Ny kino på lite loft med skråtak.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny kino på lite loft med skråtak.

Hei

Først og fremst vil jeg som ny på forumet her si at det er mye lærerik info å grave frem her, og jeg har tilbrunget endel timer med å se på diverse løsninger

Som dere kan se av tegningene jeg har lagt ved, så vil jeg bygge ett dedikert kinorom på ett lite loft med skråvegger. Desverre er plassen her knapp, og jeg funderte lenge på hvordan jeg skulle klare å få en brukbar kino.

Svaret ligger foreløpig i bakprojeksjon med to speil.
    Her vil jeg kunne få ca 2 meter med speilet avstand i fra prosjektor til duk og det vil sannsynligvis gi tilfredstillende størrelse på bildet i og med at skjermen kommer såppas nære sitteplassen.

Er det noen som har noen erfaringer med denne type løsning?

(grid avstand på bildet er 10cm)

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen til forumet! Dette så spennende ut. Jeg kan ikke komme på i farten å ha sett akkurat den løsningen før, med de vinklene. Vet at noen har brukt speil på noenlunde samme vis, men kommer ikke på nickene. Bor du i huset nå, eller skal du overta? Når starter du på prosjektet?

Lykke til. Post mange bilder etterhvert. Vi elsker bilder!
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke sett en sånn løsning før men hvis du får til den. Så tror jeg det hadde vært drit kult. sjekker innom seinere å ser om du har kommet noe lengre

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen ja.

Jeg har ikke startet på prosjektet, men regner med å komme i gang en gang tidlig i høst.

Vi overtok huset for ikke lenge siden (april) og har nylig startet oppussingsarbeid. For øyeblikket er det bad, kontor og soverom som står for tur, men etter dette er ferdig så er det nok mulighet for ett kinorom :-D

For øyeblikket er dette kun ett uinnredet loft, kun gulvlagt med spon. Så her bør jeg vel ha alle muligheter til å prøve å få gjort ting mest mulig riktig fra bunnen av. Jeg må også sette opp en trapp til loftet før det kan taes i bruk.

Det blir nok ett forholdsvis lite rom og noe utfordrende å få utnyttet plassen best mulig, men jeg er en gammel bilstereo entusiast og er vant til å arbeide med dårlig plass :-D

Jeg skal prøve å få postet bilder så snart jeg kommer i gang

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skråtak er helt topp

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags type speil du bruker vil påvirke bildekvaliteten. Vanlige speil har den reflekterende flaten plassert bak et glasslag. Siden lyset må passere glassflaten to ganger blir det brutt litt ekstra og skaper dobbeltbilde på samme måte som når man får refleksjoner i et vanlig antennesignal til tv´en.

Speil beregnet på denne type bruk får du tak i hos denne karen. Det største speilet de kan levere i 16:9 format ser ut til å være rundt 21*12 tommer. Arendal på dette forumet er den første jeg kommer på som bruker bakprojeksjon med speil.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Hva slags type speil du bruker vil påvirke bildekvaliteten. Vanlige speil har den reflekterende flaten plassert bak et glasslag. Siden lyset må passere glassflaten to ganger blir det brutt litt ekstra og skaper dobbeltbilde på samme måte som når man får refleksjoner i et vanlig antennesignal til tv´en.

Speil beregnet på denne type bruk får du tak i hos denne karen. Det største speilet de kan levere i 16:9 format ser ut til å være rundt 21*12 tommer. Arendal på dette forumet er den første jeg kommer på som bruker bakprojeksjon med speil.
    Jepp, jeg har fått med meg dette angående noe dobbel refleksjon.

Derimot så har jeg en liten teori at dersom man benytter seg av 2 stk speil satt nøyaktig i 45 grader hver, så skal de strålene som brudt tidligere komme tilbake i sin orginale retning.

Om det fungerer slik i praksis gjenstår vel bare å prøve, men om du ser vedlagt tegning, så skjønner du kanskje hva jeg tenker.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •