Lydrom/Hjemmekino i garasje

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydrom/Hjemmekino i garasje

Har idag en garasje som måler ca 4x7 meter med vegg, tak og gulv i betong. Oppå garasjen er det idag terrasse, både gulv og tak har derfor fall. Takhøyden er på det minste 2.38. Garasjen er idag potte tett med 4 stk lufteventiler, portåpning skal mures igjen og erstattes med to vinduer. Er det noen her som kan være behjelpelig med noen basic forslag til isolering? Er det nødvendig med lydbøyler mot betongdekke? Iflg. Glava.no skal man ikke bruke fuktsperre dersom mer enn halve vegghøyden er tildekket, hos meg er den ene kortveggen tildekket, med fall i grunn/plen langs langvegg og ingen tildekking i front?

Antar at betong-gulvet idag er uisolert, mht. takhøyden vurderer jeg HEYDI Lavtbyggende Gulvvarmesystem med varmekabler og 10 cm isolasjon i gulv/tak med alternativ 15 cm mot tildekkete yttervegger.

Ordet er fritt :-)

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, anbefaler deg å se her om du ikke allerede har sett den:

http://avforum.no/forum/generelle-gu...av-av-rom.html

Det første jeg ville ha gjort er å sjekke gulvet. Du sier det er uisolert, men hvordan er det med fuktsperre mot grunnen? Dersom du planlegger varmekabler etc bør du isolere mot betongen og samtidig legge ny fuktsperre om dette ikke er fra før. Ellers vil mye av varmen fra kablene gå ned i den kalde betongen.

Problemet med å innrede en garasje er at garasjer som regel ikke er bygget for innvendig varme, noe som igjen kan medføre kondens og fuktighet spesielt på vegger og gulv. Dette gjelder i særdeleshet dersom noen vegger er av betong og vender mot jord/bakkenivå (samme prinsipp som kjellervegger)

Bruk av fuktsperre er spesielt kritisk med tanke på å stenge inne kondens/fuktighet bak reisverk/isolasjon. Det er også viktig ikke å bruke for tykke lag med isolasjon mot betong som ligger mot jord pga fare for kondens mellom betong og isolasjon/reisverk.

Dersom du skal isolere gulvet anbefaler jeg deg IKKE å bruke treverk/vanlig isolasjon pga fare for fuktvandring og råte.

Slik som du beskriver garasjen, tror jeg at jeg ville ha fulgt samme fremgangsmåte som når man innreder uisolerte kjellere med betongvegger/gulv. Dette medfører at man må være obs på kontakt mellom betong og treverk/isolasjon, begrense evt utelate bruk av fuktsperre/plastfolie, sørge for god ventilasjon og mulighet for lufting/ventilasjon av betongvegger som ligger under bakkenivå.

Lydbøyler er kun nødvendig om du ønsker å lydisolere mot omgivelsene ;-)

Edit: Håper jeg ikke tok motet fra deg nå, det var ikke meningen :-)

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for linken, den er bokmerket ;-) Har vært bortreist og er derfor sen med tilbakemelding...

Vet ikke hva som er under betongdekket så det sikreste er vel å gå ut ifra at det ikke er fuktsperre. Hvordan isolere mellom evnt. varmekabler og betong?

Har revet ned noen vegger i vaskerom og der ser jeg at de som førte opp huset (1995) i sin tid har brukt "takpapp" på vegg som går mot jordekket vegg. 2 av veggene i garasjen er idag mot grunn/jord, hvorav den ene mot plen/jord med skråning. Hva med takpapp/treverk/isolasjon/fuktsperre/veggplater?

Bruk av fuktsperre er spesielt kritisk med tanke på å stenge inne kondens/fuktighet bak reisverk/isolasjon. Det er også viktig ikke å bruke for tykke lag med isolasjon mot betong som ligger mot jord pga fare for kondens mellom betong og isolasjon/reisverk.
    Vil det si at jeg må vurdere luftkanaler, lik samme patent som man bruker i tak? Da må jeg jo lage ett "svevende" rom i rommet?

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan også anbefale deg å lese litt her, evt bestille et par bøker der med tips. Vil anta du vil kunne ha nytte av boken om konstruksjon av rom i kjeller (har kjøpt den selv...): Byggforsk

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    Vet ikke hva som er under betongdekket så det sikreste er vel å gå ut ifra at det ikke er fuktsperre.
    Ja, det er nok det sikreste.

Hvordan isolere mellom evnt. varmekabler og betong?
    Kommer litt an på hvor mye du kan bygge på det gamle betonggulvet. Men generelt så legger man først trykkfast isolasjon, f.eks 5cm Jackofoam el.l., deretter fuktsperre/plastfolie, så kan du legge armeringsnett, som evt kabler kan festes i, over dette kan det støpes minimum 5 cm betong. Dette vil da bygge omlag 10 cm. Det finnes også andre måter som bygger mindre, men de er gjerne noe dyrere.

Har revet ned noen vegger i vaskerom og der ser jeg at de som førte opp huset (1995) i sin tid har brukt "takpapp" på vegg som går mot jordekket vegg. 2 av veggene i garasjen er idag mot grunn/jord, hvorav den ene mot plen/jord med skråning.
    Dette er en relativt vanlig måte å gjøre det på mot betongvegger hvor drenering etc er bra, og det ikke er tegn til fuktighet i betongen.

Hva med takpapp/treverk/isolasjon/fuktsperre/veggplater?
    Kommer helt an på hva som er utenfor betongen, jord eller friluft. Kommer også litt an på om betongen er støpt i sin helhet, eller om det er noen form for isolasjon inni, f.eks hulrom/Leca/isoblokk etc.

Dersom vegger er tørre og fine burde det gå helt fint å bruke "takpapp" mot betongveggene, deretter treverk/stenderverk, med isolasjon i mellom. Utenpå dette kan det legges fuktsperre, så fremt at størsteparten av betongveggen ligger over bakkenivå.

Vil det si at jeg må vurdere luftkanaler, lik samme patent som man bruker i tak? Da må jeg jo lage ett "svevende" rom i rommet?
    Vel, det er litt vanskelig å svare på uten å ha sett nærmere på konstruksjonen. Men om alt ser helt tørt og fint ut så burde det ikke være nødvendig med spesielle luftekanaler.

En mulighet er å bruke Isola Platon knasteplater mot betongen for å være sikker på at betongen får litt "ventilasjon", men dette kan tenkes å være "overkill". Det koster imidlertid ikke allverdens om du likevel tenker å bruke svart asfaltpapp mot betongen, og tåler MYE mer enn asfaltpappen som kan revne.

Anbefaler deg forøvrig det samme som Freddie, bestill boken om innredning av kjellere fra Byggforsk, og eventuelle faktablader som omhandler isolering/kjellerrom/betongkonstruksjoner etc :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •