Elko Wireless, noe å satse på? - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 10 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 187
    Newcomer torgeir sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Det er jo akkurat derfor at man har elkomatic etc.......

Wireless er kun for enkle oppdra som av/på
    Joda, men det er litt omfattende å rive alt av vegger i leiligheten. Så det har blitt et kompromiss. Så får en legge opp elko matic evt. eib anlegg når en kjøper seg hus.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det samme tenker jeg. i denne leiligheten kommer jeg ikke til å bo i all evighet. Wireless er greit om man bare skal ha enkel lysstyring.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det med de helt flate bryterene med lim, er de enkle å flytte på? Jeg tenker på midlertidig plassering i vente på oppussing ol.

Kjipt hvit det er veldig stress å skrape bort teip på baksiden for så å finne et egnet alternativ. Noen som vet mer om dette?

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring der er blandet egentlig. noen ganger går det bra andre ganger ikke. forslag er å bruke bryteren som fjernkontroll... bare legg den en plass

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får man ikke kjøpt fjernkontroll til wireless.?
    må være elkomatic.?
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man får fjernkontroll til wireless ja.. Hvor har du det i fra at det ikke går?+

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man får fjernkontroll til wireless ja.. Hvor har du det i fra at det ikke går?+
    ... forslag er å bruke bryteren som fjernkontroll...
    Siden du ikke nevnte muligheten for egen fjernkontroll..

Har ikke lest noe om elkos systemer enda, bare Xcomfort her.. :-P
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    Siden du ikke nevnte muligheten for egen fjernkontroll..

Har ikke lest noe om elkos systemer enda, bare Xcomfort her.. :-P

Det var fordi han skulle plassere bryter midlertidig og istedenfor å feste den til veggen så bare la den ligge løs til han vet hvor

X-comfort og Elko Wireless er ganske likt i utgangspunktet. Det er to forskjeller. Man lan utvide x-comfort mer... Men det er til gjengjeld dyrere...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest endel om Wireless nå, og har virkelig lyst til å investere i det.

Et spørsmål jeg ikke har klart å finne svar på er hvor mange lamper man kan styre med èn enkelt bryter.

La oss si at jeg har to grupper med downlight og tre andre lamper i stua som jeg vil dimme/slå av og på helt uavhengig av hverandre. Kan jeg på noen måte styre de manuelt fra bryteren uten å ha et scenario?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kan ikke styre 5 forskjellige grupper individuelt fra en bryter. en bryter kan bare styre 2 grupper individuelt. Slik jeg ser det må du opp med 3 brytere om dette er et krav. ellers funker det så klart med scenario som du påpeker.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, så i prinsippet kan jeg sette opp scenario med forskjellig dimming på downlight gruppene (evt dimme dem samtidig) og slå av og på de andre tre lampene samtidig. Forutsatt en enkelt bryter, to dimmeaktuatorer og et relè der de vanlige lampene er koblet i paralell.

Er dette riktig forstått?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, det er ikke noe problem.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slenger inn noe jeg.. Det er ikke elko Wireless MEN det er Elko

Er det noen som har testet eller sett de nye Elko + bryterne?? i ekte glass, skifer og slikt????

Og ja Broseen prinsippet ditt er ikke noe problemer Bare å holde tungen rett i munnen når du programerer de

Newcomer slowscan sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har testet eller sett de nye Elko + bryterne?? i ekte glass, skifer og slikt????
    Ikke annet enn på elko.no: ELKO Plus Option

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er der jeg har sett de jeg også

Men tenkte på in real life som de sier i tyskland

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke testet de. Ikke mange storbygg som bruker annet enn billigste løsning Men jeg var på boligmessen da den var her i bergen for nesten to uker siden. så ganske stilig ut. Sikringen hadde blandt annet noen plater med brytere å se på. Jeg foreslo skifer for min samboer, men fikk blankt nei

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det begynner å bli mye snakk om LED lys rundtom her nå, å jammen dukker det ikke opp ett spørsmål her også, hehe.

Har lenge vurdert åssen lysstyring jeg skal ha å har kikket litt på Elkowireless...

Uten at jeg har vært no borti dette, å kun har lest litt i det siste så lurte jeg på en ting:

Hver enhetsmottaker tåler fra 20-250VA.. så per mottaker blir det ikke mange lampene... men hva om man da bytter ut halogenpærene med LED pærer? vil man da kunne koble flere trafoer på samme mottaker eller hvordan blir dette i praksis? Eller blir dette helt natta?

EDIT: ser at det står skrevet at man må ha spesielle dimmere osv, så da funker det vel kanskje ikke uansett.
    Tanken rundt dette er vel egentlig det at jeg har planer om fjernkontroll på lyset i stua å med disse enhetene, så blir det ganske dyrt siden man må ha en god del av de. Så tenkte det var mulig å spare litt kroner, hehe... nå blei jeg usikker her. Mulig det er noe annet system dette lar seg gjøre på?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tempo
    Det begynner å bli mye snakk om LED lys rundtom her nå, å jammen dukker det ikke opp ett spørsmål her også, hehe.

Har lenge vurdert åssen lysstyring jeg skal ha å har kikket litt på Elkowireless...

Uten at jeg har vært no borti dette, å kun har lest litt i det siste så lurte jeg på en ting:

Hver enhetsmottaker tåler fra 20-250VA.. så per mottaker blir det ikke mange lampene... men hva om man da bytter ut halogenpærene med LED pærer? vil man da kunne koble flere trafoer på samme mottaker eller hvordan blir dette i praksis? Eller blir dette helt natta?

EDIT: ser at det står skrevet at man må ha spesielle dimmere osv, så da funker det vel kanskje ikke uansett.
    Tanken rundt dette er vel egentlig det at jeg har planer om fjernkontroll på lyset i stua å med disse enhetene, så blir det ganske dyrt siden man må ha en god del av de. Så tenkte det var mulig å spare litt kroner, hehe... nå blei jeg usikker her. Mulig det er noe annet system dette lar seg gjøre på?
    Hvis du kun skal ha lysstyring i stua så synes jeg du skal sjekke litt i led og elektrotråden. Den 3w led som selges på den siden som det er linket til lyser visstnok som en 20W halogenpære (pass bare på å få den varme fargen) å så har de en trafo med innebyggd dimmer og medfølgende fjernkontroll til dette, denne dimmeren takler visstnok bare 60W, men på 60W får du jo 20 lamper. Så min konklusjon vil vel være at hvis du kun er ute etter styring på stua så vil dette kunne være et alternativ.

Intermediate JR sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå fått montert Elko Wireless i kinoen! Har 2 grupper med scenario programmert på min Wireless bryter med sort glassramme. Fett :-D MEN, finnes det noen universal fjernkontroll som kan styre Elko Wireless (bortsett fra Elko sin egen stygge fjernkontroll)?

Newcomer slowscan sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JR
    Har nå fått montert Elko Wireless i kinoen! Har 2 grupper med scenario programmert på min Wireless bryter med sort glassramme. Fett :-D MEN, finnes det noen universal fjernkontroll som kan styre Elko Wireless (bortsett fra Elko sin egen stygge fjernkontroll)?
    Det tviler jeg sterkt på, ettersom Elko Wireless er et eget proprietært system. Er vel stort sett bare kombinasjonen logitech og z-wave jeg har sett av sånne muligheter med universal-fjernkontroll. Utvalg av flere fjernkontroller fra forskjellige leverandører til samme system får du vel kun til standardene knx og z-wave. Det er jo fordelen med å bruke en standard...

Gratulerer med montert opplegg forresten, hoster du opp bilde(r)?
    Edit: Bilder ligger jo i byggetråden din jo...

(SS)

Side 8 av 10 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •