g.org 's stuekino(mest min hvertfall...)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

g.org 's stuekino(mest min hvertfall...)

Starter en liten tråd om mitt lille byggeprosjekt.

Det som var planlagt som et nytt hus med kinorom ble raskt forkastet av byråkrater som ikke delte mine meninger.:twisted:

Det ble klart etterhvert at det eneste valget jeg hadde var å restaurere eiendommen jeg hadde kjøpt. Greit nok etter masse tenking.

Da jeg kjøpte det var det jo kun riving og bygge nytt som sto i hodet mitt, så da så jeg ikke løsningene, men etterhvert som man vrir hodet over på restaurering dukker ideene opp en etter en.
    Det har resultert i at jeg nå sitter med et hus som snart er ferdig, som er langt ifra A4(tror nok kanskje ikke du finner maken) og det er jo morro syns jeg da. Det å ikke ha det likt som alle andre.

Det er et lite hus opprinnelig med kun 63 m2 i grunnflate og en etasje. Har bygd på 13 m2 hittil, Fjernet etasjeskiller i stua slik at jeg har fått lagd en hems over resten av huset.
    Det resulterte i at arealet økte med 29 m2, så det er nå 92 m2.
    Har fått godkjent enda en utbygging som går ut på å føye sammen huset og uthuset og lage ekstra soverom i uthus. Da vil jeg få enda 20 m2 til, pluss at jeg da får to innvendige boder på tilsammen ca. 20 m2.

Men det jeg lager denne tråden for er jo stua og stuekinoen.

Er kjempe fornøyd med resultatet hittil. Hvertfall utseende messig.

Utstyr jeg har per idag er som følger:

Pioneer VSX-AX4ASI-S

Pioneer DV-585s

LG DVD/harddisk opptaker

Xbox360 med HD-DVD spiller

PS 2

Front sett fra Sonab(vet ikke hva de heter)

Senter fra Sonab.

Magnat Monitor sub 300A

Bakhøytalere Mirage OM-10

Hitachi 42PD6600 plasma skjerm

Benq PE8720

Kommer til å bli en stuekino med både tv og projektor.
    Har en samboer som er like glad i film som meg, så da er det ganske lett å få gjennomslag for ting)

Har også bestillt 2 stk bilde splitter.
    En for HDMI og en for komponent. Dette trenger jeg da jeg skal ha bilde til to kilder og ikke gidder å koble om.

Skal også kjøpe inn nye høytalere, men driver enda og prøver å bestemme meg for hva jeg skal gå for.
    Er masse bra på markedet, men ikke alt har like høy WAF.
    Og det skal jo passe inn i stua også.

Oppdatering med bilder kommer.

Link til hjemmekino: http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/g.org

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt fra bygging

Legger opp noen bilder fra byggingen/restaureringen.

Det har endret seg ganske mye siden vi begynte. Er MASSE drit i gamle hus. som f.eks. sagflis, leire, støv, spindelvev+++++

Vedlegg 19925 Vedlegg 19926 Vedlegg 19927 Vedlegg 19928

Dette er bilder fra rett etter vi starta og rive. Ser ikke lovende ut, men det endret seg jo etterhvert.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser på linken din at sluttresultatet er blitt knakande fint. Virkelig strøkent.Ser frem til flere bilder og spesielt av utstyret ditt. Slike tråder er alltid interessant å følge med på. Likte godt det parabol-uttaket ditt. Hvor fikk du tak i det?

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vedlegg 19935

Dette bilde er fra før trekant vinduet ble skjært ut og satt inn. Ser også at etasjeskillere er der fortsatt.

Etter masse riving og kløning fikk vi endelig kommet igang med litt annet arbeid, som retting og stiving av tak

Det var en ganske tidkrevende jobb. Til avretting ble det brukt 2"x2" lekter som vi skrudde i dragerene for å ha justeringsmuligheter. Det ble brukt 180mm skruer. Trodde før vi begynte at dragerene kanskje ikke ville holde da disse er ca. 250 år, men der tok vi skammelig feil.
    Før i tida så "blinket" de tømmer før de hogg.
    Det å blinke tømmer vil si det samme som at de leita etter trær som sto på værutsatte steder. Disse trærne vil vokse saktere og derfor få en mye tettere binding av treverket enn andre trær og derfor vil de også vare lenger etter de er hogd.
    Det blir som Sibirsk lerk som mange sikkert har hørt om. Der er det så mye dårlig vær og mye vind at trærne vokser veldig sakte. Dette resulterer i at sibirsk lerk er garantert vedlikeholdsfri i 30 år. Dette gjelder ubehandlede matrialer.
    Tømmerstokkene som er brukt i det selvbærende taket hos meg er fortsatt så harde at flesteparten av skruene var så vanskelig å skru inn at vi ødela 2 skrudriller. Den ene avrettingen er fortsatt nesten en cm. feil da det er umulig å få skruen ut igjen:neutral:
    Men avrettingen ble ferdig til slutt som bildene viser.
    Vedlegg 19936 Vedlegg 19937 Vedlegg 19938

Etter at avretting var ferdig isolerte vi taket med 20 cm glava. Det ble da 5 cm lufting over isolasjon(har 5cm lufting over tak også).
    Deretter var det plast og panel som skulle på.
    Vedlegg 19934

Når taket endelig var på var det bare å gå igang med riving av etasjeskiller.
    Mange mente huset ville klappe sammen hvis vi tok de bort, men et selvbærende tak er faktisk selvbærende selv om det var mange som tvilte på det
    Det ble et ganske så annerledes rom etter at de ble tatt ned kan man si. Det var ca. 2 meter takhøyde før vi reiv de, så det var litt klaustrofobi følelse i stua, men da de ble borte økte takhøyden til 4,75 meter og rommet ble 5 ganger så stort
    Vedlegg 19939

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Parabol

Uttaket til parabol fikk jeg gjennom elektrikeren. Ikke sikker på hvor han får det fra, men de hadde flere forskjellige å velge mellom, men dette var hvertfall godkjent fra forsikringsselskap og det var det som ga best signal.

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Får bare unskylde

At det blir litt stykket og delt, men jobben krever visst litt tid den også...

Etter etasjeskiller ble fjernet var neste skritt å rette vegger.
    Og siden jeg ikke er snekker og hadde gjort dette før var det duket for tildels mye kløning, feiling, banning og kasting av div. verktøy...hehehe(til min fars store forargelse).

For å prøve å få sånn noenlunne rette hjørner valget jeg å fore ut veggene men 2" lekter. Dette også fordi jeg ville ha skjult el-anlegg og fordi matrialene er stivere og lettere og jobbe med.
    Vedlegg 19942 Vedlegg 19943 Vedlegg 19944 Vedlegg 19945

I det ene hjørnet måtte jeg flytte veggen 10cm ut fra eksistrende vegg for å få det noenlunde rett.
    Og det at jeg da ikke er tømrer gjorde jo at mye ble feil!

Jeg begynte feil i alle hjørner, så da jeg skulle begynne med platene på veggene måtte jeg gjøre det meste om igjenops: Hadde jo ikke tenkt på at første plate ikke ble 60cm og at retting skulle starte med en på 57,5 og 60 på resten.. Måtte da legge på 1" lekter rundt hele stua for å treffe med panelplatene...hehe(skulle tro man lærte av slike grove feil, men jeg gjentok bragden i alle de andre rommene ogsåops: )

Oppe i gavlveggen la jeg liggende panel for å bryte av rommet litt da det ville sett for høyt og smalt ut med bare stående.
    Vedlegg 19946

Innimellom alt dette var jo også elektriker og strakk rør i vegger og tak for alt jeg husket å si ifra om(glemte signal til PJ)

Etter at gavlvegg var kledd med panel var det klart for å legge plater. Det var en veldig enkel og rask jobb. Man legger 60cm av gangen og det er innvendig spikring, så et godt råd er å kjøpe platene ferdig malt, noe jeg ikke gjorde.
    Resultatet ble meget bra, selv med all feilingen i grunnarbeid. Rettet jo opp feilene, men etter så mange feil med samme tingen klarte jeg liksom ikke helt å stole fullt ut på mine ferdigheter som hobbysnekker..hehehe

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •