Hus kjøpt - uinnredet loft: Kino ferdig!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 106
    Active spastik sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hus kjøpt - uinnredet loft: Kino ferdig!

Vi har gått til anskaffelse av et nytt hus med uinnredet loft. Har fått klarsignal om å bruke et rom på enden til dedikert kino. Så da får jeg vel starte en byggetråd jeg også

Vi har nå isolert og plastret loftet, og jeg må for alvor starte planleggingen av rommet, da elektriker kommer på torsdag neste uke for å legge opp rør.

For oversikt over mål, se vedlegg.

Første jeg lurer på er hvilken vei jeg bør ha det. Skråtak til skråtak er størst avstand (4,6 meter). Da kneveggen er 1,2 meter høy, må jeg lekte ut denne veggen ca 50 cm for å få nok høyde for lerret. På andre knevegg må jeg lekte ut ca 10 cm da det skal gå noen rør til badet der. Så da er jeg nede på 4 meter.

Andre veien måler 3,5m. Grunnen til at jeg ikke kan strekke det lenger er pga avløp og rør til bad kommer opp av gulvet etter ca 3,7m.

Er utlekting og ekstraarbeidet dette medfører verdt de ekstra 50cm i lengden?
    Jeg ser for meg et 77" lerret.

Dersom jeg vrir det mot vinduene vil jeg få 3,5 meter lengde, men vil slippe utlekting av lerretveggen. Jeg vil også kunne plassere proj i taket, slik at den ikke blir hengende rett over hodet i skråtaket (mindre bråk). Jeg tror også jeg vil få til en litt penere løsning på denne måten, da jeg får plass til litt uplights eller noe langs kneveggene, og jeg tror rommet vil "føles" større ut.

Jeg ser for meg utstyret langs den ene siden (ikke under lerret).

Den pj som er mest aktuell nå er TW-700, så kasteavstand er ikke noe issue etter det jeg forstår.

Jeg kommer til å legge rør til 7 ht, proj, rumperister og 2 subber (foruten el rørene). Er det noe jeg har glemt?

Lydisolering: Vi bor i god avstand fra nærmeste nabo, så det som er viktigst for meg er å dempe det verste nedover til underetg. Jeg ser for meg flytende gulv, og doble lag gips i tak og vegger (og 75mm isolering i lettvegg).

Dersom noen har noen råd og/eller synspunkter, blir jeg veldig glad

Jeg gleder meg veldig til å sette igang

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ett rom som er ganske likt som ditt, mitt er bare ca 5m bredt og 6,5m langt. Jeg har også skråtak. Jeg valgte å feste lerretet på langsiden, altså i selve skråtaket. Dette gav meg best respons i bassen, samt at jeg kunne utnytte resten av rommet på en relativt fornuftig måte. (det er kombinert soverom/kino). Jeg ser derimot at en del andre med slike rom velger å bruke kortsiden (der med vinduene) som plass for lerretet og da andre siden som sweetspot og prosjektorplass. Dette prøvde jeg i mitt rom også, men lerretet ble bare usannsynlig stort (nesten 3,5m vertikalt).Jeg mistet også myyye bassrespons i sweetspot, da det virker som den mest logiske siteplasseringen har en kollosal dipp i frekvenskurven mellom 25hz og 50hz(!!!).

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cowboy bebop
    Jeg mistet også myyye bassrespons i sweetspot, da det virker som den mest logiske siteplasseringen har en kollosal dipp i frekvenskurven mellom 25hz og 50hz(!!!).
    Takk for svar cowboy.
    Jeg får håpe jeg slipper dette. Tror jeg bare må se hva som er mest hensiktsmessig plasseringsmessig først (ettersom rommet er så lite), og så heller ta dippene og peakene når den tid kommer
    Ørsmå forskjeller i rommet er jo med å bestemmer hvor bassen forsterkes/forsvinner (helning på skråtak, avstand til ht/sub/bakvegg osv). Får bare håpe jeg treffer en fin spot :-D

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med nytt hus og kommende kino-rom
    Mor10 har også et ganske identisk rom som deg, og har jobbet endel med demping der inne. Ta en titt på profilen hans
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer Taskeladdn sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drømmen må jo være og lage en miniatyr av denne kinoen
    http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Nobleman
    Rommet er litt større, men likheten slo meg med engang =)

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja dette er lekre kinoer som jeg gjerne skulle likt å komme på nivå med
    Utstyrsnivået er over snittet vil jeg påstå , men det er jo ting man kan fylle på med etterhvert som man får råd. Det viktigste er å få til grunn-arbeidet, slik at man ikke får begrensninger etterhvert som man vil fylle på med mer og bedre utstyr.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Gratulerer med nytt hus og kommende kino-rom
    Takk forresten! Guttedrømmen i ferd med å oppfylles

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har elektriker vært her + rør til ht/pj er lagt opp. Jeg valgte å legge lerret på vindus siden. Elektronikken kommer til å være på venstre knevegg litt bak i rommet for å forstyrre minst mulig.

Nå er det ferie noen dager, og så begynner arbeidet med å hente inn matrial-tilbud rundt omkring. Er et helt loft som skal oppføres, så noe matrialer blir det

Legger ved et par nye bilder.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal jeg kjøpe ht-kabler snart tenkte jeg. Hvordan glir 4mm2 supra kablene i et 16mm rør? må jeg ned på 2,5 mm2? Ikke så mange svinger men noe blir det jo alltid.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spastik
    Nå skal jeg kjøpe ht-kabler snart tenkte jeg. Hvordan glir 4mm2 supra kablene i et 16mm rør? må jeg ned på 2,5 mm2? Ikke så mange svinger men noe blir det jo alltid.
    Supra kabelen er jo kjempe-fleksibel så jeg tror det går bra... Hvis ikke kan du jo spraye den med 556

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Supra kabelen er jo kjempe-fleksibel så jeg tror det går bra... Hvis ikke kan du jo spraye den med 556
    Ok. Må bare forsikre meg om at det er mulig før jeg bestiller 50 meter

556, er det en form for glidespray?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er ht kabler dratt i rørene, foruten sub-kablene.
    Kjøpte ht-terminerings bokser på dynabel, og en platemate HT-2 til "sentralen" bak forsterker. Se vedlagte bilder. Litt usikker på hva jeg skal bruke til terminering av sub-kablene.

Så til matrialvalg.
    Jeg regner med å bruke følgende til flytende gulv:

19mm avstiver som rammer inn gulvet. 20mm trinnlydsplater. Gulvspon så teppe. Er det beste måte å lydisolere nedover? (med elastisk fuge-masse mellom gulv og vegg.)

Det er ned til underetg som er alfa-omega når det gjelder lydisoleringen. Hvor viktig er det med doble gips-plater på vegger og tak (+utsiden av lettvegg) når det ikke er så viktig med lydisolering mot tilstøtende rom? Dersom jeg bare kjører f.eks enkle gips-plate/spon/huntonitt/panel e.l, vil dette også få store konsekvenser for lydisoleringen nedover til under-etasjen?

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva kostet Platemate-en? Lurer litt på en sånn selv. Dersom prisen er stiv, så lager jeg selv....

Edit: Er den til bananplugger?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Hva kostet Platemate-en? Lurer litt på en sånn selv. Dersom prisen er stiv, så lager jeg selv....

Edit: Er den til bananplugger?
    900 for plata, og 100 kr for boksen man fester i veggen bak.

ja, skal passe til det meste av koblinger:
    "The five-way binding posts have gold plating to resist corrosion and can accept the following: bare or tinned wire up to 12 gauge in thickness, pins, spade lugs, and single or double banana plugs"

Skal man ha til vegg-uttak i tillegg, blir det veldig for dyrt.
    240,- pr uttak tror jeg det var. Da ble det 29 kr på dynabel istedet for meg
    Biltema har også samme variant.

Hdmi-kontakter har de også, men de var på wooping 1250,- (og skal man ha en ved proj og en ved "sentral" blir det rakst 2500,-) så det blir i overkant føler jeg. Lurer på om det blir blindlokk med hull på meg for hdmi

bestillte fra NCMS
    Veldig hyggelige, og bra service. Fikk også et ok pakketilbud dersom jeg ville bestille alle vegg-koblingene til ht. Men jeg følte fortsatt at det ble for dyrt.

kan se mer av produktene på Russound Wall Plate Solutions

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er kjent med siden, men var litt spent på prisene. Da lager jeg selv. Bare å kjøpe metallplate, bore hull og sette i kontakter. Min skal være inne i et teknisk-rom, så med litt sort lakk, så ser det sikkert fint nok ut.
    Kommer til å gå for Eltek sine veggbokser jeg også.

Tenkte det kostet litt for HDMI-veggkontakt, men at det kostet så mye ante jeg ikke. Hvorfor i all verden skal noe så enkelt koste så mye.....? :???:

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det lar seg sikkert gjøre å lage en bra en selv!

Når man planerer/opparbeider tomt, innreder 2 etasjer, og bygger kino, jobber og har barn, er det alltid en avveining hva man skal gjøre selv, og hva man heller betaler for at noen som har peiling gjør for seg

Det sitter vel en sånn hdmi f/f plugg i den kontakten, men det er veldig dyrt, ja.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har laget en liten skisse over kinoen slik jeg ser den for meg uten tanker på komponenter eller farger. Bare så folk som følger tråden skjønner lay-out og plasseringer

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ja! Syns det ser veldig bra ut jeg. Koselig.

Endelig kommet igang igjen selv. Skal bli deilig å få det på plass i høst!

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Sitat Opprinnelig postet av spastik
    Så til matrialvalg.
    Jeg regner med å bruke følgende til flytende gulv:

19mm avstiver som rammer inn gulvet. 20mm trinnlydsplater. Gulvspon så teppe. Er det beste måte å lydisolere nedover? (med elastisk fuge-masse mellom gulv og vegg.)

Det er ned til underetg som er alfa-omega når det gjelder lydisoleringen. Hvor viktig er det med doble gips-plater på vegger og tak når det ikke er så viktig med lydisolering mot tilstøtende rom? Dersom jeg bare kjører f.eks enkle gips-plate/spon/huntonitt/panel e.l, vil dette også få store konsekvenser for lydisoleringen nedover til under-etasjen?
    Jeg har forespørsel om matrial priser ute hos de store bygge-leverandørene nå, så dersom noen vet hvor viktig det er med dobbel gips på vegg og tak i en lofts-stue (m.t.p lyden nedover), så blir jeg veldig glad

Det er kun en bod og 2 kontorer som skal være i samme etg, så det er bare nedover mot min datters soverom jeg vil ha så lydddempet som mulig

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viktigste med tanke på lydisoleringen mot etasjen under er nok gulvet. Det er mange måter å gjøre det på, avhengig av hvor mye du ønsker å lyddempe og hvor mye penger/arbeid du er villig til å legge i det.

Her er noen linker som beskriver ulike metoder, avhengig av krav til lydioslering m.m.:

http://www.glava.no/filesystem/2002/...onstr_2165.pdf

A/S Rockwool :: Gjør det selv :: Lydisolering av etasjeskillere
    A/S Rockwool :: Prosjektering :: Lydisolasjon

Byggforsk
    http://www.norgips.no/pdf/himlinger/...onsforhold.pdf
    http://www.treteknisk.no/Fokus_nr._32ny_Nk2UK.pdf.file

Forøvrig vil det nok lønne seg å legge to lag gips på vegger og tak for å hindre lydbølger å forplante seg i veggkonstruksjoner/tak. Men det er viktig å være klar over at de dypeste frekvensene uansett vil være svært vanskelig å dempe fullstendig, men dette er igjen avhengig av hvilken metode du velger.

I tillegg kan det være en fordel å sette opp lydhimling i taket på soverommet, om det ikke allerede er montert :-)

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •