Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom! - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 33 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 660
    Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Det settet var veldig likt det Clas Ohlson har til 2000 kr :P
    Bortsett fra at Ryobi settet er litt mindre i størrelse..

(40-6914)

Vel..

Disse er jo "veldig like" de også....

Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-lavpris-jpg Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-sonus-faber-jpeg

YH631 (5195,-) og Sonus Faber Amati Anniversario (170.000,-)

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Vel..

Disse er jo "veldig like" de også....

Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-lavpris-jpg Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-sonus-faber-jpeg

YH631 (5195,-) og Sonus Faber Amati Anniversario (170.000,-)
    Hehe, helt riktig!

Newcomer runethechamp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Over til dagens økt.
    Siden dette opprinnelig er et kaldloft, har det aldri vært isolert. Før jeg legger isolasjon må jeg sikre at det blir en luftespalte mellom undertaket og isolasjonen. Jeg lekter ned med 23x48 lekt og bruker asfaltplater som vindsperre.

Slik så det ut da jeg startet i dag:
    Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-loft-mot-vindu-jpg
    Jeg har lest litt her om hva folk sier her om dimensjonering av tak og knevegger og alt det der. Siden kneveggen går vinkelrett på takbjelkene dine blir den, så vidt jeg forstår det, automatisk en bærevegg (bortsett fra hvis du ikke bygger den helt opp til takstolene da). Jeg tror du skal være forsiktig med det hvis det ikke er en vegg rett under kneveggene dine siden gulvbjelkene nå får punktlaster på seg, som spesielt om vinteren nok kan bli ganske store. Kanskje er de dimensjonert store nok til å kunne takle dette, og kanskje er det noen snekkere her som har mer praktisk erfaring enn meg som kan fortelle om jeg er helt på vidda her. Men jeg jobber til daglig med konstruksjoner og tror i hvert fall at du bør tenke litt på dette.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runethechamp
    Jeg har lest litt her om hva folk sier her om dimensjonering av tak og knevegger og alt det der. Siden kneveggen går vinkelrett på takbjelkene dine blir den, så vidt jeg forstår det, automatisk en bærevegg (bortsett fra hvis du ikke bygger den helt opp til takstolene da). Jeg tror du skal være forsiktig med det hvis det ikke er en vegg rett under kneveggene dine siden gulvbjelkene nå får punktlaster på seg, som spesielt om vinteren nok kan bli ganske store. Kanskje er de dimensjonert store nok til å kunne takle dette, og kanskje er det noen snekkere her som har mer praktisk erfaring enn meg som kan fortelle om jeg er helt på vidda her. Men jeg jobber til daglig med konstruksjoner og tror i hvert fall at du bør tenke litt på dette.
    Skjønner hva du mener, men jeg vil tro at det er noe man må ta hensyn til bare ved nybygg, hvor man kanskje beregner at kneveggene skal avlaste takstolene. Husk at takstolene mine har tålt all snølast i 56 år UTEN noen som helst støtte på midten, da kan jeg ikke forstå at det skal bli noen problemer slik jeg har gjort det.

Vi trenger en snekker som kan oppklare for oss! Noen?

Newcomer runethechamp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal prøve å være litt klarere her 8) Jeg vet at takstolene tåler lasten siden de har stått der så lenge så det er greit. Om ikke annet er de sterke nok, men det er litt vanskeligere å si om de er stive nok (her i USA er de regler for hvor mye utbøying man kan ha på takstoler, takbjelker og gulvbjelker, er sikkert noe lignende i Norge). Men det kommer egentlig på det samme hvordan reglene er, med en gang den veggen kommer inn der (hvis det er kontakt på toppen) vil den ta en del last fra taket ditt, og den lasten går rett ned i gulvet ditt. Jo lengre avstand det er til en vegg under kneveggen, jo verre er det. Jeg tror nok at gulvet ditt tåler det, men det er jo greit å være på den sikre siden :-D

Jeg er fortsatt ikke helt sikker på hvordan dette gjøres i praksis når man setter inn nye vegger, men det er det sikkert noen andre som vet her.

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel nedbøying det er snakk om her. Dersom du får mye våt snø liggende på taket er det ikke usannsynlig om du får noen cm nedbøying, dette vil igjen resultere i "lyder" fra huset dersom ting blir settende i spenn.
    Bare et eksempel, vi hadde arbeid på et industribygg. Flatt tak med betongdragere som holdt taket oppe. Om vinteren med mye snø på taket så målte en opptil 15cm nedbøying på betongdragerene (midtpunkt). Dette var dragere på rundt 25meter.

Vet du hvor veggene i etasjen under står? Et alternativ er å sette opp ekstra støtte fra de å til tak (dersom du får til dette i kottene). Ellers er jeg heller ingen snekker.... dersom det er et snørikt område og du er vandt til at det ligger mye snø på taket så ville jeg tenkt over dette, kommer også mye ann på takvinkelen. Brattere deste bedre, mindre snø vil legge seg.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Taket er meget bratt, men det blir liggende noe snø på det om vinteren alikevel..
    I etasjen under er det en langsgående bærevegg midt i huset i tillegg til ytterveggene. Skal få lagt ut en skisse med veggene inntegnet i løpet av dagen!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som at du har noe ala samme hus som jeg bor i normalt, pirium...
    Vi har knevegger på loftet (på samme måte som du holder på å bygge opp nå) uten noen form for støttevegger under (annet enn en bærevegg som går tvers igjennom huset i begge etasjene)
    Huset har nå stått uten problemet til nå i allefall

Så vil egentlig ikke tro at det vil by på så store problemet.

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det kalles for selvbærende takstoler..
    enkelt forklart er at snølast presser ned taket å da taket er i vinkel slik det er så blir vekta presset ned i ytterveggene å skyver de utover men gulvet på loftet holder veggene sammen.
    så lager en innervegger å slikt så kan faktisk taket tåle mindre men det er i svært få tilfeller fordi trykket av snølasten vrker kun vertikalt da.. å presser loftsgulvet nedover istedet for å lede kraften ut i ytterveggene å ned i grunnmur. litt innviklet å forklare på en lørdagsnatt

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner tegninga, dc1515sandnes.
    Du er snekker, er du ikke? Hva ville du ha gjort, om det var ditt hus? Ville du tatt sjansen på å sette opp knevegger slik jeg har gjort?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en kjapp skisse med bærevegg i etasjen under (rødt) og gulvdragerne (blått) er inntegnet. Det er ingen nøyaktig skisse, så målene stemmer ikke, men bæreveggen er altså plassert langsgående i hele huset. Det er selvsagt gulvdragere i hele rommet, jeg gadd bare ikke tegne fler en fire.

Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-loftstue-gulvsperrer-og-revegg-inntegnet-jpg

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, jeg er snekker\tømmermann Jo jeg hadde kjørt på med knevegger å lettvegger å slikt, norske hus har så mange vegger rundtforbi at det blir ingen problem. for du har jo vegger som støtter opp i etasjen under loftet ditt.. å da bærer de gulvet på loftet... trenger ikke å stå direkte under kneveggen, bare det er en vegg slik at hele loftsgulvet ikke er i ett strekk mellom ytterveggene..
    Norske hus er også så kraftig dimmensjonert at utlenndinger får jo bakoversveis da de ser hvor kraftige dimmensjoner som blir brukt.

men knevegger er ingen problem i det heletatt... det styrker, men en vegg på langs rett under møne bortover hadde vært katastrofe hvis det hadde kommt mye snø. siden det ikke er konstruert med innvendige bærevegger..

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes
    ja, jeg er snekker\tømmermann Jo jeg hadde kjørt på med knevegger å lettvegger å slikt, norske hus har så mange vegger rundtforbi at det blir ingen problem. for du har jo vegger som støtter opp i etasjen under loftet ditt.. å da bærer de gulvet på loftet... trenger ikke å stå direkte under kneveggen, bare det er en vegg slik at hele loftsgulvet ikke er i ett strekk mellom ytterveggene..
    Norske hus er også så kraftig dimmensjonert at utlenndinger får jo bakoversveis da de ser hvor kraftige dimmensjoner som blir brukt.

men knevegger er ingen problem i det heletatt... det styrker, men en vegg på langs rett under møne bortover hadde vært katastrofe hvis det hadde kommt mye snø. siden det ikke er konstruert med innvendige bærevegger..
    Flotte greier, takk for at en fagmann kom med en oppklarende forklaring!

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg endelig fått Makita-settet mitt!!!
    Det ankom Trondheim allerede torsdag, men jeg fikk ikke tid til å hente det før i dag.
    Man sparer mange penger på å kjøpe slikt utstyr fra USA, problemet er at man får en lader som kun kan brukes på 110v. Ny 220v lader koster 1295,- her til lands... Hva gjør man da?

Man finner frem loddebolten, og modder laderen så den takler 220v!

Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-lader-sammensatt-jpg
    Slik ser laderen ut når den kommer ut av eska.

Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-innmat-lader-mod-jpg
    Komponentene som må skiftes er den største kondensatoren, og varistoren. Varistoren er den runde sorte dingsen nedenfor C-en i "Caution".

Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-gammel-kondensator-jpg
    Gammel kondensator (dvs, dette er bare juks, den gamle var på 250v og 800-noe uF, men jeg hadde allerede loddet den ut når jeg tok bildet, og da jeg skulle komponere bildet satte jeg i feil kondis.. )

Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-ny-kondensator-jpg
    Ny kondensator på plass.

Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-gammel-varistor-jpg
    Gammel Varistor på ca. 150 volt.

Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-ny-varistor-jpg
    Ny varistor på 300 volt.

Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-lader-etter-mod-uten-topplokk-jpg
    Her er laderen ferdig moddet. Jeg byttet også ledningen med 120v-støpsel, til en ledning fra en gammel lader slik at jeg fikk 220v støpsel på laderen.

Piriums loftskino -Bilder av ferdig rom!-lader-sammensatt-jpg
    Laderen ferdig sammensatt, nå skal den takle 220v......?

Joda! Laderen ble fornøyd med 220v, og ladet batteriene helt uten problemer.

Da er det kveld her i heimen. God Natt!

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer!
    Fin modifikasjonsguide også. :-D

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, utrolig artig å lese. Gutten som klarer å håndtere bolten det!

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg kan få rette litt på dc1515sandnes, så vil jeg si det ikke hadde vert noe problem å plassert en vegg under møne heller, får etter hva jeg klarer å se på bildet ditt så har du en mønedrager? Og når du da i tillegg har bærevegg i første etg så vil ikke det være noe problem. Nå er det jo ikke det det er snakk om heller, men knevegger. Er bare å kjøre på med hvor mye vegger du makter. Eneste fare du gjør med å sette opp knevegger er å fordele eventuell snølast mer, som så er positivt. Etter mitt syn har bare kontsruksjonen ditt godt av knevgger. Skal bli spennende å følge med videre her! Bare husk på å få god lufting mellom undertaket ditt og isolasjonen som du har nevnt tidligere her. Hvertfall 5cm. Da har du fått synet til enda en fagmann, så er bare å kjøre på! Og forresten, siden du skal bygge kinorom og vil ha så god lydisolreing som mulig, så hadde jeg brukt Rockwool.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Gratulerer!
    Fin modifikasjonsguide også. :-D
    +1

Flotte bilder og lettfattelig guide!

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doser_86
    Bare husk på å få god lufting mellom undertaket ditt og isolasjonen som du har nevnt tidligere her. Hvertfall 5cm. Da har du fått synet til enda en fagmann, så er bare å kjøre på! Og forresten, siden du skal bygge kinorom og vil ha så god lydisolreing som mulig, så hadde jeg brukt Rockwool.
    Det er luftingen jeg holder på med nå, lekter ned 5cm (dvs 48mm )
    og legger asfaltplate.
    106 kvm Rockwool er allerede innkjøpt og ligger i garasjen.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    +1

Flotte bilder og lettfattelig guide!
    Oi, skryt fra forumets bildekonge!
    Bildene ble overraskende bra til å være et gammelt ixus70, brukte makro og selvutløser på bildene av komponentene. For å få OK bilder av hele sulamitten måtte jeg ta ørten bilder, for så å bruke de som var minst uskarpe.... Stativ og selvutløser hadde gjort seg! Evt. bedre kamera..........

Side 6 av 33 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •