Trenger råd til lydisolering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger råd til lydisolering

Hei!
    Jeg skal innrede et eget kinorom i leiligheten. Problemet er at jeg bor i boligblokk med naboer i alle retninger. For ikke å få alt for mange klager må jeg derfor lydisolere rommet. Rommet er på 2,6 * 5,6 meter med murvegger alle veier bortsett fra den ene kortveggen hvor det er vindu. Mur også i tak og gulv. Siden rommet er såpass lite (spesiellt kortveggene) har jeg ikke lyst til å bruke for mye av plassen til isoleringen. Tror dere det er tilstrekkelig å bare bruk Green Glue og gipsplater direkte på veggene? Hva med taket? Takhøyden er på 2,5 m. Hvordan kan jeg best bruke Green Glue der? Andre måter å løse lyddemping i taket på?

Har noen andre gode forslag til hvordan jeg kan løse dette?

Takk til alle som bidrar med hjelp.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lag gips på veggen vil selvsagt hjelpe bittelitt, ettersom du øker veggens masse. Tror likevel ikke det er verdt bryet, rett og slett. Du vil fjerne litt høyfrekvent lyd inn mot naboen, men det er gjerne bassen som er problemet, og der hjelper denne løsningen fint lite.

Men det er min subjektive mening!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Lydisolering er ikke lett, det finnes mange lange tråder om temaet på dette og andre forum..
    Tror du bare kaster bort penger ved å legge dobbel gips med greenglue eller ikke. Dobbel gips vil i beste fall dempe noen db i diskant og øvre mellomtone.
    Alskens dempematter, spikes og stenplater under sub og høyttalere har svært varierende effekt, som regel svært liten som sådan.

Du sier rommet er lite, og du vil bruke minst mulig av rommets areal på lydisolering, og det forstår eg godt. Men hvis eg måtte velge mellom et lite rom der eg kunne spille nesten så høyt eg ville uten å bekymre meg for naboene, og et litt større rom med store begrensninger i hvor høyt det kan spilles før naboene klager, så hadde eg ikkje vært i tvil. Det lille rommet.

Så mitt råd til deg blir å bygge et såkalt "rom i rommet" det spiser litt av plassen i rommet, men det er det eneste som virkelig fungerer.
    Det er ikke sånn å forstå at du kan lempe inn en svær subb og spille på full guffe, men da kan du i hvert fall se en film med et greit lydnivå.

Her er en link til et byggeblad du kan bestille Byggforsk Du kan sikkert finne endel info om dette ved å google litt rundt.
    Søk litt rundt her og på feks avsforum, så finner du nok svar på det meste.. :-D

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du ikke har sett den allerede, anbefaler jeg å sjekke om du kan finne noe av interesse her:

http://avforum.no/forum/generelle-gu...av-av-rom.html

Forøvrig er jeg enig med ovennevnte innlegg angående lydisolering. Skal du lydisolere slik at du kan bruke rommet som du ønsker og slippe å bekymre deg for mye for naboene, må det ganske omfattende tiltak til. Kun gips og evt Greenglue vil neppe ha noen særlig effekt, dessverre...

Om du ikke bygger rom i rommet, vil lydbøyler og gips i taket være en mulighet. Så dersom du fremdeles ønsker å bruke dette rommet må du enten akseptere å dempe lyden betraktelig når du ser film, eller akseptere at effektiv lyddemping vil spise av både takhøyde og areal ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk til alle som har svart så langt

Auda. :cry:

OK, da får jeg forsøke å godsnakke med naboene de gangene jeg har lyst til å dra på litt. Hadde jo i utgangspunket ikke tenkt å spille fletta av anlegget, men tenkte at noe isolering er bedre enn ingenting.

Men likevel, takk for svarene.

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stjeler denne tråden litt jeg, da jeg trenger noen tips om lydisolering selv..

Bor i nykjøpt leilighet, som desverre viser seg å ikke være så godt isolert som tidligere eier påsto..
    Har sokkelleilighet i en tremannsbolig, hvor det er en annen boenhet rett over min. Jeg hører fottrinn fra etasjen over når disse er tunge (feks løping), samt naboen hører når jeg drar på litt musikk..

Spørsmålet er jo så klart da, hva kan gjøres, og kan jeg noen sinne få det bra? Utrolig frustrende og ha stereoen bare stående der, og nesten være "redd" for å bruke det

Er veldig usikker på hva som er gjort i etasjeskilleren pr dags dato.
    Har dog vurdert å rive ned himlingsplatene, for så å gipse opp mot bjelkelaget, bruke lydbøyler, isolasjon og dobbel gips under der igjen. Vil jo miste noe takhøyde, men det tåler jeg.

Så er jo det store spørsmålet; hvor mye hjelper dette, og hjelper det nok? Er det eventuelt noe annet/mer jeg kan gjøre?

Har vurdert å få tak i noen folk som driver med db-måling for å finne ut hvor lytt det faktisk er, og kanskje de også har noen tips.. Er det byggforsk/Sintef som gjør sånt?

Trenger hjelp her folkens! På forhånd takk

Newcomer Moppen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som de andre sier i tråden mange plasser på forumet her som beskriver lydisolering.

Noe bygger et flytende rom inne i rommet.
    Tenkt det som lite hus inne i rommet fritt fra ALLE veger/gulv og tak
    Bygde par lyd boder til ungdom discotek en gang når jeg var yngre.
    Der foreldre kunne sitte og prate og drikke kaffe men ungdomen dansa og spillte hørene til blods.
    Byggde oppe hele boden på mellom hard isopor og lydtette vinduer.
    Vi testa lydnivå inne i, overaskende bra må jeg si, kunne fint prate normalt mens det buldra fint 110+ dp på utsia.

Faktisk var det tøffeste, at vi slå in en spiker i hjørne på boden og ned i betong gulvet, og vips ikke ikke så "lydløst" lengre.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, tror ikke det er så veldig aktuelt og bygge flytende rom av stua da.. heh.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av twelve
    Stjeler denne tråden litt jeg, da jeg trenger noen tips om lydisolering selv..

Bor i nykjøpt leilighet, som desverre viser seg å ikke være så godt isolert som tidligere eier påsto..
    Har sokkelleilighet i en tremannsbolig, hvor det er en annen boenhet rett over min. Jeg hører fottrinn fra etasjen over når disse er tunge (feks løping), samt naboen hører når jeg drar på litt musikk..

Spørsmålet er jo så klart da, hva kan gjøres, og kan jeg noen sinne få det bra? Utrolig frustrende og ha stereoen bare stående der, og nesten være "redd" for å bruke det

Er veldig usikker på hva som er gjort i etasjeskilleren pr dags dato.
    Har dog vurdert å rive ned himlingsplatene, for så å gipse opp mot bjelkelaget, bruke lydbøyler, isolasjon og dobbel gips under der igjen. Vil jo miste noe takhøyde, men det tåler jeg.

Så er jo det store spørsmålet; hvor mye hjelper dette, og hjelper det nok? Er det eventuelt noe annet/mer jeg kan gjøre?

Har vurdert å få tak i noen folk som driver med db-måling for å finne ut hvor lytt det faktisk er, og kanskje de også har noen tips.. Er det byggforsk/Sintef som gjør sånt?

Trenger hjelp her folkens! På forhånd takk
    Dersom du primært ønsker å isolere mot leiligheten over deg, vil gips og lydbøyler i taket fungere bra, selv om noe lyd vil kunne forplante seg via vegger. Det som er vanskeligst å dempe er de dypeste frekvensene. Anbefaler deg å fjerne takplatene og sjekke hva som er mellom bjelkelaget. Fremgangsmåten du har skissert er grei, men det vil nok være lite hensiktsmessig å skru et lag gips rett i bjelkelaget, og lydbøyler utenpå dette igjen, da ville jeg heller gått for kraftigere lekter/tettere avstand mellom lydbøyler og brukt 3 lag gips oppå hverandre med forskjøvet skjøter, og grundig fuging i alle sprekker mellom gips og vegg.

En annen mulighet som er noe mer omfattende og som er en slags "rom-i-rommet"-light versjon er å sette opp nye innervegger 1-2cm fra de eksisterende veggene og bruke toppsvillen på disse som bæring for et nytt innertak. Du kan da legge nye takbjelker på høykant oppå toppsvillen og sørge for at det ikke er kontakt mellom bjelkene og det gamle taket. Da er lydbøyler overflødig, men du kan da kle tak og vegger med 2 lag gips og fuge alle sprekker og overganger. Dette vil stjele litt av gulvareal og endel av takhøyden da du må regne med å bruke minst 6 toms bjelker i taket, og 3-4 toms i vegger, litt avhengig av bredde/lengden på rommet. Men dette vil nok gjøre mye for å dempe lydgjennomgangen :-)

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drar opp en gammel tråd igjen..
    Vinteren begynner å nærme seg, og denne lydisoleringen begynner å bli ganske aktuell! Samtidig har man fått avdekket litt mere fakta ang. konstruksjonen som den står i dag.

Huset er en tremannsbolig bestående av en leiligheten i sokkel/første etasje(meg), garasje, og to leiligheter i andreetasje.

Etasjeskiller er i betong, og er antageligvis 15cm. Dog må det være en konstruksjonsfeil her, da jeg ikke kan forstå at betongdekke skal slippe gjennom så mye lyd. Dette vil vi uansett finne ut når vi river taket. Under betongen ligger det to lag med lekter, 5cm glava og vanlig takplater.

Kommer da til å rive ALT innvendig tak i leiligheten, dvs mellom alle yttervegger (i betong), til og med over innerveggene. Tenker da så og bygge med ned med lydbøyler, og skru dobbel gips i disse igjen. Over gipsen tenker jeg Rockwool lydmatter, og Greenglue mellom gipslagene. Ut mot ytterveggene kommer jeg til å legge inn ~ 1cm fuge mellom vegg og gips i taket.

Hvis jeg da i tillegg setter alle HT-er på spikes, så har jeg vel gjort absolutt alt som står i min makt, bortsett fra å bygge rom-i-rom? Vil gjerne ha innspill på dette..

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drar opp en gammel tråd igjen..
    Vinteren begynner å nærme seg, og denne lydisoleringen begynner å bli ganske aktuell! Samtidig har man fått avdekket litt mere fakta ang. konstruksjonen som den står i dag.

Huset er en tremannsbolig bestående av en leiligheten i sokkel/første etasje(meg), garasje, og to leiligheter i andreetasje.

Etasjeskiller er i betong, og er antageligvis 15cm. Dog må det være en konstruksjonsfeil her, da jeg ikke kan forstå at betongdekke skal slippe gjennom så mye lyd. Dette vil vi uansett finne ut når vi river taket. Under betongen ligger det to lag med lekter, 5cm glava og vanlig takplater.

Kommer da til å rive ALT innvendig tak i leiligheten, dvs mellom alle yttervegger (i betong), til og med over innerveggene. Tenker da så og bygge med ned med lydbøyler, og skru dobbel gips i disse igjen. Over gipsen tenker jeg Rockwool lydmatter, og Greenglue mellom gipslagene. Ut mot ytterveggene kommer jeg til å legge inn ~ 1cm fuge mellom vegg og gips i taket.

Hvis jeg da i tillegg setter alle HT-er på spikes, så har jeg vel gjort absolutt alt som står i min makt, bortsett fra å bygge rom-i-rom? Vil gjerne ha innspill på dette..
    Høres ut som om du har en bra plan der :-)

Det er ikke sikkert at det er nødvendig med Rockwool lydplater, vanlig Rockwool fungerer nok like bra, og er vel endel billigere. Eventuelt kan du legge 3 lag gips, men da må du nok gå opp litt i dimensjon på lekter og skruer. Fuger du alle overganger mellom tak og vegg med en god elastisk fugemasse (de billigste har en tendens til å stivne og ikke tåle like mye bevegelse som kan føre til sprekkdannelse) vil jeg tro at du vil merke ganske stor forskjell ;-)

I og med at du har betongtak kan det være gunstig å skru 5-10 cm trelekter i betongen først, og legge imellom Rockwool, og så feste lydbøylene i trelektene. Alternativ må du bruke betongskruer i alle lydbøylene...og det kan jo bli ganske tungvint. Om du likevel velger siste variant anbefaler jeg å montere lydbøylene først på lektene og deretter løfte lekene med bøylene opp og feste dem i betongen. Da slipper du en masse måling og siktig for å få bøylene til å stemme overens med lektene :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    En annen mulighet som er noe mer omfattende og som er en slags "rom-i-rommet"-light versjon er å sette opp nye innervegger 1-2cm fra de eksisterende veggene og bruke toppsvillen på disse som bæring for et nytt innertak.
    Er ikke det du beskriver her "fullblods" rom-i-rom, da? Eller mener du at det skal være plater på utsiden av det veggene i det innerste rommet for at det skal være et riktig rom-i-rom? Jeg bare spør, for jeg er ikke 100% sikker på terminologien her...

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke sikkert at det er nødvendig med Rockwool lydplater, vanlig Rockwool fungerer nok like bra, og er vel endel billigere. Eventuelt kan du legge 3 lag gips, men da må du nok gå opp litt i dimensjon på lekter og skruer.
    Blir vel mest aktuelt og skru lekter først i betongen ja, også legge Rockwoll-matter mellom disse. Tipper det blir å gå for lydmatter, bare for å være sikker på at jeg gjør det som står i min makt.. Vil ikke lektene bli ett svakt punkt, pga mangel på isolasjon? Kanskje jeg burde kryss-legge? Slik at jeg får 100% dekning? Tre lag gips, har det noe spesiell virkning fremfor to lag da tror du? Må også passe på at det nye taket ikke bygger så mye nedover, at jeg når nedi innerveggene.. Skal ta litt mål og begynne og beregne til uka tenkte jeg.

Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Er ikke det du beskiver her "fullblods" rom-i-rom, da? Eller mener du at det skal være plater på utsiden av det veggene i det innerste rommet for at det skal være et riktig rom-i-rom? Jeg bare spør, for jeg er ikke 100% sikker på terminologien her...
    Mangler jo gulv her, for å få ett hel-blods "rom-i-rom"

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir vel mest aktuelt og skru lekter først i betongen ja, også legge Rockwoll-matter mellom disse. Tipper det blir å gå for lydmatter, bare for å være sikker på at jeg gjør det som står i min makt.. Vil ikke lektene bli ett svakt punkt, pga mangel på isolasjon? Kanskje jeg burde kryss-legge? Slik at jeg får 100% dekning? Tre lag gips, har det noe spesiell virkning fremfor to lag da tror du? Må også passe på at det nye taket ikke bygger så mye nedover, at jeg når nedi innerveggene.. Skal ta litt mål og begynne og beregne til uka tenkte jeg.
    Nja, lektene vil jo kanskje bli et "svakere" punkt, men du har jo uansett minst 2 lag gips under som er det som skal stoppe lyden i hovedsak. Om du krysslegger så minimerer du det ihvertfall ;-)

Når det gjelder antall lag gips er poenget først og fremst hvor stivt og tungt taket blir. Jo tyngre og mer massivt tak jo vanskeligere er det for lydbølgene forplante seg videre til etasjen over, eller å sette igang vibrasjoner i selve taket. Så to lag vil bli bra, men 3 lag vil nok bli ekstra lydisolerende :-)

Det hele koker ned til kost/nytte-verdi...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mangler jo gulv her, for å få ett hel-blods "rom-i-rom"

Hehe - ja, det er sant. Har en tendens til å glemme det, da det bare er troll og dverger som bor under meg... ;-)

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - ja, det er sant. Har en tendens til å glemme det, da det bare er troll og dverger som bor under meg... ;-)

Ekspert Rune 8-) (1000 Innlegg)
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal forresten begynne med kjelleren jeg også..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja, lektene vil jo kanskje bli et "svakere" punkt, men du har jo uansett minst 2 lag gips under som er det som skal stoppe lyden i hovedsak. Om du krysslegger så minimerer du det ihvertfall ;-)

Når det gjelder antall lag gips er poenget først og fremst hvor stivt og tungt taket blir. Jo tyngre og mer massivt tak jo vanskeligere er det for lydbølgene forplante seg videre til etasjen over, eller å sette igang vibrasjoner i selve taket. Så to lag vil bli bra, men 3 lag vil nok bli ekstra lydisolerende :-)

Det hele koker ned til kost/nytte-verdi...
    Ah skjønner. Matrialkostnad vil vel uansett ikke bli det værste i dette prosjektet, jobben i seg selv vil vel bli ille nok. Tipper jeg kommer til å gå for tre lag gips, om det blir plass. Også får jeg muligens ta en løpende vurdering på hvordan jeg skal legge Rockwoll-mattene. Fattern er heldigvis snekker, så får grei pris på ting

Hehe, ingen som bor under meg heller faktisk! Men vibrasjoner og trinnlyd vil jo fremdeles kunne forplante seg via gulvet, inn i veggene også videre i konstruksjonen.. Sånn i teorien hvertfall

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Skal forresten begynne med kjelleren jeg også..
    Høh! Ekspert og ekspert...

Har du flyttet, eller er det prosjektet du har snakket om i 3 år nå?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ingen som bor under meg heller faktisk! Men vibrasjoner og trinnlyd vil jo fremdeles kunne forplante seg via gulvet, inn i veggene også videre i konstruksjonen.. Sånn i teorien hvertfall
    Det stemmer. I alle fall hvis man har et betonggulv i kinorommet felles med andre gulv i kjelleren.

Jeg hadde kinorom i tankene da jeg støpte gulvet og sørget for å legge mellom 2 cm isopor hele veien mot veggene. Når støpen hadde tørket, pellet jeg vegg isoporen og fylte sprekken med (mange kilo) fugemasse (se bilde). Det eneste felles gulvet har med resten av huset, er pukklaget det ligger på. Ikke perfekt, selvsagt, men nok til at jeg kan glemme gulvdelen av rom-i-rommet ;-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •