Hjelp til planlegging av hjemmenettverk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til planlegging av hjemmenettverk

Eg er litt usikker på om dette er rette plassen å legge inn dette spørsmålet, men eg prøve meg nå forda

Eg holder på å pusse opp eit gamalt hus, og tenker litt på korleis eg skal gjer det med tanke på data. Har fiber inn i huset. No bruker eg kun internett, men seinare ein gang så kommer eg sikkert til å bruke telefon og TV over fiberen òg.
    Fiberboksen min står no plasert på kontoret. Her kommer eg til å ha ein stasjonær PC ståandes, som også kommer til å bli brukt som server. Eg har lagt røyr til 3 plasser i stova (Bla. eit bak TV), og skal og ha ett uttak på kvart soverom, og kanskje ett på kjøkkenet. Eg skal òg bygge ein leilighet i kjelleren med tid og stunder, så eg kommer til å legge ett par røyr ner der.
    Internett vil eg ha trådlaust i hoveddelen, men kablet ner til leiligheten. Er det noke poeng i å ha kablett nett rundt i huset i tillegg til det trådlause, eller vil det bli smør på flesk? På soveromma og bak TV vil eg ha opplegg for fremtidig TV-linje. Samme skal eg også ha ner til leiligheten. Her vil eg ha muligheten til å strupe linja, sånn at eg ikkje risikerer at leigetaker bruker heile båndbredda. (visst det er mulig)
    Telefon har eg egentlig ikkje tenkt noke særlig på, så her er eg åpen for forslag.
    Korleis ville dåke løyst dette? Kontoret som fiberboksen står på kommer også til å bli brukt som gjesterom, så eg vil ikkje ha utstyr som bråker noke særlig...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har akkurat bygget meg nytt hus og har instalert dette, jeg synes det er helt genialt

ELKO Link Home

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cls215
    Jeg har akkurat bygget meg nytt hus og har instalert dette, jeg synes det er helt genialt

ELKO Link Home
    Korleis er dette systemet med tanke på parabol? Kor mykje måtte du gi for utstyret uten arbeid?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hootie
    Korleis er dette systemet med tanke på parabol? Kor mykje måtte du gi for utstyret uten arbeid?
    Du kan bruke parabol på dette og, du kjøper en overgangsplugg fra nettverk til coaxial. Har ikke fått regningen på det enda så vet ikke hva det kommer på. er jo umuligt å si. kommer jo helt an på hvor drastisk en går til verks. jeg har et stort hus med svært mange uttak så regner med det kommer på noen kroner, Spørs og for hvilke løsninger du går for. SÅ du må nesten lese litt for å finne det ut, eventuelt ringe de. Det står masse priser på nett til dette systemet så bare å søke. Elektrikkeren jeg har hadde ikke installert det før så jeg skulle få det meget billig siden han må "prøve" seg litt frem.
    her har du ihvertfall noen priser

elhandel.no - Profesjonelt elektromateriell til fornuftige priser

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cls215
    Du kan bruke parabol på dette og, du kjøper en overgangsplugg fra nettverk til coaxial. Har ikke fått regningen på det enda så vet ikke hva det kommer på. er jo umuligt å si. kommer jo helt an på hvor drastisk en går til verks. jeg har et stort hus med svært mange uttak så regner med det kommer på noen kroner, Spørs og for hvilke løsninger du går for. SÅ du må nesten lese litt for å finne det ut, eventuelt ringe de. Det står masse priser på nett til dette systemet så bare å søke. Elektrikkeren jeg har hadde ikke installert det før så jeg skulle få det meget billig siden han må "prøve" seg litt frem.
    her har du ihvertfall noen priser

elhandel.no - Profesjonelt elektromateriell til fornuftige priser
    Er elektrikker eg òg, men har ikkje innstallert heimenettverk før. Får ta nåken telefoner rundt til levrandører. Er vell Schneider sin Lexel HomeLand eg får mest prosent på rekne eg med.
    Det eg har tenkt på tidligere er å kjøpe ett skap og sette in patchepanel og switcher, men dette du tipser om er kanskje ein vell så god løysning?
    Er det noke vifter som bråke hos deg?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke fått alt påplass enda, men fikk beskjed om at det jeg ikke skulle merke noe støy, jeg kjøpte ett ekstra stort sikringskap og har det inni der. isolerte godt rundt sånn i tilfelle, blir testet mer ut når jeg kommer hjem, er i nordsjøen no.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •