Elko Wireless, noe å satse på?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 10 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 187
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Elko Wireless, noe å satse på?

Sitter her og planlegger opprusting av el-anlegget mitt. Først ut er kjøkken, så stue og til slutt gang og bad. Jeg er elektrikker, men jobber som oftest på store bygg så er ikke så oppdatert på installasjoner for bolig.

Elko wireless ser jo bra ut. er det mulig å bruke logitec fjernkontroll eller lignende på dette systemet? mener jeg har lest om Z-wave eller noe ligngnde her inne. hva er det? Noe annet som kan sammenlignes med Elko wireless ,men som kanskje er billigere og bedre? det som plager meg mest med wireless er at dimmemodulene bare klarer 250W. det er litt i minste laget, skulle gjerne hatt 350 eller høyere

noen som har noen forslag?

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det nye TX EIB anlegget til hager. Det er noe å satse på!!!

Enkel innføring: Det fungerer som et EIB anlegg men kan også brukes på samme måte som Elko wireless. Dimmemodulene fåes i størrelser helt opp til 1000W ( variabel dings som har 10 utganger men der utgangene kan "bro kobles" Du kan bruke Hager sitt utstyr eller benytte Elko sine brytere ( Elko + med lys )

Dra Innom din grossist ( Otra, Ahlsell etc.... ) Og spør og få med deg brosjyrer...

Fordelene med TX for DEG:

-Halv pris i forhold til Elko ( ca kommer an på firma rabattene )
    -Muligheter som overgår din fantasi.
    - Bruker vennlig og enkel å installere.
    - Jeg hjelper deg med projektering og evnt problemer

noen her inne vil nok nevne Merten. Som er et system som sikkert er like bra.
    Men prismessig så er jeg 110% sikker på at DU får en meget hyggelig rabatt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hager TX så ikke så gale ut. men da blir det å sette opp et skap og trekke alt ut derfra. til å begynne med er det kjøkkenet som gjelder. hva må til for å få dette opp å gå:

*dimmer til spotter 50W *6= 300W (12V så klart)
    *relé som tar benkarmaturer (under 100W tenker jeg)
    *bryter som dimmer spotter og som slår av og på benkarmaturer.

Forstår jeg trenger universaldimmer, aktor (?(relé for beknarmaturene)) og bryter, men jeg trenger vel også en hjerne og en trafo for busskomponentene. må bryterene ha busskabel eller finnes de i trådløs utførelse?

edit: vannføler hadde også vært greit ja

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er så fint med den nye systemet er at du kan kombinere mellom wireless og "EIB" med hjerne etc...

Skal du ha "wireless" altså uten komponenter i skapet trenger du.

1 akulator til spot
    1 akulator til benkarmatur
    1 4 kanals trådløs bryter ( Mange kule brytere med mange scenario funksjoner )
    - Du har ikke muligheter til noe vannføler

Skal du først som sist sette opp et EIB. trenger du

Strømforsyning ( også hjernen, 1 stk holder til 250 komponenter ca )

- 1 universal dimmer 10 kanal ( til senere utbygging )
    - 1 4 kanals bryter ( som over )
    - 1 1 dings i skapet til vannføler ( husker ikke i farten hva den heter )

**** om du vil ha fjernkontroll så må du i tillegg ha en sender som er linket til skapet.

**** Om du vil ha enda flere muligheter så trekker du en bus kabel til bryter punktene..

Hvorfor er det en selvfølge med 12v?? Den skjønte jeg ikke, har ikke brukt det på 5 år takk og lov

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du er elektrikker og skal satse på noe slikt MÅ du kjøre EIB med komponenter i skapet!!

Mulighetene for videre syssling er genial.. Video moduler, internett gateway osv osv.... Det er stilig og enkelt

Og for oss elektrikkere ikke dyrere en hva vi ha råd til ( ihvertfall ikke de prisene jeg SKAL ha på dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, grunnen til at jeg alltid bruker 12V fremfor 230V er at man slipper å skifte lyskilde 2 ganger for uken

Skal ta en grundigere titt på oppsettet du har satt opp. må lese litt brosjyrer og snacks så får vi se hva vi havner på. 16. denne mnd. kommer rørlegger, så da må komponentene være i hus. spennende!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av capy
    hehe, grunnen til at jeg alltid bruker 12V fremfor 230V er at man slipper å skifte lyskilde 2 ganger for uken

mmmmm.... ok, kjenner med ikke igjen men det kan vi ta i en annen tråd

Uansett så dra til grossist og hent med deg brosjyrer og lek deg frem

BTW: oppsettet jeg ga deg er et eksempel og det er godt mulig du kan gjøre det enklere ( skumleste katalogen og fant noe mer.... )

Lykke til

Active KviteKrist sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsåvidt godt fornøyd med elko sin wireless serie, men det er relativt dyrt!

Har to stk sender/motaker/bryterpaneler og den fjernkontrollen. Enkelt og greitt og sette opp, tåler vel eindel watt om eg ikkje hugser feil. Greit at det går i eit med resten av elko pluss serien.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har Jeg vært på Onninen for å se etter brosjyrer. De hadde et labert utvalg og da jeg spurte om EIB fikk jeg som svar at det var generelt dyrt og at det meste kostet det samme. Jeg spurte også etter en tilbudsavis da jeg har sett Hager utstyr i en slik på nettet, men prisene var fjernet. Jeg fikk beskjed om at firmaet mitt ikke fikk slike aviser (og rabatter?) forde en annsatt en gang hadde gitt en slik avis til en kunde, som hadde laget et ******* på jord over prisene han måtte betale i forhold til de som står i avisen.
    Jeg ble litt forbannet over måten jeg ble behandlet på. Det eneste jeg fikk med meg var en brosjyre om Elko Wireless, som jeg allerede hadde sett på nettet. Uansett, etter en diskusjon med min fattige samboer (for øyeblikket), ville hun helst gå for det som er billigst nå, og som heller kommer til å koste litt i lengden. Så da blir det nok Elko Wireless vi kommer til å gå for. Dessuten skal jeg vel ikke bo her i all evighet, vi får heller gjøre det "skikkelig" når vi kjøper drømmehuset.

Noen spørsmål ang. Elko Wireless:

Er det mulig å dimme opp og ned en dimmer, samt slå den av med ett trykk på enten ned eller opp, eller må jeg i tillegg reservere av/på-knappene til dimmeren? jeg ville gjerne bruke de knappene til av/på for et relé til benkarmaturet.

Kan flere dimmemoduler kobles på samme bryter (trådløst) slik at de reagerer samtidig, slik at ikke halve stuen blir dimmet ned før neste modul kommer i gang?

Svaret ligger vel rett forran nesen på meg, men har sett på så mange systemer etter hvert at jeg er blitt litt blind

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært en del borti Moeller's xComfort.

Der kan du sette en sender til å styre flere aktuatorer, sånn at du styrer hele stua samtidig ja. her lager du ditt eget scenario for hver trådløse bryter eller hver sone på fjernkontrollen.

På det første sp tror jeg med stor sikkerhet kan svare ja, hvis det var xComfort. Har sett laget en del ulike oppsett hvor noe dimmes og noe slåes av og på med samme knapp osv...

Alt handler egentlig om å programmere de/den aktuelle aktuatoren til den rette bruteren eller flere hvis du vil ha dem litt rundt forbi.

Har her hjemme bryter under bordet, en på godstolen og en på kanten av senga.

Enste uempe med Moeller er de noe stygge bryterene, i forhold til Elko designet som de fleste har fra før hjemme, og aktuatorene til Moeller tåler også bare 250W. Been there, done that :???:

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Capy: De du har snakket med har tydeligvis ikke peiling på hva de driver med og de måtte ha vært i feriemodus. Men at DU som privat person ikke får priser fra en grossist er ikke så rart. Det er mye som en kunde ikke vet om prisene.. Ofte så går man rett på EKS: Hager og får en pris....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ring til f.eks Hager å si at du er elektriker og skal ha et system privat, da er det MYE å spare, de veil jo gjerne vise fram produktene sine til elektrikere.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MichaelV
    Ring til f.eks Hager å si at du er elektriker og skal ha et system privat, da er det MYE å spare, de veil jo gjerne vise fram produktene sine til elektrikere.
    Funker hvis man er elektriker vel og merke

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, mulig mulig. får gjøre det neste gang. jeg har allerede bestilt skap, sikringer og Elko Wireless Skal komme med en tilbakemelding på hvordan Elko Wireless fungerer, så er det jo mulig å råde/fraråde andre til å bruke samme produkt. blir uansett spennende! kjøkkenet er bekreftet å komme på fredag. kan sikkert knipse noen bilder etter hvert som byggingen begynner om noen er interessert.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av capy
    Skal komme med en tilbakemelding på hvordan Elko Wireless fungerer, så er det jo mulig å råde/fraråde andre til å bruke samme produkt.
    Gratulerer da

Jeg kan bekrefte at Elko wireless er et bunnsolid produkt som er enkelt å bruke og det er nesten aldri feil ( som gjelder alt fra elko, bortsett fra de tidligste e polte dimmerne )

Eneste haken er prisen!!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var idag på Elektroskandia og skaffet meg Moeller fjernkontroll for xComfort. Kjempe genialt. Kan anbefales! Men kan se at Elko er nok noe billigere enn Moeller.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Betalte vel ca 1300 pr brytar/sendar med dimming + ein del for fjernkontrollen.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KviteKrist
    Betalte vel ca 1300 pr brytar/sendar med dimming + ein del for fjernkontrollen.

:shock: :shock:

2500 for fjernkontrollen??

Det er nå maner glad man er elektriker ser jeg

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikkje sjå eg skreiv det?

Eg veit erligtalt ikkje prisen, men det er ialefall kjøpt igjennom el.firma uten mellomlegg så betalte vel inkjøpspris vil eg tru.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KviteKrist