Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom! - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 33 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 660
    Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av kenneth andersen
    Har brukt silencio,rockwool og glava produkter, synes rett å slett silencio demper bedre. Og du slipper dette bordet rundt for å ta opp nedbøyninger langs vegg. Har opplevd "klakkelyd" mellom bord og spon plater.
    Jeg sendte en mail til Hunton og fortalte om mitt prosjekt. Jeg fikk anbefaling om å gå for 24mm Silencio med 22mm sponplate oppå. De mente at det skal dempe mer mot underetasjen enn å gå for 12mm silencio+13mm gulvgips+22mm spon. (jeg synes ikke jeg har takhøyde til å legge 24mm silencio+gips+ 22mmspon)

Noen som har synspunkter på dette? De skrev i mailen at vekt er viktig for å dempe best mulig i bassområdet, men de mente som sagt at nevnte løsning var bedre enn 12mm silencio med gips og spon, pga de fjærende egenskapene til 24mm > 12mm.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ba de vell deg om å droppe gulvgipsen?
    Så da vil du jo få 1mm mer klarning..

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den millimeteren har jo ingenting å si, jeg er ute etter best mulig demping i forhold til byggehøyde, det var derfor alternativene var 24mm silencio+22mm spon ELLER 12mm silencio+13mm gips+22mm spon. Jeg hadde trodd at sistnevnte var det beste alternativet nettopp pga vekt, men når Hunton sier noe annet, må jeg vel tro på det..

Grunnen til at jeg er litt skeptisk er at f.eks Rockwool anbefaler BÅDE gips og gulvspon. Forhåpentligvis vet konsulenten hos Hunton hva han snakker om.

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Den millimeteren har jo ingenting å si, jeg er ute etter best mulig demping i forhold til byggehøyde, det var derfor alternativene var 24mm silencio+22mm spon ELLER 12mm silencio+13mm gips+22mm spon. Jeg hadde trodd at sistnevnte var det beste alternativet nettopp pga vekt, men når Hunton sier noe annet, må jeg vel tro på det..

Grunnen til at jeg er litt skeptisk er at f.eks Rockwool anbefaler BÅDE gips og gulvspon. Forhåpentligvis vet konsulenten hos Hunton hva han snakker om.
    rockwool anbefaler det som er litt mere brannsikkert om to utførelser av en konstruksjon gir nesten samme resultat. da brannsikkerhet er satsningsområdet til rockwool.

glava kan lyd
    rockwool kan brann

å begge isolerer like bra

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg kommet frem til et nytt alternativ til hvordan jeg skal løse ventilasjonen, basert på innspillene fra flere her.

Ny skisse:
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-ventilasjon-loftstue-15-10-jpg

Ved å plassere inntak/utslipp slik, blir jeg kvitt varm "bruktluft" oppe i høyeste del av taket, og får frisk luft inn i grei avstand fra alle sitteposisjoner. (Litt over 2m fra pc-pult.) Da får jeg også grei gjennomstrømming i rommet.
    Tanken er å montere en panelovn/varmelist rett under luftinntaket, slik at ny luft blir blandet med varm luft og spredt rundt i rommet. Jeg vil tro at skråtaket også vil lette luftkonveksjonen i rommet noe, og gjøre at lufta blander seg bedre enn med flatt tak..?

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bra løsning 8)

+1

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går da fremover, selv om fremgangen er nokså liten. Det er vanvittig mye arbeid og problemer med å bygge i et så gammelt bygg -ingenting er i lodd/vater fra før, og når man går så grundig til verks, vil man helst at de nye veggene er nogenlunde rett. Med lite barn som legger seg kl.19 i hus, blir det også lite tid til å snekre etter jobb. Uansett, en stender satt opp i dag er en stender mindre å sette opp senere!

I dag var planen å få lektet ut og gjort ferdig luftesalte mellom takstolene, men som vanlig, gikk ikke ting som planlagt. Vi har hund, og han er vanvittig skuddredd. I ettermiddag var vi to alene hjemme en stund, og jeg tenkte som sagt å få gjort en del på loftet. Bikkja ble plassert i gangen, og jeg stengte barnegrinda inn til stua for at han skulle holde seg i ro. (Nevner at han er over 50kg og har skulderhøyde på 80cm..) Etter et par "skudd" med spikerpistolen ble han imidlertid så redd at han reiv ned barnegrinda inn til stua, dreit på gulvet, tråkka i bæsjen og hoppa opp i sofaen................................ :???: :???: :???:

Så da ble kinosnekring erstattet med vasking av gulv, sofatrekk og hundepoter. Derfor blir det heller ingen bilder i dag..

Over til noe annet; jeg fikk ny mail fra Hunton i dag, med et litt mer utfyllende svar enn sist. Jeg poster hele mailen her, i tilfelle noen er interessert:

Hei !

Det er vanskelig å gi noe konkret svar på problemstillingen. Det hele avhenger av hvor mye byggehøyde du har å gå på og hvor mye penger du vil bruke på konstruksjonen.

Men for å belyse situasjonen litt:

Når du går fra å ikke ha noen trinnlydsplate til å legge inn en tynn plate 4-12mm, vil du merke relativt stor forskjell. Du vil ikke få dobbelt så godt resultat selv om du dobler tykkelsen.

Jo tyngere overgulv (gulv oppå trinnlydsplata), jo bedre lydreduksjon vil du få. Dette gjelder i nesten alle tilfeller.

Gips har høy vekt, og fungerer godt både mot trinnlyd og luftlyd og er derfor meget god i kombinasjon med Hunton Silencio. 13mm gips blir ofte brukt. Da du må ha spon som underlag for teppe, kan du bytte ut 13mm gips med 22mm spon som omtrent tilsvarer det samme mtp lydreduksjon.

Hunton Silencio 12mm + 22mm gulvspon vil gi bra lydreduksjon. Hvis dette ikke bygger for mye ? Har du mer å gå på kan du eventuelt øke tykkelse på Silencio plata (12+6 =18mm)

Med vennlig hilsen

Hunton Fiber AS

Active mk1 black limited sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Unnskyld at jeg sier dette, men det var en fornøyelig hundehistorie...:-)

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uff!!

vi spillte bare litt høy musikk mens vi byggde i nerheten av dyr... da blir det ikke så skokkerende da skudda å hammeren slår..

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå som det begynner å nærme seg kledning av veggene (vel..) er det på tide å bestemme seg for el-opplegg.
    Vi begynner med belysning, jeg har tenkt på 8 spotter i taket fordelt på 2 soner. Jeg blir ikke sikker på om jeg bør dele inn 4+4 eller de to fremste i en sone, og de 6 bakerste i en annen, kom med innspill folkens!
    I tillegg til de 8 spottene tenker jeg å ha 3 av DISSE i sort på hver vegg. Disse lyser både opp og ned, den har en 35w halogenpære i hver ende.

Planlagt plassering vises i skissen under, markert med kryss.
    Kom gjerne med innspill på hva dere syns om forslaget mitt, og om dere vil anbefale meg lys på frontveggen i tillegg. jeg ser ikke det store behovet for det, da det ikke er plassert noe møbler e.l langs den.

Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-loftstue-grunnbelysning-jpg

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble litt dårlig tid når jeg skrev innlegget over, så jeg får utbrodere litt.

Grunnen til at jeg vil ha flere soner i taket, er at jeg vil ha mulighet til å kunne ha på noe lys i rommet, samtidig som at lysene nærmest lerretet er slukket for at ikke bildet skal bli altfor blasst. Jeg blir bare ikke enig med meg selv om jeg skal dele sonene i 2+6 eller 4+4. Sistnevnte alternativ er nok best for bildet sin del, førstnevnte best for belysningen i sittegruppe og på bordet. Jeg regner med det er flere her inne som har erfaringer med noe liknende?

Av samme grunn lurer jeg på om jeg bør gå for 2 soner på veggene også, slik at jeg kan slå av den fremste lampa på hver vegg?

Jeg vil selvsagt ha dimmer på alle lyskildene.
    "Problemet" blir at om jeg skal ha 4 soner, må jeg også ha 4 dimmere, noe som vil se litt vel brutalt ut på veggen.. Finnes det en type bryter/dimmer som kan styre flere soner, slik at jeg kan slippe med bare 1 eller 2 knotter på veggen?

Håper noen kan hjelpe meg litt her!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurdert en form for trådøs styring av lys i rommet?
    Da kan du gjerne skjule dimmebryterne litt (Gjerne i ett innfelt skap o.l), og hovedsaklig bruke fjernkontrollen...

De 2 bakerste (en på hver side) lysene i knevegg kan være fint å ha på sin egen sone, da gjerne ilag med de 2 i taket også i det *området*.

Så kan du kjøre de 4 framste på knevegg på sin egen sone.. og så de 6 i taket på den siste sonen.

Så: 6 + 4 + 4

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Vurdert en form for trådøs styring av lys i rommet?
    Da kan du gjerne skjule dimmebryterne litt (Gjerne i ett innfelt skap o.l), og hovedsaklig bruke fjernkontrollen...
    Vurderer Elko Wireless, det er et prisspørsmål..

De 2 bakerste (en på hver side) lysene i knevegg kan være fint å ha på sin egen sone, da gjerne ilag med de 2 i taket også i det *området*.

Så kan du kjøre de 4 framste på knevegg på sin egen sone.. og så de 6 i taket på den siste sonen.
    Da forsvinner litt av hensikten med å kunne ha greit lys i rommet samtidig som man bruker prosjektoren.. I taket blir det max de 4 fremste på egen sone.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke ELKO sitt trådløse system som kan styre flere soner fra samme bryter? Mener å huske at ELKO-bryteren kan trykkes i hjørnene av bryteren? link I så fall slipper du å ha 4 dimmere på veggen.

Vel, jeg vil uansett anbefale å ha fjernkontroll på lyset. Hvis du (mot formodning) skulle skru av alt lyset så blir det faktisk dønn mørkt. Første filmen vi så i kinoen måtte avbrytes av opptørk av brus etter at noen hadde snublet i et glass på vei bort til lysbryteren... Hvorfor noen skulle skru på lyset midt i filmen husker jeg rett og slett ikke.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått gjort en del i dag også, men hadde rett og slett ikke tid til å ta bilder. Det går fremover med oppsetting av stendere for vegg og loftsgang, satser på å få plater på vegg/tak i loftsgangen på torsdagen, om det ikke blir for mye i veien for elektrikerne. Det kommer nemlig elektrikere hit for å flytte hovedstrømsinntak og bytte ut all innmat i sikringsskapet, pluss legge opp ekstra kurser på torsdags morgen. Nå skjer endelig ting fort fremover!

Skal prøve å få tatt noen bilder av dagens fremgang i morgen, i mellomtiden håper jeg noen kommer med innspill på plassering av spotter/lys, og dimming av disse.

Newcomer O'bello sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Jeg vil selvsagt ha dimmer på alle lyskildene.
    "Problemet" blir at om jeg skal ha 4 soner, må jeg også ha 4 dimmere, noe som vil se litt vel brutalt ut på veggen.. Finnes det en type bryter/dimmer som kan styre flere soner, slik at jeg kan slippe med bare 1 eller 2 knotter på veggen?

Håper noen kan hjelpe meg litt her!
    Jeg har akkurat bestilt ELKO for lysstyring av 4 soner. Som Tols1 skriver, har ELKO bryterpaneler hvor èn 'boks' dimmer 4 soner.

Selve mottakeren m/ dimmer trenger du 4 stk av (ev flere hvis maksbelastningen for dimmeren overskrides (250w)), men disse monteres f.eks. skjul i taket og kobles til det ovennevnte bryterpanelet. Også trenger du veggplass/boks til IR-mottaker hvis du skal styre med fjernkontroll. Se for øvrig komplett ELKO-utstyr for ditt behov i min byggetråd.

Jeg endte opp med 2 bryterpaneler (+ IR sender/mottager) på veggen, ellers kunne jeg visstnok ikke lysregulere BÅDE på panelet og med fjernkontroll, var visst enten eller med kun ett bryterpanel (eller så var det bare en selger som skjønte at jeg ikke hang med...). Lykke til!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av O'bello
    Jeg endte opp med 2 bryterpaneler (+ IR sender/mottager) på veggen, ellers kunne jeg visstnok ikke lysregulere BÅDE på panelet og med fjernkontroll, var visst enten eller med kun ett bryterpanel (eller så var det bare en selger som skjønte at jeg ikke hang med...). Lykke til!

Nå dimmer du vell gjerne signalet til den ene dimmeren ?

Så, Dimmer1 bestemmer "hoved" lysstyrke og Dimmer2 dimmer "hoved" lysstyrke..

Ellers er det en meget rar løsning de må bruke :S

Newcomer O'bello sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg skjønner deg riktig.

Nå dimmer du vell gjerne signalet til den ene dimmeren ?
    Det stemmer ja - bryterpanelet på veggen styrer dimmerne som igjen styrer styrken på den lyssonen den er koblet til.

Så, Dimmer1 bestemmer "hoved" lysstyrke og Dimmer2 dimmer "hoved" lysstyrke..
    Jeg har 4 dimmermoduler, èn til hver sone. Hver dimmermodul styrer lysstyrken i sin sone. Også har ELKO veggbrytere med 4 knapper (soner) per bryter.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av O'bello
    Jeg har akkurat bestilt ELKO for lysstyring av 4 soner. Som Tols1 skriver, har ELKO bryterpaneler hvor èn 'boks' dimmer 4 soner.

Selve mottakeren m/ dimmer trenger du 4 stk av (ev flere hvis maksbelastningen for dimmeren overskrides (250w)), men disse monteres f.eks. skjul i taket og kobles til det ovennevnte bryterpanelet. Også trenger du veggplass/boks til IR-mottaker hvis du skal styre med fjernkontroll. Se for øvrig komplett ELKO-utstyr for ditt behov i min byggetråd.

Systemet du beskriver er helt genialt, og akkurat det jeg er på utikk etter. MEN, og det men'et er stort, PRISEN DA MANN!! Jeg må tygge en del på den der....

Synd at elko ikke har samme bryterpanel/dimmere uten trådløsfunksjonaliteten...

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trådløs funksjonen er jo mer eller mindre ett must da...
    Umulig å være uten det i en SVART kino i allefall.... Da vil fjernkontrollen bli din beste venn...

Enda bedre om det fungerer ilag med Logitech Harmony

Side 8 av 33 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •