Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 33 1 2 3 4 5 11 21 31 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 660
    Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!

EDIT: 3 år siden oppstart av tråden, og fortsatt ikke ferdig. Pirium sikter på tittelen "forumets tregeste kinobygger!" Selv om det til tider har vært lengre pauser i byggingen, skal vi komme i mål. Håper prosessen kan være interessant og lærerik for andre enn meg også!

*August 2011* Det har hele tiden vært et mål om å holde kostnadene på et overkommelig nivå. For å gi en oversikt til evt. lesere av tråden kan jeg opplyse om at pr 09/08/11 har vi brukt ca akkurat 59.000,- på rommet, inkl tilkoblingspaneler på vegg, spot'er/trafoer, maling/sparkling osv. I tillegg betalte vi litt over 9000kr for å legge opp ny hovedstrøm inn til huset, bytte ut alt i sikringsskapet og legge opp en egen kurs til kinoen. (Elektriker i slekta, så dette er nok ikke helt reell pris om man må leie inn en ukjent elektriker.)

-RIVINGA STARTER MARS 2008 (POST 21)
    -STILLSTANS TIL SEPT. 2009, NY OPPSTART (POST 49)
    -FØRSTE SKETCHUP-TEGNING
    -OMBYGGING AV MAKITALADER FRA 110V TIL 230V
    -LYDTRYKKSMÅLINGER OPPRINNELIG LOFT:
    -RIVING AV SKILLEVEGGEN MELLOM LOFT OG KINO
    -OPPBYGGING STARTET
    -FORNØYELIG HUNDEHISTORIE (I ETTERTID)
    -PLANLEGGING AV BELYSNING
    -FORNØYELIG SUBWOOFER-HISTORIE
    -FLYTTING AV HANEBJELKER,FERDIG MED LUFTESPALTE TIL UNDERTAKET OG FLYTTING AV LUFTERØR TIL KLOAKK
    -HØYTTALERE OG FORSTERKER INNKJØPT
    -ISOLERING AV TAK
    -KNEVEGG-BODER OG ISOLERING AV FRONTVEGG
    -PLANLEGGING AV GULVKONSTRUKSJON
    -GULVLEGGING
    -BYGGING AV INNERVEGGER
    -LEKTING OG AVRETTING AV TAK
    -FRONTPANEL
    -SUBWOOFER-FORSTERKERE INNKJØPT
    -PLATING AV TAK
    -LYSSTYRINGSKOMPONENTER
    -ISOLERING OG GIPSING AV INNERVEGGER
    -LEGGING AV MDF-PLATER
    -ROMMET FERDIG MALT

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer på hva rom i rom er?

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en titt på loftstua mi i linken under og kom gjerne med spørsmål hvis det er noe du lurer på!

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Madde
    Jeg lurer på hva rom i rom er?
    Hallo, frøken strøken! Regnet med du hadde vært og snoka på tråden min ja..

Som forklart tidligere i kveld,face to face, rom i rom er et rom som er bygd opp på et gulv som "flyter" på et lag av isolasjonsplater, kalt trinnlydsplater.
    Dette gjør at man har et helt rom som ikke er i kontakt med resten av huset, dermed får man veldig god lydisolasjon når ikke vibrasjonene kan følge konstruksjonene i resten av huset.

OT: ska vi gå å lægg oss? ;-)

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Ta en titt på loftstua mi i linken under og kom gjerne med spørsmål hvis det er noe du lurer på!
    Loftstua di er allerede gransket, du har masse gromt utstyr..!

Vi har nok alikevel litt for forskjellige løsninger til at jeg kan stjele dine ideer.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Loftstua di er allerede gransket, du har masse gromt utstyr..!

Vi har nok alikevel litt for forskjellige løsninger til at jeg kan stjele dine ideer.
    Tenkte på demping og plassering av høyttalere og slikt. Skal du spille mot yttervegg eller sidevegg?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte på demping og plassering av høyttalere og slikt. Skal du spille mot yttervegg eller sidevegg?
    lerret og fronthøyttalere blir plassert på veggen med vindu.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forslag til kinoen din:

1. Som du ser i kinoen min, så har jeg dekket hele frontveggen med sort gardin fra Kid. Dette har gitt meg friheten til å sette/henge både akustikkplater, tepper samt skjule alle kabler og strømfilter på veggen. Dette gir også en skikkelig god ramme rundt lerretet. Gardinene er hengt rundt gardinstenger og skrudd fast i taket, slik at de dekker helt opptil.

2. Plassering av høyttalere kontra sweetspot: Bruk guiden til Flageborg for å få en likesidet trekant. Like langt mellom diskantene på høyttalerne som det er fra midtpunktet mellom diskantene til sweetspot.

3. Førsterefleksjoner: Vil anbefale å dempe førsterefleksjonene med f.eks. akustikkplater fra Acoustic Tuning. 4 stk. i skråtaket mellom HT og sweetspot og mulig du må ha noen i det vannrette taket fra lerret mot sweetspot også.

4. Knevegger: Har en liten boks på kneveggen til venstre for lerretet og den stjeler all bassen på den siden. Vil anbefale at du lager en luke/åpning i kneveggene slik at du eventuelt kan fylle de med Glava eller lignende hvis de blir unaturlige "bassboostere".

5. Bakhøyttalere: Hvis du har mulighet for å få litt avstand fra sweetspot til bakvegg, så får du en bedre "lengde" på surroundlyden. Pistolskudd i f.eks. "Open Range" forsvinner langt bakover i periferien hos meg.

Tror faktisk at rommet ditt er helt ypperlig for å få et høyt og bredt lydbilde med riktig plassering av høyttalerne. Lite rette hjørner og få steder lyden kan stikke av på.

Lykke til med oppbyggingen!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite tips til om lerret:

Har snudd lerretet mitt opp ned da "boksen" til lerretet stjeler noen cm av høyden. Blir da opptrekkslerret med 2 kroker som jeg henger endene på utdraget på. Når jeg da tar ned lerretet så er det ingen problemer med å åpne vinduet bak.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite tips til om lerret:

Har snudd lerretet mitt opp ned da "boksen" til lerretet stjeler noen cm av høyden. Blir da opptrekkslerret med 2 kroker som jeg henger endene på utdraget på. Når jeg da tar ned lerretet så er det ingen problemer med å åpne vinduet bak.
    Godt tips! Centimeterne vil telle hos meg også, da skråtaket setter samme begrensninger hos meg..

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter så smått å ha startet riving av eksisterende konstruksjoner, har jeg oppdaget en rørkanal inne i en nåværende bod..:???:
    Derfor måtte sketchup fram, og planene revurderes. Valget sto mellom å la den langsgående veggen i tegning 1 stå, eller ha en rørkanal stående fritt i rommet. Jeg valgte det siste, da alternativ 1 ville tatt altfor mye gulvareal og romfølelse.
    Rørkanalen er veldig mye større en rørene for å få plass til 20cm isolasjon, pga at dette originalt har vært et kaldloft. Siden jeg skal isolere taket, vil jeg kun isolere rørkanalen med 5cm isolasjon. Er det nok, eller bør jeg gå for 10cm? rommet vil jo alltid være oppvarmet etter det er ferdigbygd..
    Jeg vil dessverre kun få plass til 10cm isolasjon i yttertak, men dette vil bli en stor forbedring fra dagens 0 cm.

Angående oppbygging av rommet; vil jeg tjene noe på å bygge gulv og vegger etter rom-i-rom prinsippet, når jeg ikke har mulighet til å gjøre det samme med taket? Eller kan jeg like godt spare det bryet og bygge faste vegger med dobbel gips? Er litt usikker på hvor mye lyd som vil forplante seg via takkonstruksjonen..... :???: Taket vil kun bli isolert og kledd med dobbel gips, skrudd rett i takstolene.
    Satser på å få startet på rivinga til uka, ser på det hele med skrekkblandet fryd....

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer an på WAF`en det. Hahaha

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja den rørkanalen var litt kinkig plassert. Finnes det inge mulighet til å få den dratt inntil yttervegg med noen bend??
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Ja den rørkanalen var litt kinkig plassert. Finnes det inge mulighet til å få den dratt inntil yttervegg med noen bend??
    Da måtte jeg i såfall revet opp gulvet og lagt lufterørene i gulvet, og ut gjennom veggen. i tillegg hadde jeg da måtte gjøre noe med rørkanalens gjennomgang i taket, for ikke å ha et hull der...:???:

Så den får nok stå i fred, om ingen har noen gode ideer....

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag har jeg fått rydda og klargjort for riving:twisted:

Oppdaga at tak og den langveggen som ikke er malt allerede er isolert, men pga at lufting og fuktsperre ikke er gjort ordentlig må jeg rive alt alikevel. Uansett sparer jeg noen lapper på at jeg allerede har isolasjon til det meste av konstruksjonen da!

Har nå bestemt meg for å legge flytende gulv (uten understøtte ved kantene (om ingen skremmer meg fra det), for å få minst mulig mekanisk kobling. Blir ikke så mye vekt ute ved veggene uansett), montere veggene oppå det flytende gulvet, og forbinde veggene med takkonstruksjonen/yttervegger ved hjelp av lydbøyler. Da blir begge tverrveggene doble, der de innerste er flytende. Taket blir kun isolert og kledd med to lag gips for å ikke ta for mye takhøyde.

Legger ved noen bilder av slik rommet er pr i dag, har slått på noen hull her og der for å få sett hvordan ting er gjort fra før. Siste bildet er av kanalen rundt lufterørene, den befinner seg innenfor den blå langveggen.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket materiale demper lydgjennomgang best av Glava og Rockwool? Noen som vet om det er merkbar forskjell på de? Noen som vet egenvekten på de to?
    Lukter litt på ultimat også, men har en forutanelse om at den ikke er like god på demping av lydgjennomgang, da først og fremst i de dypere frekvensområdene. Godt mulig det bare er fordommer fra min side, hva tror dere?

Newcomer hi-fi-noob sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rockwool skal ha bedre demping av lyd enn glava, og ultimat har igjen bedre demping enn rockwool og bedre isolasjonsevne enn begge også... Men av de typene er glava best å jobbe med fordi den beholder fasongen og er en del lettere enn de to andre, spess hvis det skal brukes i tak...

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ultimat støver og klør ikke, så den må da være bedre å jobbe med enn glava og rockwool..

Er virkelig ultimat best på lyddemping? Finnes det noe dokumentasjon på det?
    Det som gjør meg skeptisk til Ultimat er at på deres nettsider står utsagn som "Ultimat er testet av uavhengige laboratorier", men de fremlegger ingen av testresultatene, noe jeg tolker som at testene ikke har gått så bra...
    I tillegg står det at info om forhandlere vil komme i desember 2006, nå er vi snart i juni 07, og ingen info har kommet....
    Jeg blir litt avskrekket av slikt.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rockwool har også noe som heter "Akustikkplater" som tar mye av det nedre registeret, men det blir vel ikke billig å isolere med:-D
    Har brukt de til å dempe bassen bl.a. i skråtaket mitt og det funker.

Newcomer mitch sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dem har ultimat på coop obs bygg ihvertfall.. kanskje de har peiling på det der? (selv om jeg ikke ville satt huset på det)

Side 1 av 33 1 2 3 4 5 11 21 31 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •