tar meg tid til senere. Taket er midlertidig plastet for å slippe isolasjonsstøv.

Gipslaget på innervegger er jeg fremdeles usikker på. Vegg mot bad har mye hull i seg pga gjennomføringer til stikk, avløp, lys osv. Vegg mot gang har hull bak varmepumpen (73mm). Så spørsmålet er om dette skal forbli gipset, et alternativ er å la feltene som er "punktert" forbli gipset og ta ned resten........
    Tror dette får tenkes litt på....... i mellomtiden er det "bestilling" av power tools til gulvjobben, saging og meisling!.

Hive opp bilder i kveld.

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nye bilder:

Ferdig lektet og plastet, plasten taes ned igjen når kinotaket nærmer seg ferdig... Dette for å forhindre plagsom isolasjonsstøv.

Lekter bakerst i kino.

Innervegger mot resterende hus ferdig kledd, dette er visst nok ikke ønsket pga triple leaf effekten, velger å la enkelte felt få beholde gipsen siden de er litt mer "gjennomhullet" en andre.

Det som blir bakveggen i kinoen. Litt usikker på plassering av ventilasjonen, siden jeg går for z-kasett og har planer om "hylle" til prosjektor..... her må det måles og tegnes opp.

Vegg mot yttervegg, pga plasseringa av ventilen blir dette til-luft.... viften bør vel plasseres på avtrekkssiden? Inntaksboksen får jeg litt jobb med å isolere.... kan ikke bare klees inne

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukt formiddagen idag på å klargjør til sveising av bæresøyle (kledd litt tak med gips), greit å dekke til brennbart materiel før sveising.
    I tillegg fuget mellom innervegg og mur.
    Tegnet opp det som blir innermål kino, rommet blir faktisk noen cm større enn jeg først anntok, slikt klager en ikke over
    Nye mål på kinoen gir da 14kvm... helt kurrant.

Komme med oppdatert bilde ikveld etter bæresøylen er oppe, satse på at power toolsen er på plass ikveld. Lang dag med meisling imorgen!

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig! da er bæresøylen på plass, litt røykfullt men men ...

Starter meisling av gulv imorgen tidlig, virker som jeg er heldig og slipper armering i grovstøpen. Tykkelsen varierer fra 6cm til 13cm, 7cm fall på 5meter....noe sir meg at vi skal klare å få det nye gulvet litt mer i vater!

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5-timers økt idag med meisling, rikelig mente min bedre halvdel Jeg meislet med hørselvern og mp3spiller, mens ho prøvde å se tv...... litt fortvilt kan jeg tenke meg.

Ikke akkurat powertools jeg fikk låne, men det fungerer. Satse på å bli ferdig med resten imorgen. Så gjenstår det bare den "lille" jobben med å få massen ut via murerbøtter...

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke skryte så veldig av støpearbeidet fra 80 tallet.... meislingen gikk supert i går, tykkelse mellom 5-6cm. Idag begynte jeg på den andre halvdelen, mot yttervegg. Har nå ca en halv meter igjen og tykkelsen er oppe i 14cm... dette tar tid! Siste stykket skal bli ferdig imorgen.
    Satser på å få ut massen i starten av neste uke, og få begynt på isolering, fuktsperre, armering og varmekabel.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huffda, har du gått av deg skoene allerede?

Imponerende arbeidsinnsats! Det blir artigere å bygge opp igjen...

*thumbs up*

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Huffda, har du gått av deg skoene allerede?

Imponerende arbeidsinnsats! Det blir artigere å bygge opp igjen...

*thumbs up*
    Takk takk, satser på det blir mer givende når ting går rett vei! Etter betongen er støpt så får en endelig starte med selve kinobyggingen.

Ang. skoene, aldri gitt opp selv om jeg har vært dritt lei. Holder alltid motet oppe, selv etter å ha pusset opp 1.etg, innredet kjelleren og nå kinoen. Etter kinoen så skal skoene få ferie!

Nå kaller meislingen igjen, siste halv meteren heldigvis.

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er gulvet ferdig grov hugget, få ut massen så får jeg gå over kantene. Trolig må jeg meisle litt til rundt sålen mot yttervegg.
    Vært på biltema og hamstret murerbøtter og arbeidshansker, klart for dugnad nå

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er gulvet ferdig grov hugget, få ut massen så får jeg gå over kantene. Trolig må jeg meisle litt til rundt sålen mot yttervegg.
    Vært på biltema og hamstret murerbøtter og arbeidshansker, klart for dugnad nå
    Litt av en jobb du har gjort her. Har akkuratt gått gjennom noe av den samme prosessen da jeg åpnet et hull til trapp. Blir passe fornøyd etter noen timer med piggemaskinen!

Ser uansett veldig bra ut. Nå får du be inn til dugnad og satse på at du slipper å hoste murstøv så mye mer!

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •