Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom! - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 33 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 660
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    For å få OK bilder av hele sulamitten måtte jeg ta ørten bilder, for så å bruke de som var minst uskarpe....
    Akkurat som proffene med andre ord!

Stativ og selvutløser hadde gjort seg!
    Helt klart! Da hadde du nok sluppet unna med færre bilder i utgangspunktet ;-)

Evt. bedre kamera..........
    Det er overraskende hvor bra makro/bygge-fotografier man egentlig får med et billig Ixus-kamera. Jeg har tatt nesten alle mine bygge-bilder med et Ixus 400 og synes de ble vel så bra som bildene jeg får med mitt EOS 450D (som jeg er tvunget til å bruke etter at Ixus'en oppgav ånden).

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg jobber mye kveld og helg, har det vært lite fremgang, som vanlig. Jeg har alikevel fått handlet inn enda mer 2x4" og gipsplater.
    Nå er garasjen så full at den snart renner over, så nå er det på tide å komme igang med bygging!
    Jeg har fri tirsdag og onsdag, planen er å rive eksisterende vegg mot resten av loftet og sette opp ny iløpet av disse dagene.
    Så får vi se om teori og praksis for en gangs skyld går hånd i hånd.... :?

I kveld har jeg lånt en lydtrykksmåler og målt lydgjennomgangen fra det som blir kinoen (i 3 etg.) og til de tilstøtende rommene i huset. Målingene ble som følger:

Lydtrykk på loftstue 95dB@40HZ
    Stue i 2 etg.: 70dB
    vestre hjørne i stue i 2 etg. 70dB
    Soverom i 2 etg: 54dB
    Soverom i 3 etg: 57dB
    Nordre hjørne i soverom i 3 etg: 70dB

Lydtrykk på loftstue 95dB@50HZ
    Stue i 2 etg.: 75dB
    Vestre hjørne i stue i 2 etg.: 78dB
    Soverom i 2 etg: 56dB
    Soverom i 3 etg: 61dB
    Nordre hjørne i soverom i 3 etg: 72dB

De hjørnemålingene som er tatt med er de stedene jeg har max lydtrykk i de respektive rom, de andre målingene er målt midt i rommene. (I soverom i 2 etg. hadde jeg max lydtrykk midt i rommet, derfor bare en måling.)
    Dette både ser og hørtes bedre ut enn fryktet, da det er uisolerte 2" vegger på loftstua i skrivende stund. Jeg kan nok takke gammel stubbeloftsleire for at lyden nedover blir såpass dempet.
    Soverommet på loftet er godt isolert i alle vegger, jeg syns jeg fikk overraskende gode målinger der også.
    Det blir spennende å se hvordan disse målingene blir når rommet er ferdig, nå har jeg iallefall en referanse å gå ut ifra.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ventilering

Som de fleste vet, trenger man ekstra ventilering i rom som er så luftette som dette blir.
    Nå som jeg (neesten) er i gang med byggingen, er det på tide å finne ut hvor jeg skal ha luftinntak og utslipp..

Utfordringen blir å få luft inn i rommet uten å skape kulderas på de stakkarne som i utgangspunktet skal sitte å kose seg i rommet.
    Som skissen under viser, blir det tre "sitteområder" i rommet. En lesestol, to sofaer og en pc-pult.
    Uten at jeg VET dette, ser jeg for meg at man bør prøve å få lufta til å strømme tvers igjennom rommet, for å få best mulig luftkvalitet?

De eneste løsningene jeg ser for meg da, er at lufta skal komme inn/ut i en av de tre områdene jeg har markert med de flotte elipsene, f.eks inn i gul sirkel, og ut i rød/blå.
    Om jeg går for blå sirkel blir det en enkel gjennomføring i veggen, plasserer jeg ut-ventilen i rødt område (herregud, dette ble knotete forklart..) får jeg plass til å montere en lydfelle mellom inner- og yttervegg.
    Jeg driver også å tenker på å lage et innhuk i veggen der den røde elipsen er plassert, slik at jeg kan plassere elektronikken der, og få et "renere" rom.
    Jeg ser da for meg at jeg kan ha utsuget montert bak elektronikken, slik at varm luft suges rett ut der, og frisk luft kommer inn i gul elipse.

Høres dette bra ut, eller er jeg på bærtur?

Bør jeg trykke lufta inn i rommet, eller suge den ut?

Jeg setter stor pris på om noen kan gi meg noen tips ang. hvordan jeg løser luftingen! Jeg tar gjerne i mot tips om hvilke vifter osv. jeg bør bruke også. Dette skal ikke koste det hvite ut av øyet, men jeg vil ha muligheten til å justere hastigheten på vifta etter behov.

Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-loftstue-lufting-hvor-jpg

P.S: Kan noen forklare meg hvordan jeg kjapt og enkelt kan forandre farge på møbler o.l i Sketchup????

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Er akkuratt ferdig med prosjektering og planlegging av ventilasjon. Henter min ventilasjon til fredag.

Kan gi deg noen tips:

Prøv å ha til og fra-luft så langt fra hverandre som mulig. Dvs at luften må sirkulere i rommet for at det skal bli best effekt.

Kjøp en vifte for avtrekk og la det være en fri kanal som tilfører rommet friskluft med ventiler strategisk plassert der de er mest effektive samtidig som de ikke er til sjenanse for noen. Det kan være lurt å ikke gjemme dette røret hvis du syns det blir for dårlig effekt med kun fri gjennomlufting, da du kan montere en vifte ved luftinntaket fra friluft som suger luft inn i kanalen.

Hørte fra noen at det er effektivt å la friskluft komme gjennom kneveggen, og ha avsug i taket.

Ta en titt på vifter.no og ta kontakt med de for hjelp til prosjektering av prosjektet ditt.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dagens oppdatering

Vel, ting gikk ikke helt som planlagt denne gangen heller..
    Jeg hadde fått fri fra jobben, en kompis hadde sagt ja til å hjelpe meg, samboern er borte på jobbreise, og junior skulle i barnehagen.
    SELVSAGT ble junior syk.......

Heldigvis kom svigermor med en hjelpende hånd, og tok vare på den syke i noen timer, så jeg fikk utnyttet både dagen og kompisen min.
    Jeg hadde planlagt å bli ferdig med rivingen i dag, men ting gikk så kjapt at vi faktisk kom i gang med bygging av ny vegg også! Så det at dagen ikke ble som planlagt, ble faktisk en positiv overraskelse.

Jeg takker god hjelp og ikke minst GODT VERKTØY for at alt gikk smertefritt i dag. Trådløs sirkelsag som fint takler 2x4", drill som borer (mange) 25mm hull i 2x4" som ingenting, bajonettsag som forenkler riving betraktelig = FORNØYD med makitasettet!!!

På slike dager blir det lite tid til å ta bilder, men her er dagens underholdning:

Her er veggen klar til riving. Legg merke til at jeg har ryddet rommet......
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-vegg-riving-jpg

Veggen så godt som revet+min gode hjelper
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-petter-hjelper-jpg

Et særdeles dårlig bilde, som skal vise bunnsvill til ny vegg.
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-bunnsvill-ny-vegg-jpg

Etter rivinga er ikke rommet like ryddig lenger..... Det er helt utrolig hvor mye rask det blir bare av å rive ÉN vegg..!
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-rivingsavfall-jpg

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bergli
    Hørte fra noen at det er effektivt å la friskluft komme gjennom kneveggen, og ha avsug i taket.
    Skulle gjerne hatt avsuget i taket, men da får jeg ikke mulighet til å komme til vifta i ettertid, noe jeg gjerne vil ha.

Når jeg tenker meg om; hvis jeg plasserer vifta på luft-inn, har jeg ikke behov for å komme til luft-ut røret i ettertid, da det blir en "passiv" konstruksjon...
    hmm....

Newcomer MortenV sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Siden du først er i gang, og uansett kommer til å bruke mer penger enn du tror, ville jeg ha installert ett lite ventilasjonsaggregat i kneveggen. Da får du ikke problemer med kald trekk på vinteren. Lufta fordeles via kanaler og du kan montere lydfeller. Det er masse plass mellom bjelkene til å legge kanaler.

Fortrengningsventilasjon (tilluft i lav hastighet ved gulv) er å foretrekke i rom med stor varmelast og mange personer, men det krever store kanaler og tilluftsdon, så det er ofte upraktisk. Jeg ville gått for omrøringsventilasjon med tilluft og avtrekk i motsatt side av rommet (i taket). Dimensjoner med lav hastighet ut av diffusorer for å unngå støy.

Flexit og villavent leverer aggregater. Send tegning til de, samt bilde, så hjelper de med design. Gi beskjed om at det skal prioriteres lavt støynivå da dette skal være i en kino.

Det er viktig med god ventilasjon i ett slikt rom. Det blir veldig fort varmt og klamt. (Jeg snakker av erfaring).

Mvh

Morten

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MortenV
    Hei

Siden du først er i gang, og uansett kommer til å bruke mer penger enn du tror, ville jeg ha installert ett lite ventilasjonsaggregat i kneveggen. Da får du ikke problemer med kald trekk på vinteren.
    Det hadde helt klart vært ideelt å gjort det slik du skisserer, men det blir for dyrt til at det kan prioriteres, dessverre. Vi kommer heller ikke til å bo i dette huset så altfor mange år fremover, så da blir det ikke et kompromissløst bygg.

Det er masse plass mellom bjelkene til å legge kanaler.
    Om det er mellom takbjelkene du mener, så skal det isoleres der. Etter at 5cm lufting+12mm asfaltplate er montert, har jeg kun 10cm til isolasjon, ergo jeg har ikke plass til å legge kanaler der også..

Det er viktig med god ventilasjon i ett slikt rom. Det blir veldig fort varmt og klamt. (Jeg snakker av erfaring).

Mvh

Morten
    Jeg håper å få god nok ventilasjon uten å bruke en formue. Dette rommet blir nok mest brukt av 2-4 personer, de gangene det er flere der, får man tåle en svak susing fra luftinga.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser kjempebra ut dette. Samme hvor mye man rydder, blir det 3 ganger så ille så fort man kommer i gang med å gjøre noe Er vel deilig å se noe "nytt" treverk på loftet også?

Angående ventilasjon, kan det lønne seg å plassere vifta et sted hvor du kommer til senere uansett. Brått så er ikke vifta like effektiv som du hadde ønsket, og det er bedre å åpne en luke enn å rive ned gips for å bytte.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ventilasjon...

Før dagens økt på loftet, har jeg kommet litt videre med planlegging av ventilasjonen.
    I følge de som kan dette, skal man ha en halv utskifting av lufta pr time, noe som blir ca 22m3/t for min del. Siden jeg ikke helt vet hvordan behovet blir i praksis, har jeg beregnet litt overmål; ved å bruke 125mm rør inn og ut, vil jeg ved to utskiftinger i timen ha en lufthastighet på kun 5m/s, noe som skal være lavt nok til at det ikke blir støy av luftgjennomstrømningen. Satser på at dette holder, da standarden som sagt er 0,5 utskiftinger/t. Kommer til å montere hastighetsstyring på vifta slik at jeg kan regulere etter behov.

Slik ser jeg for meg at ventilasjonen blir:

Luft inn, kommer til å montere panelovn ved innblås, slik at kald vinterluft blir varmet opp før den spres i rommet:
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-ventilering-innsug-jpg

Luft ut:
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-ventilering-utbl-jpg

Da er alt plassert i kneveggene slik at det er enkelt å komme til for evt. service eller utskiftinger.

Kom gjerne med innspill, det er nok noe jeg ikke har tenkt på denne gangen også.:-D

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er liten virkningsgrad å montere ting i lav høyde slik..
    tilluften om sommeren eller da du bruker kinoen er lavere enn temperaturen i rommet så den lufta vil tvinges ned i rommet å en må da ha tilførsel i taket slik at den kalde lufta som kommer inn kan defuses i den varme lufta å blandes, brukt luft er varm luft ifra forsterkere å mennesker å den er varmere enn rommet å stiger opp under taket å det er der du bør ha avsuget.. ditt avsug vil suge ut halv varm luft å den varme lufta vil ligge oppunder taket.
    Er det varmeaggregat du skal montere så er det fordel om en har tilførselen langs gulvet men siden du bare har kaldluft tilførsel så må du ha den opp i taket å ikke i kneveggen.. vil bli gulvkaldt for panelovnen har ikke store varme transporten...

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du burde tenke på, er at varm luft går oppover.

Har man utsuget lavt nede, så vil det egentlig bare føre til at gulvet holder seg kaldt, men alt annet varmt.

Så har du ingen mulighet til å få utsugingen høyere opp på veggen ?

Det vil også være lurt å plassere utsug der mye av elektronikken befinner seg.. Og da aktivt utsug... Og ikke passivt.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    avsug trenger ikke være mer enn en vanlig 150x150 soveromms ventil i ytterveggen.. helt oppunder taket... mye bedre effekt det. då der er du spart for alle rørene i kneveggen. :-D

en trenger ikke aktivt avsug så lenge en har aktiv tilførsel.. da en setter rommet under trykk... men en får bedre kontroll med aktivt avsug hvis rommet ikke er tett langs lister å dør å slikt som gjør at feil luft forsvinner fra rommet.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ulempen med en vanlig ventil rett i veggen som dc1515sandnes foreslår, er at det blir mye lydgjennomgang, både inn og ut.

Selv løste jeg ventilasjonen i mitt nokså tilsvarende rom vet med å legge litt rør i toppen av takspissen. Brukte disse lyddempende ventilasjonsrørene fra Fresh.no inn i rommet. Litt bilder fra egen tråd:

...og resultatet i front ble ganske usynlig, og ikke minst: Veldig vellykket mtp lyd! Du ser ventilene i topp av lydplatene 120cm forran lerretet (2 stk).

Så dro jeg ut luften bak med en vifte som også har en avgrening til elektronikk. Litt skjematisk:

Resultatet er at kald luft suges inn/faller ned i rommet i front og blander seg med rommets luft. Denne trekkes bakover og forbi publikum og ut etter å ha kjølt ned elektronikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo elektronikken om er den største fienden i noe slikt...
    I et såpass stort rom vil ikke oksygen bli det største problemet.

Så aktivt avsug ved elektronikken er lurt å ha...
    Vil nesten si at det er mer viktig å ha aktivt avsug enn aktivt innsug. Da luft uansett vil komme ifra etasjen under, evt igjennom en ventil lavt nede.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes
    det er liten virkningsgrad å montere ting i lav høyde slik..
    tilluften om sommeren eller da du bruker kinoen er lavere enn temperaturen i rommet så den lufta vil tvinges ned i rommet å en må da ha tilførsel i taket slik at den kalde lufta som kommer inn kan defuses i den varme lufta å blandes, brukt luft er varm luft ifra forsterkere å mennesker å den er varmere enn rommet å stiger opp under taket å det er der du bør ha avsuget.. ditt avsug vil suge ut halv varm luft å den varme lufta vil ligge oppunder taket.
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Det du burde tenke på, er at varm luft går oppover.

Dere har selvsagt rett, begge to. Uansett hva jeg gjør, bør jeg vel få luft-ut så langt opp som mulig. Enkleste løsning er som dc1515sandnes sier en ventil rett ut, men så var det dette med lydgjennomgang da.... Jeg er mest bekymret for lyd utenfra og inn, jeg vil at rommet i utgangspunktet skal være så stille som mulig.

Jeg vil som sagt ikke ha vifter o.l innbygd i vegg/tak uten tilgang i ettertid. En løsning vil være å ta etter Kokken, og legge samme type rør som han har til innluft taket, bare at jeg slipper lufta ut der. Da gjenstår bare å finne en god løsning for å få luft INN i rommet, og fortsatt ha mulighet til å komme til vifta i ettertid...

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    flexit sin aero lydventil demper bra, vi har slike her i blokka mot motorveien som ligger max 200meter vekke uten hus imellom
    kokken sitt system ser helt kongeflott ut, får du til slikt så er det det beste.... :razz:

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innmatingen av luft vil fungere helt grett sånn som du har satt det opp, men kan være lurt å få på plass en form for varmeelement i rørsystemet....

For å redusere sannsynligheten for støy enda mer, så kan du godt ha 2-4 punkter som fører ny luft inn i rommet...

Vifte -> lydfelle -> varme -> 2-4 innblåsningspunkter (bak med skrivepulten, ved sofaen og ved høyttaleren f.eks iforhold til veggen)

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dagens økt

Det har skjedd litt på loftet i dag også!

Nå er jeg godt i gang med stenderverk til den nye veggen mot resten av huset, men det går forholdsvis sakte selv om vi er to mann, da alt av gamle konstruksjoner er skeive i alle retninger. Når man gjør en slik omfattende jobb, vil man helst få veggene nogenlunde i vater....

Jeg blir bare mer og mer fornøyd med verktøykjøpet mitt, selv om drillen begynner å skremme meg litt. Jeg er ikke vant til å skru 100mm skruer GJENNOM 2x4"(det stopper ikke når skruehodet flukter, det bare drar skruehodet gjennom arbeidsstykket også) med 1/5 "pådrag på gassen".... Og det i 2. gir..

Før dagens arbeid så vi oss nødt til å gå til anskaffelse av et skikkelig arbeidsbord for å ha kappsaga på. I ekte DIY-ånd laget vi selvsagt dette selv! (bilde lenger ned i innlegget)

Dagens (få) bilder:

Min gode hjelper er godt i gang med å sette opp stendere:
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-petter-hjelper-3-jpg

Så langt kom vi i ettermiddag:
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-fremskritt-14okt-jpg

Arbeidsbordet i all sin prakt:
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-sagbord-jpg

Dette fungerte faktisk særdeles bra! Den gamle, forferdelig stygge døra+arbeidsbenk fra jula+en vinduskarm+litt avkapp til oppvatring og støtte til arbeidsstykke= toppkvalitets-sagbord!

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes
    flexit sin aero lydventil demper bra, vi har slike her i blokka mot motorveien som ligger max 200meter vekke uten hus imellom
    Nok en gang kommer du med gode innspill! Takk! Aeroventilen til Flexit ser ut som rett løsning for meg mtp å få varm luft ut av rommet.
    Da er det bare luft-inn som gjenstår...

Side 7 av 33 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •