Trenger råd til lydisolering - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 31 av 31
    Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Haha, deilig!

Mesa likes
    Regner med byggingen blir dokumentert?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Høh! Ekspert og ekspert...

Har du flyttet, eller er det prosjektet du har snakket om i 3 år nå?
    Ikke flyttet.. heller ikke 3 år.. da jeg ikke har bodd her på vestlandet så lenge vet du..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har omtrent akkurat samme situasjon som trådstarter, bare jeg har tretak, ikke mur. Hvilken effekt vil det ha å lime opp akustikkplater tett i tett på både tak og gulv? Jeg vil at bassen ikke skal slippe opp til etasjene over, har allerede satt suben på spikes, men det hjalp ikke nok.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har erfart kun å legge på 2 lag gips, rett på eksisternede vegg?
    Der 2 laget med gips limes på.
    Hvor mye isolerer dette?
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Er det noen som har erfart kun å legge på 2 lag gips, rett på eksisternede vegg?
    Der 2 laget med gips limes på.
    Hvor mye isolerer dette?
    Det kommer veldig an på hvordan den eksisterende veggen er i utgangspunktet. Hvis f.eks veggen er en dobbelt-konstruksjon og du har ett lag gips/spon fra før, vil du med 2 ekstra lag gips gjøre veggen mye tyngere og du vil få en viss effekt. Er det en mer "normal" vegg, vil ikke de ekstra lagene gi en så stor forbedring.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer veldig an på hvordan den eksisterende veggen er i utgangspunktet. Hvis f.eks veggen er en dobbelt-konstruksjon og du har ett lag gips/spon fra før, vil du med 2 ekstra lag gips gjøre veggen mye tyngere og du vil få en viss effekt. Er det en mer "normal" vegg, vil ikke de ekstra lagene gi en så stor forbedring.
    Veggen nå består av mur, en vannrett list(ca 1,5cm tykk). I listen er panelet festet. Dette er jo ingen dobbelkontruskjon.
    Om jeg da limer gipsen rett på veggen vil detta da ikke gi noe effekt?

Om jeg bygger nytt reisverk rundt hele rommet, holder det med 2"x2"?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veggen nå består av mur, en vannrett list(ca 1,5cm tykk). I listen er panelet festet. Dette er jo ingen dobbelkontruskjon.
    Om jeg da limer gipsen rett på veggen vil detta da ikke gi noe effekt?

Om jeg bygger nytt reisverk rundt hele rommet, holder det med 2"x2"?
    Tror ikke gips rett på denne veggen gir noen STOR effekt, nei, siden det du tilføyer er vekt, og en murvegg er "tung nok" fra før.

Hvis du med reisverk tenker på vegger som ikke har kontakt med eksisterende vegger, så tror jeg 2x2 er litt snaut, men jeg er på ingen måte noen snekker. Selv skal jeg gå for 2x4, men det er "mer enn nok". Kanskje noe i mellom er bra nok for deg. Det finnes også "lydbøyler til vegg". På engelsk heter det "resilient channels". Vet ikke hva det heter på norsk. Dette er ikke lydbøyler som sådan, men "lekter i metall med lyddemping". Skrur du disse lektene horisontalt på murveggen (ta vekk eksisterende vegg) og to lag gips utenpå dette, vil jeg tro du har en bra løsning når det gjelder veggen. Da trenger du ikke en "fri" vegg.

Men husk at det er det svakeste leddet som teller her. Lyd har en lei tendens til å finne vei om tak og lignende...

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke gips rett på denne veggen gir noen STOR effekt, nei, siden det du tilføyer er vekt, og en murvegg er "tung nok" fra før.

Hvis du med reisverk tenker på vegger som ikke har kontakt med eksisterende vegger, så tror jeg 2x2 er litt snaut, men jeg er på ingen måte noen snekker. Selv skal jeg gå for 2x4, men det er "mer enn nok". Kanskje noe i mellom er bra nok for deg. Det finnes også "lydbøyler til vegg". På engelsk heter det "resilient channels". Vet ikke hva det heter på norsk. Dette er ikke lydbøyler som sådan, men "lekter i metall med lyddemping". Skrur du disse lektene horisontalt på murveggen (ta vekk eksisterende vegg) og to lag gips utenpå dette, vil jeg tro du har en bra løsning når det gjelder veggen. Da trenger du ikke en "fri" vegg.

Men husk at det er det svakeste leddet som teller her. Lyd har en lei tendens til å finne vei om tak og lignende...

Søkte litt på resilient channels på nettet.
    Vet du noen steder de selger det i norge?

Har planer om å henge taket i lydbøyler. problemet er bare at takhøyden ikke er så høy som jeg kunne håpe.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Søkte litt på resilient channels på nettet.
    Vet du noen steder de selger det i norge?
    Sorry, nei... Men det hadde forundret meg mye om det ikke fantes noe lignende. Jeg har ikke gjort noen research på det, siden jeg går for frittstående vegger selv.

Har planer om å henge taket i lydbøyler. problemet er bare at takhøyden ikke er så høy som jeg kunne håpe.
    Her er det en del triks du kan gjøre. Jeg vet ikke hvordan taket ditt er per i dag, men det (nest) beste er nok å ta vekk det gamle takat slik at bjelkelaget ligger bart, deretter skru på "sidemonterte" lydbøyler og plassere lektene paralellt med bjelkelaget og dobbelt lag med gips. På denne måten kan du greie deg med kanskje bare 3 cm lavere takhøyde enn i dag.

Som en bonus vil, så vidt jeg ha skjønt, det å fjerne det gamle taket gi mye bedre demping enn å beholde det (pga triple leaf-effekten).

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry, nei... Men det hadde forundret meg mye om det ikke fantes noe lignende. Jeg har ikke gjort noen research på det, siden jeg går for frittstående vegger selv.

Her er det en del triks du kan gjøre. Jeg vet ikke hvordan taket ditt er per i dag, men det (nest) beste er nok å ta vekk det gamle takat slik at bjelkelaget ligger bart, deretter skru på "sidemonterte" lydbøyler og plassere lektene paralellt med bjelkelaget og dobbelt lag med gips. På denne måten kan du greie deg med kanskje bare 3 cm lavere takhøyde enn i dag.

Som en bonus vil, så vidt jeg ha skjønt, det å fjerne det gamle taket gi mye bedre demping enn å beholde det (pga triple leaf-effekten).
    Det gamle taket er av bettong, så må bruke lydbøyle D, har ikke fått ribba rommet helt enda, men tror ikke jeg har noe å ta bort i taket.
    Det ligger noen stålbjelker i taket som er 3 cm lavere enn selve taket. Så tenkte å feste lydbøylene yten om de dragerne i taket, da vil det ikke bli så veldig mye lavere enn dagens laveste punkt. det vil bli lite isolasjon noen steder men det vil ihvertfall ikke ha kontakt med det eksisterende taket.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gamle taket er av bettong, så må bruke lydbøyle D, har ikke fått ribba rommet helt enda, men tror ikke jeg har noe å ta bort i taket.
    Det ligger noen stålbjelker i taket som er 3 cm lavere enn selve taket. Så tenkte å feste lydbøylene yten om de dragerne i taket, da vil det ikke bli så veldig mye lavere enn dagens laveste punkt. det vil bli lite isolasjon noen steder men det vil ihvertfall ikke ha kontakt med det eksisterende taket.
    Ok. Du får gjøre det beste ut av det og lykke til!

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •