Plassering av In-Wall bakhøyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av In-Wall bakhøyttalere

Jeg skal hjelpe en kompis som vil ha In-Wall høyttalere i den fremtidige hjemmekinoen sin. Som man ser av bildet under, er ikke dette bare bare... For å få riktige vinkler (når baffel på høyttalerne er kant i kant med veggen, må sofaen trekkes en del nærmere veggen med lerretet, og jeg får problemer med bakhøyttalerne (som må plasseres på sidevegg for å følge Dolby sin anbefaling om vinkel (135-150 grader)). For å illustrere det har jeg lagt over tegningen fra Dolby (klikk på bildet for større versjon):

Dette blir jo feil i forhold til spredning idet bakhøyttalerne på ingen måte vil peke mot lytteren. Hadde det ikke vært fordi det var in-wall, hadde ikke dette vært et problem, men in-walls MÅ jo peke rett ut fra veggen (i alle fall litt større modeller).

Så spørsmålet er: Vil det være bedre å plassere dem litt feilaktig på bakvegg (Alternativ 2) enn å plassere dem på rett sted, men uheldig vinklet i forhold til lytter?

Jeg vurderer også å sette opp et 6.1-system (Alternativ 3) for å slippe unna hele problemet, men det er litt tap å måtte gjøre noe slikt...

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du selv skriver er enkleste løsning ¨gå for 6.1 eller 7.1 om det er plass, men har også sett et eller annet sted inwallhøyttalere med elementer som kunne vinkles noe (iallefall diskanten). Husker dessverre ikke i farten hvilket merke dette var...ops:

Edit: Focal JMLab har dette.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Som du selv skriver er enkleste løsning ¨gå for 6.1 eller 7.1 om det er plass, men har også sett et eller annet sted inwallhøyttalere med elementer som kunne vinkles noe (iallefall diskanten). Husker dessverre ikke i farten hvilket merke dette var...ops:

Edit: Focal JMLab har dette.
    Se der ja! Har sett lignende, men da bare med små høyttalere med fulltone-elementer (og vi sikter litt høyere enn som så). Høyttalerne du nevner er absolutt å vurdere. Takk for tipset!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...også Klipsch kan vinkles og de har også noen av de mest populære høyttalerne i USA i sortimentet...

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Polk sine kan også vinkles, i tillegg har de variabelt delefilter og kan leveres med Backbox, noe en bør bruke for å få bedre bass.

In-Wall (Rectangle) : In-Wall & In-Ceiling : Polk Audio

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...også Klipsch kan vinkles og de har også noen av de mest populære høyttalerne i USA i sortimentet...
    Interessant! Er det noen som fører disse i Norge (in-wall Klipsch?).

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ojh
    Polk sine kan også vinkles, i tillegg har de variabelt delefilter og kan leveres med Backbox, noe en bør bruke for å få bedre bass.

In-Wall (Rectangle) : In-Wall & In-Ceiling : Polk Audio
    Her raser det jo på med in-wall-høyttalere som kan vinkles! Føler meg litt dum. Var ikke klar over at det fantes så mange slike i det hele tatt.

Takk for opplysningen!

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med han må gjøre litt modifikasjoner på bakveggen siden han skal ha inn-wall.. Så kanskje dere kan lage en liten vegg i hvert hjørne bak med riktig vinkling som ht bygges inn i ?
    Blir kanskje litt trangt ved døra der, men ser da ut til at det går iforhold til tegninga ?
    Blir jo nesten som alt.2 bare med vinkling av hele ht. Kanskje det gir en bra akustisk fordel også

Uansett hva dere velger så må dere lage en byggetråd og lykke til med projektet.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grumle
    Regner med han må gjøre litt modifikasjoner på bakveggen siden han skal ha inn-wall.. Så kanskje dere kan lage en liten vegg i hvert hjørne bak med riktig vinkling som ht bygges inn i ?
    Blir kanskje litt trangt ved døra der, men ser da ut til at det går iforhold til tegninga ?
    Blir jo nesten som alt.2 bare med vinkling av hele ht. Kanskje det gir en bra akustisk fordel også

Uansett hva dere velger så må dere lage en byggetråd og lykke til med projektet.
    Som du sier, så kan det bli litt trangt med døra, men vinkel-ideen din er slett ikke dum! Spørs om jeg gidder å lage noen byggetråd på denne kinoen. Har mer enn nok med min egen kino (når jeg kommer skikkelig igang med den).

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får få kompisen din inn på forumet også da vettu, slik at han kan gjøre det selv...:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan gikk det med dette prosjektet ?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenny007
    Hvordan gikk det med dette prosjektet ?
    Det er under bygging. Jeg gidder ikke å kjøre en byggetråd på prosjektet hans (jeg kommer til å få mer enn nok med min egen nå til vinteren...), men kan røpe at stenderverket er så godt som på plass og at han trekker k-rør for harde livet. Takhøyden blir på 205 cm og han har tenkt å bruke disse innbyggingshøyttalerene.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Rune, AIM Cinema har jeg hørt en gang før, det låt meget bra.. Tror de kommer til å gi mye morro for pengene. Etter min mening mye bedre en Klipsch
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Hei Rune, AIM Cinema har jeg hørt en gang før, det låt meget bra.. Tror de kommer til å gi mye morro for pengene. Etter min mening mye bedre en Klipsch
    Kan sikkert stemme det. Har aldri hørt på disse her, men de er i alle fall svinedyre (i alle fall for meg og i alle fall hvis man skal ha mange av dem...).

Newcomer corey sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    putt høtalerene i taket! fungerte meget bra hos meg

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oj, da jeg så trådtittel og nicket til trådstarter fikk jeg nesten litt sjokk, men så så jeg at siste innlegg i tråden er nesten 2 år gammelt, og da falt skuldrene et par hakk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det redusere effekten av lydisolering dersom man benytter in-wall? Ser for meg at det er en plass hvor det fort kan lekke litt lyd..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •