Hjemmekino stue spørsmål.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekino stue spørsmål.

Jeg har endel spørsmål anngående min (fremtidige) hjemmekino, så jeg skjønner at jeg kanskje ikke burde skrive innlegget mitt i denne katalogen, men mitt første spørsmål handler om konstruksjon/utstyr, så jeg tar en råsjangs og begynner her.

Jeg har nettopp kjøpt en leilighet. Stua som jeg skal bygge hjemmekinoen i, er veldig avlang i forhold til hvor bred den er.
    Har bare vært i den stua en gang (på visningen), så jeg har dessverre ikke noen mål på lengde gange bredde.

Uansett. I den ene enden av den avlange stua, så er det vinduer ut mot gaten.
    I den andre enden er det en peis.
    Så jeg tenkte å plassere lærrettet "mot gaten", fordi at dette vil passe best mtp hvordan rommet er utformet. (Døra inn til stua, er i den andre enden).
    Siden dette er den eneste stuen i leiligheten, så må jeg nesten male den i en lys farge.
    Hvor mye vil det redusere billedkvaliteten at rommet er malt helt lyst?
    Jeg mener hvis jeg får lager en gardin / persienne kombinasjon som stenger ute maksimalt med lys.

Også til de spørsmålene som kanskje ikke hører helt hjemme i denne kategorien :roll:

Hvordan projektor / lerret burde jeg gå for når jeg har mellom 15 til 20 000 å bruke?
    Projektoren skal brukes 90% til filmer og resten til data.
    Infocus / sony / toshiba projektorer er de mest aktuelle, for de får jeg til innkjøpspris.

Også ett skikkelig nybegynner spørsmål (ja fasiten ligger helt nok ett eller flere steder i dette forumet, men jeg tar meg friheten til å spørre en gang til). ops:
    Kan man få "regnbue effekten" på alle typer projektorer?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    velkommen til forumet! regnbuer får man bare på DLP prosjektorer.
    å ha lerretet foran vindu er ikke noe problem. jeg har det nå og hadde det i min forrige leilighet. viktig med god avblending. en kombinasjon av persienner og en tykk gardin er godt nok . lyse farger vil man gjerne ha i en stue. pass på å bruke en matt farge som ikke gir for mye gjennskinn/refleksjoner. en kombinasjon av X1 og greyline vil være bra både til film og data, samt at prisene på dette i dag er veldig gunstig. sjekk om du er følsom for regnbuer før du evt kjøper X1. jo større bilde, jo større fare for å se regnbuer. hvit tekst fremhever også regnbuer, så se film uten underteksting hvis du har mulighet.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for raskt svar.
    Er det noen som vet om ett eller annet sted hvor det går ann å se på en X1 projektor i action rundt omkring Oslo?

Edit; bruker aldri tekst på dvd filmer, så jeg håper jeg slipper unna regnbue effekten.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hi-fi senter kjeden selger infocus. de har i allefall 4800 på nettbutikken sin, som er den samme som X1. de har demo rom, så de bør ha den der.
    åpner kl 11. ring 22 41 24 77, og spør de hva de har.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3
    Takk & like