Sand under betongdekke ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sand under betongdekke ?

Har kjøpt hus med rom for dedikert kino i kjelleren.. Da vi var der på visning så syntes jeg det var litt lavt oppunder taket (tipper rundt 205cm) Så vurderer å pigge opp gulvet.
    Det jeg tenker på er å fylle opp med sand før jeg støper nytt dekke, med en klaring på ca 2 cm til veggene rund om.. Tenkte kanskje å bruke tynne styrofon plater mellom vegg og gulv for å få denne klaringen.
    Hva tror dere om dette ?
    Kan man bare legge teppe rett oppo det nye gulvet eller trenger man ytligere demping av gulvet ?
    Skal det brukes som det er i dag så må jeg jo legge flytende gulv oppo det eksisterende gulvet, og mister vel da 5-10cm til ?

overtagelses dato er ikke før 2 juli, så får ikke skjekket opp noe før det.

Newcomer altec sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grumle
    Har kjøpt hus med rom for dedikert kino i kjelleren.. Da vi var der på visning så syntes jeg det var litt lavt oppunder taket (tipper rundt 205cm) Så vurderer å pigge opp gulvet.
    Det jeg tenker på er å fylle opp med sand før jeg støper nytt dekke, med en klaring på ca 2 cm til veggene rund om.. Tenkte kanskje å bruke tynne styrofon plater mellom vegg og gulv for å få denne klaringen.
    Hva tror dere om dette ?
    Kan man bare legge teppe rett oppo det nye gulvet eller trenger man ytligere demping av gulvet ?
    Skal det brukes som det er i dag så må jeg jo legge flytende gulv oppo det eksisterende gulvet, og mister vel da 5-10cm til ?

overtagelses dato er ikke før 2 juli, så får ikke skjekket opp noe før det.
    Hvorfor dempe betong gulv? Vanlig praksis er vel å legge dekket helt ut. Vet ikke om det vil fungere som du tenker på, men man vil jo unngå vannintrengning fra grunnen. Uansett må du bruke fuktsperre opppå betongdekket i kjeller rom samme hva slags gulv du bestemmer deg for. Kan jo bruke folie + parkett, blir jo ikke mere enn 14mm byggehøyde da.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal pigge opp gulvet for å senke det?
    Eller er det for å få inn gulvvarme?
    Hvorfor vil du ikke støpe gulvet ut til veggene?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av altec
    Hvorfor dempe betong gulv? Vanlig praksis er vel å legge dekket helt ut.
    Tenkte spesielt på vibrasjoner. Dette er et hus fra 1949, så vanlig praksis da var vel å lage veggene først for deretter å støpe gulvet. Så håper på at veggene går endel cm under det eksisterende gulvet, sånn at jeg kan grave meg litt ned og enda få gulvet på nivå med veggene.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du bør vente å se hvordan det ser ut først jeg. Det er mye som ikke stemmer her i hodet mitt

Du pigger opp gulvet, graver så langt ned som du ønsker. Ordner drenering etc... også kan du støpe, da støper du helt ut til veggene. For å unngå visse ting som fukt problemer råte... og slikt.. Jeg vet ikke om dette er slik men i mitt hodet og etter det jeg selv har sett så høres dette ganske riktig ut..

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Du skal pigge opp gulvet for å senke det?
    Eller er det for å få inn gulvvarme?
    Hvorfor vil du ikke støpe gulvet ut til veggene?
    Ja, hadde håpet på å få gulvet 5-10 cm lavere en det er i dag. Og med et helt flytende betongdekke så slipper jeg å gjøre noe mere over betongdekket annet en å eventuelt legge fuktsperre og et teppe. så da vil jo dette bli mellom 10-20 cm mere takhøyde en det jeg får om jeg skal lage flytende gulv oppo det eksisterende betongdekket.

Har ikke tenkt på noe gulv varme.. alt er tenk for å få mere takhøyde.

Og det at jeg kunne tenkt meg en fuge av et eller annet rundt inntil veggene var for å prøve å dempe vibrasjoner.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stort er rommet? Vil egentlig anbefale å ordne så det blir 240 takhøyde da kjellerrom blir mye mer behagelige å oppholde seg i med litt "luft".

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støpte kinogulvet for ca én måned siden og benytter følgende fremgangsmetode: pukk-styrofoam-plast-armering-støp. Jeg la 1 cm isopor in mot murveggene før støping. Med dette så unngår jeg mulige sprekkdannelser og reduserer lydlekkasje -flytende gulv. Videre kommer jeg til å legge trinnlydsplater-varmefolie-plast(ikke helt ut mot vegg)-parkett.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før du bestemmer en løsning, så ville jeg sjekket Radoninnholdet i grunnen. Gitt gehalten, så velger du konstruksjon av dekket etter forholdene. For de som ikke vet hva Radon er: Statens strålevern - Radon – et folkehelseproblem

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rommet blir ca 25m3 og håper på å få ca 2.15-20 takhøyde da det står ferdig.
    Hadde tenkt å gjøre det på samme måte som EXCEL bare å bruke sand istedet for pukk.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved å senke gulvet, vil du ikke fort komme under nivået til dreneringen? Med dertil fuktproblemer i rommet

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Før du bestemmer en løsning, så ville jeg sjekket Radoninnholdet i grunnen. Gitt gehalten, så velger du konstruksjon av dekket etter forholdene.
    Blir jo bedre skjermet fra grunnen etter ombygning en det var fra før, og god ventilasjon er vel nesten et must i et dedikert kino rom.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Ved å senke gulvet, vil du ikke fort komme under nivået til dreneringen? Med dertil fuktproblemer i rommet
    Det er det jeg er litt spent på, hvor dypt veggene går..
    men uansett om jeg bare kommer 5 cm ned, så sparer jeg jo de cm det tar å legge flytende gulv oppo det eksisterende gulvet.

Jeg skal ikke lengre ned en det veggene går, bare så det er sagt

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann, oppdaget nettopp denne tråden. Jeg har gjort omtrent det samme som du tenker på i et hus fra 1916. Jeg la 2 cm isopor mot grunnmuren før jeg støpte gulvet for å unngå sprekkdannelse i gulvet pga relativt tynt støp (5cm). Denne har jeg imidlertid fjernet og erstattet med fugeskum pga isoporen ikke tettet skikkelig. Jeg har lagt et teppe direkte oppå betonggulvet, etter at jeg primet det først (pga støvbinding).

Etter at jeg pigget opp det gamle gulvet grov jeg ut gammel fuktig jord/masse og la fiberduk først, deretter pukk/grus ca 10 cm, deretter 5 cm Jackofoam, så to lag 0.20 fuktsperre (litt paranoid for fukt..) armeringsnett, og festet varmekabler i armeringen. Så fikk jeg pumpet inn betong med såkalt "crackstop" iblandet pga at gulvet ikke kunne støpes mer enn 5cm, fordi jeg har lav takhøyde.
    Fungerer helt utmerket hos meg :-)

Om du ser på tråden min så får du kanskje noen ideer om fremgangsmåten...

http://avforum.no/forum/attachments/...6-dsc01511.jpg

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Tror du bør vente å se hvordan det ser ut først jeg. Det er mye som ikke stemmer her i hodet mitt

Du pigger opp gulvet, graver så langt ned som du ønsker. Ordner drenering etc... også kan du støpe, da støper du helt ut til veggene. For å unngå visse ting som fukt problemer råte... og slikt.. Jeg vet ikke om dette er slik men i mitt hodet og etter det jeg selv har sett så høres dette ganske riktig ut..
    Hvis ikke jeg har misforstått totalt, så er ikke betong spesielt vanntett. Å støpe helt inn til veggene er ingen garanti mot fuktproblemer.

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hvis ikke jeg har misforstått totalt, så er ikke betong spesielt vanntett. Å støpe helt inn til veggene er ingen garanti mot fuktproblemer.
    Det har du nok helt rett i. Betongen i seg selv hjelper lite om det er fukt i grunnen. Da er det ting som drenering rundt grunnmuren, drenerende pukk/gruslag under betonggulvet, og til sist fuktsperre i gulvet som avgjør. Fuktsperren hindrer kun fuktighet å vandre fra bakken og gjennom betongen. Om betongen er støpt helt inntil veggene har mindre betydning med tanke på fuktighet, men det skal sies at det ikke bør være mulighet for fuktig damp å stige opp mellom gulvet og veggene og sette seg i eventuelle veggkonstruksjoner. Derfor bør eventuelle åpninger/fuger mellom gulv og vegg tettes med dertil egnet fugemasse og/eller fugeskum, også med tanke på radon.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •